Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1022300
Even een vraag.
Ik ben lid van een forum daar is een hondje dat mag geen eiwitten en geen vetten omdat het gevoelige darmen heeft.
Nu krijgt dat hondje op advies van de da Hypoallergenic van Royal Canin te eten, maar eet het niet.
Met als gevolg dat het beestje steeds magerder wordt.
Nu gaf ik haar het advies om hier eens haar licht op te steken over of kvv of rauw vlees.
Dit kreeg ik als antwoor:
En veranderen van voedig mag ik niet want ze heeft heel gevoelige darmen, en mag enkel Hypoallergenic van Royal Canin eten. (Geen eiwitten of vetten!)
Kan dit hondje dan wel op kvv om te beginnen ?
Laatst gewijzigd door Henny V. op wo 06 aug 2008, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#1022304
de enige diagnose is gevoelige darmen?

eiwitten en vetten zijn van levensbelang overigens.

ik zou de brokjes wegmikken en lekker vers gaan voeren, heb ik met sien ook gedaan, die heeft nooit meer diarree gehad ervan (wel 1x, maar toen had ze tussendoor whiskas gegeten, dus vroeg ik er eigenlijk zelf om).
#1022377
Raktom schreef: Even een vraag.
Ik ben lid van een forum daar is een hondje dat mag geen eiwitten en geen vetten omdat het gevoelige darmen heeft.
Nu krijgt dat hondje op advies van de da Hypoallergenic van Royal Canin te eten, maar eet het niet.
Met als gevolg dat het beestje steeds magerder wordt.
Nu gaf ik haar het advies om hier eens haar licht op te steken over of kvv of rauw vlees.
Dit kreeg ik als antwoor:

Kan dit hondje dan wel op kvv om te beginnen ?
Tja, als het om mijn hondje zou gaan, dan wist ik het wel. Dan gaf ik 'm ook geen kvv maar ging zelf knutselen zodat ik precies wist wat ik erin stopte. Goed beschouwd is de term "hij mag geen eiwitten en vetten" een recept voor een snelle dood van de hond, want dat zijn bouwstenen die iedere hond nodig heeft. Maar als je het zakje Rc even omdraait zie je ook dat er ook eiwitten en dierlijke vetten inzitten. Die quote van die eigenaar lezende krijg ik het idee dat ze heilig in de Da gelooft en er zal veel voor nodig zijn om haar daar van af te brengen. Heeft ze interesse in zelf samenstellen van voer dan sleep der maar hierheen, maar anders zou ik er mijn handen niet aan vuil maken. Ik vraag me ook af in hoeverre er onderzoek is gedaan naar de gevoeligheid van deze hond.

Eén van mijn pups die al 1,5 jaar vers eet en laatst voor de 1ste keer in haar leven een keer aan de diarree was kreeg overigens meteen dezelfde zak voer mee met de boodschap dat Bobtails nu eenmaal niet tegen eiwitten kunnen.
#1022385
hier een pdf over RC HA http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-hypoal.pdf
Zoals je kunt lezen zitten er wel eiwitten en vetten in dat voer (moet ook wel, ze zijn essentieel voor de gezondheid van honden)
Wat er verder wordt uitgelegd is dat de eiwitten veranderd zijn zodat ze de minste kans geven op allergene reacties (volgens hun statistieken en hun onderzoeken uiteraard). Dit in vergelijking met de eiwitten die in 'normale' brokken zitten.
Maar zoals je in verschillende topics en artikelen kunt lezen, geven de eiwitten in brokken door hun vorm (ze zijn verhit en dus veranderd en vreemde/veranderde stoffen geven sneller een reactie dan de originele vorm) en door de bron (er zitten behalve dierlijke eiwitten ook behoorlijk wat plantaardige eiwitten in brokken en het lichaam van honden is op die hoeveelheid nu eenmaal niet op gebouwd) veel sneller allergische (of anderszins) reacties.

Een voeding die bestaat uit rauw vlees (dus eiwitten in hun originele vorm, zodat het lichaam ze als zodanig herkent), rauwe botten, rauw vet, rauw orgaanvlees en een kleine toevoeging van gepureerde groenten zou deze hond waarschijnlijk veel goed doen.
#1022407
ik zou zeggen, laat de eigenaar eerst maar gaan lezen over gevoellige darmen en darm ziektes..... http://www.scdiet.nl/    op deze website is heelwat uileg over hoe darmen werken, de principe is voor hond en mens dezelfde ofschoon wij wel verschillen hebben in onze eetbehoeftes, maar daar kan ze lezen dat de probleem waarschijnlijk niet de vetten en eiwitten zijn maar liever de koolhydraten en die zitten ook in de speciale hypo allergene brokken, dus, dan kan je al snel de conclusie trekken dat de enige echte oplossing voor deze hond en zijn zieke of overgevoellige of allergische darmen is om op vers vlees over te gaan, indien een KVV wel een zonder granen toegevoegd. Conclusie, weg brok, begin meteen met vlees ;)
#1022575
Zonder eiwitten en vetten zal het beestje sterven. Nu zitten er in het genoemde voer ook wel eiwitten en vetten hoor. Maar vraag maar eens hoe ze weet dat hij juist dar niet tegen kan. Omdat de DA dat gezegd heeft of omdat hij dat onderzocht heeft (en dan bedoel ik niet "even voelen aan de buik, want daar kan je niet uit afleiden dat de hond niet tegen eiwtten en vetten kan).
Bah wat kan ik me kwaad maken over zulke nepdiagnoses.
Nina van mij heeft extreem gevoelige darmen. Heeft pas vaste ontlasting gekregen vanaf haar 8 ste maand ongeveer. Waarom? Toen is ze overgestapt op KVV en barf.

