Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1020135
Hoi allemaal!

Ik heb een schitterende sheltie pup en we zijn onwijs gelukkig met haar.
Ze is door de Fokker mooi afgeleverd op volledig rauwvoer en ik heb een hele boel vlees meegekregen.
Toch vind ik het zelf heel lastig om de juiste maten te vinden in botmixen/vlees/pens etc.
Daarom wil ik graag overschakelen op carnibest met af en toe wat rauwvlees (bijv. kippenhartjes).

Nu zit ik wat te rommelen met de hoeveelheid voer die de pup mag hebben.

Op rauwvoer gingen we uit van haar eindgewicht en mocht ze 3x 69 gram hebben (totaal 207) dit is informatie van de fokker en ik ga er ook vanuit dat dit correct is.

Nu ben ik met mijn andere sheltie op Carnibest light en hier zijn we uitgegaan van haar (ze is 3 jaar) te bereiken gewicht, ingezet op 14 kilo. Ze weegt op dit moment 18 kilo wat echt aan de zware kant is. Nu met de carnibest light gaat het heel goed, ze is in 1 maand al 200 gram kwijt en glimt als de beste.
(het arme kind heb ik 3 jaar royal canin gevoerd.. stomme ik.... maar nu weet ik beter)

Mijn vraag is het volgende:

Hoeveel voer moet ik Shanty nu per dag geven?

De website van carnibest zegt pups hebben tussen 40 en 60 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.

Maar is dat lichaamsgewicht haar EIND gewicht als volwassen sheltie dus 40 gram x 8 kilo ?
(carnibest 320 gram per dag)

OF

Het gewicht wat ze op dit moment heeft, dat is dus 15 weken en de weegschaal staat op 2,9 kilo, wat zou neerkomen op 40 gram x 2,9 kilo (carnibest 116 gram per dag)

Misschien een suffe vraag maar er is toch echt een verschil, natuurlijk moet je op het oog voeren en ziet ze er nu gewoon slank uit maar bij het overschakelen wil ik haar niet te weinig of veel te veel voer geven.

Natuurlijk zijn alle gewichten niet strikt genomen maar bij benadering.

Ze krijgen hier ook bullepeesjes/pensstaafjes en long tussendoor en voor trainen.

Ik hoor het graag.
#1020174
het gaat om het huidige gewicht

Let wel op dat trainertjes en snoepjes(zeker als het 'vlees' betreft, gedroogde pens ed) bij de hoeveelheid voor hoort
En dat je niet teveel met pens en long werkt ivm de orgaanhoeveelheid.....

Ohhh wat goed voor je andere sheltie!!!
Heerlijk dat het haar zo goed bevalt(en jou ook  ;))
#1020356
Bedankt Beppie,

Duidelijk antwoord en daar kan ik wat mee!

Toch beetje frustrerend als je 14 mensen hebt zien lezen en niemand even wil zeggen wat het moet zijn, maar ja misschien wisten die het ook wel niet he.

Nou ik kan weer verder met de meiden.

Groetjes,
Sophia
#1020467
Ik meen dat pups bij Carnibest zo'n 30 a 40 gram per kilogram gewicht nodig hebben.
Begin daar gewoon eerst eens mee en hou zijn ribbetjes in de gaten.
Kun je deze niet zien, maar met de vlakke hand wel goed voelen dan is het goed.
Succes en veel plezier met je honden.

Groetjes van Helma.
#1020593
Het is het huidige gewicht van de pup maar 30/40 gr per kg.
voorbeeld mijn puppenteefjes wegen nu 4 kg dus ze krijgen 160 gr carnibest per dag.
Ik zou geen geen kippehartjes of zoiets van orgaan er bij voeren omdat in CB ook het percentage orgaan erg hoog is wil je graag wat bij voeren
neem dan iets van spiervlees zoals sukadelappen van het rund of een kippevleugel lekker voor haar tandjes ook of geit lams schapen spiervlees omdat dit niet in de CB natuur zit
#1020635
Ik kan je misschien een beetje op weg helpen met hoe ik het met mijn dames heb gedaan.
Kyrah is volledig op vers opgevoed en kreeg als pup 3 x 60 gram per dag (als ik me het goed herinner... het is al even geleden)
Toen ze 6 maand was ben ik naar 2 maaltijden van 80 a 90 gram gegaan en met een maand of 11 naar 1 maaltijd van 160 gram. Nu krijgt ze 150 gram ongeveer.

