Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1015551
hallo dames..

even checken of ik het nog goed doe..
ik heb voor kiek een nieuwe samenstelling gemaakt..
had m net al in een ander topic.. maar zet hem toch maar even ter check in dit onderdeel..

ook wil een vriend van mij overstappen op de barf..
hij heeft een kruisinkje van 13 kg en die staat dus nog op brokken..
misschien willen jullie even checken of alles nog goed gaat hier?

ik heb nu dus een aantal dingetjes in mijn hoofd wat ik wil bestellen voor kiki..
ik neem aan dat dit wel een redelijke samenstelling is voor 2 maanden??
er komt ook nog vis bij.. dus wordt het meer dan 2 maanden deze hoeveelheid..
maar die vis is afhankelijk van het feit of ik het krijg van de visboer of niet..

kiek weegt zon 22 kg..

1540 gram vleesbot
620 gram orgaan   
620 gram spiervlees
Per week!!!!
de rest wordt dus aangevuld met hele plofkippen en vis van de visboer wat ik te pakken kan krijgen..
af en toe een eitje.. en groenten en fruit..


2 kg lamsbout met veelvlees                   
2 kg  geitenvlees met bot/ribben             
4 kg  haaskarkas                                     
2 kg konijnenkoppen zonder huid             
2 kg runderknars(borstbeen/zacht)           
                                 


2 kg runder pens gemalen             
3 kg lams/schaapshart                   

2 kg paardenspiervlees                   
3 kg hert/ree fijngesneden             


zijn jullie tevreden??

en dit menu is voor mielo..
13 kg schoon aan de haak.. :)
1090 bot
400 gr orgaan           
400 gr spier             


3 x  eendenkarkas ca 1200 gr tam             
2 kg haaskarkas                                                 
3 kg kippennekken                                             

1 kg runder pens gemalen                                   
2 kg lams/schaapshart                                       

1 kg paardenspiervlees                                       
2 kg hert/ree fijngesneden                                   

ow..p.s.
de aantal kg bij zowel kiki als mielo gelden voor 2 maanden.. dat is dus niet per week he.. :)
#1015578
bouten zijn toch poten? (behalve ook schroefjes, en als infinitief een synoniem voor ontlasten)
zijn die dan niet veels te hard? het lammetje heeft er wel op gestaan.
zelfde idee voor geitenribben; de geiten die nu geslacht worden, zijn niet piepjong meer.
lust kiek geen eend? sien vindt dat zooo lekker. en parelhoen, is trouwens bij herby ook niet duur, en ook aan de katten te voeren.

op het eerste oog lijken me de percentages wel goed, de berekening laat ik aan iemand over die beter met cijfertjes is  :)

ow, haaskarkas lijkt me voor miele een beetje hard. misschien eerst eens beginnen met zachter bot als kwartel en parelhoen en kippentoestanden en niet-dragende eendenonderdelen (ruggen en vleugels bv).

ik zou bij orgaan ook liever iets van lever zien. bij voorkeur kippenlever of biologische runderlever. kippenmaagjes en lamsnieren zijn ook wel te eten (nier iets minder  :D ).
#1015629
heyyy.. daar hebben we koekie weer..  ;D        :-*

grinnik.. zo lief!

maar eu.. lamsbouten.. ik weet niet of dat erg hard is.. ik zal het eens opzoeken hier..
ik dacht omdat het jonge dieren zijn zal dat wel meevallen..

kiek lust natuurlijk eend.. maar ik wilde wat verschillende diersoorten hebben.. en afgelopen maanden heeft kiek veel eendenrug gegeten.. dus ik dacht.. eens afwisselen..
ik vind het best moeilijk om iets samen te stellen wat niet al te duur is.. maar wat ook afwisselend is.. zeker als dingen eigenlijk te hard zijn enzo..
ik las dat over runderknars de meningen ook verdeeld zijn..  :-\

ik zal voor mielo de haaskarkas verwisselen voor iets anders.. :)

en ik zal eens kijken voor levertjes.. :)

