Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sylvi@
#1020191
Sinds een tijdje valt het op dat Thunder af en toe een aantal keren na de kattenbak gaat om wat te doen (soms wel 6 x ofzo in 30 minuten).

De rest van de dag, zie ik dan normaal kattenbak gedrag.

Ik voel bij hem geen strakke gespannen volle blaas.

Zijn er onder jullie katten die dit ook doen, een paar keer naar de bak in redelijk korte tijd?

Of moet ik dit toch als redelijk afwijkend beschouwen? Ik heb het idee dat hij meerdere keren achter elkaar gaat voor kleinere plasjes.

Hij is verder super fit, mauwt niet klagelijk als hij op de bak is, is niet onzindelijk.

Dus voor mij niet meteen reden om hem mee te nemen naar de da (waar ik geen vertrouwen in heb dat ze een urine onderzoek ook meteen uitvoeren als ik de verse urine breng, maar dat zouden ze gerust de hele dag laten staan omdat ze het zo druk hebben :-\ wat dus een heel vertekend beeld zou geven :-X en die meteen klaar staat met 'wonder' brokjes :-X )
Gebruikersavatar
Door koekje
#1020194
ga naar een da waar je wel vertrouwen in hebt, en laat de urine controleren op blaasontsteking.
blaasontsteking wordt meestal niet verholpen met wonderbrokjes volgens mij.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1020196
als noezels dat doet heeft ze idd ook blaasontsteking..
maar dat hoor je dan ook wel hoor.. dan zegt ze: "moewoew"..  :-\

en verder was het in het verleden nog wel eens dat mijn vriend de kattenbak niet schoonmaakte.. en zodra ik dat deed.. ging max echt 10x in een kwartier om steeds in de bak te kijken..
je zag hem dan denken..

"ohoooohhh!! dat is mooi schoon!"
hij bleef dan piesen.. alsof hij het al die tijd opgehouden had..
kan best.. maar overal in dat huis werd er overal gepiest..

tegenwoordig doet hij dat niet meer.. want hij gaat of naar buiten.. of hij zit op een altijd schone bak.. :)

maar ik denk niet dat jij daar wat aan hebt.. aan deze informatie.. :P
Door Sylvi@
#1020200
Ja dat is makkelijk zeggen ja! Niet overal zijn dierenartsen goed gezaaid en niet alle katten doe je een plezier met autoritten van uren (want dat zou het worden, als ik naar een da ga waar ik vertrouwen in heb).

Als mijn kat medische zorg nodig heeft onthoud ik hem die echt niet, maar ik vraag me af of dit geen normaal gedrag voor hem is, vandaar dat ik vraag of mensen dit herkennen!

Daarbij komt blaasontsteking naar verhouding weinig voor bij katten en is het meestal struviet waar ze last van hebben. Ik heb nu nog te weinig aanwijzing dat hij echt plas problemen heeft.
Door Sylvi@
#1020202
spreeuwtje schreef: als noezels dat doet heeft ze idd ook blaasontsteking..
maar dat hoor je dan ook wel hoor.. dan zegt ze: "moewoew"..  :-\

en verder was het in het verleden nog wel eens dat mijn vriend de kattenbak niet schoonmaakte.. en zodra ik dat deed.. ging max echt 10x in een kwartier om steeds in de bak te kijken..
je zag hem dan denken..

"ohoooohhh!! dat is mooi schoon!"
hij bleef dan piesen.. alsof hij het al die tijd opgehouden had..
kan best.. maar overal in dat huis werd er overal gepiest..

tegenwoordig doet hij dat niet meer.. want hij gaat of naar buiten.. of hij zit op een altijd schone bak.. :)

maar ik denk niet dat jij daar wat aan hebt.. aan deze informatie.. :P
Jawel hoor, heb ik wel wat aan ;D Jij beschrijft namelijk precies het gedrag wat een kat met echte problemen heeft, klagelijk mauwen, onzindelijkheid dat zie ik niet bij mijn kat.

En hij vertoont dit gedrag niet de hele dag door en ook niet alle dagen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1020204
ik heb niet het idee dat blaasontsteking weinig voorkomt bij katten, eerder dat het juist wel vaak voorkomt.
de meeste medische problemen op bv kattenplaza zijn blaasproblemen. en struviet kan je voor een groot gedeelte al tegenhouden door vers te voeren, maar ontsteking kan legio andere oorzaken dan voer hebben.

als je geen vertrouwen in je da hebt qua medische handelingen, lijkt het me erg logisch 1 te zoeken waar je wel vertrouwen in hebt. en niet overal is het goed bezaaid met da's, maar daar kan ik ook weinig aan doen.