Kyrah is een teefje van bijna 5,7 kg ('t is niet zo'n grote). Dubhe is een teefje van 6,8 kg en krijgt net zo veel als Kyrah.
Ik heb het mezelf makkelijk gemaakt en ben altijd uitgegaan van 3% van het geschatte volwassen gewicht. Aan de groeicurve kun je een beetje inschatten hoe groot je sheltie zal worden.
In ons geval was dat dus 180 gram.
Nu ze volwassen zijn voer ik ietsje minder, maar ze kunnen met gemak 180 gram op.... :D
In de winter voer ik wat meer, anders worden ze wat mager. Ik voel meestal aan de ribben of er een lekker vetlaagje op zit, zo niet, dan krijgen ze wat meer, en anders wat minder. Per jaargetijde kan de hoeveelheid dus wat wisselen. Omdat ik niet alleen CB geef, maar ook barf ernaast geef met vrij mager vlees zijn en blijven ze nu mooi op gewicht.
Je kunt ook rustig af en toe een rauw eitje geven, wat yoghurt of een beetje vis (zalm of zo)

Reutjes zijn wat forser over het algemeen en mogen wat meer eten.

Hier nog een linkje.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,37136.msg825215.html#msg825215
Laatst gewijzigd door K&D op ma 04 aug 2008, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#1021106
Zoals de anderen al aangeven, moet je uitgaan van het huidige gewicht. Verder is het 40-60 gram/kg voor pups en de helft voor volwassen honden, dus 20-30 gram/kg.

De lage cijfers zijn de richtlijn voor de grote rassen, de hoge voor de kleine rassen. Ik ben niet zo bekend met Shelties, maar die zijn toch redelijk klein? Ik zou dus om te beginnen 55-60 gram per kg huidig lichaamsgewicht voeren. Als dat teveel blijkt te zijn, kun je alsnog omlaag. Bij een pup zou ik nooit aan het lage uiteinde van de richtlijn gaan zitten, maar midden/hoge kant. Er moet tenslotte nog wat gegroeid worden. Wel natuurlijk goed in de gaten houden of er behalve gewichtstoename/groei ook sprake is van dikker worden. Als dat het geval is, natuurlijk omlaag bijstellen.

Je volwassen Sheltie zou ik op 20/25 gr per kg lichaamsgewicht zetten totdat ze het gewenste gewicht heeft bereikt en dan naar 30 gr/kg.

Zelf heb ik een golden pup (nu 20 weken) en die voer ik 50 gram per kg lichaamsgewicht. Hij is mooi op gewicht.
#1021229
Sheltie?? Zegt me niets!

Enne... niet om het een of ander, maar woon je misschien in Kaatsheuvel????

Onze Tristan krijgt ca 50 gram per kg HUIDIG gewicht, dus het is wel zaak om Shanty elke week even te wegen. Ervaring leert dat ook fokkers de gewichten en de hoogtes graag horen ;-)
Dat is dus de dagportie. Jouw Shanty.. bijna 3 kg, dus da's dan 150 gram als richtlijn (richtlijn...! altijd even kijk hoe de hond het erop doet). Verdeeld over 3 maaltijden is 50 gram per maaltijd of over 4 maaltijden en dat is dan net onder de 40 grm per maaltijd. En nee, het is niet erg als dat de ene keer net 5 gram meer of minder is ;-)  Ik maakte 'dagporties' en nam uiteindelijk 'op het oog' er het deel uit wat voor die maaltijd was.

Voel vooral... niet alleen kijken ;-)  want bij shelties kom je er met kijken niet ;-)

Heel veel plezier met je pupsel!

Suzanne
#1024502
Ten eerste heel erg bedankt voor alle nuttige reakties!

Aan Suzanne nog even dit, nee we wonen niet in Kaatsheuvel.

Voor Shanty is het nu 150 gram (3x 50 gram) per dag en Wicca krijgt 2x 140 gr. light carnibest.

Ze doen het allebei schitterend en de ontlasting is een mooie pakdrol, super dus.

Voor ons niks anders meer dan carnibest, mooie vacht, mooi gebit, vrolijke koppies en tevreden hondjes.

Wicca vond dat jeukmenumaar toch al niet te vreten, moest daar al heel erg mijn best voor doen, steeds uithongeren, dan at ze wat.. dan weer een rodi burger (ja dan lust ik het ook wel)... nee dit is echt geweldig!

Nogmaals bedankt allemaal!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door