Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#1018816
Poet heeft voor haar kale en onstoken plek onder haar kin een hondenspul gehad; het is tegen demodex. ik lees op inet dat het schurft is, en dat het bij katten vaker in combinatie met FiV voorkomt.

Wie kan me er iets meer over vertellen? Ik hoeverre moet ik bang zijn voor Ot en Sien (die zitten in hetzelfde huis) en Swarts (meneer koekje heeft Poet geaaid, en ik ben deze week bij hem en Swarts geweest).
Laatst gewijzigd door koekje op di 05 aug 2008, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1018902
Als het demodex is moeten er mijten te vinden zijn in afkrabsels. Het komt niet zo vaak voor bij katten, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk. Is het geen acne?
En op FIV kun je ze laten testen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1019267
ze heeft een vieze plakkerige korst, formaat 2euro muntstuk onder haar kin zitten. Sien heeft soms acné, maar dan heeft ze zwarte stipjes op haar kin. Dit is anders.

Ik neem Poet volgende week mee naar de dokter, voor een afkrabsel en schimmelkweek en FIV en Felvtest. Eventueel ook een bloedonderzoek voor nierwaardes en diabetesdinges.
Er moet iets aan gedaan, het arme beest is al zo lang aan het kwakkelen, en mn moeder doet er weinig tegen. Als ik dan zeg dat Poet er wel eens aan alle toestanden dood kan gaan, dan zegt mn moeder dat dat dan zo maar moet. En ze zei dat Poet geen vis lust, en ook geen vers eet. Poet heeft deze week 25 gram smuldier kip gegeten, en nog geen half uur later 50 gram gemalen lamshart. En gisteren bijna 100 gram makreel uit blik. Zulke hoeveelheden eet ze niet uit gekkigheid of honger.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1019389
agossie.. arme kat..

kan het geen allergie zijn?
max hier heeft ook periodes waarin hij hele kapotte plekken rond zijn kop heeft..
onder zijn kin.. achter zijn oren.. op zijn hoofd.. en in zijn nek..
soms 1 grote.. soms veel kleintjes..

eens in de zoveel tijd komt dat terug.. en ik vermoed dat het gewoon een brokjes intolerantie is..
hij had het al toen hij bij jeroen woonde en alleen maar tom poes brokjes kreeg..  :-X
toen hij hier kwam wonen en betere brokjes kreeg werd het veel minder en kwam het minder vaak terug..
toen ik met kvv begon bij hem.. had hij toevallig ook van die plekken.. die heel snel weggingen toen hij dus lekker vers vlees kreeg..
nu is hij helemaal schoon van die plekken.. geen korstje meer te bekken..

misschien toch kijken of je poet dagelijks op vers kan zetten..
desnoods voor je moeder porties in zakjes doen..
het kan toch niet zo zijn dat ze dat ook teveel vindt.. of je nou brokjes geeft of een zakje leeggooit met lekkere vleesjes..
dat is toch niet zon groot verschil vind ik..
(of het moet voor jou persoonlijk niet te doen zijn natuurlijk.. dat kan ook)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1019445
het zou denk ik best een allergie kunnen zijn, maar ik wil schimmel en enge mijten en schurft eerst uitsluiten, ook voor de gezondheid van ot en sien (aangezien ze nu in hetzelfde huis zitten).
poet is al langer niet helemaal lekker, soms heeft ze periodes dat ze veel moet overgeven, en ze heeft vaak korstjes en wondjes.

voor mij is het best te doen om porties te maken. maar voor mn moeder en poet wellicht niet zo. ik zit hier amper (alleen met feestdagen en in de grote vakantie), mn moeder vindt dat ik vaak uit mn nek klets, en poet is wel een moeilijke eter van zichzelf. mn moeder vindt versvoer vaak ook duur en de allergoedkoopste supermarktbrokjes goedkoper. nu eet poet meestal koolhydraatvrij natvoer, omdat de zakjes van de c1000 niet zo duur zijn. maar is de kitekat in de aanbieding, dan krijgt poet dat  :-X
ook heeft mn moeder het geduld en zelfstandig denkvermogen niet om poet op vers te krijgen, dus doe ik soms een halve poging.

