Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lycka
#1016117
Mijn hond is nogal een spuger. Altijd al geweest trouwens. Eerst drinkt ze zich vol met water om vervolgens mijn huis onder te spugen. Zoals jullie wel begrijpen staat ze dus op een waterstop. Dit houd in dat ze dus niet in een keer zoveel als ze wil mag drinken, maar dat die hoeveelheid in kleine beetjes tegelijk gaat.
Nu komt het: Vorig jaar toen ze een nierbekkenontsteking had had ze de avond ervoor kippenmagen gegeten. Bij de dierenarts moest te spugen van de opwinding, tis immers altijd erg gezellig daar. Op de een of andere manier kwam er een maagje uit die ze 12 uur daarvoor gegeten heeft. Die hoort er volgens mij helemaal niet meer in te zitten  :(
Heel soms als ze opgewonden is begint ze ook wel te spugen, maar dat is met name slijm en water, geen eten of het blijft bij binnenmondse kotsjes, daar is ze ook goed in. Vorige week kwam er ook weer een beetje voer uit terwijl ik op visite was bij een kennis van me. Het was niet veel, eigenlijk alleen een paar harde stukjes, ze had toen een uurtje of 6 daarvoor vlees compleet gegeten. Vanmiddag hetzelfde verhaal, baasje kwam thuis en ook toen van opwinding overgeven, dit terwijl we haar altijd rustig proberen te houden, ze is dus dan niet springerig, gewoon een beetje vrolijk. Dit dus 10 uur na haar laatste voeding. Ook deze keer ging het niet goed. Heel mn deuren er onder en ik kon de hele hal weer gaan schoonmaken.

Het vreemde is, als ze water/slijm spuugt doets ze dat heel makkelijk, gewoon tijdens het lopen en gaat daarna gewoon verder waarmee ze bezig was.
Als ze dus eten spuugt is het ook net een fontein, ruikt vreselijk zuur, ze gaat vervolgens ze ver mogelijk vandaan van waar ze heeft gespuugt. Alsof ze bang is. Ook is ze dan even bang dat ze van ons op de flikker krijgt  :'(

Het gaat om een boxerteef van 33,5 kilo.
Laatst gewijzigd door Lycka op wo 27 aug 2008, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door belgje
#1016119
oei wat raar
is het kvv of rauw dat ze eet?
misschien te gulzig met botjes?
Door Lycka
#1016134
Ze eet eigenlijk altijd kvv. Als het niet te warm is eet ze redelijk gulzig, ze laat daarna dan ook wel eens een boertje. Botten, als ze die eet kauwt ze echt super goed!
Door kojak
#1016665
-
Laatst gewijzigd door kojak op vr 02 apr 2010, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1016992
mijn ouwe dalmaatje had dat ook..
water en oude brokjes kwamen er onverteerd uit..
het enige waar mijn dierenarts toen op kon komen was het feit dat zijn slokdarm vanaf zijn keelholte zeg maar.. in een bochtje liep..
het leek alsof daar eten en water in bleef staan.. wat er dus heel makkelijk weer uitkwam..
na het maken van rontgenfoto's zagen we die bocht..
bij mij hielp het wel om hem vanaf dat moment op een standaard eten te geven..
het spugen werd veel minder..

