Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1015518
hey meiden..
jaja.. daar is ze weer..:P

ik wil in kiek dr nieuwe menuutje pens geven..
tot nu toe gaf ik ander orgaanvlees.. maar ik heb dus begrepen dat vuile pens ook belangrijk is..

kiek mag in 1 week 620 gram orgaanvlees hebben..
hoeveel procent daarvan moet pens zijn??

ik heb gezocht met de zoekmachine.. maar kom er niet helemaal uit..
Gebruikersavatar
Door kira
#1015521
max de helft van het orgaan zou uit pens kunnen bestaan. Maar er zuller er genoeg zijn die meer geven. Moet eerlijk zeggen dat bij mijn menu de helft pens is, maar het stuk pens is altijd 200 gram groter, heb niet echt zin om die lap kleiner te maken. Zie het dan maar als extraatje, daar ze op gewicht zijn kan dat wel.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1015525
ja ok..
dan heb ik even een richtlijn..
ik had nl geen idee en kon het niet vinden.. :)

ik heb nu dus een aantal dingetjes in mijn hoofd wat ik wil bestellen..
ik neem aan dat dit wel een redelijke samenstelling is voor 2 maanden??
er komt ook nog vis bij.. dus wordt het meer dan 2 maanden deze hoeveelheid..
maar die vis is afhankelijk van het feit of ik het krijg van de visboer of niet.. :P

2 kg lamsbout met veelvlees                     
2 kg  geitenvlees met bot/ribben               
4 kg  haaskarkas                                     
2 kg konijnenkoppen zonder huid               
2 kg runderknars(borstbeen/zacht)           
                 


2 kg runder pens gemalen               
3 kg lams/schaapshart                   

2 kg paardenspiervlees                   
3 kg hert/ree fijngesneden               


dan is dit ongeveer wat ze krijgt  per week..
kiek weegt zon 22 kg.. :)

1540 gram vleesbot
310  gram groente   
620 gram orgaan     
620 gram spiervlees
150 gram restjes.. 

zijn jullie tevreden?? :)
Door Minna
#1015558
Ik hoef niet tevreden te zijn, als Kiek en jij maar tevreden zijn! ;D
Even over de pens, ik geef een keer per week pensmaaltijd (afwisselden runderpens en schapenpens) en dat reken ik niet bij de gewone menu, dat geef ik er gewoon bij. Honden doen het super dus het kan, je moet gewoon kijken wat bij Kiek het beste werkt.
Verder geef ik zo'n 10 % andere orgaan, afwisselend hart van diverse soorten en nier en eens per twee weken 200 gram lever voor de grote honden en 100 gr voor het kleine mormel.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1015560
grinnik.. ja.. dat begrijp ik..
maar vooralsnog heb ik soms moeite met zien wat ik nou eigenlijk doe.. :P
langzaam aan leer ik.. maar vaak voelt het alsof ik gewoon aan t klooien ben..

per week dingen toevoegen en dan het overzicht houden vind ik ook nog moeilijk..
ik ga dus net als de afgelopen 4 maanden gewoon direct porties maken met 2 zakjes maaltijd per dag..
in de een zal dit zitten.. in de ander dat.. dus het is voor iedereen een verassing wat ik nou zal pakken vandaag..
tussendoor zal ik eens een kippie kopen.. of krijgt kiek wat vis van de visboer die ook zijn afval kwijt moet..
dus uiteindelijk zal kiek alles krijgen wat ze moet hebben.. denk ik dan.. :P

alleen even zien of ze niet aan de skoiteroi gaat.. :P
Door Minna
#1015699
Ik vind dat juist makkelijker. Ik heb een tweeweekse menu, dan krijgen ze 2 keer pens, twee keer een hele prooidier (een keer konijn of zoiets en een keer vissen) en een keer karkas met lever en of hart of nier en een keer spiervlees en een keer karkas met spiervlees.
Vind ik veel makkelijker omdat je dan met gewichten ook niet hoeft te prutsen met bvb 175 gram dit en 210 gram dat en 330 gram zo... ;)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1015712
ik geef kiek nu afgepaste porties.. en tussendoor krijgt ze zo nu en dan bijv. een kip die ze in 2 of 3x kan eten en zalmkoppen heeft ze gehad..
maar omdat ik dan dus niet op het gewicht let.. (zalmkoppen waren ongeveer 500 gram en dus veel te zwaar en niet door midden te krijgen voor mij) zie ik kiek in die dagen dan ook flink dikker worden..

ik vind het niet prettig om haar dan bijv. savonds niks te geven omdat ze dat toch verwacht..
verdrietiger kun je haar niet krijgen.. :P
#1015754
je geeft kiek dus 2x per dag eten, maar dan is het toch niet zo'n ramp dat als je een keertje een flinke zalmkop heb gegeven dat ze dan s'avonds niets krijgt?
Ja , voor haar wel ::)maar als je haar dan gewoon niets geeft dan blijft ze toch wel op gewicht?
Een hele kip bewerk ik hier altijd met een bijl, gaat prima!
Ze krijgen hier ook 1 pensmaaltijd per week en dan geef ik het dubbele van wat ze normaal krijgen, ook niet aan de spuit!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1015760
ze breekt dan doorgaans de tent af als het etenstijd is en ze krijgt niks..  :-X
strontvervelend wordt ze dan..

maar vandaag krijgt ze zowiezo savonds niks.. want ze heeft net een bak voer van 6 katten (750 gram) gejat  >:(
dus mevrouw kan nu de hik krijgen wat mij betreft..

ik heb net geprobeerd om een menu samen te stellen zodat ze iedere dag wat anders krijgt maar toch aan haar hoeveelheid per week komt..
ik kom er gewoon niet uit.. ik heb het weer weggegooit want ik begin er sjaggie van te worden.. :shy:
het is mij te ingewikkeld.. dan vind ik porties samenstellen zodra dat vlees binnen is makkelijker..
dan maar even flink knippen en hakken.. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door