Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door bionda
#1023188
Hallo, ik ben al een poosje lid van dit forum en ben eigenlijk met een tussenpoos omdat mijn PC niet werkte, bezig geweest met lezen en leren. Iedere keer als ik denk dat ik het doorheb ees ik weer iets waardoor ik denk....aarrgghhh, waar wil ik aan beginnen. We hebben geruime tijd een Pyreneese Berghond gehad, toen ben ik ook lid geworden van dit forum. Wij woonden destijds in een rijtjeshuis (nu weer, maar dan ergens anders  :D). Helaas was het voor de Pyr, een scheet van een hond, niet prettig. Wij hebben vrienden die helemaal weg van haar waren, die wonen aan de buitenrand van een bosgebied, daar woont zij en heeft het prima naar zin...en...wij zien haar nog geregeld! Wij hadden daarnaast nog een Shar-Pei, die is dit jaar 14 jaar geworden! Op Carnibest! Helaas hebben wij heb vlak na zijn verjaardag begin dit jaar, in moeten laten slapen, het baasje was echt op!

Nu hadden wij ooit, enkele jaren geleden, een Ierse Wolfshond gehad. Deze is maar erg kort bij ons geweest, hij had nl, voedsel in zijn longen gekregen. Hij heeft nog bijna 24 uur in een zuurstoftent gelegen in Utrecht, maar dat heeft niet mogen baten. Ondanks deze nare rotervaring is zijn karakter niet uit ons hoofd verdwenen. Het karakter van onze Shar-pei ook niet, maar inmiddels is door de hyperpopulariteit van dit ras een Shar-pei gemoduleerd met een karakter wat ons niet trekt.

Vandaar dat de beslissing "makkelijk" was...een Ier. Eind maart is onze reu Phantom bij ons gekomen. Helemaal fantastisch! Na zo'n maand of 2 werden we gebeld door de fokster met de vraag of we al eens over een 2e Ier hadden nagedacht (1 Ier is geen Ier  ;D). Dat hadden wij, maar niet in de nabije toekomst...hoezo???? Bleek dat er een teefje geplaatst was bij mensen waar ze absoluut niet goed behandeld werd en zij ging haar daar weghalen. Ze moest meteen aan ons denken...heel verhaal...komt erop neer dat wij ook het zusje van Phantom in huis hebben genomen. Zij heet Caoimhe (spreek uit Kieva). Beiden zijn nu zo'n 7 maanden en zitten beiden op Carnibest. Ja....er gaan heel wat kilootjes doorheen  ;)

Vandaar dat ik nu de stoute schoenen aantrek en mij wil storten in de wereld die Barf heet en waar iedereen hier op het forum zo razend enthousiast over is.  :) Ik heb vanmorgen Lizzy gevraagd om de rekenhulp...per ommegaande ontvangen...ingevuld en een gepoogd een menu samen te stellen. Uiteraard 2 verschillende gewichten. Phantom weegt nu 53 kilo en Caoimhe 48 kilo.
In de rekentabel heb ik voor P. 55 kilo ingevul en voor C. 50 kilo. Vooor beiden een paar kilo extra aangezien ze nog in de groei zijn. Is dit correct? Voor Carnibest weeg ik ze nu ook iedere week en pas de hoeveelheden aan. Ze krijgen momenteel 2x daags te eten i.v.m. het trachten te voorkomen van maagtorstie. Is dit echt een fabel? Ze eten ook van een standaard, daar las ik echter ook ergens iets over dat dit je reinste larie is (het is nl. verondersteld maagtorsie te voorkomen), in de natuur zijn ook geen verhogingen. Hoe denken jullie daarover?

Ik heb ook gelezen over ontwormen. Volgens velen moet je zoveel maal per jaar je hond ontwormen. Nu blijkt dat preventief ontwormen niet mogelijk is, dit bestaat niet. Je hond kan na 3 weken alsnog wormen krijgen. Ontwormen kan pas als je hond daadwerkelijk wormen heeft. Een natuurlijk middel hiertegen: 5 tenen geperste knoflook 24 uur laten trekken in 5 el olijfolie. Vervolgens 3 tot 4 dagen 2 koffielepels p.d. aan de hond geven (gemengd met wat vlees). Dit zomaar even tussendoor wat ik wilde delen.

