Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Femke
#1013435
Oliver heeft een nieuwe hobby: klagelijk miauwen. Bij voorkeur op de overloop, 's morgens vroeg. Of 's nachts.
Ik snap niet waarom hij miauwt....
Eerst miauwde hij omdat hij alleen beneden was. Geen probleem, we lieten de deur beneden open dus hij kon naar boven. Kattenluikje (zonder luikje) in Danny z'n deur gemaakt dus hij kan alle drie de slaapkamers op.
Het is een paar weken hartstikke goed gegaan, de ene keer lag hij bij ons op bed te knorren, dan weer eens bij Danny en soms op Miranda's kamer waar hij het hele bed voor zich alleen had.

Soms ging hij op de overloop miauwen, maar als je hem dan riep kwam hij bij je liggen, en dan was het goed.

De laatste weken echter gaat hij op de overloop miauwen, en je kan roepen wat je wil maar hij blijft zitten waar hij zit. Miauwend dan he?  :-X

We worden er nu allemaal een beetje simpel van, en ik begrijp echt niet wat hij nou wil. Hij kan naar beneden, waar eten, drinken en de kattenbak staat. Hij kan op alle 3 de slaapkamers, op bed slapen als hij wil. Meer opties zijn er niet bij ons in huis, maar hij stopt niet met miauwen.

Ik ben echt de wanhoop nabij. Ik vind het sneu voor hem (want er zal íets zijn waardoor hij gaat miauwen) en Paul kan het gemauw haast niet meer aanhoren - tja, dan is het overduidelijk míjn kat, je kent het waarschijnlijk wel.

Bovendien merk ik de laatste dagen dat hij overdag ook begint te mauwen. Gewoon, om niks volgens mij. Dan zit hij onder de eettafel, en begint te miauwen... Ik hoop echt niet dat het erger wordt dan dit want ik word er knettergek van.

Heeft er nog iemand tips  :-\ :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1013473
Hoe oud is hij? Dit komt vaker voor bij oudere katten. Het kan iets zijn wat men dementie pleegt te noemen. Soms heeft het met een verhoogde schildklierwerking te maken, maar soms ook niet.
Door Femke
#1013708
Hitam schreef: Hoe oud is hij? Dit komt vaker voor bij oudere katten. Het kan iets zijn wat men dementie pleegt te noemen. Soms heeft het met een verhoogde schildklierwerking te maken, maar soms ook niet.
Ik weet niet hoe oud hij is, maar minstens 10. Hij was waarschijnlijk 6 toen ik hem kreeg en dat is nu ruim 4 jaar geleden. Maar ik heb altijd het idee gehad dat hij wat ouder was, want vergeleken met Stan was hij altijd langzamer, moeilijker met springen e.d.

Hij is de laatste tijd wel wat slanker geworden. Niet mager, maar het was altijd een beetje een dikkerd en nu is hij veel mooier van gewicht. Kan dat ook met de schildklier te maken hebben? Of zou hij dan juist dikker moeten worden?

Hij zit verder hartstikke mooi in zijn vacht en blaakt van gezondheid, dus ik heb er tot nu toe niks achter gezocht dat hij iets dunner werd....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1013766
Yep, symptomen zijn: vermageren ondanks goede (of juist meer) eetlust, wat meer en dunnere ontlasting, onrust, grote pupillen, koele plekken zoeken.
Het kan in het beginstadium nog subtiel zijn.
Door Hekate
#1015682
Mijn kat miauwt de afgelopen dagen ook hardstikke veel. Tot nu toe dacht ik dat het de warmte was ofzo. Gewoon laten weten dat hij niet lekker in zijn vel zit en het leven momenteel maar erg miauw is zeg maar. ;) (oh en misschien ook nog dat hij zijn broken terug wil en hij carnibest lang zo lekker niet vind)

Moet ik me echt zorgen gaan maken om hem?  ???
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1016036
Het kan ook heel goed met de voerverandering te maken hebben. Dat heeft best veel invloed. Schildklierproblemen is iets van oudere katten, vanaf een jaar of 12.
Door Frummel
#1016074
En Femke, hoe is het met Oliver?
Gaat ie nog steeds zo te keer?

