Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#101693
Ik heb een hele tijd geleden kefir-graantjes gekocht en maak kefir voor de honden (zelf vind ik het niet te eten). Nu heb ik heel lang de melk+graantjes in een keukenkastje gezet, volgens voorschrift - dus op kamer temperatuur, en had ik elke dag een beetje dunne, gekorrelde kefir.

De honden aten dit wel, maar ik vind elke dag kefir ook teveel van het goede. De laatste paar weken zet ik de melk+graantjes in de koelkast. Daar staat het rustig een dag of 3 a 4 en soms zelfs 5. Maar als ik het er dan uit haal en door de zeef doe, dan heb ik hele mooie echte volle yoghurt!

De graantjes groeien ook niet meer zo explosief (ze groeide te hard naar mijn zin).

Maar de vraag is nu: kan dit kwaad? Doe ik het zo wel goed? Heeft de yoghurt nu wel hetzelfde effect, qua bacterieen enzo?
Door Sander
#101713
In de koelkast gaan bacterieen niet dood ofzo. Ze planten zich alleen veel langzamer voort. Daarom duurt het veel langer. Maar als jij na vijf dagen een "hele mooie echte volle yoghurt" krijgt, lijkt me dat het goed gelukt is. Waarom vind je de kefir zelf niet te eten?
Door Lizzy
#101720
Ik vind het zuur en ik vind het niet yoghurt-zuur maar goor zuur.... En daarbij: eigenlijk als ik die graantjes zie. word ik al misselijk. Ik vind ze niet echt aantrekkelijk om te zien. Ik vind ze ergens wel schattig, dat ze groeien en yoghurt voor mijn honden maken, maar om het nou zelf te eten..... nou nee. Gek he? Vind jij het wel lekker Sander?
Door Sander
#101776
De kefir die ik ken lijkt redelijk op yoghurt maar dan "voller". Ik vind het lekker smaken. Weet je zeker dat het wel helemaal goed gelukt is, want je schrijft "een beetje dunne, gekorrelde kefir". Dat klinkt inderdaad niet echt lekker en "goor zuur" klinkt ook niet echt fijn. Zijn de korrels wel goed?
Overigens ken ik melkkefir alleen uit een potje uit de winkel. Zelf heb ik het nooit gemaakt, maar wel waterkefir, maar dat is weer een heel ander verhaal......
Door Lizzy
#101963
Hoi Sander, ja, de korrels zijn goed en groeien lekker. Maar de kefir die ik uit een potje heb gekocht bij de reformwinkel vind ik niet te vergelijken hoor.... Volgens mij is die ook nog verhit geweest? Mijn oom en mijn vader maakte vroeger al kefir. Zag er hetzelfde uit en toen vond ik het ook al goor....
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 26 mei 2004, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#102187
Sander schreef: PS. Als je nog een keer kefirgraantjes over hebt dan houd ik me aanbevolen ;)
Oh, dat gaat wel lukken. Dan moet ik ze alleen eerst drogen enzo, dus dan moet ik me even inlezen in hoe dat ook alweer moet....!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door