Ik zal 1 menu plaatsen, het andere menu is hetzelfde alleen dan met andere gewichten.
Ik zal het menu voor Phantom plaatsen. Reu, 7 maanden, 55 kilo, 3% eten p.dag. Komt volgens de rekenhulp op een behoefte per dag van 1650 gr. Per week 11550 gram.
50% rauwe vleesbotten; 15% rauwe/gepureerde groenten; 15% orgaanvlees; 10% tafelrestjes e.d.; 10% spiervlees.

maandag:
ochtend 900 gr vuile pens
avond 750 g kippennekken

dinsdag
ochtend 800 g groenten + 100 g rund
avond 750 g paard

woensdag
ochtend 900 g vuile pens
avond 750 g lamsrib

donderdag
ochtend 310 g geit of schaap + 520 g groenten
avond 825 g fruit/noten/yoghurt mix

vrijdag
ochtend 825 g konijnkarkas
avond 410 g groenten + 420 g kalfsribben

zaterdag
ochtend 825 g kippenvleugels
avond 335 g fruit/noten/yoghurt mix

zondag
ochtend 1100 g >:(
avond 1100 g :-\

Na veel puzzelen kom ik iedere keer toch weer dat ik op zondag ineens nog 2200 g rauwe vleesbotten kwijt moet zien te werken. Ik ben echt geen rekenwonder...iemand suggesties?

Iedereen alvast heel erg bedankt voor het meedenken!  ;)

Groetjes,

Annabelle
Door Mevroi Kruim
#1023216
Sohee, 2 Ieren! Antonia hier op het forum heeft er volgens mij 3, dus vraag haar eens om advies.

Ik ben ook geenn rekenwonder dus de percentages laat ik graag aan de rekenwonderen over  :D
Maar ik snap sommige dingen ook niet helemaal: je hebt 2x 1100 g over op zondag maar op je doordeweeksedagen voer je veel minder dan 2200 g. Klopt je verdeling niet? Dan zou je sowieso meer moeten voeren op weekdagen.
- 100 g rund en 750 g paard op dinsdag is spiervlees? Dan voer je op dinsdag dus geen vleesbot. Dan zou ik daar een deel vleesbot heenbonjouren  ;D  idem op donderdag.
- ik mis andere organen dan pens. Lever kun je sowieso niet missen en hart is toch ook wel heel goed om te voeren.
- 825 gram fruit/noten/joghurtmix op donderdag is wel heeeeel erg veel. Ik zou het over meer maaltijden verdelen en naast de hoofdmoot geven. Idem voor de grote happen groentemix, tenzij jouw honden dat erg lekker vinden. Meestal kun je dat beter wat meer verdelen over de week, veel honden eten het niet graag en gaan er ook van aan de slinger.

Ik tel 5 diersoorten dus da's niet verkeerd. Ik mis wel de vette vis.
Door Lizzy
#1023398
bionda schreef: Hallo, ik ben al een poosje lid van dit forum en ben eigenlijk met een tussenpoos omdat mijn PC niet werkte, bezig geweest met lezen en leren. Iedere keer als ik denk dat ik het doorheb ees ik weer iets waardoor ik denk....aarrgghhh, waar wil ik aan beginnen. We hebben geruime tijd een Pyreneese Berghond gehad, toen ben ik ook lid geworden van dit forum. Wij woonden destijds in een rijtjeshuis (nu weer, maar dan ergens anders  :D). Helaas was het voor de Pyr, een scheet van een hond, niet prettig. Wij hebben vrienden die helemaal weg van haar waren, die wonen aan de buitenrand van een bosgebied, daar woont zij en heeft het prima naar zin...en...wij zien haar nog geregeld! Wij hadden daarnaast nog een Shar-Pei, die is dit jaar 14 jaar geworden! Op Carnibest! Helaas hebben wij heb vlak na zijn verjaardag begin dit jaar, in moeten laten slapen, het baasje was echt op!

