Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tamara*
#1021374
Kun je een gehaktmolen ook instellen op verschillende standen?
Ik ben op zoek naar iets wat de alvleesklier in stukken krijgt, maar het moeten wel redelijke stukken blijven. Ik knip het nu, maar echt handig is het niet om elke maand 8 kilo alvleesklier te knippen (krijg ik zere handen van).
Laatst gewijzigd door Tamara* op ma 25 aug 2008, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1021405
Nee  8) maar je kunt er wel verschillende maten snijschijven bij kopen, dat levert verschillende maten maalsel op. Maar ook de grootste maat levert nog redelijk kleine stukken op dus het hangt er erg vanaf hoe groot de stukken moeten wezen.
Is snijden met een goed scherp mes niet handiger?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1021408
hoe taai is een alvleesklier? vergelijkbaar met lamshart of kippenmaag ofzo? ik heb zo'n ding nog nooit gezien.
maar je wilt het dus niet tot tartaarstructuur gemalen hebben, maar in stukjes? er zijn ook hele grote snijschijven.
Gebruikersavatar
Door nova
#1021494
Je zoekt een geschikt apparaat , ok, maar  is het misschien een idee om eerst dag-porties te maken, en daarna per dag dan weer kleiner snijden?
Heb je in elk geval geen zere handen.
Verder is het mijn ervaring, dat wanneer er nog wat vorst in vlees zit, het zich veel makkelijker laat snijden.
Succes in elk geval
Door Tamara*
#1021681
Kruimel schreef: Nee  8) maar je kunt er wel verschillende maten snijschijven bij kopen, dat levert verschillende maten maalsel op. Maar ook de grootste maat levert nog redelijk kleine stukken op dus het hangt er erg vanaf hoe groot de stukken moeten wezen.
Is snijden met een goed scherp mes niet handiger?
Oke ik was er al een beetje bang voor. De stukken die ik knip zijn denk ik 1,5 bij 1,5 cm. Had al aan herby gevraagd of hij niet zo'n apparaat had staan waarmee je van die lamshartblokjes maakt die je in de winkel kan kopen, maar die heeft hij niet :(
Als het ontdooit is, is het knippen handiger. Ik deed in het begin alles snijden als ik het binnen krijg, maar dat red ik niet meer, krijg ik te zere handen van.

koekje schreef: hoe taai is een alvleesklier? vergelijkbaar met lamshart of kippenmaag ofzo? ik heb zo'n ding nog nooit gezien.
maar je wilt het dus niet tot tartaarstructuur gemalen hebben, maar in stukjes? er zijn ook hele grote snijschijven.
Nee niet gemalen, want ik heb begrepen dat het dan minder goed werkt als stukken? Zal ik je vertellen dat ik nog nooit lamshart of kippenhart gesneden heb hahaha. Het is niet supertaai, niet zoals pens bijvoorbeeld.
nova schreef: Je zoekt een geschikt apparaat , ok, maar  is het misschien een idee om eerst dag-porties te maken, en daarna per dag dan weer kleiner snijden?
Heb je in elk geval geen zere handen.
Verder is het mijn ervaring, dat wanneer er nog wat vorst in vlees zit, het zich veel makkelijker laat snijden.
Succes in elk geval
Ik maak als het binnenkomt porties voor 2 dagen en dat komt neer op bijna 600 gram alvleesklier wat ik dan 1x in de 2 dagen moet knippen. En ik merk dat ik snel last krijg van mijn vingers, dus vandaar dat ik aan het kijken ben voor een andere oplossing.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1021685
Is DIT misschien een idee? In licht bevroren toestand kun je vlees het heel goed snijden. Dan snij je eerst grote plakken en die plakken snij je dan nog een keer overdwars (hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg :-\).
Door Tamara*
#1022027
ja das op zich een heel goed idee! Ik snap ook goed wat je bedoeld ;)
Maar volgens mij is de maximale dikte van een plak 15 mm? of lees ik dat verkeerd?
Ik ga eens zoeken of ze zoiets hebben waarmee je veel dikkere plakken kan snijden.
Door Tamara*
#1022030
Wat een muts ben ik, ik dacht 15 mm is heel klein, maar dat is natuurlijk 1,5 cm!  ::)

Ik ga meteen zo'n ding bestellen! dank je voor de tip! :thumbup:
Door JoNoMo
#1022037
Ik heb ook een EPI hond en gaf eerst ook de alvleesklier in stukjes.
Maar op een Amerikaanse EPI forum vertelde de mensen dat ze de alvleesklier maalde.
Dus ik uitproberen en ja dat werkt beter.
Jopie heeft er minder van nodig eerst bijna een ons en nu 45 gr per maaltijd.
Nu maal ik het in de keukenmachine en maak er dan porties van en vries het weer in
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1022105
Tamara* schreef: Wat een muts ben ik, ik dacht 15 mm is heel klein, maar dat is natuurlijk 1,5 cm!  ::)

Ik ga meteen zo'n ding bestellen! dank je voor de tip! :thumbup:
You're welcome ;). Maar eerlijk gezegd is dit niet mijn eigen idee, Hellen(banjerbo) snijdt op deze manier de long en lever om te drogen. Dus ere wie ere toekomt ;).
Door Tamara*
#1022566
JoNoMo schreef: Ik heb ook een EPI hond en gaf eerst ook de alvleesklier in stukjes.
Maar op een Amerikaanse EPI forum vertelde de mensen dat ze de alvleesklier maalde.
Dus ik uitproberen en ja dat werkt beter.
Jopie heeft er minder van nodig eerst bijna een ons en nu 45 gr per maaltijd.
Nu maal ik het in de keukenmachine en maak er dan porties van en vries het weer in
ow dan ga ik dat ook eens proberen. In de duck zat het natuurlijk ook gemalen.
Kijken of het verschil maakt.
connie63 schreef: zou een electrische mes niks zijn ideetje
Nee ik denk dat de alvleesklier dan wegglijd, maar bedankt voor het meedenken ;)
Nitus schreef: You're welcome ;). Maar eerlijk gezegd is dit niet mijn eigen idee, Hellen(banjerbo) snijdt op deze manier de long en lever om te drogen. Dus ere wie ere toekomt ;).
Ow das inderdaad ook erg handig.
Ik denk dat ik een stuk van de schuur op ga eisen voor een snijmachine, gehaktmolen en een droogoven :biggrin2:
Door Tamara*
#1031826
Tis heel erg maar waar koop je zo'n vlees/gehaktmolen?

Ben bij verschillende zaken geweest en nergens hebben ze zo'n ding ???

Waar hebben jullie je vleesmolen vandaan?
Door YaYa
#1031836
Ik heb de tip gekregen van van Spreeuwtje en via internet besteld bij en-garde:  http://www.en-garde.nl/
Ik heb een porkert nr 10 besteld. Als het goed is, krijg ik hem eind deze week/begin volgende week geleverd.
Door Tamara*
#1032333
Dank je wel voor de link!
Ik zie alleen dat ze alleen molens hebben die je met de hand moet bedienen.
En ik zoch eigenlijk een elektrische.....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door