Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1021462
klopt het dat wanneer katjes eendagskuikens eten.. ook meer braken vw haarballen??
ik heb nu iedere dag bij rooie max een flinke haarbal moeten opruimen..
kon net nog op tijd een foldertje onder zijn snor duwen omdat hij op mijn bank ging zitten kotsen..

nou is het bij max moeilijk te zien.. want hij is zelf rood..
en een haarbal is dan eigenlijk licht van kleur.. net als kuiken veertjes..
maar ik vind wel dat hij vaker spuugt.. en er kunnen best kuikenveertjes inzitten..
van de rest heb ik het nog niet echt vaker gezien dan normaal..

is dit bekend?
Door YaYa
#1021464
Niet dat ik weet. Ik kan tenminste niet zeggen dat mijn olijke tweetal met hun lange vachten vaker braken dan de andere langharige monsters. Wel is het zo dat mijn langharige katjes vaker last hebben van een haarbal dan mijn korthaartjes maar dat komt door de vachtlengte.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1021471
ik heb het bij sien en het begin van haar kuikenavontuur ook gezien; meer kotsen en dan haartjes en veertjes. sien is ook rood, dus soms moeilijk te onderscheiden wat eigen haar is en wat kuikendons.

ot heeft nu geregeld een haarbal (ze kotst dan echt in drolvorm, net een uilenbal; weinig vocht erbij). meestal als ze een rat oid heeft gegeten.
sien heeft tegenwoordig amper haarballen, maar ze wast ot en het lange ottenhaar ook niet meer zo.

je kan een klodder haarbalpasta erbij geven 1 tot 2x per week (gimpet is bij de apen favoriet).
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1021495
ow.. ok..
ik denk idd dat het per kat verschilt.. maar ik merk bij max gewoon een toename..
en idd.. hele drollen haar komen eruit..
gister al.. en vandaag alweer!
max heeft niet echt een verhaarvachtje.. dus ik vermoed dat het van de kuikens komt..

die haarbalkotscreme..
waar is dat voor?
om het te verminderen??
of om het makkelijker te laten gaan..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1021498
de pasta zorgt ervoor dat de bal haren glad wordt. dus makkelijker uitkostbaar, maar ook makkelijker naar de darmen te laten glijden.

was max niet degene die een beetje met zn eten zat te miepen? kan ook zijn dat hij toen al last had van de haarballen, en die er nu pas met de kuikens (verteert toch anders dan een lapje vlees) er uitkomen. als ot een haardrol heeft, eet ze ook minder, en kotst ze soms een beetje niks.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1021535
max is een kater.. maar altijd nogal een muts geweest ja..
hij eet wel.. maar heeeeeeeel langzaam.. fiezeltje voor fiezeltje..
volgens mij altijd al gedaan..  ???

laten we het hopen voor hem.. (en mij) dat dit idd een fase is..
het zijn echt van die langwerpige drollen die eruit komen..
ik kijk het nog even aan..
ik ben niet zo  van de koperige voor spulletjes..
hij doet het prima verder.. tis alleen goor..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1021540
sien is een keer goed ziek geweest van een vaste haarbal. niet willen eten (zelfs geen stinkende felixzakjes) en veel gasophoping in het toch al dikke lijf, en natuurlijk beetje kotsen.
wij naar de dokter, en daar kreeg ze een injectie om de eetlust op te wekken, en dat hebben we geweten. heel het weekend ziek, want ze had daardoor zich overeten. haarbalpasta meegekregen, en dat er royaal indoen. na een dag of 3 kotste ze eindelijk een enorme haarbal uit, maar was daarna nog 2 dagen niet helemaal haarzelf vanwege het gas en beetje misselijk en zielig enzo. sindsdien heb ik eigenlijk altijd haarbalpasta in huis (ook handig voor als ze weer eens iets geks heeft gegeten).
gimpet vinden die van mijhet beste te eten, en het is goedkoper dan haarbalpasta van de dierenarts. ze krijgen het niet iedere dag; zo 2 x per maand ofzo. ot soms wat meer, omdat die lang konthaar heeft en ratten en gerbils met vacht er al opeet.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1021565
vooralsnog heeft max heel wat haarbal opgehoest zo..
genoeg aan drollen wat hij normaal niet zou uitkakken..
dus dat het er niet uitkomt maak ik me niet zon zorgen om..
maar ik hou het wel in de gaten nu..
als een van de katten niet lekker zou worden.. zou dit wel het eerste zijn waar ik aan zou denken..
dan komt die haarbalpasta er wel..

mijn ervaring van vroeger toen ik nog een rijke vent had is dat heel veel dingen die je koopt blijven na 1x gebruik liggen..
en als je dan alles een keer wegsodemietert denk je bij jezelf.. pft.. zonde geld!

om eerlijk te zijn..
als ik alles wat ik aan tips krijg op bp klakkeloos bestel of haal.. dan was ik nu ridder te voet geweest..  :-X

niet lullig bedoelt hoor..  ;D
maar ik denk gewoon nog liever even na over de dingen..  :D
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1021584
hij spuugt geen eten he..
maar gewoon prachtige haar worsten..
en hij poept ook netjes ja..
ligt tevreden naast mijn tekening van nynke te slapen terwijl ik aan het werk ben..
hij is geen zieke kat hoor..
maar hij spuugt dus vaker dan normaal een haarbal uit..
gister een flinke.. en vandaag ook weer..

dat was eigenlijk het hele probleem..
Door flin
#1021706
is er miss nog een kans,
dattie wat meer haar verliest (en binnenkrijgt) omdat 't zo'n behaaglijk temperatuurtje was?

    ze pluizen hier nu ook meer dan normaal....
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1021711
ik heb juist de indruk dat ze minder haren verliezen..
iig minder dan normaal..
misschien wel weer meer dan toen ze een tijdje op de kvv stonden..
want als ik bij noezels kijk..
toen ze energique kregen werd haar vachtje beter..
en nu nies je je weer suf als ze op schoot zit.. (en dat doet ze altijd.. )    ::)
Door YaYa
#1021712
flin schreef: is er miss nog een kans,
dattie wat meer haar verliest (en binnenkrijgt) omdat 't zo'n behaaglijk temperatuurtje was?

ze pluizen hier nu ook meer dan normaal....
Euh, je hebt toch rexjes. Die haren toch niet????????? Of zit ik er nu volledig naast. :-X
Door flin
#1021737
YaYa schreef: Euh, je hebt toch rexjes. Die haren toch niet????????? Of zit ik er nu volledig naast. :-X
nee, je hebt volkomen gelijk....,
vandaar dat 'k 't maar pluizen noem, ???
er komt met dit warme weer (of omdat ze tijdens de vakantie niet vaak door 't vakantiepersoneel geaaid zijn >:( )
behoorlijk pluis af....'k heb 't nog nooit zo meegemaakt... :-[
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door