Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door SemBo
#101692
Ik zat me af te vragen op welke leeftijd je kunt beginnen met een vastendag? Ik heb 1 hond van 15 maanden, 1 van 8 en 1 van 6 maanden. Wat doe je dan met de hond die wel mag vasten en de anderen krijgen wel te eten? Geef je die dan een klein hapje of geef je die dan echt helemaal niets? Misschien is het dan beter om daar pas mee te beginnen als ze er allemaal oud genoeg voor zijn? Wat denken jullie?
Door Ineke
#101712
[quote="tieneke"]
Waarom vasten?
Zelf eet ik ook iedere dag,dus mijn beesten ook ;) :P
[/quote]

Helemaal mee eens!

Wij hadden heel heel vroeger ook niet elke dag te eten. Daarom is het toch niet nodig dat we vandaag de dag nog een vastendag invoeren?
Door Sander
#101722
[quote="tieneke"]
Waarom vasten?
Zelf eet ik ook iedere dag,dus mijn beesten ook ;) :P
[/quote]

Dit slaat natuurlijk als een tang op een varken. De spijsvertering van honden zit nou eenmaal anders in elkaar dan bij de mens. Jij eet toch ook geen rauwe botten?
De spijsvertering van de hond verloopt beter op een goed gevulde maag dan op een gedeeltelijk gevulde maag. Ik ben daarom van mening dat je een hond beter weinig grote maaltijden kunt geven dan veel kleine.
Op een vastendag hoeft een hond z'n energie niet te verspillen aan de spijsvertering. Daarom is het bij zieke honden vaak raadzaam om te vasten. Dan kan de hond z'n energie besteden aan herstel.
Nu krijgen m'n honden zes maal in de week te eten, maar over een tijdje (als we weer fulltime onder hetzelfde dak wonen) wordt dat denk ik 3 of 4 maal.
Voor veel mensen zou zo nu en dan een vastendag ook best goed zijn overigens.
Door ~anna~
#101725
Door deze vraag kwam ik ook weer ergens anders op dus even iets algemeens en dat is dat honden(rassen) die gevoelig zijn voor maagkanteling beter 2 keer per dag kunnen eten inplaats van 1 keer en een vaste dag zou helemaal niet goed zijn bij sommige honden.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op wo 26 mei 2004, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#101729
Uit een boek;
Het dient aanbeveling volwassen honden een keer in de week te laten vasten; uiteraard dezelfde dag.
Door Lizzy
#101739
Mogens Eliasen heeft het vasten ook goed beschreven. En Juliette de Bairacli Levy ook.

Juliette de Bairacli vindt dat een hond sowieso 1 maal per week moet vasten en 1 maal per week een vleesloze maaltijd moet krijgen. Dit om de hond van binnen de kans te geven om zich te reinigen. Bij de meeste hondenziektes schrijft Juliette ook voor om de hond te vasten.

Mogens Eliasen raadt ook aan om volwassen honden (vanaf 10 - 16 maanden. Dit hangt af van het ras. Een kleine hond is bij 10 maanden volwassen en een reuze hond bij 16 maanden) de hond te laten vasten. De maag en darmen en het hele spijsverteringssysteem van de hond krijgt zo rust. Je mag de hond op zo'n dag alleen water geven. Verder niets.

Overigens is Mogens Eliasen van mening dat je de hond helemaal niet moet voeren met twee maaltijden per dag op vaste tijdstippen. Want stel je geeft je hond elke dag op 18:00 uur eten, dan begint de hond zich om 17:30 uur al voor te bereiden en spijsverteringssappen aan te maken. Om deze reden zal een hond, wanneer je hem ineens laat vasten, ook mogelijk gal gaan kotsen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 26 mei 2004, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laura
#101745
[quote="Lizzy"]

Overigens is Mogens Eliasen van mening dat je de hond helemaal niet moet voeren met twee maaltijden per dag op vaste tijdstippen. Want stel je geeft je hond elke dag op 18:00 uur eten, dan begint de hond zich om 17:30 uur al voor te bereiden en spijsverteringssappen aan te maken. Om deze reden zal een hond, wanneer je hem ineens laat vasten, ook mogelijk gal gaan kotsen.
[/quote]

Bij mijn studie heeft iemand hier onderzoek naar gedaan. Wat de voorkeur voor de hond is, aangekondigde beloningen, dus altijd op een vast tijdstip of gevarieerde tijdstippen.

