Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#1023867
ik ben er van uitgegaan van

50% vleesbot
20% orgaan incl pens
15% spiervlees
10% groenten
5% tafelrestjes en supplementen

Ze weegt ongeveer 10 kilo als ze komt dus behoefte op 3% is dan 300 gr per dag i.e 2100 per week

voorbeeld menu (orgaan mix is hart/lever/nier/milt/pens)

maandag ochtend 75 gram kip nek 15 gr groenten 60 gr orgaan mix
maandag avond 75 gram eend nek 15 gr groenten 45 gr rundvlees 15 gr tafelrestjes snoep

dinsdag ochtend 75 gram kalkoen nek (weet ik nog niet, is maar een klein stukje dan) 15 gram groenten 60 gr orgaan mix
dinsdag avond 75 gram kip karkas 15 gr groenten 45 gr kipgehakt 15 gr tafelrestjes snoep

woensdag ochtend 75 gram kip nek 30 gr groenten 60 gr orgaan 15 gr snoep (whom am i kidding :P ;D)
woensdag avond 75 gram vis (moet nog uitvogelen welke) 45 gr rund? of vis? mischien te veel vis dan

donderdag ochtend 75 gram eend nek 15 gr groenten 45 gr eend of rund 15 gr tafelrestjes
donderdag avond 75 gram parelhoen karkas 15 gr groenten 60 gr orgaan

vrijdag ochtend 150 gram lams rib 30 gram groenten 15 gr tafelrestjes
vrijdag avond  60 gr orgaan 45 gr lamsvlees

zaterdag ochtend 75 gram vis 45 gr kipvlees 15 gr tafelrestjes
zaterdag avond 75 gram kip nek 30 gram groenten 60 gr orgaan

zondag ochtend 150 gram konijn of haas?  (?mischien nog niet meteen)30 gram groenten 45 gr kipvlees 15 gr tafelrestjes
zondag avond 30 gram groenten 60 gram orgaan

zo schrijf ik het op, maar dit is natuurlijk maar een min of meer verhaal, wellicht ontdek ik dat ze nog geen lamsribben kan wegwerken of juist wel, of dat een kalkoen nek nog niet te doen is of of .... wat ik wel wil pogen is om als er kip gevoerd wordt om de orgaan zoveel mogelijk ook van kip te doen en bij lam ook orgaan van lam, lijk mij handig. Ze is al rauw gewend hoewel ze ook brokken krijgen. Groentenmix ben ik helemaal van plan om te geven, zo ongeveer een eetlepel per maaltijd om mee te beginnen, tja, verder weet ik het ook niet, het wordt wel heelwat meet , weeg en paswerk. Graag commentaar. Dan kan ik straks al aan de slag met zakjes maken voor XXXXX ;D
Door Lizzy
#1023926
conleeuw schreef: ik ben er van uitgegaan van

50% vleesbot
20% orgaan incl pens
15% spiervlees
10% groenten
5% tafelrestjes en supplementen

Ze weegt ongeveer 10 kilo als ze komt dus behoefte op 3% is dan 300 gr per dag i.e 2100 per week

voorbeeld menu (orgaan mix is hart/lever/nier/milt/pens)

maandag ochtend 75 gram kip nek 15 gr groenten 60 gr orgaan mix
maandag avond 75 gram eend nek 15 gr groenten 45 gr rundvlees 15 gr tafelrestjes snoep

dinsdag ochtend 75 gram kalkoen nek (weet ik nog niet, is maar een klein stukje dan) 15 gram groenten 60 gr orgaan mix
dinsdag avond 75 gram kip karkas 15 gr groenten 45 gr kipgehakt 15 gr tafelrestjes snoep
Je hebt grote en kleine kalkoennekken, heb ik al gemerkt. Die kleintjes zijn denk ik zeker goed. Die grote zijn vrij hard.
woensdag ochtend 75 gram kip nek 30 gr groenten 60 gr orgaan 15 gr snoep (whom am i kidding :P ;D)
woensdag avond 75 gram vis (moet nog uitvogelen welke) 45 gr rund? of vis? mischien te veel vis dan
Kun je niet de ene week sardien, dan zalmkop (een halve) en dan makreel geven? Dan went ze gelijk aan allerlei soorten!
Ik vind 100-nog-wat vis prima kunnen trouwens.
donderdag ochtend 75 gram eend nek 15 gr groenten 45 gr eend of rund 15 gr tafelrestjes
donderdag avond 75 gram parelhoen karkas 15 gr groenten 60 gr orgaan

vrijdag ochtend 150 gram lams rib 30 gram groenten 15 gr tafelrestjes
vrijdag avond  60 gr orgaan 45 gr lamsvlees
Lamsrib zal ze in eerste instantie niet wegkrijgen waarschijnlijk. En geen enkele ribben geven hoor! (OK OK, ter overvloede....).
zaterdag ochtend 75 gram vis 45 gr kipvlees 15 gr tafelrestjes
zaterdag avond 75 gram kip nek 30 gram groenten 60 gr orgaan

