Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1013406
In 'n ander topic was ik begonnen om voor 't naar bed gaan Diazapan(Valium) aan Tor te geven om te kijken of de seizures dan langer weg zouden blijven.
We begonnen met 0.5 mg, 'n half tabletje...2 dagen later had ie 'n seizure,dus we besloten om dan toch maar de hele tablet van 10 mg.te geven.
Maar 2 weken later kwam er toch weer 'n seizure... eigelijk wel zo'n beetje op de "normale" tijd, dus de vvalium maakte niet veel uit dacht ik.
Ik heb toen 'n heleboel info over Gabapenten (Neurontin) opgezocht en aan 1 van de DA's gegeven (die ook de valium had gegeven) en gevraagd of ze dat allemaal wilde nakijken omdat ik van de K9Epi list veel goed  resultaat had gezien.
Intussen toch maar verder met de diazepam, en waarachtig,deze keer duurde het 3 weken voordat er weer 'n seizure kwam, dus ik begon me opnieuw af te vragen of het dan de volgende keer misschien nog langer dan 3 weken zou duren...nou dat ging niet door,wan't precies 1 week later kreeg hij 2 seizures binnen 't uur...
Dus ik weer terug naar de DA en gezegd dat ik die Gabapenten er bij wilde hebben,want ik vind dat de Valium dus niet doet wat we dachten en hoopte dat 't zou doen..
De DA die alle info over de gabapentin had, wist er zelf eigenlijk niks van en wilde liever geen recept geven en ik zou dan beter naar 'n Neuroloog kunnen gaan... :-\
Maar toen bleek dat 1 van de nieuwe DA's, WEL van Gabapenten af wist,en ook naar lezing was geweest,
en met hem heb ik gisteren 'n hele tijd gepraat over alle meds en alle veranderingen die Torro heeft gehad, en toen was hij het met me eens dat het in ieder geval de moeite waard was om de Gabapentin te proberen en kijken of het bij Tor zal helpen ,
Waneer de seizures helemaal zullen stoppen is misschien teveel gevraagd,maar ik zou al blij zijn wanneer er langer tussen zit dan 2 weken.
Vanmorgen heb ik dus de capsules opgehaald,en vanmiddag de eerste dose gegeven, moet samen met de Pb en ook 3 x per dag.
Ik heb het schema gelijk maar veranderd ,en inplaats van 4 uur s'middags naar 2 uur gedaan.
Nu dus mooi elke 8 uur de pillentijd...6 uur smorgens,2 uur smiddags en 10 uur s'avonds.
Nou maar duimen dat het gaat helpen,maar ik heb wel 'n goed gevoel.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 29 jan 2009, 04:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1013456
Pffft, nou Dory, we gaan maar flink duimen voor Tor. Het zou inderdaad heel fijn zijn als je tenminste wat minder vaak seizures hebt bij je ventje.... Ik hoop het zo!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1013563
Interessant allemaal Dory, ik hoop dat het helpt voor Tor  :-*

Ik ken een hond die gabapentin krijgt vanwege een zenuwbeknelling ten gevolge van spondylose, ik wist niet dat het ook bij epilepsie kan helpen.
Door Sennaruby
#1013713
Ik hoop dat het Tor zal helpen! Op het epilepsiebijhonden.nl forum heeft een teckeltje het een tijd gebruikt, maar helaas zonder resultaat. Die teckel heeft ook ontzettend vaak aanvallen, maar herstelt gelukkig wel erg snel. Gababentin wordt in Nederland nog niet veel gebruikt en ik ben benieuwd of het Tor wel goed zal helpen. Het gebruik van valium begrijp ik niet zo heel goed. Wij gebruiken wel het valiumprotocol waarbij gedurende 24-48 u na de laatste aanval valium anaal en oraal wordt toegediend, maar niet structureel aangezien het geen antiepileptische werking heeft en het bij honden zeer snel weer door het lichaam wordt afgebroken. Je moet dan echt ongeveer eens in de paar uur valium geven. Daarnaast heeft het bij veel honden ook vaak een tegengesteld effect. Mijn hond werd er vreselijk hyper van.

Sterkte met Tor!

Fieke
Door 202Spots
#1013757
Interessant allemaal Dory, ik hoop dat het helpt voor Tor  
Ik ken een hond die gabapentin krijgt vanwege een zenuwbeknelling ten gevolge van spondylose, ik wist niet dat het ook bij epilepsie kan helpen.
Dorothea,
We weten ook niet zeker of de gabapenten zal helpen, maar ik weet dat er IETS bij de Pb gegeven moet,
want ik wil ook niet TEveel Pb gaan geven, dus we proberen of de gabapentin erbij voor Tor zal werken..

dit is van de K9Epilepsy list:
Gabapentin (Neurontin)
Gabapentin is one of the newer AEDs that has become available for humans within the last few years after some 15 years of research.
However it does offer some exciting potential for use in dogs.
In humans, it is most often used as a secondary (or add-on) drug to help treat refractory seizures.
Also, it is suggested that PB and KBr blood serum values be within therapeutic range before starting on Gabapentin therapy.