het is dat poet niet tegen andere katten kan, anders had ik haar allang meegenomen naar amsterdam.
ik ben bang dat het op deze manier binnen 1,5 jaar einde Poet is  :'(
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1019678
ow.. da's balen.. ik wilde net zeggen, waarom neem jij poet niet mee..
maar ik begrijp het..
grr.. wat moeilijk..
arme arme kat..

ik denk nu ook.. stel DAT poet last heeft van mijt ofzo.. dan is die behandeling die hij krijgen moet ws ook teveel voor je moeder..
da's volgens mij best een gedoe.. vroeger moest je ze wassen.. ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat..

misschien een beetje brutaal van mij..
maar woont je moeder niet in de buurt bij iemand die net zo pro vers is als jij?
iemand die haar dan porties kan brengen eventueel?

ik zeg ook maar wat hoor.. want nu weet ik t ook niet meer..

jakkes.. arme poet..  :-X
Door Frummel
#1019746
Wat rot voor Poet  :'(
En voor jou, je wilt zo graag helpen, je wil het beste voor Poet maar je kan weinig doen.
Lief van je dat je toch voor zover mogelijk zorgt voor Poet.
Hoe oud is ze eigenlijk?
Denk dat het goed is eventuele schimmels en dergelijke uit te sluiten.
Ook ivm de andere katten.
En als dat het niet is, is het denk ik toch een allergie/intolerantie.
Wat voor bandje heeft ze om, gewoon een halsbandje?
Misschien contact allergie  :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#1021427
we zijn vanochtend met poet naar de dokter geweest. ze was erg boos, dus meneer koekje heeft haar met een handdoek in haar tas gedaan. ze blies al naar mij toen ze vooraf niet gelijk eten kreeg, en ik later haar tas tevoorschijn toverde.

bij de dokter is er bloed afgenomen, en getest op nierwaarden en glucosedinges (diabetesbepaling ofzo), een test voor FIV en FelV en een afkrabsel gedaan.
de kap bleek ineens erg handig als bijtprotectie  :D

ik zou na 12en kunnen bellen voor de uitslag, maar toen ik belde, was de dokter in kwestie al weer naar de kleine dorpspraktijk, dus mag ik tussen 2 en half 3 daarnaartoe bellen.

ik vond poet erg licht met dragen, en meneer koekje heeft haar met tas en al gewogen. de weegschaal zei 5,1 kilo. nu weet ik niet hoeveel die tas weegt (is een vrij dunne tas, lichter dan die van sien), maar ik had het gevoel dat Ot zwaarder is met 3,9 kilo. poet is wel 2x zo groot dan Ottepot, heeft hele grote poetenpoten en een groot hoofd. vaak wordt gedacht dat poet een grote rode kater is, ipv mevrouw.

de dokter zei gelijk dat poet vaker eczeemklachten heeft gehad (2 jaar geleden is daar eens naar gekeken bij poet, en toen kreeg ze wss een prednisoninjectie). maar ik wil weten wat de oorzaak is, voor zover die te achterhalen valt.
de wond leek niet op schimmel, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. FIV is alleen verdraagbaar bij intens bloedcontact, en Poet heeft nog nooit echt gevochten met Ot of Sien. De conditie van poet is gewoon niet goed, en ze kwakkelt steeds vaker en langer en het kost haar meer moeite om er weer bovenop te komen.

de cortisonenspray kan ik niet toedienen, want poet vindt me niet zo aardig meer sinds ik het huis uitben en zelf 2 van die vervelende stuiterballen heb genomen, en het spul stinkt heel erg en de lucht blijft dan in haar kap hangen. ze heeft nu een cortisoneninjectie gekregen.
Laatst gewijzigd door koekje op di 05 aug 2008, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1021457
de testen van FIV en FeLV waren negatief, net als het afkrabsel (is gekeken naar demodex en schimmel). de bloedwaardes waren normaal voor een poes van 13, dus daar zijn we ook blij mee.