zondag ochtend 150 gram konijn of haas?  (?mischien nog niet meteen)30 gram groenten 45 gr kipvlees 15 gr tafelrestjes
zondag avond 30 gram groenten 60 gram orgaan
Waarom nog niet meteen? Ik vond haas en konijn prima gaan voor mijn puppesteijn!
zo schrijf ik het op, maar dit is natuurlijk maar een min of meer verhaal, wellicht ontdek ik dat ze nog geen lamsribben kan wegwerken of juist wel, of dat een kalkoen nek nog niet te doen is of of .... wat ik wel wil pogen is om als er kip gevoerd wordt om de orgaan zoveel mogelijk ook van kip te doen en bij lam ook orgaan van lam, lijk mij handig. Ze is al rauw gewend hoewel ze ook brokken krijgen. Groentenmix ben ik helemaal van plan om te geven, zo ongeveer een eetlepel per maaltijd om mee te beginnen, tja, verder weet ik het ook niet, het wordt wel heelwat meet , weeg en paswerk. Graag commentaar. Dan kan ik straks al aan de slag met zakjes maken voor XXXXX ;D
Ziet er hartstikke goed uit! Lekker afwisselend, met stuk of 8 diersoorten! Ik denk dat pupseltje hiervan gaat smullen en bepaald niks te kort zal komen. Ling kreeg trouwens direct op 8 weken groentemix (ook 10%). Ik mengde het met vlees of orgaanvlees en liet het een paar uurtjes op het aanrecht "intrekken". Ze vrat het direct op en likt nauwkeurig tot de laatste kruimel dr groente-tjes op. 
Door conleeuw
#1023957
ja dat groentenmix in de pens of organen mixen vindt ik ook al een strak plan, en ik denk als ik het zo dagelijks geef dat het dan ook makkelijker te verwerken en verbergen is dan een of twee keer een grote blob :P
Na jou ervaring met Linga zal ik er niet over dromen om een rib te geven, ik dacht aan lamsrib alleen van jonge dieren, maar ook dat is maar de vraag of ze het al wegkrijg, anders moet ik maar even kijken... ruilen voor een kippennek moet kunnen toch, meteen een leermoment van eten ruilen inlassen.
Verder dacht ik dus met Haas... konijn zal wel meevallen denk ik, maar haas, is dat niet knoert hard?? Zal ook wel gewoon proberen zijn, ik hoop dat zij beter eet dan Jazz deed en doet ;)
Ik heb al een bron voor kalkoennekken aangeschreven, wacht nog op een reactie, ik heb knoeperts van kalkoennekken gehad, echte grote dikke joekels, kleintjes heb ik nog niet gezien, maar goed, je kan ze natuurlijk altijd in stukken snijden en dan pletten :-\ wel een beetje eng hoor, zo'n pupenkind meteen aan de vlees gooien :P
Door Antonia
#1023966
Lijkt enger dan het is meis, zeker omdat ze al wat vers gewend is.
Persoonlijk zou ik de (lams)ribben en de kalkoennek nog even achterwege laten. Daarvoor in de plaats kun je misschien aan hele kwarteltjes of kwartelkarkasjes denken.

En ik heb natuurlijk geen ervaring met een Deerhound, maar voor mijn Ierenpupsel was in het begin 3% van het lichaamsgewicht echt te weinig. Enya kreeg 5% van haar lichaamsgewicht
Door conleeuw
#1023975
[quote="Antonia"]
Lijkt enger dan het is meis, zeker omdat ze al wat vers gewend is.
Persoonlijk zou ik de (lams)ribben en de kalkoennek nog even achterwege laten. Daarvoor in de plaats kun je misschien aan hele kwarteltjes of kwartelkarkasjes denken.

En ik heb natuurlijk geen ervaring met een Deerhound, maar voor mijn Ierenpupsel was in het begin 3% van het lichaamsgewicht echt te weinig. Enya kreeg 5% van haar lichaamsgewicht
[/quote]ok, goede tip, kwarteltjes, ik weet ook niet of 3 % genoeg gaat wezen, ik heb ook eigenlijk haar begin gewicht een beetje hoog gezet, ze is nu 8 kg, ze is straks waarschijnlijk 9 kg, maar ik heb gerekend van 10 kilo. Het is natuurlijk vrij makkelijk om iets meer van dit en iets meer van dat te geven of een tussen de middag snack, 5% klinkt zo veel dat is zomaar 500 gram per dag in plaats van 300 gram, dat is zo'n beetje wat Jazz nu eet...maar ik zal het goed in de gaten houden, ik denk dat ik net als met Jazz de eerste weken iedere week even weeg, wat is voor de ieren een aanvaardbare wekelijkse gewichts toename? ik weet dat het niet te vergelijken is met een deer, maar om mij toch een idee te geven ;)
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1024048
Connie...... ik kan soms aan kleine kalkoennekken komen. Ze zijn echt klein, als ik niet goed oppas verwar ik ze zelfs met eendennekken.
Door Mevroi Kruim
#1024086
Haas is niet zo hard hoor, Knor en Eppo knagen zo'n karkas grotendeels op. Gewoon proberen zou ik zeggen, hoe meer je aanbiedt nu ze nog jong is hoe makkelijker het hopelijk wordt.
Wahaaaa, spannend!!!!! :D
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1024089
Ziet er goed uit Connie, maar mag ik een vraagje stellen?
Wat is de reden dat je de pup gelijk 2x per dag gaat voeren, of begrijp ik dat verkeerd?

