Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door EvaM
#1022610
Ik heb vandaag al heel wat rond gelezen op dit forum, maar ik kan nergens echt vinden hoe je nu begint met barf bij katten. Op dit moment hebben wij nog geen katten, maar over een paar maanden komen er kittens uit het asiel.
Omdat ik hen op goede voeding wil zetten, wil ik meer weten over Barf. Hoe begin je er mee en wat komt er allemaal bij kijken?
Door flin
#1022791
Hai EvaM

hoe te beginnen? als eerste denk 'k nog een beetje lezen, en lezen,
  en je verwonderen hoe sommige katten vreselijk mal kunnen doen...

dan kun je kijken hoe wat en waar je miss producten in je buurt kunt halen, of miss producten meebestellen met anderen...
onder 't kopje vraag/aanbod BARF kom je miss wat tegen, en anders is er een lijst van verzendbedrijven waar je kunt bestellen

op zich komt er verder weinig bij kijken, een vriezertje verdient wel aanbeveling, en verder dus wat inzicht hoe een prooidiertje in elkaar zit...

  veel leesplezier, en met vragen  kun je altijd terecht! je kittens boffen maar!

succes!
Door Mevroi Kruim
#1023075
Hoi en welkom! Wat goed dat je je kittens gelijk vers wilt gaan voeren, super!
Beginnen is eigenlijk heel simpel, je koopt kvv of rundergehakt of kipfilet oid en zet het je kittens voor. Met een beetje mazzel eten ze het, en dan ben je dus al begonnen met vers  ;) Je kunt jonge kittens in principe zo overzetten. Maak een menuutje aan de hand van de voorbeelden, in eht begin kun je een heel eind komen met supermarkt- en poelierspul, en gooi dat in porties in je vriezer. Je kunt prima beginnen met kip, rund en vette vis en dan later andere diersoorten toevoegen. Goeie kattenbotjes zijn kippennekken en kippenvleugels. De nekken moet je bestellen bij een zelfuitbenende poelier, de vleugels kun je zo kopen. De nekken zijn voor de meeste katten goed te eten, zeker als je ze een paar flinke meppen met een hamer geeft en in stukjes knipt. Vleugelbotten zijn harder, daar komen kittens niet zo ver mee maar ze kunnen wel lekker leren kluiven. Kipkarkassen zijn weer zachter maar ook die moet je meestal bestellen.
Hele goeie kattenbotjes zijn kwartels, te koop bij de poelier of de macro. En verder voer je levertjes en hartjes en maagjes als orgaan.
En je kunt zelf gaan malen voorlopig, totdat ze groot genoeg zijn om zelf te knagen en een eendennek of een fazantenkarkas weg te werken  :D
Er zijn ook mensen die hele prooidieren voeren zoals gekweekte muizen, hamsters, ratten, gerbils etc. Dat is natuurlijk helemaal super eten voor je katjes, en helemaal compleet dus je hoeft je geen zorgen te maken over percentages.
Door Hekate
#1023153
En je kan, als je het zelf niet te zielig vindt, je kittens eens een kuiken geven. Zie je meteen of ze snappen dat lijkjes met pluisjes er nog aan eetbaar zijn, of alleen maar speelbaar, of zelfs helemaal niet interessant. Voor kittens is het misschien een voordeel dat kuiken nog zachte botjes hebben. Misschien weet iemand anders hier meer van? Let wel op dat je niet alleen kuikens geeft. Het zijn geen volwaardige prooien!

Kuikens zijn bij bijna alle dierenwinkels wel te koop. Al moet je er vaak wel om vragen. Ze liggen bij ons in onherkenbare zakken in de vriezer. Voor een kilo betaal ik ongeveer 1,60. Mijn theemuts brokjes kater van 5 wordt een echte huistijger als ik hem een kuiken geef.  8)

De petsplace kan voor mij kippennekken bestellen. 90 cent voor 500 gram. Duurt wel even voor ze ze hebben, ze behoren bij ons niet tot het standaard assortiment. (mijn kat lust ze nog niet helaas)

En de slager en de alberhein verkopen stukjes runderhart. Die vind mijn kat erg lekker.

Andere dingen die je kan geven zijn stukjes vlees die voor mensen bedoelt zijn. Kipfilet, rundergehakt en biefstuk bijvoorbeeld. Pas op dat je geen varkenvlees voert, daar kunnen katten ziek van worden.

Mij lijkt wat kruimel zegt het handigste. Begin met kant en klaar vers voer. Daarin zit alles wat ze nodig hebben en je hebt ze dan tenminste op vers. Dan kan je daar naast gaan experimenteren met meer kauw werk en zo het echte barfen introduceren. :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door