Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sam123
#1011015
hallo allemaal,
even niet op internet geweest, in
verband met narigheid provider.

ik heb bij ziggy groeien zijn nagels krom. uiteraard
gaat hij naar de trimster om ze te knippen(westie).
ook het vijfde teentje of klauwtje (nagel groeit krom.
wat is hier tegen te doen? behalve naar de dierenarts.
groetjes sylvia
Door Minna
#1011036
Je bedoelt het vijfde teen aan de voorpoot? Alle nagels hebben natuurlijk een kromme vorm, kwestie van gewoon wekelijks bijknippen. Dus niet alleen met trimbeurten.
Aan de achterpoten heeft die denk ik geen hubertusklauwen of wel? Normaal worden die in het nest verwijdert.
#1011039
Minna schreef: Je bedoelt het vijfde teen aan de voorpoot? Alle nagels hebben natuurlijk een kromme vorm, kwestie van gewoon wekelijks bijknippen. Dus niet alleen met trimbeurten.
Aan de achterpoten heeft die denk ik geen hubertusklauwen of wel? Normaal worden die in het nest verwijdert.
Dat doen lang niet alle fokkers, dus zijn er nog zat honden met zo'n rotflubbel aan hun achterpootjes (zowieso diegene waar de rasstandaard eist dat ze aanwezig zijn). Verder is het inderdaad gewoon een kwestie van bijhouden. Die nagels raken de grond niet en daardoor slijten ze ook niet.
Door pallas
#1011045
Bij Didot zijn ze ook niet verwijderd. Kwestie van optijd de nageltjes knippen en niet te lang laten worden.

Ben bang dat ie nog eens een klauwtje scheurt in de behendigheid, als dat zo is laat ik ze allebei verwijderen.
#1011050
wij doen bijna niets aan de hagels bij de klauwen, bij ons ras zijn ze verplicht.
ik hou ze in de gaten, vaak worden ze opgevreten door de honden zelf.
als het bijna in gaat groeien knippen wij stukje af, maar dat gebeurd eigenlijk nooit ;)
Door Minna
#1011098
Dat doen lang niet alle fokkers, dus zijn er nog zat honden met zo'n rotflubbel aan hun achterpootjes
Ging er van uit dat de hondje bij een normale fokker vandaan komt, en ja bij sommige rassen zoals de franse herders hoort het maar bij westies dus niet.
Bij Sam waren die ook niet verwijdert (stamboom mechel) maar hij had er gelukkig nooit geen last van, had die er een gescheurd bij behendigheid had ik ze idd ook nog laten weghalen. Ik was er wel altijd bezorgd om, en checkte ze wel altijd na een rondje bos of wedstrijd.
#1011356
Angelique schreef: Dat doen lang niet alle fokkers, dus zijn er nog zat honden met zo'n rotflubbel aan hun achterpootjes (zowieso diegene waar de rasstandaard eist dat ze aanwezig zijn). Verder is het inderdaad gewoon een kwestie van bijhouden. Die nagels raken de grond niet en daardoor slijten ze ook niet.
Ja, bij de IJsco hebben ze ook bedacht dat die er perse aan horen, liefst 2  :-X met als argument dat ze dan beter rotsen kunnen klimmen  :uglystupid2:
Kátur heeft er gelukkig 'maar' 1 aan elke achterpoot, en die knipt zelf z'n nagels.
Gebruikersavatar
Door nova
#1011362
Officieel mogen er in Nederland geen Hubertusklauwen meer verwijdert worden ( wet op de intencikriteit of zoiets) :-[ :-[ Net als couperen van de staart en oren
Dus hier hoeft de fokker geen blaam te betreffen.
Maar stom genoeg, in de rasstandaard van de Bernersennen hond staat in ,dat de Hubertusklauwen verwijderd moeten zijn.
Die dingen geven vaaak narigheid.

