Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sarah5
#1013954
Ik heb een vraagje; Paika is nu 7 maanden en ik merk dat reutjes meer interesse in haar krijgen en vandaag vertrok ze ineens geheel de andere kant op, aan de wandel. Ze reageerder nergens meer op.
Nu denk ik dat ze binnekort voor het eerst loops moet gaan worden.

De dierensrts raad aan haar voor die eerste keer al te steriliseren; of zoals ze het nu noemen castreren.

Ik weet niet zo goed wat ik zelf het prettigst vind en of ik het wel wil. Hebben jullie ervaringen (met de gevolgen van) castratie bij teven?

Groetjes Sarah
Door belgje
#1013981
dit hoeft niet persé voor de éérste keer hoor
ze zal bijna loops worden dus zou ik nu wachten na de éérste keer.
mijn ervaring,
bij onze scheet is na de éérste loopsheid de eierstokken en een deel van de baarmoeder eruitgehaald, een hond heeft 2 baarmoeders
nu onlangs 3jaar later kreeg ze toch een baarmoederontsteking
dus moest ze met spoed weer opengemaakt worden.
ze heeft de 2 operatie's goed doorstaan maar na de operatie bleef ikzelf een paar daagjes thuis om alle goede zorg te geven want die verdoving zit wel een paar dagen in hun velletje hoor.
een vriendin van mij heeft het ook laten doen en dit verliep niet zo best maar is er wel doorgekomen
het hondje moest na de operatie weer open want het bloed liep door de draadjes, bleek dat dit hondje een bloedziekte heeft.
maarja denk dat dit wel nietveel voorkomt hoor, wil je nu ook geen schrik doen krijgen maar ben wel eerlijk.
in ieder geval informeer je goed bij de DA en vraag dat hij meteen alles wegneemt en als je kan probeer dan ook een paar daagjes thuis te blijven zodat je jou scheet ook goed in de watten kunt leggen.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#1013984
Oei ja dat zijn geen fijne ervaringen  :(

Maar dus geheel steriliseren en alles weg laten halen lijkt jou beter dan het zgn. castreren?
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#1014044
Paika gaat sommige dagen dat ik de hele dag werkt naar de dagopvang.

Daar vind ze het superleuk, maar ja is ze dus samen met veel honden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1014101
[quote="Paika"]
Oei ja dat zijn geen fijne ervaringen  :(

Maar dus geheel steriliseren en alles weg laten halen lijkt jou beter dan het zgn. castreren?
[/quote]

Wat men in hondenland steriliseren noemt is hetzelfde als castreren. Bij castratie worden de voortplantingsorganen geheel of deels verwijderd terwijl bij een officiële sterilisatie (wat zelden wordt uitgevoerd) de hond alleen onvruchtbaar wordt gemaakt, maar deze blijft dan wel loops worden. (ongeveer net als bij mensen).

Als je perser wilt castreren zou ik wachten totdat de hond lichamelijk én geestelijk volwassen is. Voór de 1ste loopsheid castreren zou wat mij betreft verboden mogen worden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1014110
[quote="belgje"]
dit hoeft niet persé voor de éérste keer hoor
ze zal bijna loops worden dus zou ik nu wachten na de éérste keer.
mijn ervaring,
bij onze scheet is na de éérste loopsheid de eierstokken en een deel van de baarmoeder eruitgehaald, een hond heeft 2 baarmoeders
nu onlangs 3jaar later kreeg ze toch een baarmoederontsteking
dus moest ze met spoed weer opengemaakt worden.
ze heeft de 2 operatie's goed doorstaan maar na de operatie bleef ikzelf een paar daagjes thuis om alle goede zorg te geven want die verdoving zit wel een paar dagen in hun velletje hoor.
een vriendin van mij heeft het ook laten doen en dit verliep niet zo best maar is er wel doorgekomen
het hondje moest na de operatie weer open want het bloed liep door de draadjes, bleek dat dit hondje een bloedziekte heeft.
maarja denk dat dit wel nietveel voorkomt hoor, wil je nu ook geen schrik doen krijgen maar ben wel eerlijk.
in ieder geval informeer je goed bij de DA en vraag dat hij meteen alles wegneemt en als je kan probeer dan ook een paar daagjes thuis te blijven zodat je jou scheet ook goed in de watten kunt leggen.