Hekate, katten hebben een prachtige manier om je te vertellen dat ze het er niet mee eens zijn  ;)
Die van mij mauwt er flink oplos als meneer binnen word gehouden en het dus op de kattenbak moet doen.
En inderdaad de overstap naar vers voedsel was ook om te klagen,bij voorkeur 's ochtends vroeg op mijn hoofdkussen :D
Dus als je kat niet oud is denk ik dat hij gewoon probeerd te zeggen: Doe niet zo raar en geef me mijn brokken! ;D
Door Femke
#1016175
De laatste dagen gaat het eigenlijk wel weer goed.... Alleen nu weet Oliver dat mauwen 'werkt' dus als hem even iets tegenstaat dan zet hij een keel op  :o :o :o

Ik beloon hem nu trouwens met een lekkertje (stukje gedroogd vlees of een snoepje) als hij komt als ik roep. Zo hoop ik dat hij sneller komt als hij weer een aanval van miauweritis heeft.

[quote="Hitam"]
Yep, symptomen zijn: vermageren ondanks goede (of juist meer) eetlust, wat meer en dunnere ontlasting, onrust, grote pupillen, koele plekken zoeken.
Het kan in het beginstadium nog subtiel zijn.
[/quote]

hier herken ik verder (nog) niet van, maar ik hou het in mijn achterhoofd  ;)
Door Femke
#1016432
[quote="Femke"]
De laatste dagen gaat het eigenlijk wel weer goed.... Alleen nu weet Oliver dat mauwen 'werkt' dus als hem even iets tegenstaat dan zet hij een keel op  :o :o :o

Ik beloon hem nu trouwens met een lekkertje (stukje gedroogd vlees of een snoepje) als hij komt als ik roep. Zo hoop ik dat hij sneller komt als hij weer een aanval van miauweritis heeft.

hier herken ik verder (nog) niet van, maar ik hou het in mijn achterhoofd  ;)
[/quote]

dit was dus te vroeg gejuicht..... Hij heeft afgelopen nacht aan één stuk door lopen spoken. Miauwen, ik roep hem bij me, hij komt bij me liggen en voordat ik goed en wel lig te slapen zit hij alweer op de overloop  :-X
Nu ben ik bekaf, ik moet naar mijn werk maar kan mijn ogen amper openhouden, en hij ligt lekker te slapen in het zonnetje  :-X :-X

Misschien wordt het tijd voor een gedragstherapeut  ::)
Door maddoc
#1017060
ik zou zelf toch willen weten hoe hoog zijn T4 is, al is het maar om het uit te sluiten (en als ik dan toch bloed liet prikken zou ik zelf ook iig het creat. bepaald willen hebben vwb de nierfunctie). de meeste mensen merken ihg v e te snel werkende schildklier alleen dat de kat vermagerd ondanks een goede (tot zeer goede) eetlust en vaak ook (maar ook niet altijd)  slappere ontlasting.
Als de schildklierwaarde wel te hoog maar nog niet gigantisch hoog is, zijn de symptomen ook minder extreem.
In het geval v e te snel werkende schildklier moet alles in een hogere versnelling werken en als dat maar lang genoeg duurt heb je uiteindelijk een broodmagere kat met mogelijk ook (onherstelbare) nier- en hartproblemen.
Werkt ie te snel dan is het simpelste tabletten geven om de de schildklier te remmen.

Als dat goed is zou je ook nog de Cholodin kunnen proberen, een vd indicaties die ze geven is een constant miauwende kat , heb ik zelf dus nog geen ervaring mee. Gina, mijn border terrier,  krijgt het wel sinds kort maar dus niet vanwege miauwen :)
Door Hekate
#1017256
Phew, gelukkig! Bedankt voor de geruststelling. :) Als de informatie die de vorige eigenaren me gegeven hebben correct is, is Fred net 5 geworden. Best jong nog dus. :)