Berners groeien overigens ongeveer 1 kilo per week de eerste tijd, maar ik denk een deerhound meer?

Wel spannend allemaal meid, het gaat opschieten he. :D
Door Antonia
#1024117
[quote="conleeuw"]
wat is voor de ieren een aanvaardbare wekelijkse gewichts toename? ik weet dat het niet te vergelijken is met een deer, maar om mij toch een idee te geven ;)
[/quote]

Zo'n beetje een kilo per week aan gewichtstoename en een groei van ongeveer 10 cm per maand.
Overigens geef ik Enya de eerste maanden ook wat vaker per dag te eten, in eerste instantie 4 keer per dag en dat heb ik geleidelijk aan afgebouwd naar eenmaal daags.
Door conleeuw
#1024243
[quote="Bernie"]
Ziet er goed uit Connie, maar mag ik een vraagje stellen?
Wat is de reden dat je de pup gelijk 2x per dag gaat voeren, of begrijp ik dat verkeerd?

Berners groeien overigens ongeveer 1 kilo per week de eerste tijd, maar ik denk een deerhound meer?

Wel spannend allemaal meid, het gaat opschieten he. :D
[/quote]twee keer per dag staat er op als menu, maar het zal zeker in het begin in waarschijnlijk 4 delen gevoerd worden !!!  ik heb de menu alleen in 2 keer opgeschreven, het wordt vast een plukje hiervan en een toefje daarvan in totaal vier a vijf hap momenten per dag  ;) Ik ben benieuwd of ze de kilo per week gaat aankomen, aangezien dit deerhound twee is ben ik wellicht meer ontspannen wat betreft haar gewicht ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#1024350
Ik weet niet, maar 3% lijkt mij wat krap. Hier zat ik in het begin op 5%, toen was ze al rond de 4 maanden en nu zit ik op 3%, de groei is nu nog zo'n 500 gram in de week (9 mnd). Maar je merkt het snel genoeg natuurlijk. Wanneer komt die? Over een week?
Door conleeuw
#1024417
[quote="kira"]
Ik weet niet, maar 3% lijkt mij wat krap. Hier zat ik in het begin op 5%, toen was ze al rond de 4 maanden en nu zit ik op 3%, de groei is nu nog zo'n 500 gram in de week (9 mnd). Maar je merkt het snel genoeg natuurlijk. Wanneer komt die? Over een week?
[/quote] weet je, 3% zou krap kunnen zijn, de pup weeg nu nog maar 8 kg, en ik ben gaan rekenen van 10 kg, dus het is niet echt 3% maar ongeveer, ik moet het allemaal nog maar bekijke, bovendien moet je toch de menu bijna weekelijks aanpassen.  Jazz was ook geen goede eter, als deze pup het wel is, dan zal ik het wel zien en meer gaan geven, ik ga niet weer als met Jazz stressen omdat ze absoluut niet de daghoeveelheid eet, ik denk, als ze 3% weg kan werken, dan ben ik al blij.
Jazz haalt nog steeds dagelijks haar 2% vaak niet, dat zou 760 gram moeten zijn, nou eet zij over het algemeen ongeveer 600 gram, dan eet ze redelijk,soms veel minder,  af en toe heb ze een uitschieter dan kan ze ineens gewoon 1 kg eten, dat geef ik dan ook, maar verder maak ik mij bij haar ook niet meer druk, ik zie wel, ik kijk wel, moet het meer, dan wordt het meer, en anders post ik hier wel weer een hulp vraag!!! ;D
Gebruikersavatar
Door kira
#1024538
Ik ben benieuwd wat voor eter dit wordt. En inderdaad, je moet met een pup wekelijks bijstellen, dus je merkt het vanzelf. Wanneer komt die, is het een hij of zij?
Door conleeuw
#1024730
[quote="kira"]
Ik ben benieuwd wat voor eter dit wordt. En inderdaad, je moet met een pup wekelijks bijstellen, dus je merkt het vanzelf. Wanneer komt die, is het een hij of zij?
[/quote]zij komt komende weekeind ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#1024852
oh wat leuk, je kunt de dagen aftellen dus. Ben benieuwd hoe het gaat tussen haar en de honden uit je onderschrift. Zijn Deerhound gemiddeld genomen kleine eters?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door