Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Jessica25
#1016958
Hai,

Sinds een kleine week staan mijn 3 hondjes nu volledig op kvv. Ik heb de brokken afgebouwd en ze vinden het vers vlees erg lekker. Ik heb carnibest natuurvoer gehaald en carnibest eend en smuldier pens compleet; ik geef per dag naargelang hun gewicht een portie samengesteld uit de helft natuurvoer en helft eend en vul dit extra aan met 10gram (voor de chihuahua's ieder) en 20gram (voor de jackrussel) met pens compleet. De jongste chi van 6maanden at haar eigen poep maar al te graag en sinds ze deze pens krijgt niet meer! Dus dat is super!
Als aanvulling of iets extra's na een aktieve wandeling geef ik 1x per week een rauw ei, wat vis of yoghurt en als training of tussendoortjes krijgen ze gedroogde dingen als bullepees staafjes of runderhart/long e.d maar dat kregen ze hiervoor ook al.

Mijn vraag is ; wat kunnen ontgiftingsverschijnselen zijn? Of reacties? Ik merk aan de jack russel en de oudste chihuahua niets raars, maar de jongste telg lijkt ineens wat huidjeuk te hebben/ krabt zich vaker en heeft sinds vandaag een beetje grijze ontlasting met slijm. Ook blijft ze na een poepie gedaan te hebben soms later nog wat rondjes te draaien waar er vervolgens nog een druppel slijm uit geperst wordt..is dit normaal?? Of helemaal niet goed?
Ze poept en plast ook minder, maar ik las al dat dat juist goed is omdat er dan meer opgenomen wordt door het lichaam.

Verder zijn ze nog steeds even tierig, vrolijk en stout :)

Ik hoor graag wat jullie ervaringen/adviezen zijn!

groetjes Jessica
Door Barrak
#1016976
Barrak had de eerste tijd ook een soort slijmlaag om zijn ontlasting, ik heb dat altijd als ontgiften gezien. Je zou probiotica kunnen gebruiken in deze periode om ze wat sneller hier doorheen te helpen. Tijdelijk wat jeuk heb ik ook meer voorbij horen komen. Grijze ontlasting weet ik niet, hier nooit last van gehad. Wat je ze geeft klinkt in elk geval goed. Om het jezelf makkelijker te maken kun je ook de ene dag cb-natuurvoer en de andere dag cb-eend geven.
Even een nieuwsgierig vraagje van mijn kant: hoeveel eet een chihuahua per dag?
Door Jessica25
#1017014
haha ons chihuahua mannetje van 1,5jaar weegt 2,5kilo en krijgt dus per kg lichaamsgewicht 50gram per dag = 125gram verdeeld over 'sochtends en 'savonds. Daarnaast knabbelt hij nog graag aan een staafje en lekker tussendoortje ;)  Ons chihuahua meisje is nu 6maanden en weegt 1400 gram (zij is een erg kleintje) en krijgt +/- 1,5kg x 50gram= 75gram per dag en houdt ook wel van een extra-tje erbij :D

Maar arm zullen we er niet van worden ;)
Door K&D
#1018241
Die slijmlaag om de ontlasting is inderdaad het ontgiften van de darmen. De oude slijmlaag wordt uitgepoept en een gezonde darmflora wordt opgebouwd. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.
De jeuk kan er ook mee te maken hebben, maar die moet na een tijdje wel verdwijnen. Zo niet, dan is er wat anders aan de hand.
Chi's moeten ivm de bloedsuikerspiegel wat vaker eten hebben, of heb ik dat fout? Eén maal per dag eten is dus voor jouw chi's geen optie, vermoed ik zo.
Door Jessica25
#1020703
nee klopt; ik verdeel het over 2 a 3 maaltijden per dag, dan hebben ze tussen de middag vaak in combi met een lekker knabbelstaafje ook nog wat!

Het gaat trouwens erg goed nu met Belle; ze heeft minder en kleinere maar wel gewone poepies :)

We proberen nu ook de poes op carnibest over te zetten maar dat lukt nog niet zo goed  :-\ die wil alleen maar brokjes..duss dat gaat nog even tijd kosten.. 
Door Barrak
#1020776
[quote="Jessica25"]
We proberen nu ook de poes op carnibest over te zetten maar dat lukt nog niet zo goed  :-\ die wil alleen maar brokjes..duss dat gaat nog even tijd kosten.. 
[/quote]

Fijn dat het al zo goed gaat. Voor het overzetten van katten (lees: ze er in laten trappen om te eten) kun je tips lezen in het katten hoekje. Vaak is dat een kwestie van heel stiekem steeds iets meer carnibest geven door bijvoorbeeld hun favo blikvoer en ze geen keuze geven door alle brokjes weg te halen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door