[/quote]

Waarschijnlijk bedoel je 1 baarmoeder met twee hoorns, want een hond heeft normaal gesproken maar 1 baarmoeder.
Door K&D
#1014571
Ik zou ook zeker wachten tot je hond uitgegroeid is. Steriliseren of castreren grijpt ietsje dieper in in het hondensysteem dan alléén het klokhuis weghalen. DA's bagatelliseren de nadelen nogaleens....
Door Minna
#1014941
bij onze scheet is na de éérste loopsheid de eierstokken en een deel van de baarmoeder eruitgehaald, een hond heeft 2 baarmoeders
nu onlangs 3jaar later kreeg ze toch een baarmoederontsteking
Tja ik heb ook nog nooit gehoord van een hond met twee baarmoeders...en als de eierstokken zijn verwijdert kan een teef geen baarmoederontsteking krijgen heb ik altijd begrepen. Daarom zou ik absoluut kiezen voor alleen de eierstokjes er uit, kleinere ingreep met kortere herstelperiode.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#1015002
Ik laat haar toch in ieder geval eerst een keer loops worden geloof ik.

Dat voelt ook wel wat prettiger, dan is het maar even niet praktisch  ::)

Maar ja om nou 3 weken vrij van mijn werk te nemen gaat natuurlijk ook niet lukken...  :-X
Door Deesje
#1015017
en een vriend, vrinedin, buurvrouw, kennis vragen gedurende die periode?? een uitlaatservice die loopse honden even apart uit laat?
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#1015157
Ja das dus een beetje lastig.

Ik had een overbuurman ook met een pup van 7 maanden en hij werkte wisselende diensten. Dus dat ging perfect, maar toen werd ie verliefd op me ??? en dat kon hij niet opzij zetten.

En de meeste kennissen / vrienden van me wonen niet in de buurt van Leiden.

En de hondenuitlaat volgens mij is er geen een die er geen problemen van maakt, niet in de buurt in elk geval.
Gebruikersavatar
Door kira
#1015228
Is een moeilijke keus. Het voor de eerste loopsheid laten helpen is de beste methode om bepaalde gezondheidsrisico's zo klein mogelijk te houden (bv tumor van de melkklieren). Maar dit heeft ook weer nadelen, laten helpen voor de eerste loopsheid (en ook op latere leeftijd) vergroot het risico op andere gezondheidsrisico's zoals bijvoorbeeld bottumoren. Vachtproblemen kunnen bij sommige rassen verwacht worden bij het laten helpen. Bij een echte sterelisatie (dus wel loops worden, maar onvruchtbaar zijn), vermijd je die. Alleen een keer loops laten worden kan ik niet zo goed plaatsen. De hond is na een loopsheid nog niet geestelijk volwassen, dus dat probleem haal je niet weg. Dan moet je wachten tot geestelijke volwassenheid en dat is bij de meeste honden toch niet voor de twee jaar. Gedrag van teven kan veranderen nadat ze geholpen zijn (ze maken daarna meer testosteron). Als ze niet naar de dagopvang kan als ze loops is, weet ik niet of dat echt een probleem moet zijn. Een hond kan in principe best wel een dag alleen thuis blijven. Ik snap dat dat niet jouw voorkeur heeft, anders had je niet voor dagopvang gekozen, maar als je in de loopse periode wellicht een paar keer een halve dag vrij zou kunnen nemen en haar verder op vrije momenten alle leuke dingen geeft (lange aangelijnde wandelingen in rustige gebieden, geestelijke arbeid) kun je wellicht die periode wel overbruggen. Er heeft een vrij uitgebreid artikel gestaan over de voordelen en nadelen van laten helpen (volgens mij Hondenmanieren), ik moet zeggen dat ik de meeste dierenartsen nimmer de nadelen (en dat waren dus ook hogere percentages op vele soorten van kankers) heb horen noemen, wel de voordelen (kleiner kans op melkklierkanker mits maximaal 2 keer loops geweest en geen nakomelingen en geen "gedoe"). Laat je nog even goed voorlichten en kijk inderdaad even met de zoekfunctie hier rond voordat je een keuze maakt. Ongedaan maken kan tenslotte niet meer.
Door Frummel
#1016223
Jaren terug toen dit speelde bij mijn Pyr teefje was er wel de optie om het via een  kijkoperatie te doen.
Dan worden alleen de eierstokken weggehaal via een kleine incisie.
Doordat niet de hele buik open hoeft is de herstel tijd korter.
Helaas had Maroesja (mijn Pyr) een cyste op een eierstok dus toen moest als nog heel de boel open om alles d'r uit te halen.
Gelukkig was het inderdaad en cyste en goedaardig.
Meer info: http://www.veterinaircentrum.nl/veld_sterilisatie.htm
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door