nu weet ik natuurlijk niet wat de waardes zijn als ik er niet ben (poet krijgt van mij iedere dag wat verse dingen te eten, en verder alleen koolhydraatloos natvoer, absoluut geen brokjes).
de dokter dacht aan een voedselallergie, maar smeerde me geen hypoallergene brokjes aan (doen ze niet snel in BoZ, daar ik heb ik Amsterdam de brokkendokter voor).
Hij vond wel dat van die hypoallergene brokjes (zit geedutreerd oid zalmeiwit in) gelijk staat aan een eliminatiedieet. ik denk daar zelf anders over.
de dokter stelde voor om eens in de zoveel tijd (als ze een 'aanval' als deze heeft) om dan een prednisoninjectie te geven. Hij zei dat bij mensen de bijwerkingen niet zo denderend zijn, maar dat bij katten wel meeviel. Desondanks hou ik er gewoon niet van om een dergelijk paardenmiddel in een kat te stoppen. maar een diepe wond als nu is natuurlijk ook niet goed.
nog een week de kap om, en daarna eventueel nog even nabehandelen met de cortisonenspray. dat mag mn moeder doen, want die is er dan weer, en kan poet wel insprayen.

helaas is het niet mogelijk om voor poet een eliminatiedieet te doen, want ze eet natuurlijk niet alles, en ik ben straks in frankrijk, en daarna weer terug naar amsterdam.
ik merk wel dat als ik er ben, ze dan niet meer zoveel overgeeft, en haar vacht na 3 dagen er een beetje beter uitziet.

ik denk zelf dat de eczeem van de granen uit de brokjes die ze van mn moeder krijgt wss komt.
ik zou graag een versmenuutje (barf en kvv) voor poet willen maken, maar het is maar de vraag of poet het allemaal gaat eten, en of mn moeder er zich aan houdt.

ik ben iig blij en opgelucht dat het geen enge (en besmettelijke) dingen zijn.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1021461
wat goed dat het geen enge besmettelijke dingen zijn..
en idd.. zon kapje werkt toch wel beschermend tegen scherpe poetentandjes.. :P
hoewel ik ooit wel eens gebeten ben door een kat MET kapje..
dwars door de kap heen.. dwars door mijn nagel.. zo mijn duim in..  :cry2:
slik..

maar..
wat ik de vorige keer zei..
is er niemand die in de buurt van poetekind woont die jouw mams een beetje kan helpen?
ook geen broer of zus of andere familie die zich er wel in kan vinden?
met vers vlees.. enzo..
misschien dat een gewoon menuutje zonder eliminatie dieet al heel veel kan helpen..

of wellicht is 1x per 2 maanden een nieuw doosje met porties klaarmaken en brengen al een mogelijkheid..
of poet het gaat eten is een 2de.. maar ik ben er zo een.. als je het niet wilt.. dan eet je maar niet.. je krijgt vanzelf honger..
maar wel een beetje opletten natuurlijk.
Door YaYa
#1021469
Gelukkig dat het geen enge dingen zijn en dan kom je wss uit bij voedselallergie maar ja, waarvoor :-\
Mijn versetende Dylan heeft ook voedselallergie en op brokken likt hij zich helemaal kaal maar ook met kvv en kuikentjes lukt het niet helemaal. Dan heeft hij nog af en toe last van likken en kale plekken. Omdat hij verder geen barf enz lust en ook geen bibi, hou ik het bij cb en kuikentjes en hij krijgt om de dag een half tabletje dexamethason.
Is geen superoplossing maar het werkt wel. En natuurlijk zitten er risico's aanvast al zijn die volgens de da kleiner dan met gewoon prednison maar dat het niet gezond is, snap ik wel. Ik heb in zijn geval gekozen voor een goede kwaliteit van leven ipv kwantiteit.
Liever dat hij een leuk (en dan misschien iets korter) leven heeft, als dat hij langer leeft en regelmatig last heeft van jeuk en zich dan kaal likt.
Door zurca
#1021486
de dokter stelde voor om eens in de zoveel tijd (als ze een 'aanval' als deze heeft) om dan een prednisoninjectie te geven.
Mijn oude kat had ook voedselallergie en ook om de zoveel tijd een heftige jeukaanval. Niets hielp en dus kreeg zij dan een injectie om de jeuk te onderdrukken. Eerlijk gezegt weet ik niet meer wat dat voor injectie was, wat ik je wel kan vertellen is dat mijn kat er wel suikerziekte aan over gehouden heeft! Dit was absoluut een bijwerking van die injecties want ik ben gestopt met al die "speciale dieet brokjes" en injecties tegen jeuk en insuline en heb haar alleen nog KVV gegeven. Ze heeft nooit meer ergens last van gehad en heeft nog 6 jaar geleefd....

