Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#1022680
Zit net te rekenen en zie dat volgens mij mijn menu niet meer klopt. Ik heb een paar keer bijgesteld vanwege de ontlasting en ben ergens de mist ingegaan. Ik dacht ook al, wat gaat dat orgaan snel op. Ik had bot 3500 vlees 1750 orgaan1190 lever210 groente700 voor 2 van de drie.

Heb nu even opnieuw gerekend en kom nu op:
4000 gram vleesbot, 1600 vlees, 1360 orgaan, 240 lever, 800 groente. En voor de andere twee op 3500 bot, 1400 vlees, 840 orgaan, 210 lever en 700 groente.
Heb ik nu als percentages weer 50/20/17/3/10? Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Is een verhouding van 50 bot, 25 vlees, 15 orgaan en 10 groente trouwens beter, of te wel voer ik niet te veel orgaan? Orgaan is bij mij maag/hart/nier/long/testikel/tong

En als ik toch in het verkeerde kopje zit, verplaats het dan gerust naar het goeie kopje. Weet niet zeker of mijn vraag hier thuis hoort.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1022755
Voor orgaan wordt meestel tussen de 15 a 20% orgaan aangehouden, inclusief pens.
Ikzelf heb ongeveer 16%, waarvan de helft pens en de andere helft bestaat uit 1/3 lever (dit is ook ongeveer 3% v.h. totaal) en de rest hart, nier e.d.
Hoop dat je hier wat aan hebt. ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#1022882
Ik heb de orgaan nu zonder pens. Ik doen eens per twee weken nu een dag pens en vleesbot. Als ze maar een paar gram pens krijgen kijken ze zo sip, ze willen gewoon een hele grote lap hebben.
Door Antonia
#1024950
Misschien lees ik het niet goed, maar wat mij opvalt is dat je een hoeveelorgaan berekent en daarnaast nog een hoeveelheid lever. Bij mij maakt lever altijd onderdeel uit van het orgaan dat ik geef, dus niet nog eens extra. Oftewel: bij mij is orgaan: pens, hart, lever, nier, kippemaagjes. Long geef ik eigenlijk niet omdat dat naar mijn idee weinig voedingswaarde in zit, en testikels blieven ze hier niet.
Gebruikersavatar
Door kira
#1025608
ik probeer 12% orgaan en 3% lever te geven. In de 12% zit dus geen lever. Maar zie wel dat mijn berekening niet klopt. Ik kom nu op te veel orgaan uit. Zucht. Het moet dan zijn 4000 bot, 2000 vlees, 800 groente, 960 orgaan en 290 lever. Of zit ik er nu nog naast?
Door flin
#1025621
in je eerste menu: met 4000 gr vleesbot
kwam je op:
vleesbot 50%
vlees: 20 %
orgaan 17%
lever:3 %

en je laatste menu:
8050 gr totaal:
vleesbot: 49,6 %
vlees: 24,8 %
groente 10%
orgaan: 12 %
lever: 3,6%                    :D :D :D  ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#1025654
Dank je Flin, dan klopt het nu dus redelijk. En vleesbot is vaak ietsje meer, dat kan ik niet nauwkeurig wegen. Is het orgaan 15,6% totaal (orgaan en lever zeg maar) nu niet te hoog?
Door flin
#1025666
[quote="kira"]
Dank je Flin, dan klopt het nu dus redelijk. En vleesbot is vaak ietsje meer, dat kan ik niet nauwkeurig wegen. Is het orgaan 15,6% totaal (orgaan en lever zeg maar) nu niet te hoog? [/quote]

wat 'k zelf meestal zo'n beetje aanhoudt:
3 - 5% lever, 4 % hart, 4 % anders: nier, maag, etc, en dan 7 % pens = +/- 20 %
vette vis 5-7 %, eieren/ 1-dagskuikens 5 %

    dus je zit hartstikke goed!

ps, by de weg...'k had je kattenmaal (al even terug) nog nagerekend,...had je die nog gezien?
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1025668
[quote="kira"]
Dank je Flin, dan klopt het nu dus redelijk. En vleesbot is vaak ietsje meer, dat kan ik niet nauwkeurig wegen. Is het orgaan 15,6% totaal (orgaan en lever zeg maar) nu niet te hoog?
[/quote]

Dit ziet er goed uit zo, maar hoeveel pens geef je er dan eens in de 14 dagen nog bij?
Gebruikersavatar
Door kira
#1025794
Veel, ze krijgen eens per zoveel tijd allemaal een kilo pens en dan in de avond een pond met vleesbot. Ik snijd de pens vaak zelf, en moet zeggen dat mijn kilo een hele ruime is. Maar ze vinden dat erg lekker en volgens mij vult het niet echt. Ze denken zelf na zo´n lap pens altijd dat het eten nog moet komen.
Door flin
#1025821
[quote="kira"]
Veel, ze krijgen eens per zoveel tijd allemaal een kilo pens en dan in de avond een pond met vleesbot. Ik snijd de pens vaak zelf, en moet zeggen dat mijn kilo een hele ruime is. Maar ze vinden dat erg lekker en volgens mij vult het niet echt. Ze denken zelf na zo´n lap pens altijd dat het eten nog moet komen.
[/quote]

dan zit je met 1kg pens per 2 weken zo aan de 15 % pens per 2 weken,
= dus zo'n 7 % pens  per week, en zit je totaal ( dus: + lever  3 %, + andere orgaan 12 %) zo aan de 20 % per week aan orgaan....
    prachtig toch? :)
Gebruikersavatar
Door kira
#1025826
Wat ben jij een rekenwonder zeg. Ik dacht zelf dat ik zo wat veel gaf, maar dan hou ik de pens er zorgeloos in. Dankje :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door