Nu hadden wij ooit, enkele jaren geleden, een Ierse Wolfshond gehad. Deze is maar erg kort bij ons geweest, hij had nl, voedsel in zijn longen gekregen. Hij heeft nog bijna 24 uur in een zuurstoftent gelegen in Utrecht, maar dat heeft niet mogen baten. Ondanks deze nare rotervaring is zijn karakter niet uit ons hoofd verdwenen. Het karakter van onze Shar-pei ook niet, maar inmiddels is door de hyperpopulariteit van dit ras een Shar-pei gemoduleerd met een karakter wat ons niet trekt.

Vandaar dat de beslissing "makkelijk" was...een Ier. Eind maart is onze reu Phantom bij ons gekomen. Helemaal fantastisch! Na zo'n maand of 2 werden we gebeld door de fokster met de vraag of we al eens over een 2e Ier hadden nagedacht (1 Ier is geen Ier  ;D). Dat hadden wij, maar niet in de nabije toekomst...hoezo???? Bleek dat er een teefje geplaatst was bij mensen waar ze absoluut niet goed behandeld werd en zij ging haar daar weghalen. Ze moest meteen aan ons denken...heel verhaal...komt erop neer dat wij ook het zusje van Phantom in huis hebben genomen. Zij heet Caoimhe (spreek uit Kieva). Beiden zijn nu zo'n 7 maanden en zitten beiden op Carnibest. Ja....er gaan heel wat kilootjes doorheen  ;)
Jeetje joh, wat hebben jullie een hoop meegemaakt! Wat heerlijk, 2 Ieren! Dat moet echt genieten zijn! Ik wil wel geloven, dat er heel wat kilo's doorheen worden gedraaid bij jullie ;D.
Vandaar dat ik nu de stoute schoenen aantrek en mij wil storten in de wereld die Barf heet en waar iedereen hier op het forum zo razend enthousiast over is.  :) Ik heb vanmorgen Lizzy gevraagd om de rekenhulp...per ommegaande ontvangen...ingevuld en een gepoogd een menu samen te stellen. Uiteraard 2 verschillende gewichten. Phantom weegt nu 53 kilo en Caoimhe 48 kilo.
In de rekentabel heb ik voor P. 55 kilo ingevul en voor C. 50 kilo. Vooor beiden een paar kilo extra aangezien ze nog in de groei zijn. Is dit correct? Voor Carnibest weeg ik ze nu ook iedere week en pas de hoeveelheden aan. Ze krijgen momenteel 2x daags te eten i.v.m. het trachten te voorkomen van maagtorstie. Is dit echt een fabel? Ze eten ook van een standaard, daar las ik echter ook ergens iets over dat dit je reinste larie is (het is nl. verondersteld maagtorsie te voorkomen), in de natuur zijn ook geen verhogingen. Hoe denken jullie daarover?
Het moeilijk met maagtorsies is:  men weet niet wat de oorzaak is. En dus weet men ook niet hoe je het kunt voorkomen. Ik ken vers-etende honden die met 5 maaltijden per week een maagtorsie hebben gekregen (hoewel sommige beweren dat dat niet kan - dat kan dus wel) en ik ken vers-etende honden die met 2 maaltijden per dag een maagtorsie kregen. Ik durf je hier geen advies in te geven. Een voerstandaard op borsthoogte vergroot wel de kans op maagtorsie, dus ik zou daar zelf nooit uit voeren. Mijn honden eten op de grond. Ik heb voor hen een rubber matje, daar krijgen ze hun voerbak op. En ik zie vaak dat ze bij vleesbotten of grote lappen vlees lekker gaan liggen. Dat lijkt me veel natuurlijker.
Ik heb ook gelezen over ontwormen. Volgens velen moet je zoveel maal per jaar je hond ontwormen. Nu blijkt dat preventief ontwormen niet mogelijk is, dit bestaat niet. Je hond kan na 3 weken alsnog wormen krijgen. Ontwormen kan pas als je hond daadwerkelijk wormen heeft. Een natuurlijk middel hiertegen: 5 tenen geperste knoflook 24 uur laten trekken in 5 el olijfolie. Vervolgens 3 tot 4 dagen 2 koffielepels p.d. aan de hond geven (gemengd met wat vlees). Dit zomaar even tussendoor wat ik wilde delen.
Preventief ontwormen bestaat inderdaad niet. Maar deze knoflook-kuur (staat in de barfplaats bieb) heeft ook geen wetenschappelijk bewezen werking hoor. Wil je zeker zijn dat je honden geen wormen hebben, lever dan bijv. 2 keer per jaar ontlasting in van beide honden. Verzamel van 3 dagen wat ontlasting, bewaar het koel en breng het naar de DA voor een mest onderzoek (van te voren even bellen met je DA want niet iedere DA wenst dit uit te voeren, dit onderzoek). Het onderzoek is niet 100% betrouwbaar maar toch behoorlijk betrouwbaar.
Ik zal 1 menu plaatsen, het andere menu is hetzelfde alleen dan met andere gewichten.
Ik zal het menu voor Phantom plaatsen. Reu, 7 maanden, 55 kilo, 3% eten p.dag. Komt volgens de rekenhulp op een behoefte per dag van 1650 gr. Per week 11550 gram.
50% rauwe vleesbotten; 15% rauwe/gepureerde groenten; 15% orgaanvlees; 10% tafelrestjes e.d.; 10% spiervlees.
Ik heb geen idee of 3% voor een opgroeiende Ier genoeg is. Ik hoop dat Antonia daar wat over kan vertellen.
maandag:
ochtend 900 gr vuile pens
avond 750 g kippennekken