het gedrag wat je poezie vertoond vind ik erg klassiek klinken voor blaasontsteking, en zeker geen normaal gedrag.
katten zijn meesters in het verbergen van pijn en ongemak, en de meesten zullen dit niet laten merken, tenzij ze op een punt komen dat ze het echt niet anders kunnen.

je vraagt of wij dit afwijkend vinden, en 2 vinden dit afwijkend.
wat je ermee doet, moet je zelf weten, tis jouw dier.
mocht er nu uitkomen dat er geen blaasontsteking is, dan weet je dat ook gelijk.
Door maddoc
#1020215
nee, helemaal normaal vindt ik het niet, als het niet steeds is is het ook niet dat hij gigantisch last heeft.
ik zou zelf toch willen weten of hij bloed in de urine heeft, dat wordt niet beinvloedt door de tijd die tussen opvangen en nakijken zit, dat gaat om de kristallen (en dan de urine ook niet in de koelkast leggen). Wil je het niet naar de praktijk brengen, kun je altijd zelf nog teststrips halen bij de apotheek.

Je zegt dat hij in korte tijd vaak naar de bak gaat. Heb je ook gekeken of er dan kleine plasjes/ druppeltjes in de bak liggen?
Want dat zou je dan verwachten bij blaasproblemen. ik weet niet hoeveel katten je hebt maar dat zou ik proberen te achterhalen (gaat heel makkelijk met klontvormend grit)

Ik heb hier ook katten die geregeld blaasproblemen hebben en dan met periodes vaak naar de bak gaan (aandrang hebben) en dan wordt er meestal niet bij gemiauwd oid, dan moet het wel heel erg  zijn.

Ze hebben hier ook wel gehad dat ze puur om te graven naar de bak gingen, maar dan bleef hij meestal voor de bak staan en stak alleen zijn kop en poten erin en leefde zich dan uit.
Door YaYa
#1020272
Moet me hierbij aansluiten. Normaal gedrag is het niet. Ook ik zou richting da gaan met urine om na te laten kijken. En anders evt zelf testen.
Een van mijn katzels heeft af en toe blaasontsteking (ze heeft trouwens wel last van struviet) en pas als het al heeeeeeel erg is, laat ze wat merken. En voor die tijd is ze gewoon haar vrolijke, gezellige zelf. Dus daar kun je niet echt van op aan. Alleen met laten nakijken weet je zeker of er wel of niet iets aan de hand is.
Door Hilde__
#1020674
Misschien heeft hij geen last van z'n blaas maar van z'n darmen. Bij een blaasontsteking gaan ze toch wel de hele dag door om de 5 minuten naar de bak. Heeft hij verder goede ontlasting?
Door Sylvi@
#1020683
HildeR schreef: Misschien heeft hij geen last van z'n blaas maar van z'n darmen. Bij een blaasontsteking gaan ze toch wel de hele dag door om de 5 minuten naar de bak. Heeft hij verder goede ontlasting?
Daar twijfel ik dus ook over ;)

Gisteravond, de aanleiding van dit bericht, had hij iig een kwartier nadat ik het geplaatst had, giga diarree, dus toen had hij gewoon last van zijn buik/darmen.

Maar vanmorgen is hij wederom een aantal keren in korte tijd geweest.

Ik ga iig zelf test strips halen om al een indicatie te hebben of er wel wat aan de hand is of niet.
Door maddoc
#1020860
[quote author=HildeR link=topic=46406.msg1020674#msg1020674 date=1217855587
Bij een blaasontsteking gaan ze toch wel de hele dag door om de 5 minuten naar de bak.uote]

dat hoeft dus niet perse.

maar als er ook diaree is gezien, zou ik eerst is uitzoeken wat hij dan in de bak aan het doen is, dat is vrij simpel.
Door Sylvi@
#1021129
Hij doet iig een aantal keren kort na elkaar kleine plasjes (voor zover ik kan beoordelen over de grote van de plas).
Hopelijk heb ik morgen de test strips, anders woensdag. Dus dan weet ik meer.
Door Mevroi Kruim
#1021365
Kun je hem op een bak met plastic korreltjes, of aan flarden geknipte plastic draagtasjes laten plassen? Dan kun je goed zien hoeveel hij plast, of er bloed in zit en je kunt er de strips makkelijk inhangen.
Door Sylvi@
#1021425
Ik neem aan dat dat moet gaan lukken Olga :-* dank voor de tip van de plastic zakken, daar had ik niet aan gedacht. Desnoods 'sluit' ik hem eerst een paar uur op zonder kattenbak. Heb (helaas) pas morgen de strips in huis.
Vandaag heb ik hem nog niet op de bak zien gaan (maar dat zegt niet alles natuurlijk) hij heeft iig geen volle blaas, dat heb ik gevoeld.
Ff afwachten nog.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door