ook dronk hij overigens liters water..
al zijn waardes waren goed..en hij heeft het echt zijn leven lang gedaan..
als ik hem niet stopte dronk hij ruim 3 liter tot het er vanzelf weer uitkwam..
soms dacht ik dat het neurotisch gedrag was.. alsof hij zich verveelde terwijl ik toch heel veel met hem op pad ging..  hij was een beetje een zenuwpees..
ik heb toen de bak in de bijkeuken gezet zodat hij echt moest vragen om te mogen drinken..
de dwang ging er daardoor vanaf.. dat scheelde ook veel..
Door Lycka
#1017168
Shiva moet ook vragen om water, dit gaat overigens erg goed. Helaas is ze nog wel heel erg zoekerig naar water waardoor ze overal waar ook maar water kan komen het er vanaf wil likken.
Shiva eet vlees compleet, soms wat barfdingen, en doet het er goed op. Ze eet met smaak haar bak leeg. Spugen gaat haar erg makkelijk af, gelukkig is het eten spugen (het is dan echt helemaal niet veel hoor, dus geen complete maaltijd) nog maar een keer of 5 voor gekomen sinds we haar hebben, en dat is nu ongeveer 1,5 jaar. Wat heel appart is, het lijkt wel of ze 2 magen heeft. Als ze bij mn schoonouders is, gaat ze altijd linea recta naar de hondenvijver, drinkt zich klem, komt onze kant op en kotst. Ze heeft in dit geval een uurtje of 2 a 3 ervoor gegeten, maar nu komt er dus alleen maar water/slijm uit. Terwijl ze dus een paar keer echt maagzuur? en etensrestjes heeft gespuugd, en dan geen slijm. Het lijken echt 2 verschillende dingen  :(
Door belgje
#1017199
heb je al iets homeopatisch geprobeert voor de maag?
er bestaan daar middeltjes voor hé zoals  Maag Compositum
Door Lizzy
#1017616
Wat een vreemde situatie! Het doet me denken aan het Boxer-overgeef-verhaal van Atjo Westerhuis (in zijn boek "hond en homeopathie"). Kan het zijn dat ze het spugen van water om aandacht doet? Dat was bij die Boxer wel het geval namelijk.
Door Lycka
#1017959
Ik weet niet of ze het doet om aandacht te vragen  :( Vannacht had ik de deur van haar slaapkamer naar het balkon niet goed dicht, en dus is ze op het balkon zich weer klem gaan drinken om vervolgens in haar slaapkamer weer 2 keer over de nek te gaan. In dit geval zijn we niet aanwezig en 's ochtends negeer ik haar ook gewoon, doe ik overigens altijd, ze is een herplaatser die soms wat moeite heeft om alleen te zijn. Ik doe tegen haar dus net alsof het de gewoonste zaak van de wereld is om alleen in een kamer te zijn.
Vroegah, lees toen we haar net hadden tot een paar maand terug zat ze nog in de bench omdat ze nog wel eens onzindelijk was als ze alleen was, dit terwijl ze gewoon 5 a 6 keer per dag uitgelaten wordt. Momenteel staat het deurtje van de bench open en gaat ze er 's nachts uit zichzelf gewoon in liggen. Met het naar bed doen leid ik haar naar de kamer, dan zeg ik, baasje gaat werken, en dan gaat de deur dicht. Dit is altijd het zelfde ritueel. Ook als ik ga werken, ze blijf overigens maximaal 3,5 a 4 uur alleen, meer wil ik niet.
Ze heeft wel een tijdje van die kokhals neigingen gehad, dan begon ze, en dumpte haar op het balkon omdat ze normaal ook begon te spugen. Op een gegeven moment hield het spugen op, maar bleef ze wel kokhalzen 's ochtendsvroeg. Ze wist dus waar ze mee bezig was, zodra ze dan op het balkon was stopte ze ook met kokhalzen, en begon water te zoeken als het geregend had. Een keer boos op haar geworden toen ze begon met kokhalzen en toen was ook dat geintje weer over  ;D Maar dit is dus een andere manier van spugen.
Maar dit is een andere manier van spugen dan wanneer ze maagzuur?? spuugt, dan komt het er in een keer uit, dus zonder te 'pompen', dan heb ik het hele huis eronder, ze is dan helemaal over de zeik, maar ik wordt niet boos op haar. Ze heeft het ook een keer gehad toen ze op de plaats lag. Alles onder gespuugd, vervolgens in volle paniek weg rennen, en dan durft ze niet meer in de buurt van de mand te komen  :( Dan moet ik het eerst allemaal weer gaan poetsen.
Verder als ze de vijver bij mijn schoonouders leeg wil drinken zijn wij altijd daar binnen, van ons kan ze dus geen aandacht krijgen. Dit terwijl ze dus wel een keer of 4 zich voldrinkt om vervolgens weer naar de vijver te gaan  ??? Het echte water/slijm spugen doet ze ook eigenlijk nooit meer thuis, ik heb haar hier op een waterstop, ze mag maar een aantal slokjes per keer hebben. Het is dus niet zo dat ze te weinig krijg om daardoor op watertoch te gaan, toen we in het huis van mn schoonouders waren had ze de vijver tot haar beschikking, 3 weken lang, op den duur was het geen 4 keer per paar uur meer, maar nog wel vaak overgeven. Het lijkt mij meer alsof de knop die haar zegt dat ze moet stoppen met drinken kapot is.

