Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
#1023430
Misschien weten jullie wat dit kan zijn.
Vandaag viel me op dat onze nieuwe kat op verschillende plekken op zijn lichaam kleine bultjes heeft, het lijken wel hele kleine vetbultjes die je er zo af kan krabben. De bultjes zijn niet rood en ook niet kaal ofzo.
Rondom zijn geslachtsdeel zitten er veel bultjes en als ik daaraan probeer te komen of ze beter wil bekijken raakt hij geirriteerd en begint hij te bijten en te krabbelen met zn achterpoten.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Hij is 1 jaar oud, in juni gecastreerd en krijgt sinds 4 weken bij ons volledig vers, daarvoor een combinatie van brok en vers. Volgens mij had hij de bultjes ook al toen hij hier de eerste dag kwam, maar dat weet ik niet zeker..
Door Mevroi Kruim
#1023572
Bij vlooienallergie zie je rode geirriteerde jeukbulten, kaalbijten en jeuk, dus daar lijkt het niet zo op.
Dattie gaat bijten als je rond z'n piemeltje aan hem aan het friemelen bent, daar kan ik inkomen, daar zijn de meeste katten niet zo van gecharmeerd  ;D
Hoe lang heb je hem? Eet hij vers? Kan het een ontgiftingsreactie zijn?
Door brie
#1023602
Een vlooienallergie lijkt me stug aangezien we geen vlooien hebben,  :-X (klopklopklop)
daar ben ik best happig op met 1 grote langharige hond, 1 kleine ruwharige en 4 katten.
Bij de fokker waar hij vandaan komt hebben ze naar mijn weten ook geen vlooien.

De bultjes zitten ook niet echt op zn piemeltje (haha, inderdaad een beetje gek hoe het er stond) maar meer ernaast, op zn buikje zeg maar. Gisteren was ik met m aan het kroelen, en toen voelde ik dat voor het eerst.

Het zou kunnen dat het een ontgiftingsreactie is, maar hij heeft ook enkele van die bultjes op zn rug, en die voelde ik eigenlijk meteen toen hij hier was.

Op zich verwacht ik niet dat het iets vervelends is, maar wie weet dat er mensen hier waren die zoiets hadden van: "oh, maar dat is..."
Door Mevroi Kruim
#1023622
Je hoeft geen invasie aan vlooien te hebben, bij allergie is 1 beet voldoende om een reactie te geven, en een vlo doen ze makkelijk op een wandeling op, daar helpt geen anti-vlooienmiddel tegen, ff aan boord springen en hap.
Maar het lijkt er qua verschijnselen idd niet op.
Door Hekate
#1023683
Kunnen het wratjes zijn? Dat lijkt mijn kat te hebben op een paar plaatsjes. Daar maakte ik me eerst ook zorgen over. Ze worden niet groter, mijn kat heeft er geen last van en navraag bij andere katten mensen in mijn buurt leerde me dat er veel meer katten last van hebben. :)
Door Mevroi Kruim
#1023750
Wratjes kun je er niet zomaar afpulken dus dat denk ik niet. Die zitten echt in de huid verankerd. Tara heeft ze ook en die vindt eht echt niet leuk als ik er met de borstel per ongeluk langsros  :-[ maar ze gaan niet los.
Misschien is het iets van jeugdpuistje oid?
Door brie
#1023769
hij is 1 jaar, dus jeugdpuistjes zouden kunnen bij zo'n jonge kater  ;D
Maar bestaat dat wel bij katten???nog nooit van gehoord..
Moet trouwens wel moeite doen om ze eraf te krabben hoor, vind meneer niet leuk  :-[ dus wellicht is de optie van wratjes ook wel wat. Ik blijf er verder vanaf hoor..Ik stoor me er niet aan. Als het maar niet iets pijnlijks voor hem is ofzo
Door Femke
#1024065
brie schreef: hij is 1 jaar, dus jeugdpuistjes zouden kunnen bij zo'n jonge kater  ;D
Maar bestaat dat wel bij katten???nog nooit van gehoord..
Moet trouwens wel moeite doen om ze eraf te krabben hoor, vind meneer niet leuk  :-[ dus wellicht is de optie van wratjes ook wel wat. Ik blijf er verder vanaf hoor..Ik stoor me er niet aan. Als het maar niet iets pijnlijks voor hem is ofzo
ik denk dat een wratje gaat bloeden als je die er af pulkt. Dat is namelijk echt huid.
Als je er iets af gepulkt hebt, kan je het bultje/korstje dan fijnwrijven tussen je vingers? Want dan kan het wel eens een verhoogde talgafscheiding zijn.
Ik zit hieraan te denken omdat je zegt dat de bultjes wit zijn.
Door brie
#1025040
okeej, ik heb zo een vermoeden wat het zou kunnen zijn...
Vandaag vond ik een klit bij zn staartaanzet.  aangezien micky een flinke pluimstaart heeft wilde ik het eruit kammen.
Maar ik trok zo een hele bos met haar eruit  :o  ook zit de huid daar bij de staartaanzet vol met talg...

Na een beetje googelen kwam ik tot de conclusie dat het wel eens een katerstaart zou kunnen zijn...een ovale plek rondom de staartaanzet die onder invloed van hormonen talg af kan scheiden.
Aangezien Micky 2 maand geleden is gecastreerd en 17 juli 1 jaar is geworden zou het best wel kunnen zijn dat hij wat last heeft van zijn hormonen.
Bovendien zou het ook wat ontgifting kunnen zijn..
Die bultjes waar ik in eerste instantie het topic voor opende zouden daar dan ook wel mee te maken kunnen hebben denk ik zo..

Maar nu?
ik las een aantal opties..
insmeren met talkpoeder, yoghurt, wassen met speciale shampoo, alcohol, sterilon, afwasmiddel?

heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik het beste doen?
Door flin
#1025318
miss had je deze al gezien?
zo was 't bij onze puber

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 736.0.html

geen witjes, maar zwartjes...
niet op z'n buik trouwens...
eerlijk gezegd heb 'k er weinig meer aan gedaan, 1 keer gewassen ofzo (vondtie niet zo leuk... 8) )
en ist vanzelf weer verdwenen, hij leek ook nergens last van te hebben,geen jeuk ofzo..
  nou is't wel zo dat onze rexen een heel korte vacht hebben...
Door Robian
#1030973
Toen mijn katers nog katers waren gebruikte ik inderdaad talkpoeder voor de katerstaart.
Na de castratie verdween het vanzelf.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door