Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1025272
Max heeft met het warmere weer jeukklachten. Z`n huid bij z`n oksels is roze en een beetje bruin. Toen ik nog brok voerde gaf ik hem een voer met iets minder eiwitten, dat ging goed. Hoe kan ik het nu opvangen?? Ik voer gewoon BARF, spiervlees, orgaanvlees en vleesbot en groenten en andere dingen.
Door dinnee
#1025338
Bij brok bestaat het grootste gedeelte van het eiwit uit plantaardig eiwit, van bijvoorbeeld granen en groentes. Honden kunnen daar inderdaad heftig op reageren. Het klopt dus dat als je een brok met minder eiwit geeft, je hond daar beter op reageert, hij krijgt immers ook minder granen binnen.

Misschien is hij ook wel (over)gevoelig voor eiwitten uit groentes, dus ik zou proberen er achter te komen welke groentes dit zijn.

Honden zijn over het algemeen niet gevoelig voor eiwitten uit vlees. De kans dat ze daar allergisch voor zijn is echt miniem. Maar het is altijd slim om even bij de dierenarts een allergie check te doen! Misschien is jou hond wel die 1 uit 100.000 die allergisch is voor vlees-eiwit. ;)

Ik zou dus zeggen, minder het voeren van groente en mogelijke graanproducten als hij last krijgt en kijk of hij hier goed op reageert.
Door Noes
#1025408
Tja of het heeft niks met het voer te maken en het is toeval van die brok met minder eiwit (geen idee hoor, mss deed je dat al jaren en viel het steeds weer op?? dan zal het geen toeval zijn, maar kan dan nog in andere stoffen liggen dan eiwit).
#1025547
Ja, zou heel goed kunnen. Ik heb een Labrador gehad die allegisch was voor stofmijt, huismijt en hooimijt. Nou ga je gang dan... ??? Niks hielp, alleen sloten prednison....na 7 maanden tobben bij een dermatoloog heb ik hem laten inslapen... na iedere 10 stappen buiten jeuken, heel veel water drinken het was verschrikkelijk.
Maar gelukkig is dit niet zo erg bij Max.
Door Lizzy
#1025710
dinnee schreef: Bij brok bestaat het grootste gedeelte van het eiwit uit plantaardig eiwit, van bijvoorbeeld granen en groentes. Honden kunnen daar inderdaad heftig op reageren. Het klopt dus dat als je een brok met minder eiwit geeft, je hond daar beter op reageert, hij krijgt immers ook minder granen binnen.

Misschien is hij ook wel (over)gevoelig voor eiwitten uit groentes, dus ik zou proberen er achter te komen welke groentes dit zijn.

Honden zijn over het algemeen niet gevoelig voor eiwitten uit vlees. De kans dat ze daar allergisch voor zijn is echt miniem. Maar het is altijd slim om even bij de dierenarts een allergie check te doen! Misschien is jou hond wel die 1 uit 100.000 die allergisch is voor vlees-eiwit. ;)

Ik zou dus zeggen, minder het voeren van groente en mogelijke graanproducten als hij last krijgt en kijk of hij hier goed op reageert.
In groente zit vrijwel geen eiwit. En honden reageren over het algemeen juist zeer goed op groentemix. Het bevat goede vitamines en mineralen en vetzuren en chlorofyl, allemaal zaken die juist zeer goed kunnen helpen bij jeuk! Ik zou de hoeveelheid groente derhalve dus niet verminderen. Wat je qua groente niet moet geven is groente uit de nachtschade familie zoals tomaat, aubergine en paprika. Dat kan wel jeuk veroorzaken.

Bij dit soort problemen is het altijd lastig om uit te vinden waar de jeuk vandaan komt. Als je vermoed dat je hond een voedsel allergie heeft, dan zou je een eliminatie-dieet moeten doen van 6 tot 9 weken. Zijn alle klachten weg, dan zou het inderdaad om een voedselallergie kunnen gaan. Gaan de klachten niet weg: dan zou het wel eens een allergie voor iets anders kunnen zijn. Zoals graspollen. Of water. Warmte alleen kan ook al meer jeukklachten geven. Op zich is dat een mooie indicatie voor een homeopathisch werkend dierenarts!

Zwemt je hond op het moment veel? Als hij veel zwemt; als het mogelijk is: houdt hem dan gerust eens even uit het water. Soms knapt zo'n huid binnen 1 week al op. Geef je hem visolie? Dat zou ik nu zeker geven. Visolie heeft een positieve werking op de huid en ook vaak bij jeuk (door de omega 3 vetzuren).
Door Lizzy
#1025713
p.s., Zou je echt minder eiwit willen voeren (ik zie niet in waarom dat in geval van BARF zou helpen trouwens), maar dan verhoog je juist het groentemix gehalte en geef je dus minder spiervlees en orgaanvlees.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door