Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door star
#1019374
Mijn border collie eet geen orgaan en groente mix of het heel of in een papje gevoerd word puur of met iets erbij ze laat het staan krijg het er niet in ze heeft nu 3 dagen niet gegeten en nog neemt ze het niet.
Ik heb al van alles geprobeerd van yorhurt, kefir, ei, huttekaze enz enz enz...

Is dit erg en wat kan ik er aan doen?
Door Lizzy
#1019380
Tja... Ik vind het eerlijk gezegd wel een probleem. Je hond mist nu toch een behoorlijk tal zeer voedingsstof-rijke voedingsmiddelen dat niet gauw met iets anders goed te maken is.

Ze weigert alle orgaan van alle verschillende diersoorten? Ook al eens orgaanvlees van biologisch gehouden dieren geprobeerd? Hele prooidiertjes, inclusief orgaan, lust ze dat ook niet?

Gekookte groente, houdt ze daar wel van?
Door conleeuw
#1019449
je kan proberen om bijvoorbeeld met lever de kook er over te doen, ik heb het ook in de begin zo gedaan, ik heb nog een hond die het niet rauw eet maar wel als er een beetje de buitenkant gaar is, verder kan ik het ze allemaal laten eten door het te mixen met andere vlees, dus gemalen lever en nier gemengd met rundergehakt of zelfgemalen rundvlees, redelijk grof gemalen, dan eten ze het wel, overiginds moet ik het niet met groentenmix mengen, want dat lusten ze ook niet graag, dus als ik twee dingen die ze niet echt lusten met elkaar mix, dan eten ze het niet, maar mix ik een ding met iets wat ze wel graag lusten, dan eten ze het wel, dus doe ik heel vaak een klein beetje orgaan bij iedere maaltijd, werkt prima ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#1019614
Grote beer eet haar orgaan alleen als deze lekker even in de koekepan zijn aangebakken. Alleen hart eet ze rauw. De rest van het orgaan krijgt dus even de bak erover. Gisteren long geprobeerd, de luchtpijp is op, de rest zit weer in de koelkast, kijken of het gebakken wel erin gaat. Groente meng ik bij haar met vleessap en dan met wat vlees in de kong, en dan extra omdat ze er met opzet mee knoeit. Gekookte groente eet ze zonder probleem.
Door pallas
#1019857
Hier eten ze ook groente die heel kort gekookt is, verder laat ik het altijd even staan met het vlees erbij. Dus dan trekken de vleessappen er lekker in.
Orgaan heb ik hier ook wel in het begin even gebakken of gekookt.

Nu eten ze altijd hun groenten eerst en dan hun vleesbot.
Door Drijver
#1020219
Organen zijn hier geen probleem, maar de groenten wel. Die krijgen ze niet gekookt, wel gepureert.
Met een klein blikje sardientjes (tja, is niet optimaal maar je moet wat), kwark of kefir en een goeie olie eten ze het wel.
Door star
#1021144
Vandaag 500gr. gemalen orgaan mix met een bakje smuldier en een eitje en nog niet gegeten ze neemt een hap en loopt dan weg.

Ik weet het echt niet meer, mischien moet ik haar maar over zetten op carnibest oid?
Door conleeuw
#1021201
star schreef: Vandaag 500gr. gemalen orgaan mix met een bakje smuldier en een eitje en nog niet gegeten ze neemt een hap en loopt dan weg.

Ik weet het echt niet meer, mischien moet ik haar maar over zetten op carnibest oid?

als ik dit lees denk ik dat het mischien een beetje erg veel is wat jij aanbiedt, hoe zwaar hoort jou border collie te wegen? want een bakje smuldier is 400 gram, dus plus de 500 gram gemalen orgaanmix dat is al 900 gram, mijn deerhound kan dat op een goede dag nog net behappen :-\
Door *Natasja*
#1021359
Je kunt beter het orgaanvlees verdelen in kleiner porties, dan is de kans groter dat ze het eet dan wanneer ze in 1 keer een pond orgaanvlees voor haar neus krijgt.

