Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1024322
In de vakantie hebben Siena en Xayenne allebei KVV gekregen  i.p.v normaal barf.
Ze zijn nu te zwaar geworden,
Siena labrador teef 8 jaar weegt nu 31 kilo ( mag eigenlijk maar 27 / 28 zijn )
Xayenne labrador teefje 6 jaar weegt nu 29 kilo ( mag 26/27 zijn )
Ze zijn nu allebei loops, afgelopen week heb ik het voer verminderd naar ongeveer 400 gram per dag,
nu krijgen ze dan ook maar 1 maaltijd.
Meer bewegen is nu even lastig, als ze loops zijn, maar dat gaan we ook wel doen.
Afgelopen week is Siena alleen aangekomen van 30 naar 31 en Xayenne iets afgevallen.
Zou ik ze nog minder moeten geven ( risico bij loslopen van poep eten ?) , of heeft het gewoon tijd nodig en ga ze beter pas weer wegen na de loopsheid.
Ze zien er nu prachtig uit ! en met de loopsheid houden ze volgens mij gewicht vast .
Ik dacht ook  het groente percentage omhoog te doen,
dus 150 gram boontjes  gekookt ( ik heb er heel veel uit mijn tuin ) of komkommer en de rest vleesbot/spiervlees /orgaan.

Is dat een goed plan ? heeft iemand nog goede tips ?

groetjes, Marijke
#1024325
ik zou de boontjes achterwegen laten en flinke stukken gaan lopen, ik loop ook altijd met mijn loopse lollas aangelijnd, maar langer dan wat ze los zijn, lijk mij de beste oplossing, meer, langer lopen liever dan nog minder eten geven ;) sterkte met de loopsheden ;)
#1024347
Veel bewegen en als ze nu vast lopen inderdaad langer lopen. En geduld hebben. Ook honden vallen niet in een week af. Overigens geldt ook bij honden de regel dat afvallen langzaam moet gaan omdat het anders jojo's worden. Misschien naast de fiets in de avonduren als het koel is? Of zijn de dames zo gek op de heren dat je dan met fiets en al gaat?
#1024365
Ik zou ook niet minder eten geven. Je kunt wel wat extra groente geven hoor, maar ik ben nooit zo kapot van boontjes geven. Geef dan gewoon wat meer groentemix of gekookte groente, afgewisseld. Dus boontjes maar ook broccoli, andijvie, witlof enzo.

Overigens is Lola hier ook altijd wat dikker tijdens de loopsheid en schijnzwangerschap.
Door roefus
#1024727
Naast alle andere tips...je kunt misschien ook een beetje opletten wat de vleessoorten betreft.
Dus niet erg vet vlees geven (geen geitenvlees of  eend bijvoorbeeld).
De eventuele vetrandjes bij pens ofzo wegsnijden.

Ik zou zelf gewoon iets minderen (niet gigantisch, maar wat minder en dan dus geen vet vlees meer) en dan wellicht wat extra groente en wat extra bewegen.
Om 'n paar kilo zou ik niks radicaals doen, maar gewoon wat minder en de beweging wat opvoeren.
Succes ermee !!!
#1024782
Hoi Marijke,
Ik zou ook niet minder gaan voeren. 400 gram is niet veel, en iets te dik zijn is geen enge ziekte of zo die onmiddellijk radicaal aangepakt moet worden. Ik zou gewoon lekker gaan wandelen, en als de loopsheid over is; flink trainen, fietsen, wandelen. Net wat al eerder gezegd is: ook voor honden is radicaal afvallen niet goed.
Geef ze de tijd om af te vallen, dat is veel beter. En voor de honden prettiger.  ;)
Jake weegt nu 18 kilo.  :D Het is zo'n lekker ding.. Zal nog eens een paar foto's plaatsen..
Groetjes, Jeannette
#1024808
Ik ben ook al een hele tijd bezig onze Ijuba haar gewicht omlaag te krijgen.
Door omstandigheden konden we in de vakantie minder lopen dus heb ik alle honden minder eten gegeven en heb ze gelijk op 1x per dag gezet.
Ijuba kreeg 400 gram smuldier per dag en zowaar na 2 weken zag ik dat ze iets afgevallen is qua kilo's weeet ik niet maar ze ziet er strakker uit.
Veel bewegen en gewoon wat minder vette vleessoorten geef ik haar nu.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
#1025182
[.  ;)
Jake weegt nu 18 kilo.  :D Het is zo'n lekker ding.. Zal nog eens een paar foto's plaatsen..
Groetjes, Jeannette
[/quote]

Ja , leuk !

Bedankt voor de tips.
Ik ben weer begonnen met elke dag fietsen ( heeft Siena wel een hekel aan ) en meer wandelen met Siena.
Met Xayenne train ik weer meer , ook met de komende KNJV proeven is dat nodig en fietsen 's avonds.
Zo zal het wel goed komen.
Lizzy schreef: Ik zou ook niet minder eten geven. Je kunt wel wat extra groente geven hoor, maar ik ben nooit zo kapot van boontjes geven. Geef dan gewoon wat meer groentemix of gekookte groente, afgewisseld. Dus boontjes maar ook broccoli, andijvie, witlof enzo.

Overigens is Lola hier ook altijd wat dikker tijdens de loopsheid en schijnzwangerschap.
I geef ze ook niet alleen verse boontjes , maar van allerlei groente uit mijn tuin.
En ik dacht ook dat ze met de loopsheid wat zwaarder en mooier zijn.

Marijke
#1026044
Kijk eens aan, ook nog vers uit de tuin! Prachtig! En nog onbespoten ook? Ik vind Linga ook prachtig als ze loops is/loops is geweest. Ze is dan mooi rond en vrouwelijk. Nu is ze weer bijna van d'r schijnzwangerschap af en nu begint ze automatisch weer wat af te vallen en atletischer te worden. Prachtig toch he, dat hormoonwerk! Wat zal ik dat missen als ze gecastreerd is :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door