dinsdag
ochtend 800 g groenten + 100 g rund
avond 750 g paard

woensdag
ochtend 900 g vuile pens
avond 750 g lamsrib

donderdag
ochtend 310 g geit of schaap + 520 g groenten
avond 825 g fruit/noten/yoghurt mix

vrijdag
ochtend 825 g konijnkarkas
avond 410 g groenten + 420 g kalfsribben

zaterdag
ochtend 825 g kippenvleugels
avond 335 g fruit/noten/yoghurt mix

zondag
ochtend 1100 g >:(
avond 1100 g :-\

Na veel puzzelen kom ik iedere keer toch weer dat ik op zondag ineens nog 2200 g rauwe vleesbotten kwijt moet zien te werken. Ik ben echt geen rekenwonder...iemand suggesties?
Ik denk dat ik wat zit te stoeien met wat jij vlees/vleesbot hebt genoemd, want ik kom (al voeg je 1100 gram vleesbot toe) niet verder dan 40% vleesbot....

Hoe ik het zou doen:

Ik zou zelf 50% vleesbot, 20% orgaanvlees inclusief pens, 10% groentemix en 20% spiervlees geven. Persoonlijk vind ik 10% tafelrestjes/diversen erg veel. Zelf zou ik dat laten vallen en gewoon af en toe wat rauwe gemalen nootjes en 3 rauwe eitjes per week en af en toe een schepje yoghurt geven. En niet meetellen. Ik vind zelf 20% orgaanvlees wel lekker zodat je ook wat ruim pens kunt voeren. Je mag ook 15% orgaanvlees voeren natuurlijk. Maar, vergeet geen lever, hart en niertjes enzo te voeren.

Je voert in totaal 11550 gram aan voer. Daarvan voer je dus de helft vleesbot = 5775 gram vleesbot (en die hoeveelheden rond je af). Ik zou elke dag iets van vleesbot geven. Dat geeft prachtige stabiele ontlasting. Dus doe je 5775 gedeeld door 7 = 825 gram vleesbot per dag.

Dan zou ik zelf een keer of 5 per week groentemix geven. Bij 10% voer je 1160 gram groentemix per week. Deel je dat door 5, kom je op 232 gram per keer. Dat rond je ook af natuurlijk.

