Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Buran en Co
#1023690
Hee hoi,

Even een snel vraagje in verband met nog heel even tijdgebrek om te zoeken (vanaf morgen vakantie, eindeloos de tijd om hier rond te snuffelen!!): ik voer mijn pup van 14 weken (Ierse Wolfshond) nu Carnibest. Volgens de fokker voer je met vlees maar 6 dagen, 1 dag vasten. Is dat inderdaad belangrijk? Wat is de gedachtengang daarachter? En mag je dan helemaal niets voeren? Mijn andere twee honden zitten (nog) op brok ( :-X), lijkt me erg zielig wanneer zij lekker (nou ja....) eten krijgen en Buran niets. Iemand tips en antwoorden? Vast wel..... Bedankt vast!!!

Barbara
Door brie
#1023704
Ik zou het zelf niet doen met een pup van 14 weken, helemaal niet met een ierse wolfshond.
Zelf houden de honden hier 2 vastendagen per week. Bevalt prima, naar mijn idee kan de maag dan even lekker tot rust komen en hebben ze die dag erna extra veel om op te knagen.
Maar goed, ik voer geen kvv.
Als ik carnibest zou voeren zou ik denk ik ook geen vastendag houden
Door Mevroi Kruim
#1023735
Met een jonge pup moet je zeker niet vasten. Als hij groter is kan het zeker wel, zeg vanaf een maand of 7, kun je af en toe eens een maaltijd overslaan, dus geen hele dag vasten. Je kunt hem er geleidelijk op voorbereiden door de andere maaltijden wat groter te maken en een maaltijd kleiner. Op die manier verminder je trouwens ook het aantal maaltijden per dag.
Door angie69
#1024213
hallo,

Onze hond eet zo goed op de kvk vooral van Carnibest dat hij uit zich zelf wel eens een dagje overslaat met eten,
ik zou het gewoon aan blijven bieden en aan de hond zelf overlaten.
denk niet dat het een must is
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1024760
[quote="angie69"]
hallo,

Onze hond eet zo goed op de kvk vooral van Carnibest dat hij uit zich zelf wel eens een dagje overslaat met eten,
ik zou het gewoon aan blijven bieden en aan de hond zelf overlaten.
denk niet dat het een must is
[/quote]

Nou dat is hier nog nooit gebeurd en gaat ook niet gebeuren... en ik zou het zeker niet aan de hond overlaten :(
Door RupsenStorm
#1024764
ik heb dat vaker gehoord volgens mij komt het van Lonsdale (ik zal het eens zoeken op mijn pc). Je geeft dan de dag voor en de dag erna een dubbele portie zodat ze geen honger hebben.
Persoonlijk kan ik me er zeker wel in vinden (al kan ik er om de een of andere reden ook maar niet toe komen nog) maar het is zeker niet goed voor pups, bejaarde honden en honden die om welke reden dan ook niet in goede conditie zijn te vasten!
Door Fynn
#1024806
Ik zou het niet doen met een pup en zeker niet met een ierse wolfshond.
Daar kan je altijd nog mee beginnen als ze wat ouder zijn .
Vasten hoeft inderdaad niet altijd hoor onze honden doen het ook niet .

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door nathalietjuh
#1025055
Met een KVV zou ik persoonlijk mijn honden nooit laten vaten.. Dat is toch al zo snel het spijsverteringskanaal door.
Door Buran en Co
#1025373
Hee allemaal,

Dank jullie voor de reacties! Ze bevestigden mijn gevoel, niet vasten met een pup. Heb de zoekfunctie inmiddels ook gevonden dus zal proberen eerst naar bestaande topics te zoeken voor ik een nieuwe open!

Groetjes,

Barbara
Door lightning
#1025459
ik vast wel met kvv maar mijn pup niet. mijn honden eten 2 dagen in de week niet (op de pup na dan). gaat hier prima
Door Lizzy
#1026042
[quote="nathalietjuh"]
Met een KVV zou ik persoonlijk mijn honden nooit laten vaten.. Dat is toch al zo snel het spijsverteringskanaal door.
[/quote]

Ik dus ook niet.

Vasten is leuk. Voor gezonde volwassen honden die zelf samengestelde voeding eten, zonder gemalen mixhandeltjes/kvv's (dus ook geen vlees of botmixen of iets). Voorwaarde 1 vind ik dat de hond volwassen moet zijn. Met een pup van een maand of 4 a 7 oud zou je wel kunnen beginnen met een halve dag per week vasten. Als ze dan volwassen zijn, kun je ze 1 of meerdere dagen laten vasten. Voorwaarde 2 is dat de hond gezond moet zijn. Een hond met nier of leverproblemen of dergelijke: die moet je niet laten vasten. Die moet je juist meerdere kleine maaltijden per dag aanbieden. Voorwaarde 3 is dat je dus zelf samengestelde voeding geeft. Grote(ere) lappen vlees, ongemalen vleesbot, etc. Gemalen prut stroomt veel te snel door het spijsverteringskanaal. Bij kvv zou ik maximaal een halve dag per week vasten.