thanx..  :-*
#1015648
ja dat vroeg ik me ook af.. :)

hier t nieuwe menuutje voor kiek..
maar.. ik zit nu wel te denken..
t wordt nu lastiger om de porties goed te verdelen omdat er harde dingen inzitten die ik niet zomaar aan stukkies knip..
en eigenlijk vind ik zon wisselend menu ook wel leuk om te geven.. maar ben gewoon bang dat ik door de bomen t bos niet meer zie..
hoe doen jullie dat?
verpakken jullie de hoeveelheden bot, orgaan, spier enzo.. apart in een zakje oid..
en hebben jullie het menuutje op de koelkast geprikt ofzo..
ik denk als ik dat allemaal in de vriez heb.. dan moet ik steeds gaan lopen graven en zoeken..

is het werkelijk zo moeilijk als dat ik t zie? of zie ik weer bruine beren op t pad.. :P

ow..
en dit is kiki's samenstelling nu.. :)

voor kiki :

3 kg lamsribben met vlees                       
2 kg  geitenvlees met bot/ribben             
4 kg  haaskarkas                                     
2 kg konijnenkoppen zonder huid             
1 kg runderknars(borstbeen/zacht)           



2 kg runder pens gemalen             
1 kg lams/schaapshart                   
2 kg konijnenlevertjes     
             
2 kg paardenspiervlees                   
3 kg hert/ree fijngesneden             


en deez is voor mielo..

3 x  eendenkarkas ca 1200 gr tam             
2 kg kippenkarkas met veel vlees                         
3 kg kippennekken                                             


1 kg runder pens gemalen                                   
1 kg lams/schaapshart                                       
1 kg konijnenlevertjes                                         

1 kg paardenspiervlees                                       
2 kg hert/ree fijngesneden                                   
#1015686
Lamsbouten zijn keihard, de boten althans. Alleen een pasgeboren lam zou ik voeren, en de meeste 'lammeren' in de winkel zijn al haast schapen. Plaus dat het duur is, lamsbout.
Ribben zijn veel zachter dan pootbotten, net als ruggegraat. Ook de ribben van volwassen geitjes zijn voor de gemiddelde hond goed weg te krijgen. Lamsribben, dus van jong lam, zijn nog weer zachter, die kun je gewoon buigen, zijn dus ook prima geschikt.
De pens zou ik niet malen, is als lap een uitstekende tandenborstel en hondnmoemaker *knaagscheurtrekknip*
#1015700
ok..
ik heb de lamsbouten al veranderd in lamsribben.. ik las idd overal dat die dingen te hard zijn..

verder heb ik de gemalen pens veranderd in penslappen..

en ook vroeg ik me af.. of iemand me kon helpen met een menu samen te stellen uit deze onderdelen..
zodat ik ook afwisselend kan voeren aan kiek.. iedere maaltijd iets anders..
ik geef haar 2 maaltijden per dag..

ik ben zelf al aan t klooien.. maar vind het vreselijk ingewikkeld..
#1015794
[quote="spreeuwtje"]
nee.. maar honden van formaat kiki of labrador of weet ik wat.. hebben een groter kans op een maagdraaiing..
daar wil ik dus gewoon heel voorzichtig mee zijn..
bovendien zijn 2 smulmomenten leuker dan 1 smulmoment.. :)
[/quote]

kan me voorstellen dat je voorzichtig wil zijn en bent met Kiek, maar elke hond kan maagdraaiing krijgen.
Daarbij krijgen grote honden eerder maagkanteling/draaiing als ze meerdere keren per dag kleine beetjes (voornamelijk brokken, omdat dier zo uitzetten) moeten verteren.