Mijn jongste hond eet ook geen orgaanvlees, ze heeft een tijdje de kippehartjes van Herby gegeten, maar die laat ze sinds 2 weken ook weer liggen. Ik geef haar als orgaanvlees Rodi Pens & Hart, dit is een mix van diverse orgaansoorten. Natuurlijk niet zo optimaal als BARF-orgaanvlees, maar tja, je moet wat he?  :-\
Door Minna
#1021382
Ik zou ook eerst proberen wat de hond doet met bvb smuldier pens & hart. En idd 500 gr orgaan in een keer is wel erg veel voor een hond die dat niet lust, weet niet welke soorten orgaan was dat?
Ik zou met "echte" organen beginnen met bvb een of twee stukjes lamslever of konijnenlever, heel klein knippen, idd evt de kook er over, en door iets heel lekkers doen, bvb gemalen pens als de hond dat graag lust.
Over de groente zou ik me niet zo druk om maken, zijn hier wel meer honden die geen groente krijgen of dat niet eten, is geen ramp.
Maar orgaan is wel noodzakelijk, vooral lever en een beetje nier en hart. Voor jou hond zou een orgaan aandeel ongeveer 450 gram per week zijn, dus 500gr in een keer geven is ook een beetje onnodig.
Je zou per week een keer kunnen proberen om zo rond 80 gram lever er in te krijgen, andere dag bvb 100 gram hart of nier en de rest pens, als die dat wel lust.
Door star
#1021878
Ze weegt nu 20 kilo en is heeeeel actief, dan kom ik op 1kilo per week orgaanvlees uit.

Weet niet hoe je aan die 450 gr. komt?

Ze heeft het altijd gegeten tenmin altijd ze is nu 14 maanden, tot 2 weken geleden.
Alles was dus nog in 500 gr ingevroren.
In de mix zit konijn lever en nier, eenden magen en hart, kippen hart.

Zal de het proberen met minder orgaan en meer smuldier.

bedankt iniedergevla voor de info tot nu toe.
Door Minna
#1021990
Ging uit van gewicht van rond 18 kg, en van 500 gr per dag, maar als die idd heel ectief is kan die veel meer nodig hebben. Hier grote verschillen, de superactieve hollander (20 kg) doet prima met 400 gr per dag, terwijl de gekke mechelaars het dubbele moeten hebben.
Dus ik gind er van uit dat jou hond 3,5 kg per week zou eten, en een orgaanpercentage van 12% zo kwam ik op 450 gr.  ;)
Als je hond dit altijd wel heeft gegeten en nu opeens gaat mutsen dan zou ik het meerdere keren achter elkaar aanbieden (wel een kleinere portie) totdat ze het eet.
#1024346
Dat probleem heb ik ook met Gizmo gehad, hij wilde ook geen orgaanvlees (lees; lever en nier) en groenteprakjes eten.
Ik voer overigens zo veel mogelijk biologisch en geef nu zijn orgaanvlees heel fijn gemalen door een kilo rol Carnibest eko en dan knip ik een grote lap pens in kleine stukjes er doorheen. Dit roer ik door elkaar en laat ik een paar uur zo staan dat de smaken lekker door elkaar zitten. Hier voer ik hem 2 dagen van. Ik heb het idee dat sommige honden ook moeten wennen aan de smaak van orgaanvlees, hij eet het nu namelijk veel makkelijker dan eerst. Als ik nu een haaskarkas voer eet hij ook de organen op, hier at hij voorheen keurig omheen.

Wat betreft de groente dit roerde ik in het begin ook door de CB maar nu eet hij het ook met een blikje tonijn er door. Niet van harte maar hij eet het wel. Ik zet dan eerst de groente met vis voor zijn neus en als hij dit op heeft krijgt hij het vlees pas anders begint hij aan het vlees en laat de groente dan liggen.

Heel veel succes en nog even doorzetten dan gaat het vast lukken!  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door