Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ineke
#10159
Hoi,

Mufasa (leonberger van 9 mnd) moet 's ochtends voor het eten regelmatig braken. Dit is van de laatste tijd.
Ik heb begrepen dat dat van een lege maag kan komen.

Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Precies 12 uur tussen de maaltijden houden?
2 maaltijden en voor het slapen gaan een kleine maaltijd?
Iets anders?
Ik heb ook het advies gehad om hem voor het slapen twee boterhammen te geven. Is dat een optie?

Heeft iemand hier ervaring mee en tips?

Ter info: Mufasa krijgt op dit moment 5 dagen brokken en twee dagen BB. Ik weet zo even niet of het braken na de brokken of na de BB is.
Door qyan
#10160
qyan heeft dit ook gehad, en dan met name toen zijn eetlust beter werd en hij zich were lekkerder ging voelen.
normaal wilde hij nooit eerder eten dan 11 uur in de ochtend.
meestal gingen we dan voor etenstijd eerst naar het bos en darana eten en daarna naar mijn werk.
toen alles weer beter met hem ging begon hij´s ochtend s opeens rond een uur of half 9 gal te spugen.
ben hem toen dus eten gaan geven voor hij kon spugen, rond een uur of 8 en dan om half 10 naar het bos.
ik heb hem dus gewoon eerder eten gegeven en heb gelet op welk tijdstip hij gal begon te braken.
verder kreeg qyan 3x per dag eten, dat heb ik veranderd naar 2x per dag, en dan iedere keer om dezelfde tijd.
dus 8 uur ´s ochtends en 8 uur ´s avonds krijgt hij nu eten.
geef ik hem bijv om 7 uur in de avond eten en de volgende morgen weer om 8 uur, gaat hij braken, net een uur te lang wat ertussen zit.
ik hou er dus precies 12 uur tussen, anders gata hij braken.

gr wendy
Door Lizzy
#10161
Hoi Ineke, geeft Mufasa geel slijmerig spul over in de ochtend? Of is het voedsel? Of wit slijm?
Groetjes, Lizzy
Door Ineke
#10162
Hoi Lizzy,

Het is eigenlijk alleen het gras wat hij gegeten heeft met een beetje helderslijm.

Hij vreet echt als een razende scherp gras.

Normaal, voor het lekkere neemt hij altijd 'tarwegras', maar dat braakt hij niet uit.
Door sylvia
#10163
je kan proberen om iets van zijn voer voor het slapen gaan te geven,ikzelf heb er ook 1 gehad die dit deed ,en dat was over toen ze iedere avond een sneetje brood kregen.
Door Lizzy
#10164
Dit lijkt wel op de zogenaamde "ochtendmisselijkheid". Met homeopathie valt daar vaak ook wel goed wat aan te doen, maar ik vind dat het het beste werkt om inderdaad 's avonds laat nog een hapje te geven (gedroogde stukje pensstaaf ofzo) en 's morgens zo vroeg mogelijk proberen uit te laten en eten te geven. Bij voorkeur altijd rond dezelfde tijd. Als ik in het weekend te lang uitslaap, dan heb ik zeker en vast weer een misselijke hond!
Groetjes, Lizzy
Door Ineke
#10165
Ze gaan hier elke ochtend (ook in het weekend  :P) om 7:00 naar buiten.
Meestal gaat het goed, maar soms niet.
Hij krijgt nu voor we naar bed gaan een beetje voer en als ik om 6:30 beneden kom ook.
Ben benieuwd.
Door Ineke
#10166
En toen?

Om 4:00 uur vanmorgen een hoop gepiep: Mufasa moest nodig! En dan bedoel ik heel erg nodig: Diarree.
Gelukkig laat hij dat wel weten  :)
Om 6:30 het zelfde verhaal.
Waarschijnlijk heeft dit te maken met de nasi die hij heeft gegeten van de straat   :( Wat mensen soms weggooien  >:(

MAAR: daarna spuugde hij zijn brokken uit van de avond daarvoor. Geen lege maag dus, maar wel misselijk. Dat kan toch niet van die nasi zijn? Het was alleen brokken pap.
Mufasa heeft een hele zwakke maag en darmen. Er kan werkelijk niets inkomen wat hij niet is gewend.

Afwachten maar weer.
Door Lizzy
#10167
Hoi, ik denk dat deze diarree en overgeven wel te maken heeft met de nasi die van straat gegeten is...
Groetjes, Lizzy
p.s., de overgevoeligheid op maag en darmen kAn verdwijnen op versvlees hoor! Ik had hier een hond die al aan de diarree ging wanneer hij een halve pinda opat (op verjaardagen). Nu eet hij alles en heeft zelden/nooit diarree.
Door Ineke
#10168
De ochtend misselijkheid is voorbij.
Nu begint hij echter zelfs overdag te braken als zijn maag leeg is.
Vanavond gingen ze een uur later naar buiten dan normaal: gras en braken. Alleen gras en slijm kwam eruit.
Zou hij een hele snelle spijvertering hebben?
Hij poept, zelfs van 6 dagen brokken, voor een leonberger heel weinig. Als je kijkt wat er normaal gesproken in de graskant ligt  :o En hij is echt de grootste hond hier in het dorp e.o.

Op de vleesdagen poept hij soms maar een keer: van de brokken van de vorige dag.

Zou hij een drie-keer-eten hond zijn?
Maar wat doe ik dan met mijn andere hond. 3 keer 100 gr is toch geen maaltijd? Ik vind 2x 150 gr al weinig.
Door sylvia
#10169
even het verschil in poepen.Ik heb mijn 3 dames hier die poepen op eigen terrein dus ik weet wat ze poepen dit is 1 keutel per dag.Nu heb ik hier een reu van het zelfde ras die bij zijn baasjes pro plan krijgt en deze hond presteerde het om in één dag meer neer te leggen dan mijn 3 dames bijelkaar .Maar neem je nu een klein hondje hier in de buurt die krijgt aan de kleur te zien bonzo die poept in één keer al meer dan al mijn dames in 2 dagen neerleggen.De hopen die je buiten tegen komt kun je eigenlijk niet met elkaar vergelijken want je weet niet van welk voer het is.Sommige brokken zitten zo vol "shit ' (hihi) dat de hond er als het waren een dagtaak aan heeft de afval te lozen.
voor het braken misschien helpt het als je hem tussendoor een boterham geeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door