Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Henk-Jan
#1025499
dag mensen,

Ik heb een Weimaraner langhaar teefje van 1.5 jr oud en ze weegt 25 kg. Ze ziet er super uit en ze eet ook goed, het enige waar ik mee zit is dat ze achterop een beetje een droge brose vacht heeft.

Ik Barf nu 3/4 jaar en gaf haar sporadisch groenten, ik heb inmiddels het pleidooi van Lizzy gelezen omtrent het belang van groenten en heb mezelf dus de vraag gesteld of dat haar menu wel compleet is.

Op het moment geef ik haar elke dag 600-700 gram van hetzelfde, wel elke dag een ander product wel te verstaan.

ze krijgt inmiddels, kippennekken
                              eendenekken
                              pens
                              strottehoofd-slokdarm
                              hart
                              nier
                              lever
                              geitenvlees
                              kippen/fazanten karkassen

Ik heb niet het idee dat ze te weinig krijgt, maar ik zit een beetje met haar vacht in m'n maag.
Ze is nu bezig met de 2de verharing en het extra lange begint goed door te komen, ze glimt ook echt mooi.
Alleen achter op haar rug blijft het wat broos en droog. Kan dit aan het gebrek van de groenten liggen.

Ik verneem graag van jullie.
Mischien ook een voorstelletje erbij  :-[

Alvast bedankt,

Henk-Jan,
Door Mevroi Kruim
#1025602
Ik zou eens vette vis gaan bijvoeren en eventueel ook visolie. Het kan zijn dat ze veel omega-3 nodig heeft en net te weinig krijgt met dit menu.
Door Antonia
#1025940
Henk-Jan schreef: dag mensen,

Ik heb een Weimaraner langhaar teefje van 1.5 jr oud en ze weegt 25 kg. Ze ziet er super uit en ze eet ook goed, het enige waar ik mee zit is dat ze achterop een beetje een droge brose vacht heeft.

Ik Barf nu 3/4 jaar en gaf haar sporadisch groenten, ik heb inmiddels het pleidooi van Lizzy gelezen omtrent het belang van groenten en heb mezelf dus de vraag gesteld of dat haar menu wel compleet is.

Op het moment geef ik haar elke dag 600-700 gram van hetzelfde, wel elke dag een ander product wel te verstaan.

ze krijgt inmiddels, kippennekken
                              eendenekken
                              pens
                              strottehoofd-slokdarm
                              hart
                              nier
                              lever
                              geitenvlees
                              kippen/fazanten karkassen

Ik heb niet het idee dat ze te weinig krijgt, maar ik zit een beetje met haar vacht in m'n maag.
Ze is nu bezig met de 2de verharing en het extra lange begint goed door te komen, ze glimt ook echt mooi.
Alleen achter op haar rug blijft het wat broos en droog. Kan dit aan het gebrek van de groenten liggen.

Ik verneem graag van jullie.
Mischien ook een voorstelletje erbij  :-[

Alvast bedankt,

Henk-Jan,
Op zich een mooie variatie, alleen zie ik niet hoeveel je van wat geeft. Op het eerste gezicht lijkt het in verhouding vrij veel vleesbot en orgaan en zie ik weinig spiervlees. Dus nog een kritisch naar je menu kijken kan denk ik geen kwaad.
Door Lizzy
#1026029
Ik kan eerlijk gezegd niks over je menu zeggen. Stel, je voert 6 keer per week kippennekken en 1 keer per week eend en 6 keer per week rund en 1 keer per week geit; dan zou ik je menu veel te eenzijdig vinden. Dus het is handiger om neer te zetten wat je precies in een week voert.

Verder denk ik zelf dat een 5% tot 10% groentemix of gestoomde/gekookte groente een waardevolle aanvulling op je menu is.

En daarnaast denk ik dat mogelijk het percentage spiervlees inderdaad omhoog mag. En vette vis zou ook een zeer goede afwisseling op je menu zijn (sardien, makreel, zalmkop). Een keer per week vette vis is wel aan te bevelen qua omega 3 vetzuren. Eventueel zou je er tijdelijk zelfs wat visolie bij mogen geven. Verder is, zeker ook voor de vacht, 2 keer per week een heel rauw ei zeer aan te bevelen. En voor een Weimie mag je zelfs wel 3 rauwe eieren per week geven.
Door Henk-Jan
#1027521
oke, alvast bedankt voor jullie snelle reacties.

even kort nog, ik heb nog een paar contacten met jagers waar ik duifen ganzen van gelevert kan krijgen.
Moet ik deze dan eerst schoon maken en dan invriezen?Of kan ik ze ook eerst invriezen en dan later schoonmaken?Maakt dat nog verschil voor de kwaliteit van het vlees?

Visolie! waar halen jullie dat?

bedankt, Henk-Jan
Door Mevroi Kruim
#1027528
Schoonmaken? Waarom? Is een hele prooi en dus ideaal compleet voer voor je honden.
Je zou ze een paar weken kunnen invriezen in verband met mogelijke parasieten maar ikg eloof niet dat er veel parasieten zijn die van vogels naar honden overgaan. Voor mijn katten haal ik de darmen en de gal er wel uit want dat eten ze niet en ze gaan erover staan miepen  >:( maar voor honden laat ik ze gewoon heel. Wel buiten, vanwege de rondstuivende veren  :D
En je hebt kans dat ze duif niet moeten, hier vinden ze het tenminste tamelijk smerig. De katten doen er daarentegen een moord voor.

Visolie verkopen ze bij de Hema. Redelijke kwaliteit en betaalbaar.
Door Henk-Jan
#1027754
Nee, ze krijgt elke dag iets anders.Alleen dus niet een menuutje gemaakt met diverse producten.
Ga dit nu wel aanpakken hoor, het voelt gewoon beter als het uitgebalanceerd is.
Groente-mix ga ik nu zelf maken en spiervlees wordt aan gewerkt. De rauwe  eitjes deden we al een tijdje.
Ga nu even met de percentages aan de slag en hopenlijk pakt  het nog beter uit dat het nu al voor haar doet.

Hele prooi geven :o :o
Nee dank je, buiten de troep om is onze June een actieve jachthond en ik kan me het niet perrimenteren dat ze het geschoten wild
direct verorbert ipv het netjes en heel terug te brengen. ;)

Alvast bedankt weer, ik ben in een paar dagen tijd weer heel wat wijzer geworden.

Groet Henk-Jan
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door