En lange teennagels aan de zijkant zijn goed kort te houden.
Bij een van mijn bastaardjes is dat wel eens ingegroeid zo een kromme nagel, ik had het niet in de gaten :-[
Die keer heeft de DA de nagel uit de teen gehaald, en we hebben het zelf daarna goed kort gehouden door geregeld te knippen met een tang.
Het heeft nooit meer problemen opgeleverd. ;)

gr.
#1011396
nova schreef: Officieel mogen er in Nederland geen Hubertusklauwen meer verwijdert worden ( wet op de intencikriteit of zoiets) :-[ :-[ Net als couperen van de staart en oren
Dus hier hoeft de fokker geen blaam te betreffen.
Maar stom genoeg, in de rasstandaard van de Bernersennen hond staat in ,dat de Hubertusklauwen verwijderd moeten zijn.
Die dingen geven vaaak narigheid.

En lange teennagels aan de zijkant zijn goed kort te houden.
Bij een van mijn bastaardjes is dat wel eens ingegroeid zo een kromme nagel, ik had het niet in de gaten :-[
Die keer heeft de DA de nagel uit de teen gehaald, en we hebben het zelf daarna goed kort gehouden door geregeld te knippen met een tang.
Het heeft nooit meer problemen opgeleverd. ;)

gr.

Half waar. Binnen 4 of 5 dagen na de geboorte mogen wolfsklauwen nog steeds verwijderd worden. Daarna uitsluitend op medische indicatie. De rasstandaard van jouw hond kan dus op dat gebied nog steeds nageleefd worden (net als die van mijn hond).
Door Minna
#1011655
Officieel mogen er in Nederland geen Hubertusklauwen meer verwijdert worden
Ik dacht al toen ik het las...dat kan toch niet. Dat het binnen de eerste paar dagen moet dat is bekend. En idd staart mag niet meer, en oren al lang niet meer. Dus als een hond nog zijn klauwen heeft dan is het wel foutje van de fokker. Behalve de bepaalde rassen waarbij het hoort.  ;)
Door crutz
#1011721
Minna schreef: Ging er van uit dat de hondje bij een normale fokker vandaan komt, en ja bij sommige rassen zoals de franse herders hoort het maar bij westies dus niet.
Bij Sam waren die ook niet verwijdert (stamboom mechel) maar hij had er gelukkig nooit geen last van, had die er een gescheurd bij behendigheid had ik ze idd ook nog laten weghalen. Ik was er wel altijd bezorgd om, en checkte ze wel altijd na een rondje bos of wedstrijd.
verbaasd dat hij ze had...je komt het nl nog maar heel weinig tegen bij mechels (en dat is niet omdat ze er direct afgehaald worden, want veel fokkers laten de puppen de eerste tijd volledig aan de zorg van de moeder over dus dan valt het vaak niet eens op en daarna is het al te laat....)
Door conleeuw
#1011768
crutz schreef: verbaasd dat hij ze had...je komt het nl nog maar heel weinig tegen bij mechels (en dat is niet omdat ze er direct afgehaald worden, want veel fokkers laten de puppen de eerste tijd volledig aan de zorg van de moeder over dus dan valt het vaak niet eens op en daarna is het al te laat....)
soms zie je onverwacht een klauw bij een hond waar je ze niet zou verwachten, Jazz heeft er een aan een achterpoot, zij is de enige uit het nest, de nieuwe nestje heeft er geen een een klauw meen ik, dus, ook Jazz heeft hem er nog gewoon aan zitten, ze heeft er geen last van, ik poog het ding af en toe bij te knippen, maar eigenlijk is het niet nodig, hij wordt niet echt lang, ik zie haar er ook nooit aan knagen of zo, ik hoop maar dat het nooit ergens achter blijft haken en tot nu is het nog niet gebeurt
#1021208
danielle1980 schreef: ik kan geen link vinden waarin staat dat t verboden is...
iemand anders wel? :-\
Niet direkt, maar het valt gewoon onder het coupeerverbod met de uitzondering dat je binnen 4 of 5 dagen na de geboorte ze nog mag weghalen en anders later op medische indicatie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door