Overigens wordt het vasten vooral zeer aangemoedigd door Mogens Eliasen en Tom Lonsdale. Dus als je daar meer over wilt weten, zijn hun boeken aan te bevelen (en Mogens Eliasen gaat nog veel dieper op deze materie in dan Lonsdale).
Door Antonia
#1029567
[quote="Lizzy"]
Ik dus ook niet.

Vasten is leuk. Voor gezonde volwassen honden die zelf samengestelde voeding eten, zonder gemalen mixhandeltjes/kvv's (dus ook geen vlees of botmixen of iets). Voorwaarde 1 vind ik dat de hond volwassen moet zijn. Met een pup van een maand of 4 a 7 oud zou je wel kunnen beginnen met een halve dag per week vasten. Als ze dan volwassen zijn, kun je ze 1 of meerdere dagen laten vasten. Voorwaarde 2 is dat de hond gezond moet zijn. Een hond met nier of leverproblemen of dergelijke: die moet je niet laten vasten. Die moet je juist meerdere kleine maaltijden per dag aanbieden. Voorwaarde 3 is dat je dus zelf samengestelde voeding geeft. Grote(ere) lappen vlees, ongemalen vleesbot, etc. Gemalen prut stroomt veel te snel door het spijsverteringskanaal. Bij kvv zou ik maximaal een halve dag per week vasten.

Overigens wordt het vasten vooral zeer aangemoedigd door Mogens Eliasen en Tom Lonsdale. Dus als je daar meer over wilt weten, zijn hun boeken aan te bevelen (en Mogens Eliasen gaat nog veel dieper op deze materie in dan Lonsdale).
[/quote]

Toen Mogens Eliassen vorig jaar in Nederland een aantal workshop had heb ik uitgebreid met hem over dit onderwerp gesproken. Eliassen is een voorstander van vastendagen, deze vastendagen worden vooraf gegaan door "volvreet"dagen, oftewel dagen dat de hond een groter portie dan normaal krijgt.
Ik beginsel kan ik me heel veel voorstellen bij zijn gedachtengang hierachter, echter ....... niet bij Ierse Wolfshonden, en zeker niet bij pups. Het ras staat niet meer zo dicht bij de natuur als menigeen zou willen. Ik vind het triest dat ik dat van mijn favoriete ras moet zeggen, maar het is een ongezond ras dat in de loop der jaren behoorlijk gedegenereerd is. Door zijn extreme formaat en door de bouw is volvreten en vasten bijna vragen om problemen. Niet doen dus! Nu niet en ook niet als hij vowassen is!!!!

Overigens ken ik de leverancier van jouw hond. Hij heeft ongetwijfeld zijn kwaliteiten maar van voeding heeft hij geen bal verstand. Hij kan het allemaal heel mooi vertellen, vooral als hij een beetje weet wat je wilt horen. Maar heb je gezien wat hij zelf aan zijn Ieren voert?
Door Lizzy
#1029615
[quote="Antonia"]
Toen Mogens Eliassen vorig jaar in Nederland een aantal workshop had heb ik uitgebreid met hem over dit onderwerp gesproken. Eliassen is een voorstander van vastendagen, deze vastendagen worden vooraf gegaan door "volvreet"dagen, oftewel dagen dat de hond een groter portie dan normaal krijgt.
Ik beginsel kan ik me heel veel voorstellen bij zijn gedachtengang hierachter, echter ....... niet bij Ierse Wolfshonden, en zeker niet bij pups. Het ras staat niet meer zo dicht bij de natuur als menigeen zou willen. Ik vind het triest dat ik dat van mijn favoriete ras moet zeggen, maar het is een ongezond ras dat in de loop der jaren behoorlijk gedegenereerd is. Door zijn extreme formaat en door de bouw is volvreten en vasten bijna vragen om problemen. Niet doen dus! Nu niet en ook niet als hij vowassen is!!!!

Overigens ken ik de leverancier van jouw hond. Hij heeft ongetwijfeld zijn kwaliteiten maar van voeding heeft hij geen bal verstand. Hij kan het allemaal heel mooi vertellen, vooral als hij een beetje weet wat je wilt horen. Maar heb je gezien wat hij zelf aan zijn Ieren voert?

[/quote]

Ik ken wel toevallig iemand die haar Ier wel laat vasten. Een dag per week. Ik geloof alleen niet dat ze hem de dag ervoor erg veel eten geeft. Volgens mij is dat ook niet persee nodig hoor, om zo'n vastendag in te lassen na een volvreetdag en kan het ook wel na een 'gewone maaltijd'. Tis maar 1 dagje tenslotte. Maar, ik moet eerlijk zeggen.... zou ik een Ier hebben/aanschaffen: dan luisterde ik naar jou en liet ik hem niet vasten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door