Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door YaYa
#1025352
om Nikita ook aan rauw te krijgen???? Vorig jaar februari ben ik overgestapt op carnibest omdat bij Nikita nierfalen was geconstateerd. Alle katten gingen netjes om, zij het met wat morren maar goed. Behalve Nikita. Het ironische is dat ze het wel lust maar dat ze, zodra ze de cb had gegeten, binnen 5 minuten alles eruit kotste. Dus dat schoot niet op. Ook blikvoer (animonda ofzo) werd gelijk weer uitgekotst. Omdat ze toch moet eten, heb ik haar dieetbrokken gegeven en me er maar bij neergelegd dat zij dan als enige nog aan de brok zat.
Totdat ik afgelopen vrijdag al surfend ontdekte dat er een haaksbarf verkooppunt vlakbij zit (nog geen 3 km) en heb zaterdag wat rolletjes opgehaald om te testen. In eerste instantie maar begonnen met de kip want dat leek me het meest veilige. Kipfilet en kippennekjes at ze namelijk wel zonder over te geven maar ja, alleen daarop kan ze niet leven.
De andere katten vonden het heerlijk en hadden het snel op. Nikita meegenomen naar de slaapkamer want daar staan haar brokken. HB-kip voor haar neus gezet en ze heeft er heerlijk van gegeten. En toen maar wachten............................. voor niks.
Ze heeft het binnengehouden. Ik ben dus echt superblij dat ik me iets heb wat ze binnenhoudt. Maar heb nu nog wel wat vragen.
Hoe ga ik de overschakeling aanpakken. Cold turkey omzetten durf ik eigenlijk niet omdat ze wel voldoende moet eten. Zeker zij omdat ze door het nierfalen al best wel afgevallen is. Mengen met blikvoer gaat niet want dan gooit ze het er weer uit.
De andere smaken HB ga ik nog uittesten maar stel dat dat niet gaat. Zou ik haar dan puur op de kipvariant kunnen houden? Bevat 70% kipspiervlees, 15% kiporganen en 15% kippenbot. Het lijkt me dat dit wel zou moeten kunnen omdat er toch ook mensen zijn die bv alleen cb lam voeren maar kan dit echt?
Ik was trouwens wel apetrots op haar. De brokjes stonden naast het schoteltje met HB-kip en ze heeft de brokjes links laten liggen. Wel heeft ze vannacht van de HB en de brokjes gegeten maar goed, het begin is er.
Door Mevroi Kruim
#1025622
Hee, wat goed!
Ik zou het rustig aan doen in eerste instantie maar het is wel zo dat de combi brok-vers niet altijd goed uitpakt, en als ze het binnenhoudt dan ging ik in dat geval gelijk over.
Kijk, 1 diersoort is niet ideaal, daar zijn we het over eens. Maar ik heb in de begin-barf-tijd mijn beesten ook op vrijwel alleen kip gehad en man, wat deden ze het daar onge;ofelijk veel beter op dan op brok!
Misschien is het trouwens een optie om zelf eens wat te malen?
Door YaYa
#1025628
Kruimel schreef: Hee, wat goed!
Ik zou het rustig aan doen in eerste instantie maar het is wel zo dat de combi brok-vers niet altijd goed uitpakt, en als ze het binnenhoudt dan ging ik in dat geval gelijk over.
Kijk, 1 diersoort is niet ideaal, daar zijn we het over eens. Maar ik heb in de begin-barf-tijd mijn beesten ook op vrijwel alleen kip gehad en man, wat deden ze het daar onge;ofelijk veel beter op dan op brok!
Misschien is het trouwens een optie om zelf eens wat te malen?
Ik ben bang dat ze toch niet genoeg eet als ik haar gelijk helemaal overzet en de brok achterwege laat. Aan de andere kant is ze ook (nog) niet superziek dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze zich doodhongert om het zo maar te zeggen. Ik denk zelf ook dat alleen kip altijd nog beter is dan de dieetbrok maar weet niet of ze dan wat tekort komt.
Zelf malen lijkt me enorm veel werk. Er lopen hier 8 katzels rond dus die lusten nogal wat en ik heb een full-time baan, een cursus van mijn werk en ook nog muziekles en sporten. Dus de tijd die dan nog over is, besteed ik graag aan knuffelen :)
Door Mevroi Kruim
#1025699
YaYa schreef: Ik ben bang dat ze toch niet genoeg eet als ik haar gelijk helemaal overzet en de brok achterwege laat. Aan de andere kant is ze ook (nog) niet superziek dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze zich doodhongert om het zo maar te zeggen. Ik denk zelf ook dat alleen kip altijd nog beter is dan de dieetbrok maar weet niet of ze dan wat tekort komt.
Zelf malen lijkt me enorm veel werk. Er lopen hier 8 katzels rond dus die lusten nogal wat en ik heb een full-time baan, een cursus van mijn werk en ook nog muziekles en sporten. Dus de tijd die dan nog over is, besteed ik graag aan knuffelen :)
Ik maal voor de 3 die niet meer goed kunnen kauwen, de andere twee malen zelf ;) ik vind het reuze meevallen eerlijk gezegd, af en toe eens een paar kilo door de molen en invriezen.
