Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door brenda
#10182
Wie heeft er een hond waarvan het oog verwijdert is?
Hoe leert je hond omgaan met maar 1 oog. Wat kan ik verwachten na de operatie?

Je ziet het veel vragen, omdat vrijdag mijn hond geopereerd word?

Een onzekere Brenda
Door sylvia
#10183
Wie heeft er een hond waarvan het oog verwijdert is?
Hoe leert je hond omgaan met maar 1 oog. Wat kan ik verwachten na de operatie?

Je ziet het veel vragen, omdat vrijdag mijn hond geopereerd word?

Een onzekere Brenda
Ik heb het zelf niet meegemaakt ,maar een vriendin van mij wel.Bij haar oude hond moest wegens glaucoom een oog verwijderd worden.Hij is er erg van opgeknapt omdat hij erge pijn had aan dat oog,Dus voor hem was het een verbetering.
Honden passen zich zeer snel aan veranderde situaties aan.
Door oebaya
#10184
Heb een Beagle bezeten met maar één oog. Eén oog moest al op jonge leeftijd verwijderd worden, omdat hij micropthalmie had (dan wordt de oogbol niet groot genoeg, gaat meestal gepaard met blindheid aan dat oog). Doordat de oogbol niet goed in de oogkas paste, had de hond altijd hele vieze ontstekingen door het vuil dat er tussen oogkas en oogbol kon komen. Besloten is toen om het te klein oogbolletje te verwijderen. De hond had nergens last van, hij was net zo vrolijk en ondeugend als voor de operatie. Wel was zijn zicht aan de kant van het weggenomen oog duidelijk niet meer aanwezig, hetgeen hem fataal werd. Hij liep tegen een auto, die hij aan zijn blinde kant niet kon zien aankomen. Verder was het eigenlijk ook wel geestig, want het ooglid van het weggehaalde oog was netjes dichtgenaaid, dus het leek net of hij altijd tegen je knipoogde.
Door jeanne
#10185
Brenda, ik weet niet wat voor een hond je hebt. Maar bij een klantje van me (een bouvier) moest wegens een ziekte ook het oog verwijderd worden. Deze hond is heel snel hersteld en het valt helemaal niet op! En hij is nog net zo vrolijk en blij als voorheen  ;)
Door brenda
#10186
Ik heb een bastaard hond oftewel een vuilnisbak (vrij groot)

De reden dat het oog verwijderd moet worden zijn steeds terugkerende infecties. En steeds groter wordend littekenweefsel aan de binnenkant van haar oog.

Als ik het goed begrijp, gaat ze ervan opknappen, alleen zal ik voorzichtiger moeten worden in het verkeer neem ik aan.

Zal ze na de operatie vaker schrikken? En dus eventueel happen/uitvallen door de schrik?
Door sylvia
#10187
Ik heb een bastaard hond oftewel een vuilnisbak (vrij groot)

De reden dat het oog verwijderd moet worden zijn steeds terugkerende infecties. En steeds groter wordend littekenweefsel aan de binnenkant van haar oog.

Als ik het goed begrijp, gaat ze ervan opknappen, alleen zal ik voorzichtiger moeten worden in het verkeer neem ik aan.

Zal ze na de operatie vaker schrikken? En dus eventueel happen/uitvallen door de schrik?
Een gedeelte van haar gezichtsveld gaat wegvallen ,alles wat vanaf die kant komt en geen geluid maakt of wat ze niet hoort kan een schrikreactie veroorzaken.Het ouwetje hier heeft van het vechten 1 blind oog opgelopen,en die kan af en toe ook aardig schrikken,ze kunnen trouwens ook geen diepte meer zien (doe zelf maar eens 1 oog afplakken).Of ze gaat happen ja daar kan je rekening mee houden maar het hoeft niet,die van mij springt gewoon weg.
Door Truus
#10188
Hoi Brenda,
Ik heb het zelf nog nooit bij mijn honden of in mijn omgeveing mee gemaakt, maar wil je toch even heel veel sterkte toewensen voor jou en je hond.
Het is niet niks he meid.
Laat nog even weten hoe het gaat?
Lieve groeten truus.
Door Lupa
#10189
hoi brenda,
een kennis van me heeft een hond die door glaucoom zijn oog kwijt is geraakt, met de hond gaat het goed alleen je moet bij haar altijd van de goede kant benaderen want anders schrik ze en de balletjes worden altijd van uit de linkerkant gegooit. ik ken ook een hond die op hoog niveau jacht doet en ze markeert zonder problemen (nou ja de diepte is een beetje moelijk)
#10190
Brenda,
Ook van deze kant heel veel sterkte gewenst!!
Heel lang gelden kwam ik bij de DA een Husky tegen met 1 oog.....het was ff schrikken maar binnen 5 minuten was ik eraan gewend en het was een scheet van en hond. Totaal geen probleem zei het baasje tegen mij..ze werkte op alle fronten met de hond alleen moet je een beetje rekening me houden vertelde ze me.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#10192
oh, he, gat, jak,...... wat klinkt dat akelig

Maar goed, als ik het allemaal zo lees dan valt er uiteindelijk goed mee te leven dus dat is best positief.

Anyway, heel veel sterkte en een voorspoedige genezing
Door avalon
#10194
Bij mij in de trimsalon komen ook twee hondjes met een oog, een york die is hem kwijt geraakt na een gevecht met een kat en een malthezer, hiervan was het oog steeds ontstoken. Beide zijn er op vooruitgegaan. de malthezer vooral want die hebben wij ook nog met twee ogen meegemaakt en dat was altijd een hele klus om al die pus uit het haar te verwijderen. Nu lijkt het wel of de hond weer helemaal een nieuw leven heeft. Hij is veel vrolijker, maar wel onzeker en ook wat schrikachtig. Happen doen geen van beide, maar ze ruiken wel dat je in de buurt bent hoor, dus zo kunnen ze je ook volgen. Veel sterkte en bedenk maar dat het goed gaat komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door