Dan zou ik zelf 3 keer per week orgaanvlees geven. En dan bijv. 10% organen zoals hart, lever, nier, tong, long, testikel, etc. En 10% pens. Met 20% orgaanvlees kom je op 2310 gram per week. Gedeeld door 3, is 770 gram orgaanvlees per maaltijd.

Dan zou ik zelf 4 keer per week spiervlees geven. Dat is dus 2310 gedeeld door 4, is 575 gram spiervlees per maaltijd.

Stel je voert 2 keer per dag, kun je 1 maaltijd vleesbot en 1 maaltijd orgaanvlees of spiervlees met groentemix (op de groentemix dagen) voeren. Stel je voert 1 maaltijd per dag, dan voer je vleesbot met spier of orgaanvlees en groentemix op de groentemix dagen.

Heb je hier wat aan?
Door Antonia
#1024205
[quote="bionda"]

Phantom weegt nu 53 kilo en Caoimhe 48 kilo.

Ik zal 1 menu plaatsen, het andere menu is hetzelfde alleen dan met andere gewichten.
Ik zal het menu voor Phantom plaatsen. Reu, 7 maanden, 55 kilo, 3% eten p.dag. Komt volgens de rekenhulp op een behoefte per dag van 1650 gr. Per week 11550 gram.
50% rauwe vleesbotten; 15% rauwe/gepureerde groenten; 15% orgaanvlees; 10% tafelrestjes e.d.; 10% spiervlees.

maandag:
ochtend 900 gr vuile pens
avond 750 g kippennekken

dinsdag
ochtend 800 g groenten + 100 g rund
avond 750 g paard

woensdag
ochtend 900 g vuile pens
avond 750 g lamsrib

donderdag
ochtend 310 g geit of schaap + 520 g groenten
avond 825 g fruit/noten/yoghurt mix

vrijdag
ochtend 825 g konijnkarkas
avond 410 g groenten + 420 g kalfsribben

zaterdag
ochtend 825 g kippenvleugels
avond 335 g fruit/noten/yoghurt mix

zondag
ochtend 1100 g >:(
avond 1100 g :-\

Na veel puzzelen kom ik iedere keer toch weer dat ik op zondag ineens nog 2200 g rauwe vleesbotten kwijt moet zien te werken. Ik ben echt geen rekenwonder...iemand suggesties?

Iedereen alvast heel erg bedankt voor het meedenken!  ;)

Groetjes,

Annabelle
[/quote]

Antonia had inderdaad 3 Ierse Wolfshonden, maar op dit moment zijn het er twee. Brian, mijn reu van bijna 7 jaar en Enya, mijn teefje van bijna 3 jaar. De derde naam die je regelmatig voorbij ziet komen, Santos, hoort bij mijn rottweiler reu van ruim 8 jaar oud.

Ik reageer alleen maar even op je menu, op je andere vragen (hoe vaak per dag eten in verband met maagtorsies, voederstandaard, ontwormen) wil ik best iets over zeggen maar dat wordt mijn verhaal te lang en waarschijnlijk onoverzichtelijk.

Ik hanteer als leidraad voor het berekenen van de voedingsbehoefte voor volwassen honden 2% van het lichaamsgewicht en voor pups en opgroeiende honden 5% van het lichaamsgewicht. Naarmate de jonge hond ouder wordt en in gewicht toeneemt bouw ik dat percentage van 5% langzaam af naar 2%. Dat afbouwen doe ik redelijk simpel, ik houd een beetje aan dat een jonge hond eigenlijk op een dag niet meer krijgt dan een volwassen hond. Let wel dit is een leidraad, ik blijf roepen: voeren doe je met je ogen (goed kijken) en je handen (voelen).

