Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bokes
#1024936
Hoi allemaal,
Wij zijn dus nieuw bij Barfplaats (sinds drietal dagen) en we doen ons best om het goed te doen en om bij te leren. Daar horen vragen bij natuurlijk (al zijn het misschien soms nogal domme vragen....).
Voorlopig geef ik kippennekken en kippenvleugeltjes als botvlees. Deze sla ik met de keukenhamer plat en snij ze dan in stukken en meng het met het andere vlees en de groentemix. Ik heb gemerkt dat er bij het platslaan van de vleugels echt wel scherpe stukjes bot ontstaan. Dat was wel even schrikken als ik bedenk dat mijn kleine hond die straks gaat opeten. Ik heb wel al nagelezen wat te doen in het geval zo'n stukje bot komt vast te zitten in de slokdarm, maar het lijkt mij toch wel gevaarlijk omdat de botjes echt wel scherp zijn. Maak ik mij zorgen om niets en bijt de hond de botjes gewoon verder stuk? Of doe ik iets fout en horen er geen scherpe botjes bij te zitten?
Voor alle wijze raad zijn wij weer heel dankbaar bij voorbaat.
Bokes en Marcus
Door Ingrid B.
#1024946
Hoi!

Ik was afgelopen donderdag met mijn Westie bij de DA,omdat er een kippenbotje volgens mij niet goed verteerd werd of verkeerd zat.Hij was echt ziek ervan(borrelbuik,gras eten,niet lekker).Toen ik mijn handen op zijn buik legde kwam er een enorme boer,die hem duidelijk opluchtte.Ik ben toch voor de zekerheid naar de DA gegaan en als het nodig was werd er een foto gemaakt...dat hoefde niet gelukkig...ik laat alle honden zelf de kippenbotten kraken...het stukslaan zei de DA gaf scherpe puntjes aan de botten,dus gevaarlijk!
De DA gaf een gastro-gel mee,die de wanden van het spijsverteringskanaal beschermt tegen dit soort ´ongelukjes´ en verder gaf hij galenzymen mee om de botten sneller te verteren...toch vind ik het griezelig geworden om botjes te voeren aan kleine honden...kijk goed hoe de hond reageert...als hij gaat kotsen en het ruikt naar poep en/of hij kan niet poepen is er een darmafsluiting en moet je als de hazenwind naar de DA.Wees maar voorzichtig!

groetjes van Ingrid en haar 7 honden vanuit Frankrijk
Door Antonia
#1024956
bokes schreef: Hoi allemaal,

Voorlopig geef ik kippennekken en kippenvleugeltjes als botvlees. Deze sla ik met de keukenhamer plat en snij ze dan in stukken en meng het met het andere vlees en de groentemix. Ik heb gemerkt dat er bij het platslaan van de vleugels echt wel scherpe stukjes bot ontstaan. Dat was wel even schrikken als ik bedenk dat mijn kleine hond die straks gaat opeten.
Maak ik mij zorgen om niets en bijt de hond de botjes gewoon verder stuk? Of doe ik iets fout en horen er geen scherpe botjes bij te zitten?
Met name de kippennekjes zijn echt niet scherp, dat is voornamelijk kraakbeen. Als je hondje nog moet wennen aan vleesbotten dan zou ik daar mee beginnen. Vleugels kunnen soms scherpe puntjes hebben, die zou ik nu nog even niet geven. Als de nekjes goed gaan, kun je als volgende stap overgaan op kipkarkasjes of kippenruggen.
Door bokes
#1025036
Dank je wel alvast. De nekken gingen totnutoe perfect, absoluut geen probleem, dus ik dacht ondertussen ook te kunnen overschakelen op kippenvleugels.
Bij haar portie van vandaag zal ik er alvast de scherpe botjes uitsorteren, al denk ik dat er dan niet veel bot overschiet!
Morgen dan maar iets anders.

groetjes
Bokes & Marcus
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door