Maar ja....als haar DA het zegt dan wordt het een moeilijke zaak hoor!
#1022950
Geen eiwitten en vetten, dat houd in dat hij koolhydraten als energiebron moet gebruiken. Dat is voor honden het meest onnatuurlijke wat je maar kunt bedenken. Die kunnen ze niet goed verteren.
Ik vermoed dat de dierenarts bedoelt niet te veel vet en alleen bepaalde eiwitten. Je zou een eliminatiedieet kunnen doen om te kijken of het een allergie/intolerantie voor bepaalde eiwitten is.
#1023095
ik heb al jullie antwoorden even doorgegeven en kreeg toen dit antwoord:
@ Cavalietje: bedankt voor het plaatsen van mijn bericht op barfplaats! Ik ben mij er wel van bewust dat dierenartsen voeding aanraden waar ze zelf ook hun % op krijgen, en dat er tal van andere mogelijkheden bestaan. En ja uit liefde voor mijn hondje volg ik zijn raad op uit angst dat andere voeding misschien toch niet voor haar geschikt zou zijn. Ik heb in het begin Duck geprobeerd omdat ze haar korrels niet meer at (ik wist toen nog niet dat ze gevoelige darmen had) maar ze kreeg vlug last van hevige diarrhee.
Ze had dan ook een infectie op haar darmen en moest medicatie nemen. Dan kippewit geprobeerd, na een dag of 2 was het weeral van dat.
Dus heeft de DA bloed geprikt, en haar stoelgang laten onderzoeken in het lab. Bleek dus dat ze (vraag mij de wetenschappelijke naam niet, sorry) iets aan haar darmen heeft (er was een klein beetje bloed te zien). Later zal ze waarschijnlijk ook cortisone krijgen, dat zou goede resultaten geven en zou ze stillekes aan misschien kunnen overschaken naar vlees. Maar daarvoor is ze nog te klein.
Witte vis mag ze wel hebben, met gekookte aardappelen en gekookte groenten, of met witte gekookte rijst. Ook fruit mag ze eten. Maar that's it!
Ik ga vanavond zelf een potje klaarmaken omdat ze gisterenavond en vanmorgen niets gegeten heeft! Volgens de DA mag ik dat niet te veel doen omdat ze dan zeker haar korrels niet meer zal willen eten. En als ze dat de vis ook beu gegeten is schiet er dan niet veel meer over om af te wisselen, behalve andere soorten korrels (en er zijn er niet veel) met dezelfde samenstelling dan die van Royal Canin.
Ik ben nu wel strenger aan het worden, ik besef wel dat ze er ook een spelletje van maakt, en het is ook mijn schuld omdat ik korrels naast haar potje legde en dan at ze die wel op. Na een tijdje werkte dat ook niet meer, op den duur drijfde ze mij verder en verder totdat ik die uit mijn hand gaf! Nu neem ik haar potje na een 10-tal minuten weg en zal dit proberen vol te houden. Ik zal een kijkje nemen naar de links die geplaatst werden. Dit is allemaal nieuw voor mij, ik zal zelf eerst de tijd moeten nemen om daar meer over te leren.
Weten jullie wat voor soorten vlees ze eventueel verder zou kunnen geven?
Ik durf daar niet zo goed op te antwoorden, want ik ben zelf een kvv gever voor het grootste deel en jullie hebben meer ervaring.
#1023097
Hoe oud is dit hondje? Het klinkt als een IBS/enteritis verhaal. Dan moet je ook voorzichtig zijn met rauwvoer.
Ze eet dan zo slecht omdat ze buikpijn heeft.
Ik zou een holistisch dierenarts opzoeken en haar daar laten begeleiden. Dit gaat niet echt handig via mail.
#1025209
Hallo!

Ik ben dus de eigenaar van dat hondje, en heb mij intussen geregistreerd. Bij deze wil ik Raktom bedanken voor het plaatsen van dit topic, en jullie willen bedanken voor jullie reacties.
Mijn hondje is een cavalier king charles, Myra, van intussen 9 maanden.
Ik heb bij de DA geïnformeerd naar de precieze naam voor haar probleem en ze leidt dus aan EOSINOFIELE GASTRO-ENTERITIS (= van maag en dunne darm).
Ik heb even gegoogled maar vind helaas niet veel bruikbare info.
Ik heb ook een merk gevonden die evt geschikt zou zijn voor mijn hondje, nl Carnibest eend en rijst: 'Deze voeding is zeer geschikt voor honden die voor de meest gebruikte vleessoorten allergisch of intolerant zijn. Vaak wordt door de dierenarts een eliminatie-dieet voorgeschreven, dat houdt in dat er voor de hond zelf ‘gekookt’ moet gaan worden. Lamsvlees werkt vaak niet meer als eliminatie-dieet, eendenvlees wel. U hoeft aan Carnibest Eend/Rijst niets toe te voegen, het is net als alle andere verse maaltijden van Carnibest, compleet.

Bevat: Vers eendenvlees, rijst, koudgeperste zonnebloemolie, vitaminen en mineralen
Eiwit  12%  Vocht 62%
Vet 14%  Calcium 0,48%
As 3%  Fosfor 0,44%
Celstof 1% 

Ik herinner mij dat de DA zei dat ik eend mocht geven. Maar helaas zijn er geen verkooppunten van Carnibest in mijn buurt (ik woon in Oostrozebeke, West-Vlaanderen België, dat is in de buurt van Kortrijk, Waregem, Tielt, Izegem, Roeselare).

Zou dit bestaan in barf?

Groetjes
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door