How does Gabapentin Work?
The researchers do not fully understand how Gabapentin works.Gabapentin/Neurontin is related to gamma amino butyric acid (GABA) which is a natural neuro chemical found in the nervous system.

What are the side effects of Gabapentin?
A major advantage to this drug (in humans) is that is not metabolized by the liver like some of the other AEDs.
It also can be used in combination with liver-metabolized anticonvulsants (ie: PB).
In dogs, Gabapentin is metabolized partially by the liver and no one is completely sure of the anticonvulsant effects of this metabolite.

How effective is Gabapentin?
No one knows for sure yet. However, according to one vet, he feels that Gabapentin really seems to work.
For a couple of dogs that were given Gabapentin, they were not seizure-free, but improved significantly. Gabapentin must also be given at least three times a day to have effective serum drug concentrations.


Are there drawbacks to using Gabapentin?
Yes. Gabapentin is rather expensive. The dosage for gabapentin is 7 to 15mg/kg every 8hrs. It would cost $75 a month for a 60lb dog starting at 7mg/kg. The basis for this cost is 42 cents per 100mg of gabapentin.
By comparison, it would cost $87 a month for a 90lb dog starting at 7mg/kg.
The basis for this cost is 97 cents per 300mg of gabapentin. Gabapentin comes in 100mg, 300mg & 400mg capsules.
A good source to obtain this drug can be found on the Compounding Pharmacy page.

In summary....
Because gabapentin is only partially metabolized by the liver, it looks very promising for our dogs.
Hopefully clinical trials will prove this to be true and answer many of the unknown questions.
Stay tuned.
References:
Podell, M. "Seizures in Dogs", Veterinary Clinics of North America: Small Animal Practice, Vol 26, Number 4 (pages 779-809). July 1996
Podell, M. "Neurology", Seminar: Cleveland Academy of Veterinary Medicine, March 19, 1997


*** Tor krijgt 200mg TID, er zijn geen capsules van 200, en hij krijgt per dose dus 2 caps van 100mg,
totaal 6 capsules per dag, heeft gelukkig geen probleem met pillen slikken.
Het article is meer dan 10 jaar geleden geschreven,en gelukkig is er inmiddels ook de generic
en dat is 'n heel stuk goedkoper ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op za 26 jul 2008, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#1013760
Het gebruik van valium begrijp ik niet zo heel goed. Wij gebruiken wel het valiumprotocol waarbij gedurende 24-48 u na de laatste aanval valium anaal en oraal wordt toegediend, maar niet structureel aangezien het geen antiepileptische werking heeft en het bij honden zeer snel weer door het lichaam wordt afgebroken
Fieke,Ja ik ken het valium protocol,maar gelukkig nooit bij Tor hoeven toe te passen want hij heeft geen echte clusters.
Maar de ene DA had 'n andere patient ,die net als Tor, altijd s'morgens vroeg de seizures had.
Die hond krijgt dan voor 't naar bed gaan de valium en dat is dan de reden dat hij door blijft slapen tot de volgende ochtend  inplaats van door 'n seizure wakker gemaakt te worden.
Sinds deze hond de valium krijgd heeft ie nooit geen seizures meer gehad.
Omdat Tor ook tijdens zijn slaap cycle de seizures heeft,dachten we dat het de moeite waard was om te proberen...maar voor Tor hielp het dus niet.. :-\
Door conleeuw
#1013771
jeetje, het blijft maar een hardnekkige probleem, ik duim voor jou dat het enigsinds hiermee rustig wordt, inderdaad, al zou het niet helemaal weg zijn, eens in de half jaar of liever nog eens in de een a twee jaar zou wel zo fijn zijn ;) dus ik duim
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1013774
202 Spots schreef: Het article is meer dan 10 jaar geleden geschreven,en gelukkig is er inmiddels ook de generic
en dat is 'n heel stuk goedkoper ;)
O kijk dat is interessant, die Neurontin is namelijk schreeuwend duur.
Sita is al een tijdje erg kreupel en ik vermoed dat het komt doordat er een zenuw in de knel zit. Ze heeft een forse spondylose in het lumbosacrale gebied en reageert onvoldoende op de NSAID´s. Mogelijk dat gabapentine nog iets kan doen tegen de zenuwpijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door