Even op een rijtje:
Ze kokhalst nog wel eens,
Maagzuur?? spugen, dit vind ze vervelend en wil dan ook meteen weg van de plek waar ze gespuugd heeft. Dit kom zonder waarschuwing.
Water/slijm spugen, dit kan ik zien aankomen aan de manier hoe haar lichaamshouding is, ze zal wel misselijk zijn op dat moment.
Binnenmondse kotsjes, dit is ongeveer net als de water/slijm spuug, alleen zijn dit kleine hoeveelheden, dit doet ze vaak na het water drinken. Ze kan nu het spuug binnenhouden en slikt het weer in.

Ze drinkt dus nooit het gespuugde weer op, dit in tegenstelling tot de hond van mn schoonouders, die maakt haar rommel weer schoon.


Sorry van het warrige verhaal, ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. Als je jullie nog vragen hebben of iets dergelijk laat het maar horen, ik kan het water spugen zelfs voor jullie op video opnemen  ;D

Mariska
Door Lycka
#1017960
Nog even vergeten: die maagcompositum, zou dat nodig zijn en helpen?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1017982
Lycka schreef: Het lijkt mij meer alsof de knop die haar zegt dat ze moet stoppen met drinken kapot is.
Het lijkt inderdaad dat dit het hele probleem is en het braken het gevolg?  :-\ Dan zou je hier eerst aan moet gaan werken, en het liefst met behulp van een holistisch werkende DA. Die kijkt niet alleen maar naar het 'onderdeel' wat niet meer werkt, maar neemt alles mee, het karakter, de voorgeschiednis enz... want met homeopathie of (chinese) kruiden is er misschien nog wel iets aan te doen. Je hebt grote kans dat er een psychische oorzaak achter het niet stoppen met drinken zitten.

En verder, je ziet bij honden wel vaker dat ze selectief kunnen braken, dus wat ze uit hun maag willen hebben komt eruit en de rest blijft erin.
Door Lycka
#1018113
Dat gevoel van het selectief braken had ik ook al. Ik wist niet dat het bestond, maar ik zat er wel aan te denken bij Shiva. Dit ook omdat ze, ook als ze nog niet zo lang geleden gegeten heeft, zich vervolgens klemzuipt in de vijver, en dan eigenlijk alleen slijm en water spuugt.

Het drink probleem is iets dat ze haar hele leven al heeft, we hebben het gevraagd aan het nichtje van de vorige eigenaresse.
Contact met de vorige eigenaresse hebben we niet, dit wilde ze niet. Shiva is hetplaatst via een boxerfokker hier in de buurt. Ze is daar ook geboren.
Het proberen het drinkprobleem te verhelpen heeft to nu toe nog geen succes gehad, we hebben al aardig wat dingen geprobeerd:

Zorgen dat ze nooit maar dan ook nooit een lege waterbak aantreft zodat ze weet dat er altijd water is en dus niet hoeft te gaan hamsteren om genoeg water te krijgen, dit heeft niet gewerkt.

Tip van een trainer: water dat ze niet op commando krijgt, van ons dus, heeeeeel erg koud maken, zodat ze er ziek van word, slimme honden snappen dan dat het geen zin heeft om zich klem te drinken en stoppen na ziek te zijn hiermee.

Zorgen dat ze zo vaak ze wil kan drinken zonder haar te stoppen, dit werk ook niet, alleen een naar, vies en slijmerig huis.

Kleine beetjes tegelijk, haar op commando laten stoppen, dit gaat nog het beste, dit gaat niet ten koste van de vertering, of andere nare dingen.

Het waterspugen nemen we maar voor lief, ik heb al zoveel geprobeerd, ik weet het echt niet meer. Ik hou het in iedergeval in de gaten als ze meer eten gaat spugen ga ik even langs de DA, dit vind ik namelijk wel heel vervelend  :-[
Mn schoonzus heeft trouwens een franse Bull, die heeft hetzelfde waterprobleem. Op het boxerforum kende ze het probleem ook.
Door belgje
#1018236
wat raar zeg
pffff.....wat moet dit vervelend zijn.
en ben je zeker dat ze geen inwendig probleem heeft met nieren ofzo?
heb je al ééns een gewoon bloedonderzoek laten doen? dit doet geen pijn hé.
neemt ze prednison(cortisone) of iets dergelijks van medicatie?
man da's toch niet normaal hé zoveel drinken.
Door Lycka
#1018277
Urine waardes en bloedwaardes zijn al eerder gemeten, was allemaal goed  :(
Door Lizzy
#1018339
Ik zou persoonlijk naar een goede homeopathisch-werkend DA gaan. Want dit is mij een raadsel en ik heb het gevoel dat er meer meespeelt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door