Ik zou dus even heel goed navraag doen naar die injecties tegen de jeuk!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1021490
poet is vroeger mishandelt geweest, en daardoor niet de gemakkelijkste kat, om het eufemistisch uit te drukken. pillen erin doen is erg moeilijk.

ik heb meer verhalen gehoord over diabetes dankzij prednison. poet is 13 en suikerdinges en nierwaarden en leverwaarden waren goed voor de leeftijd, neemt niet weg dat ze niet verder er gezond uitziet. ze heeft spierverlies en een slechte vacht. ook zit ze nu niet lekker in dr vel, wss ook door de jeuk.
de dokter zei dat 3 à 4x per jaar een prednisoninjectie niet voor grote bijwerkingen zorgt, maar ik heb er zelf mn twijfels over.
misschien dat een dokter van hier (Tannetje of Dorothea) daar meer over kan zeggen.

ik weet niet of de jeuk nu komt door de brokken die ze tot 5 dagen geleden zo hier en daar kreeg/vond, of het een intolerantie tegen een bepaalde diersoort is.
is het alleen granen oid, dan is dat ook op te lossen met alleen koolhydraatvrij blikvoer, en af en toe wat vers (als dat lukt). mn moeder kan aan cb komen, en wil dat wel geven (iig als ik roep dat hypoallergene brokjes vies en nog duurder zijn, maakt dat de kans groter dat ze het langer vol zal houden). mn moeder staat niet negatief tegenover vers, want ze vindt het niet heel eng om mijn katten te voeren. alleen rat en hele duif met veren vindt ze onsmakelijk.
poet eet geen kuikentjes, en bot wil ik nu nog niet uitproberen. poet is niet gewend bot te eten (technisch) en ook niet gewend het te verteren. mn vleesmolen heb ik niet bij, dus ik kan ook niet iets voor poet even malen. ook kan ze nu met kap geen botdingen eten, dus dat schiet zowiezo niet op.

vanavond staat kippenmaag en een botdingetje voor ot en sien op het menu, en ik kan dan eens kijken of poet ook kippenmaag lust.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1021499
pruts heeft ook jarenlang prednisolon gekregen..
tis alweer lang geleden.. en ik zit me nu af te vragen.. waarom kreeg hij dat ook weer?
het enige wat ik nog wel weet.. is dat pruts 21 is geworden en pas het laatste jaar last van zijn schildklier kreeg.. en pas veel later een hartruis.. maar dat was echt iets van de laatste 2 maanden ofzo..

ik weet dat pred vieze troep is..
en dat 13 jaar niet zo heel oud is nog..
maar nu denk ik wel..
is poet niet al te oud om nog een leeftijd te halen waarop zij echt last gaat krijgen van de bijwerkingen van pred..
als het echt met 1 injectie per half jaar kan bijv.
dus als ze ECHT last krijgt.. dan valt het volgens mij wel mee..
maar kan me ook voorstellen dat je het eerst op een gezonde manier wilt proberen..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door