Ik weet niet hoeveel van de jouwe tandeloos zijn?
Door Mevroi Kruim
#1025719
Da's een kwestie van oefenen, hier begonnen ze ook met kleingehakt spul en zijn van lieverlee op het grotere werk overgegaan. Een eendennek wil Knor best lukken en Eppo krijgt ze klein als ze in grote stukken gehakt zijn, die is zelf wat kleiner. Kipkarkas geen probleem, haaskarkas en fazant is wel stevig knagen maar ook dat lukt. Konijnenvoorpoten en -karkassen, wah, voor watjes  ;D

Dus eigenlijk zou je maar voor 1 hoeven malen.
Door YaYa
#1025725
Wil je dat mijn poezels vertellen ;D Zodra de stukken te groot worden, eten ze het gewoon niet. Een kippennek hoef ik weliswaar niet meer te meppen maar moet nog wel in 5 stukken geknipt worden, anders is het te groot. Een kwartel moet ook gechopt en gemengd met blikvis anders is het jeg :-X
De cb gaat goed omdat het zo fijn is. Het zijn gewoon verwende brokmormels. De katjes in Afrika zouden blij zijn met wat die van mij voorgeschoteld krijgen en nog willen ze het niet :-X
Door YaYa
#1026039
Kun je wel zeggen. Nikita heeft dus vannacht geen brokjes gekregen maar de haaksbarf en helemaal niks gegeten :'( Omdat ze toch al niet dik is, vanochtend toch maar wat brokjes gegeven (minder dan normaal). Vandaag gaan we hb kip/lam proberen. Ik weet dat het een kwestie is van veel geduld en een lange adem maar ik durf haar toch niet zomaar niks te geven als ze de hb niet eet (en dat deed ik bij de anderen dus wel). De omschakeling zou dus toch nog wel wat moeite kunnen geven.
Kruimel dat zelf malen, hoe moet ik dat zien? Alle spullen die ik heb (kwartel, kippennek, kuiken, konijnenlever enz.) komen bevroren binnen. Laat ik ze ontdooien, dan malen en terug de vries in?
En wat heb ik nodig om te malen en zou het enorm veel werk zijn om zelf 900 gram per dag te malen voor alle katzels?
Door Mevroi Kruim
#1026064
Ja, ik laat de boel ontdooien, maal, en vries weer in. Doe ik al jaren, is tot op heden nog nooit iemand ziek van geworden.
Lever snij ik meestal in stukjes trouwens, evenals hart, kippenhartjes krijgen ze zo, dat kunnen de tandelozen zelf wel. Ik maal vooral de botten, dus kipkarkassen, soms nekken, eendennekken (vloektierscheld) eendenruggen, fazantenkarkassen, haaskarkassen, konijnenkarkassen, dat werk zeg maar. Een kwartel krijgt Kruimel ook nog wel weg, maar dat vind ze dan ook erg lekker. Nekken moet ik voor haar of malen of platslaan en in kleine stukjes knippen. Kuikens hoef ik niet te malen, dat lunnen ze heel goed zelf.

Ik maal met mijn trouwe Husqvarna vleesmolen maat 10 met grote snijschijf, van Marktplaats voor 5 euro thuisbezorgd  :D mazzel moet je hebben  ;D Ik klem het ding aan de workmate, zet er een grote platte bak onder en daar gaan we dan. Emmer erbij voor de handigheid, ik maal nog wel eens een kilo of 10 per keer. Dat gaat dan per pond in zakjes en in de vriezer.
900 g per dag is idd heel wat werk, voor die 10 kilo kipkarkassen mag ik best een uurtje uittrekken, zo niet meer, en dan moeten ze nog verpakt en ingevroren. Mijn verbruik ligt rond de 300 g per dag, en daarvan is ong. de helft zelf gemalen dus dat ziet er dan gelijk heel anders uit.
Door YaYa
#1026080
Oeps dat klinkt als een hele berg werk als ik voor allemaal zou willen malen :-\
Ben ik trouwens erg truttig en bezorgd als ik Nikita niet langer dan een nachtje zonder eten wil laten en dan toch maar weer gauw de brokjes voor haar neus zet?
Door Mevroi Kruim
#1026096
Nee, vind ik niet. Ik heb dat ook hoor, bij de ouwe magere katjes. Mijn ervaring met die types is ook dat ze na een paar keer eten overslaan soms zelf niet meer aan het eten komen en dan moet je gaan dwangvoeren, ook niet ideaal.
Door YaYa
#1026109
Ben ook zo bang dat ze na het overslaan van eten zo misselijk wordt dat ze helemaal niet meer wil eten. En door nierfalen zijn ze toch al wat aan de misselijke kant en ook niet meer zo goed in haar vet. Dwangvoederen wil ik eigenlijk niet aan denken.
Maar hoe kan ik het dan het beste aanpakken. Ze lust de haaksbarf dus wel alleen hoe krijg ik haar zo ver dat ze het ook eet en dan braaf de brokken laat staan zonder dat ze eten overslaat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door