Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#1015076
Warme temperaturen, hoge luchtvochtigheidsgraad... Tja, de perfecte ingrediënten om je hond oververhit te krijgen. En Ikijok heeft 't zwaar nu.... We nemen onze voorzorgsmaatregelen en slepen de honden door deze periode heen... Maar gisteren ging 't toch bijna mis... Gelukkig handdoeken en water mee, zodat er ruim op tijd gekoeld kan worden.... Lastig is gewoon dat Ikijok zich zo vreselijk druk maakt (doet ie al als 't koel is, maar nu extra lastig)... K'eyush gaat gelukkig heel verstandig om met de hitte, die maakt zich niet druk....

Nou hoorde ik dat je ook met alcohol (of was 't iets anders?) kunt "koelen"... Wie heeft daar ervaring mee? En hoe werkt 't precies (bij de hond)? En hoe pak je dat aan? Kan "iedereen" dat (leren), of alleen onder begeleiding van profs?

Rachel.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1015079
Malamoods schreef: Warme temperaturen, hoge luchtvochtigheidsgraad... Tja, de perfecte ingrediënten om je hond oververhit te krijgen. En Ikijok heeft 't zwaar nu.... We nemen onze voorzorgsmaatregelen en slepen de honden door deze periode heen... Maar gisteren ging 't toch bijna mis... Gelukkig handdoeken en water mee, zodat er ruim op tijd gekoeld kan worden.... Lastig is gewoon dat Ikijok zich zo vreselijk druk maakt (doet ie al als 't koel is, maar nu extra lastig)... K'eyush gaat gelukkig heel verstandig om met de hitte, die maakt zich niet druk....

Nou hoorde ik dat je ook met alcohol (of was 't iets anders?) kunt "koelen"... Wie heeft daar ervaring mee? En hoe werkt 't precies (bij de hond)? En hoe pak je dat aan? Kan "iedereen" dat (leren), of alleen onder begeleiding van profs?

Rachel.
Spiritus, maar dat moet je echt als noodmiddel zien. De spiritus trekt de hitte snel uit het lijf en het is dan een kwestie van een hond die bevangen is die overgiet je met dat spul. Zal bij jouw (en mijn) honden niet zo vlot effect hebben vanwege de dikke vachten die het meeste zullen opnemen voordat het op de huid aangekomen is.

Het beste is gewoon om nu niks te doen met de honden en als je gaat stappen, dan in de buurt van water zodat je snel verkoeling kunt zoeken.
Door Malamoods
#1015086
Het probleem zit ook niet in teveel lichaamsbeweging, want ik wandel amper (en als ik 't doe, dan heel vroeg of laat op de dag). Ikijok is gewoon een stress-kip, die maar moeilijk rust in zijn koppie (en zijn lijf) kan krijgen. Dus houdt ik 'm haarscherp in de gaten! Hier in huis is 't slapen, slapen, liggen, een rondje plas en ik af en toe even onder de tuinslang of in 't badje poedelen... Maar van teveel water, gaat ie weer over zijn grens en dat heeft dus ook niet veel zin...

Ja, spiritus, dat was wat ik bedoelde.... En ja, ik snap dat dit alleen in echte noodsituaties gegeven moet worden...  Op de buik is hij nu "redelijk kaal"... Hij is prima door de rui heen gekomen en liezen en buik liggen er redelijk "bloot" bij, dus dt zou in noodgevallen een optie zijn....

Ikijok heeft met deze temp. maar weinig nodig om oververhit te raken....  :(
Lastig met de koelmat is dat meneer zo heen-en-weer drentelt en niet snel rustig op zijn plek blijft liggen.... Koelmat drentelt niet mee helaas....