Ik neem even jouw Phantom als voorbeeld. Een volwassen reu gaat zo'n beetje naar de 80 kg en krijgt ongeveer 1600 gram voeding per dag (2% van 80 kg). Als Phantom 30 kg weegt krijgt hij 1500 gram per dag (5% van 30 kg), als hij 40 kg weegt krijgt hij 1600 gram per dag (4% van 40 kg) en als hij 50 kg weegt dan krijgt hij nog steeds 1600 gram per dag (dan zit je op 3,2% van 50 kg). Oftewel: ik zou voor Phantom uitgaan van een voedingsbehoefte van 1600 gram per dag, dus 11.200 per week. En blijven kijken en voelen of dat voldoende, teveel of te weinig is. Een Ier is een windhond, die horen schraal te zijn!

Dan even je verhoudingen, ik vind dat je in verhouding te weinig spiervlees voert, zeker voor een opgroeiende hond. Spiervlees bevatten aminozuren (eiwitten) die een hond in de groei hard nodig heeft.
Daarnaast vind ik de hoeveelheid groenten en tafelresten uit balans. Overigens bestaan mijn tafelresten voor de honden alleen maar uit de groenten die ik voor mezelf zo af en toe over heb, andere tafelresten krijgen ze hier niet.
Ik zou aan verhoudingen hanteren:
40% vleesbotten = ongeveer 4000 gram
25% spiervlees = ongeveer 2800 gram
20% orgaan, waarvan de helft (dus 10%) pens is = 1100 gram orgaan en 1100 gram pens
10 - 15% groentenmix en overig (overig is bij mij af en toe wat biogarde yogurt en 2 a 3 eitjes per week) = ongeveer 1100 tot 1680 gram.

Als de hond is uitgegroeid dan zou ik het vleesbotpercentage iets opvoeren en het spiervleespercentage iets minderen.

En dat zou ik als volgt verdelen:
maandag
ochtend: 500 gram kippennekken
avond: 1100 gram vuile pens

dinsdag
ochtend: 500 gram eendennekken
avond: 700 spiervlees rund en 400 gram groenten

woensdag
ochtend: 500 gram konijnkarkas
avond: 6oo gram orgaan (hart, nier, lever van bijvoorbeeld rund) en 400 gram groenten

donderdag
ochtend: 500 gram kippenruggen
avond: 700 gram spiervlees paard en 300 gram groenten en een eitje

vrijdag
ochtend: een flinke zalmkop
avond: 700 spiervlees (sardientjes of zalmstukken

zaterdag
ochtend: 500 gram eendenruggen
avond: 700 gram spiervlees geit en 300 gram groenten en een eitje

zondag
ochtend: 500 gram orgaan (hart, lever, nier van bijvoorbeeld lam)
avond: een lekker bevleesde flinke lamsribbenflank van ongeveer 1000 gram

Kun je hier zo iets mee?
Laatst gewijzigd door Antonia op za 09 aug 2008, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bionda
#1024268
:o :oJeetje wat zijn jullie fantastisch! Hartstikke bedankt voor alle hulp...suggesties...ik ga het uitprinten en rustig doorlezen. Je denkt: ik ga Barfen, dat die ik wel even.  :D ;D Illusie rijker...dan begint het pas! Gelukkig hebben we net gisteren 140 kilo Carnibest gehaald, ik heb dus nog een maandje om alles goed voor te bereiden!

Dat van de voederstand begijp ik nog niet zo goed. Nee, ik zeg het verkeerd, ik begrijp het wel goed, maar ik weet niet meer wat ik moet geloven. Hebben alle forumleden met een grote hond geen voederstandaard? Voeren die allemaal op de grond? Wat zijn de ervaringen daarmee?

Zijn er nog meer forumleden met Ieren? Zijn er forumleden die uit omgeving Soest komen?
Door mirjam_dc
#1024297
[quote="bionda"]

Dat van de voederstand begijp ik nog niet zo goed. Nee, ik zeg het verkeerd, ik begrijp het wel goed, maar ik weet niet meer wat ik moet geloven. Hebben alle forumleden met een grote hond geen voederstandaard? Voeren die allemaal op de grond? Wat zijn de ervaringen daarmee?

