Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door pieterendiaan
#1025043
Hallo,
22 septemer krijgen wij onze boxerpup. Hij zal bij de fokster brokken krijgen (proformance). Nu willen wij hem graag op carnibest hebben. op de website van carnibest staat dat je elke dag een eetlepel meer mag geven en na een week 1 maaltijd vervangen. nu is mijn vraag of er mensen zijn die ervaringen hebben met het overzetten van een pup van 9 weken op carnibest. De fokster adviseerd pas met 14 weken over te stappen op ander voer ivm stress. ik zelf vindt dit eigenlijk te laat aangezien hij dan toch nog 5 weken brok bij ons zou moeten eten.
We weten even niet wat nu het beste is, of gelijk overgaan op carnibest (is het opbouwschema het zelfde voor een pup zoals vermeld op de website) of toch nog eerst een aantal weken wacht?

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen!

Gr Pieter en Diana
#1025117
[quote="nathalietjuh"]
Ik zou hem nog een dag of wat brokken geven en dan beginnen met de cb te overgieten met kokend water. Steeds minder overgieten.. Na een paar dagen eet hij het dan rauw!
[/quote]

Dit is de meest veilige methode, maar als je het aan durft kun je je pup ook 'cold-turkey' overzetten (de methode die CB op haar site heeft staan vind ik overdreven voorzichtig). En ik zou het advies van de fokker lekker terzijde schuiven (was je ook al van plan  ;)), want deze periode is cruciaal voor de vorming van de darmflora, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.
#1025127
Ik heb altijd al mijn pups de volgende dag gelijk overgezet op carnibest en de laatste pup (Misty) is direct volledig op barf gezet. Je kan dus gelijk overstappen. Wat op de site van CB staat vind ik wel overdreven voorzichtig. Ik heb nooit problemen ondervonden met direct overzetten.
Door pieterendiaan
#1025396
bedankt voor jullie reacties!!!
Dan gaan wij gewoon voor gelijk overzetten. Mengden jullie wel eerst de CB met de brokken? soort van geleidelijk opvoeren? Zo ja gaven jullie dan 50/50, per menu helft brokken helft CB? ik denk zelf dat we beginnen met CB-natuurvoer. Volgens mij zit daar allerlei soorten vlees etc in. en als dit goed gaat afwisselen met de andere soorten. de verkoper van CB vertelde mij ook dat er CB-puppy is, lijkt jullie dat een betere optie, aangezien deze wat fijner gemalen is?


[quote="Bernie"]
Ook ik zou als je dat durft gelijk overzetten op cb en dat de eerste dagen overgieten met heet/gekookt water.
Wel even af laten koelen en het water er weer uit gooien voor je het geeft. ;)
[/quote] Goede tip ;)

[quote="kira"]
ik zou ook gelijk overzetten. En weet dat sommige pups niet eten of slecht de eerste dagen  tot ongeveer een week. Dus maak je vooral niet druk als die niet gelijk doet van aanvallen. Gaat alles goed met de pup?
[/quote] Met de pup (bikkel) gaat het prima, we hebben 1 favoriet in het nestje maar over een week of 3 horen we definitief welke pup het wordt. de fokster wilt namelijk eerst het gedrag etc afwachten voordat zij pups toewijst.
#1025406
[quote="pieterendiaan"]

Dan gaan wij gewoon voor gelijk overzetten. Mengden jullie wel eerst de CB met de brokken? soort van geleidelijk opvoeren? Zo ja gaven jullie dan 50/50, per menu helft brokken helft CB? ik denk zelf dat we beginnen met CB-natuurvoer. Volgens mij zit daar allerlei soorten vlees etc in. en als dit goed gaat afwisselen met de andere soorten. de verkoper van CB vertelde mij ook dat er CB-puppy is, lijkt jullie dat een betere optie, aangezien deze wat fijner gemalen is?

.
[/quote]
Geen brokken door de CB mengen,alleen de CB, al dan niet met heet water erover,ik heb toen onze brokkenhond 9 jaar was, haar cold turkey overgezet,geen ellende mee gehad,als je het te eng vind om ineens over ,doe dan de methode met kokend water af laten koelen enz.zoals boven beschreven staat
Wel altijd de CB op kamertemperatuur geven,niet gelijk uit de koelkast geven,dat is te koud
CB puppy is voor het afspenen van een pup,jou pup is straks 8 a 9 weken ,die kan de gewone natuurvoer wel kauwen
Laatst gewijzigd door boskat op ma 11 aug 2008, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#1025691
Ik zou zeer zeker niet gaan mengen. Als je geleideljk wilt overzetten dan zou ik aparte brokkenmaaltijden en versmaaltijden aanhouden, en de brokkenmaaltijden geleidelijk vervangen door vers.
Maar ik heb hier de boel ook cold turkey overgezet, ook pupje Kátur van 8 weken, geen enkel probleem. Kon het niet over m'n hart verkrijgen om hem die gore brokken te geven ...
Door pieterendiaan
#1025698
Okee, mengen is dus not done  :D

Nog een aantal vragen:

kruimel: hoe ging dat bij katur, toen je hem thuis had gelijk helemaal over op CB? Vanaf de eerste maaltijd? Wilde hij het gelijk hebben? En hoe zit dat met het ontgiftingsproces, is dat er ook bij zulke jonge pups?
Hoeveel gaf je hem in het begin? 40-60 gram per kg per dag? En dat dan verdeelt over drie momenten?

Alvast weer bedankt!!!!
#1025717
Zelfs gelijk over op barf  ;D en dat ging super, niks ontgiften, niks problemen, gewoon 'hier is je kippennek' 'oh bedankt, lekker!'
Ik had al een hond die barfte en hij heeft gewoon de kunst van Tara afgekeken, echt waar, pakte z'n nekje aan, ging erop liggen sabbelen, keek wat Tara deed, en probeerde ook eens te knagen  ;D
Hij kreeg idd in het begin 3x daags zelfs heel even 4x daags als ik me goed herinner maar dat hebben we snel afgebouwd, dat ging prima. Gewichten .... pfoe, ik ben niet zo'n fanatieke weger  :-[ volgens mij kreeg hij idd zoiets van 4 tot 6% maar ik ben heel erg van kijken hoe het gaat en aan de hand daarvan aanpassen.

Hij at gewoon alles wat hij aankon vanaf het begin. Later net als alle wisselaars en pubers heeft hij wel periodes van gezeurneur gehad maar daar ga ik nooit op in, krijgen ze gewoon minder of niks, werkt prima  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door