Rachel.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1015095
je kunt in noodgevallen een paar drupjes alcohol op de tong doen.. dat verkoelt..
en op de pootjes kun je wat spiritus doen.. dat helpt ook..

wat bij mij altijd goed werkte was een zwembadje in de tuin..
paap was al een ouwe hobbezak en gek op zwemmen.. dus kocht ik een opblaasbaar zwembadje dat het niet lang heeft uitgehouden..
dus later kocht ik zon zandbak schelp.. dan heb je 2 zwembadjes..  ;D
ik weet niet hoe t met jouw woffers zit.. maar die kleine zal best nog wel eens plezier kunnen hebben in een zwembadje..

bij de mand van paap had ik ook wel eens een ventilator staan..
hij had hernia's.. en dan kunnen ze hun temp niet goed meer reguleren..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door spreeuwtje op ma 28 jul 2008, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamoods
#1015100
Ik maak ook gebruik van tuinslang en zwembadje, maar Ikijok gaat na een beetje verkoeling "meteen op tilt" en verbuikt alle energie net zoalng tot ie weer "instort"... Lijkt dus ook niet zo'n goed plan....

Rachel.
Door Henny V.
#1015102
Hier hebben ze ook last van de warmte.
Ze houden niet echt van zwemmen, dus als ik een badje neerzet staat het voor er joker.
Nu heb ik er wat op gevonden.
Ik gooi af en toe een paar brokjes (dan zijn ze wel handig) in het water.

Afbeelding

Afbeelding
En dan weten ze niet hoe snel ze er in moeten.

Verder heb ik ook een ventilator staan en wandelen vroeg in de ochtend en laat in de avond.
Verder krijgen ze af en toe een waterijsje zelfgemaakt of een yogurtijsje  :P
Maar ze hebben het af en toe wel slecht die beestjes.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1015107
Malamoods schreef: Overigens.... Alcohol op de tong? Dat lijkt me toch niet zo fijn....

Rachel.
dat is wat wij bij de dieren ehbo leerden..
je moet er ook geen guts in gooien.. maar een paar drupjes..
mensen nemen soms alcohol om even op te warmen van binnen.. maar dat is dus heel fout als het koud weer is buiten..
want alcohol koelt af als je het tot je neemt..

waarom zou alcohol op de tong niet prettig zijn overigens?
een paar drupjes cognac is niks mis mee hoor..
ik had het niet over gedenatureerde alcohol.. maar drinkbare dus.
Door Malamoods
#1015108
Kruimel schreef: Er zijn ook koel-halsbanden en bandanas, voor drentelaars en voor tijdens de wandeling. http://www.beestenspul.net/product/inde ... oduct=3307

En thuisdreutelaars gaan hier aan een lijntje op de plaats. Soms moet je ff van buitenaf rust toevoegen.
Ja, ik "beperk" hem ook en af is af.... Maar daarmee haal je de stress niet uit zijn koppie helaas... Maar ik snap wat je wilt zeggen. Gelukkig slaapt hij ook heel veel....

Zo'n halsband lijkt me met zo'n poolhondenvacht dan weer wat zinloos...

Rachel.
Door Malamoods
#1015110
spreeuwtje schreef: dat is wat wij bij de dieren ehbo leerden..
je moet er ook geen guts in gooien.. maar een paar drupjes..
mensen nemen soms alcohol om even op te warmen van binnen.. maar dat is dus heel fout als het koud weer is buiten..
want alcohol koelt af als je het tot je neemt..

waarom zou alcohol op de tong niet prettig zijn overigens?
een paar drupjes cognac is niks mis mee hoor..
ik had het niet over gedenatureerde alcohol.. maar drinkbare dus.
Oh ik dacht aan spiritus o.i.d... :-[

Rachel.
Door Mevroi Kruim
#1015125
Malamoods schreef: Ja, ik "beperk" hem ook en af is af.... Maar daarmee haal je de stress niet uit zijn koppie helaas... Maar ik snap wat je wilt zeggen. Gelukkig slaapt hij ook heel veel....

Zo'n halsband lijkt me met zo'n poolhondenvacht dan weer wat zinloos...

Rachel.
Mij niet ... koel is koel denk ik zo, zeker als je de vacht onder de halsband nog nat maakt. Een koelvest is nog beter natuurlijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door