[/quote]

Ik heb dan wel geen grote honden (border terrërs, dus de maat is ietsjes anders dan jouw Ieren ;) ) maar als je lappen vlees en grote stukken vleesbot e.d. gaat voeren dan denk ik dat ze het sowieso uit de bak halen en het van de grond gaan eten; wat Lizzy ook al zei. Dat doen ze hier ook met iets grotere stukken en ook gaan ze er vaak bij liggen, het lijkt mij ook veel natuurlijker; als je naar grote roofdieren kijkt als leeuwen dan liggen die ook vaak lekker te knagen.
Door conleeuw
#1024308
ik heb dan geen ier maar een deerhound, zij heeft haar bak op een kruk staan, niet omdat ik haar zo nodig hoog moet voeren maar zo komt het toevallig uit, die stond naast haar bank daar leg ik haar bak op, dan gaat het vervolgens zo, zij pakt de stuk van haar keus er uit, gooit het met een sierlijke boog op de grond, springt er een paar keer om en op en pak het dan en vreet het of staand of ze gaat er bij liggen....dus, bak verhoogd, geen bak verhoogd, volgens mij maakt het niet zo gek veel uit, komt toch op de grond terrecht ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#1024351
Hier wordt ook van de grond gegeten. Brok ging vanuit de standaard. Maar bot en lappen vlees, ze mikken alles op de grond, snuffen, snuiven en bedenken hoe gaan we dat kluiven. 2 gaan liggen en weer staan en grote berin is afwijkend, lappen pens liggen en de rest zittend. Dat duurt dus erg lang, want probeer maar eens zittend een hele kip van een kilo te eten, die valt dan steeds weer op de grond.
Door Antonia
#1024498
[quote="bionda"]
:o :oJeetje wat zijn jullie fantastisch! Hartstikke bedankt voor alle hulp...suggesties...ik ga het uitprinten en rustig doorlezen. Je denkt: ik ga Barfen, dat die ik wel even.  :D ;D Illusie rijker...dan begint het pas! Gelukkig hebben we net gisteren 140 kilo Carnibest gehaald, ik heb dus nog een maandje om alles goed voor te bereiden!

Dat van de voederstand begijp ik nog niet zo goed. Nee, ik zeg het verkeerd, ik begrijp het wel goed, maar ik weet niet meer wat ik moet geloven. Hebben alle forumleden met een grote hond geen voederstandaard? Voeren die allemaal op de grond? Wat zijn de ervaringen daarmee?

Zijn er nog meer forumleden met Ieren? Zijn er forumleden die uit omgeving Soest komen?

[/quote]

Ik dacht dat er op dit forum nog iemand met een Ierse Wolfshond is, alleen die is niet of nauwelijks actief. Volgens mij woont die persoon ergens in de omgeving van Arnhem, helaas weet ik niet hoe ze heet.

Jawel, ik gebruik soms een voederstandaard voor één van mijn Ieren. Brian is een man op leeftijd en hij heeft inmiddels de nodige mankementjes, waaronder ouderdomsstijfheid in de nek en in zijn schouders. Hele prooidieren, vleesbotten en grotere lappen vlees eet hij van de grond. Meestal gaat er bij liggen maar het gebeurt ook regelmatig dat hij er bij blijft staan, zodat hij zijn poten kan gebruiken om het in stukken te trekken (dan zet hij zijn poot er op). Maar als hij orgaan of kleine stukjes spiervlees krijgt waar ik de groenten doorheen meng, dan zet ik zijn bak in de standaard. Wel op een hele lage stand.
Enya en Santos eten van de grond.
Geloof wat je wilt, het is zoveel hoofden zoveel meningen.
Mijn mening? In beginsel vind ik een standaard onzin, het is een verzinsel dat te maken heeft met commercie en dan met name in combinatie met de brokkenpiloten. Veel honden hebben bij het eten van brokken de neiging om te schrokken, bij het schrokken van brokken bestaat de kans op luchthappen en die kans schijnt groter te zijn als de voerbak laag staat. Wat er van waar is? Geen flauw idee. Ik weet wel dat een wilde hond of een wolf ook niet van een standaard eet. Ook die gaat liggen bij zijn prooi of zet er zijn poten op om zijn prooi in flarden te scheuren. Nu zijn onze honden weliswaar geen wilde honden en wolven meer, maar ik probeer daar in mijn doen en laten hier, voor zover dat kan, wel bij aan te sluiten.
Laatst gewijzigd door Antonia op za 09 aug 2008, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#1024731
[quote="Antonia"]
Ik dacht dat er op dit forum nog iemand met een Ierse Wolfshond is, alleen die is niet of nauwelijks actief. Volgens mij woont die persoon ergens in de omgeving van Arnhem, helaas weet ik niet hoe ze heet.