Volgende week zal ze haar resultaten van het onderzoek presenteren, ik ben benieuwd.
Door Lizzy
#101746
Ik weet zeker dat mijn honden dit ook geen fijn onderwerp vinden. Ik zou overigens mijn Dalmaten rustig 1 dag laten vasten. Maar ik begin er niet aan om Whoofer nog te laten vasten. Zij is nu 11 en wordt inderdaad ziek wanneer zij niet op tijd eten krijgt. Dit is overigens voor mij het bewijs dat Eliasen wel gelijk heeft en ik zal er dus ook voor zorgen dat mijn toekomstige pup nooit op exact dezelfde tijdstippen zijn voer krijgt. En als hij/zij volwassen is, dan gaan we zeker vasten! En op die dagen ga ik zelf mee doen.
Door Lizzy
#101747
[quote="laura"]
[quote="Lizzy"]

Overigens is Mogens Eliasen van mening dat je de hond helemaal niet moet voeren met twee maaltijden per dag op vaste tijdstippen. Want stel je geeft je hond elke dag op 18:00 uur eten, dan begint de hond zich om 17:30 uur al voor te bereiden en spijsverteringssappen aan te maken. Om deze reden zal een hond, wanneer je hem ineens laat vasten, ook mogelijk gal gaan kotsen.
[/quote]

Bij mijn studie heeft iemand hier onderzoek naar gedaan. Wat de voorkeur voor de hond is, aangekondigde beloningen, dus altijd op een vast tijdstip of gevarieerde tijdstippen.

Volgende week zal ze haar resultaten van het onderzoek presenteren, ik ben benieuwd.
[/quote]

Oh! Nou, daar ben ik ook REUZE nieuwsgierig naar! Kunnen wij de onderzoeksresultaten ook te lezen krijgen (samenvatting ofzo)?
Door laura
#101748
Als het goed is is er aan het einde altijd een samenvatting inderdaad. Ik kan dat wel overtypen of anders inscannen.

Ik hoop dat er wat uit is gekomen.
Door Ineke
#101767
Ik denk dat ik een groot probleem ga krijgen als ik mijn Leonberger 1x per dag te eten geef met 1x per week een vastendag.

Het kan dan zijn dat de spijsvertering van de hond hierop afgestemd is, maar diezelfde spijsvertering houdt geen rekening met de ingefokte maagtorsie gevoeligheid van sommige rassen.
Door Ineke
#101770
[quote="Sander"]
Voor veel mensen zou zo nu en dan een vastendag ook best goed zijn overigens.
[/quote]

Dat is trouwens niet het geval. Bij mensen wordt de verbranding op een laag pitje gezet wanneer het lichaam te veel en te vaak honger heeft. Gevaar is dan dat elke gram die extra wordt genuttigd wordt opgeslagen voor 'honger'tijden. Op deze manier worden dus veel mensen van weinig eten toch dik. 6x per dag een kleine maaltijd is ideaal.

Maar dat hoort op een ander forum ;D
Laatst gewijzigd door Ineke op wo 26 mei 2004, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#101772
Volgens mij gaat het hier bij vasten voor mensen niet over afvallen maar over reinigen. Als het je doel is om af en toe het lichaam te reinigen, dan kan een sap/kruidenthee kuur heel goed helpen (ik heb een keer gevast met als kruidenthee een urinewegen-mengsel (was dus vochtuitdrijvend....) en een darmreinigend mengsel (laxerend dus..) Nou er kwam me toch een troep uit :o :o :o Maar goed ;D ;D ;D
Als je wilt afvallen is vasten echter inderdaad niet de slimste weg, omdat het lichaam dan zuinig aan gaat doen. Maar ik denk dat je wel heel vaak moet vasten om je lichaam permanent in die 'stand' te zetten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door