Misschien he, "joldenktinwildeweg" ik doe maar een gooi ,wordt Kiek wel wat minder zwaankleefaan als ze 1 keer per dag een maaltijd krijgt die ze lekker moet verteren.
Doe je net als ik: tussen 5 en 10 'savonds een keer voeren, daarna natuurlijk niets meer doen, behalve ff plasrondje .
#1015812
wat ik geleerd heb is dat juist grote hoeveelheden voer, water, gras e.d. tot een maagdraaiing kunnen leiden..
dus ook vlees neem ik dan aan.. :)
natuurlijk zijn die expantie brokken helemaal funest.. dat begrijp ik wel..

maar..
ik vraag me ook af of t werkelijk zoveel makkelijker is om met 1x per dag voeren een menu te hebben..

ik heb net echt de handdoek in de ring gegooid.. :shy: 
maar goed..

wie weet ga ik daar morgen nog even naar kijken..
ik ben nu al de hele ochtend bezig met het menu van kiek te bedenken.. en daar heb ik nu even de balen van..
wat ik me nog wel afvroeg is hoeveel kg een haaskarkas van herby eigenlijk is..
weet iemand dat?
en konijnenkoppen??
#1015822
[quote="spreeuwtje"]
wat ik geleerd heb is dat juist grote hoeveelheden voer, water, gras e.d. tot een maagdraaiing kunnen leiden..
dus ook vlees neem ik dan aan.. :)
natuurlijk zijn die expantie brokken helemaal funest.. dat begrijp ik wel..

maar..
ik vraag me ook af of t werkelijk zoveel makkelijker is om met 1x per dag voeren een menu te hebben..

ik heb net echt de handdoek in de ring gegooid.. :shy: 
maar goed..

wie weet ga ik daar morgen nog even naar kijken..
ik ben nu al de hele ochtend bezig met het menu van kiek te bedenken.. en daar heb ik nu even de balen van..
wat ik me nog wel afvroeg is hoeveel kg een haaskarkas van herby eigenlijk is..
weet iemand dat?
en konijnenkoppen??


[/quote]

Uit onderzoek is nog nooit een oorzaak voor maagtorsie gebleken. Niet veel eten, niet weinig eten, niet niks eten, niet vaker per dag eten, niet 1x per 2 dagen eten ... allemaal geen significante factoren.
Wel significant: brokken eten, en van een hoogje eten.
En grote honden hebben een groetere kans maar de manier van voeren maakt dus niks uit. Mits je maar vers voert vanaf de grond.

Hier hebben we geen menu. WIj niet en de honden niet. Ik eet ook net elke dag hetzelfde en ik beslis vaak in de winkel pas wat het gaat worden, en zo gaat het met de honden ook. Ik trek wat uit de vriezer waarvan ik denk 'gut, dat hebben e al een tijd niet meer gehad'. 1x pw vis, meestal 1x pw pens, en dan nog eea aan vleesbot, spiervlees en orgaan, beetje leuk gecombineerd ivm eventuele skoiterij. Meer lever dan hart of nier iig. En dat gaat prima, zowel voor katten als honden. Ik ga alleen aan het rekenen als ik ga inkopen, dan let ik op percentages. Met het uit de vriezer trekken komt het dan eigenlijk wel netjes uit, ik hou van niks idioot veel over.
#1016492
[quote="spreeuwtje"]
nee.. maar honden van formaat kiki of labrador of weet ik wat.. hebben een groter kans op een maagdraaiing..
daar wil ik dus gewoon heel voorzichtig mee zijn..
bovendien zijn 2 smulmomenten leuker dan 1 smulmoment.. :)
[/quote]

Volgens mij is voor een hond 1 smulmoment waarbij hij zich lekker vol kan eten juist leuker.
Dit omdat de maag van een hond een soort harmonica is die veel meer kan oprekken dan onze maag.
Bij kleine hapjes geeft  dat dus nooit een gevuld gevoel.
Natuurlijk dien je dat wel langzaam op te  bouwen, de maagspieren dienen getrained te worden.

just my 2 cents  ;)
#1016502
ah.. ok..

maar.. wanneer geef je het het beste dan?
smorgens of savonds?

we gaan smorgens nooit gelijk hele stukken wandelen..
soms wel.. dan gaan we een rondje fietsen.. maar daar zit toch al snel 1,5 a 2 uur tussen..
dus eigenlijk is savonds het beste denk ik hier.. maar red kiek wel de dag door zonder eten?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door