[/quote] Ik weet ook niet meer precies hoe zij heet, zij woont in Duiven  ;)
Door calimero_a
#1024888
Onze hond krijgt haar "gemalen" voer uit een bak op een standaard. Dit voornamelijk omdat een bak op de grond toch altijd gaat schuiven en dat vind ze doodeng en dan eet ze niet meer  :D. Bak in een standaard en geen probleem meer, raar beest eigenlijk  :-[ :-[

Haar grotere stukken eet ze wel gewoon vanaf de vloer, maar daar zit dus geen bak omheen.
Wat beter is: zoveel mensen zoveel meningen, ik weet het niet...
Door Buran en Co
#1027518
Hoi, ik heb ook een Ier en woon in de buurt van Arnhem (Rheden) maar die van mij is pas 15 weken oud dus ik ben me nog heel erg aan het inlezen hier op het forum. Kan je dus geen adviezen geven, wat mij betreft leven er nog steeds heeeeel veel vragen. Antonia, ik hoop dat ik misschien ook bij jou terecht kan als ik specifieke vragen voor de Ieren heb.... Voerhoeveelheid zal ik waarschijnlijk nog wel op terug komen maar momenteel is hij 20 kilo en voer ik 1 kilo dus dat klopt dan redelijk geloof ik voor nu. 5% van zijn gewicht heb ik begrepen, wanneer houd een Ier op met een opgroeiende hond te zijn?? Nu voer ik nog KKV (Carnibest en Smuldier), ik hoop straks Barf maar dan moet ik eerst nog veel meer lezen, vind het nu nog best imponerend allemaal.

Groetjes,
Barbara
Door Buran en Co
#1027709
Bedankt, zal ik dan zeker doen! Het is mijn eerste Ier, en een heel ander soort hond dan mijn twee andere honden qua karakter en opvoeden dus ik zal misschien best tegen het een en ander aan gaan lopen. Ook andere dingen dan voeding, waarvoor dit forum dus eigenlijk niet geschikt is. Zou ik je dan eens mogen mailen?

Groetjes,
Barbara
Door conleeuw
#1027811
[quote="Buran en Co"]
Hoi, ik heb ook een Ier en woon in de buurt van Arnhem (Rheden) maar die van mij is pas 15 weken oud dus ik ben me nog heel erg aan het inlezen hier op het forum. Kan je dus geen adviezen geven, wat mij betreft leven er nog steeds heeeeel veel vragen. Antonia, ik hoop dat ik misschien ook bij jou terecht kan als ik specifieke vragen voor de Ieren heb.... Voerhoeveelheid zal ik waarschijnlijk nog wel op terug komen maar momenteel is hij 20 kilo en voer ik 1 kilo dus dat klopt dan redelijk geloof ik voor nu. 5% van zijn gewicht heb ik begrepen, wanneer houd een Ier op met een opgroeiende hond te zijn?? Nu voer ik nog KKV (Carnibest en Smuldier), ik hoop straks Barf maar dan moet ik eerst nog veel meer lezen, vind het nu nog best imponerend allemaal.

Groetjes,
Barbara
[/quote]

Leuk, een ier, en dat zo vlak bij mij, ik woon in duiven ;) Het lijkt inderdaad allemaal erg imponerend, tot je enemaal aan de slag ben, dan valg het meestal wel weer mee ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door