Ik hoop maar dat Oliver ook snel weer een beetje beter slaapt snachts. Nou ja, slapen, katten blijven nachtdieren natuurlijk... Zou het kunnen dat hij zich gewoon snachts verveelt? En alle mogelijke medische oorzaken buiten sluiten klinkt wel verstandig. Dan kan je daarna altijd nog kiezen voor gedrags therapie. En je daar ook helemaal voor inzetten als je zeker weet dat het geen andere reden heeft.
Door Mevroi Kruim
#1017277
Zou natuurlijk ook nog kunnen, dat 'ie zich verveelt. Hoewel ik daar zelden wat van merk bij die van mij, alleen Karel kan nog wel eens doelloos met een jachtmauw door het huis stampen op zoek naar vertier (mensentenen bv  :D)
Kruimel doet dat ook, zinloos mauwen, zowel 's nachts als overdag, nou is ze al wel 17 en zo aan haar overige gedrag te zien aan het dementeren. Eerst was het als ze alleen was, ff roepen dat je er nog was was voldoende, nu helpt dat ook niet meer, en zo klein als ze is heeft ze een enorm mauw-volume  :-X dus we kunnen onze lol op. Hier komen ze niet in de slaapkamer, dan kan ik gelijk de scheiding van heer Kruimel gaan aanvragen  :P maar er lopen nog wel 4 andere katten rond dus echt alleen is ze nooit. Maar dat maakt dus nu ook niet meer echt uit.
Door zurca
#1017310
Meid kon 's nachts ook zo spoken...
Die zat dan midden in de kamer te maauwen, naaahhh meer te gillen, ze was dan gewoon "de weg kwijt"
Roepen had geen zin, ik ging haar dan halen en dan zag je haar weer "veranderen". Meid was op het laatst gewoon dement en doof en da's geen goede combinatie ::)

Ik hoop dat je er achter kan komen wat Oliver mankeert...

Door dit topic is er overgens wel een lampje gaan branden bij mij...
Maandagavond gaan wij maar eens met Speedy naar de DA, na hier gelezen te hebben denk ik dat zij schildklierproblemen heeft :-\
Ze is 4 ons afgevallen (weegt nu nog 3,6 kilo) Eet nog prima, drinkt misschien iets meer. Haar ontlasting is een paar weken terug slapper geweest, ik heb toen probiotica gegeven en dat hielp wel wat...Ze heeft ook een periode zichzelf ernstig zitten wassen, zo erg dat ze helemaal kale plekken had. Maar ze verhaarde gigantisch ik dacht dat ze daar last van had.... :-[
Maandag maar eens even bloed laten nakijken en hopen dat we er dan nog op tijd bij zijn :-[
Door Femke
#1017349
[quote="maddoc"]
ik zou zelf toch willen weten hoe hoog zijn T4 is, al is het maar om het uit te sluiten (en als ik dan toch bloed liet prikken zou ik zelf ook iig het creat. bepaald willen hebben vwb de nierfunctie). de meeste mensen merken ihg v e te snel werkende schildklier alleen dat de kat vermagerd ondanks een goede (tot zeer goede) eetlust en vaak ook (maar ook niet altijd)  slappere ontlasting.
Als de schildklierwaarde wel te hoog maar nog niet gigantisch hoog is, zijn de symptomen ook minder extreem.
In het geval v e te snel werkende schildklier moet alles in een hogere versnelling werken en als dat maar lang genoeg duurt heb je uiteindelijk een broodmagere kat met mogelijk ook (onherstelbare) nier- en hartproblemen.
Werkt ie te snel dan is het simpelste tabletten geven om de de schildklier te remmen.

Als dat goed is zou je ook nog de Cholodin kunnen proberen, een vd indicaties die ze geven is een constant miauwende kat , heb ik zelf dus nog geen ervaring mee. Gina, mijn border terrier,  krijgt het wel sinds kort maar dus niet vanwege miauwen :)
[/quote]

'k heb het er gisteren idd met Paul over gehad om anders toch maar eens met hem naar de DA te gaan, al is het alleen maar voor een check-up omdat hij daar nog nooit is geweest (nooit aanleiding voor geweest)

Vannacht ging het weer prima: hij heeft de hele nacht op ons voetenend liggen knorren..... ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door