Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1013279
Met Jack gaat het super goed, de eenden- en kippenvleugels worden na vakkundig platmeppen door mij goed verteerd en de kipkarkassen platgemept gaan ook goed. Verder krijgt hij 5 tot 6 diersoorten, dus ook dat gaat goed. Maarrrrr omdat zijn ontlasting wat "zachter" moet blijven ivm geboorteprobleempje krijgt hij dus minder vleesbot en meer spiervlees. Jack krijgt 25% vleesbot ipv 50% vleesbot. Hij zal dan dus wel wat missen qua bot, moet ik dat dan niet aanvullen met calcium ofzo? Hij is al bijna 12 jaar, dus gewrichtjes zijn wel belangrijk. Ik hoor wel eens eierschaalpoeder toevoegen, maar kan ik dat ergens kopen of moet je dan zelf eitje ontleden  :-[ :P ???

Alle reacties zijn welkom  :-* :)

(oh ja en Max ... die gaat super, lust alles en kauwt goed en heeft al konijn, parelhoen, kwartel, eend, fazant, geitenribben, zalmkop, runderstrot, kippennekken, hele kip en hele haan, etc op en geniet iedere keer weer van zijn maaltje  :) Hij maakt nog elke avond een paar vreugderondjes voordat de voerbak op de grond staat  ;D :D ;D )
#1013364
Hoi Daisy, ik maak zelf eierschaalpoeder met een koffiemolen. Hardstikke handig. Ik gebruik alleen rauwe eierschillen (weet niet of het uitmaakt) ik droog ze op de vensterbank en dan maal ik ze met een electrisch koffiemolentje.

Of het noodzakelijk is voor Jack weet ik niet, dat kunnen anderen beter beoordelen denk ik. Hij heeft geen diarree ?
#1013397
Meeste hee prooidieren bevatten ook maar 12-18% bot dus als jou hond het hier qua ontlasting goed op doet, zou ik er geen drama van maken. Heb je ook geprobeert als het verschilt als je echt bot voert of kraakbeenachtige bot?
Dan zou je echt bot kunnen vervangen door knars, en bvb ipv kipkarkas kippennekken. Ik zou eigenlijk gewoon naar je hond kijken en naar zijn ontlasting.
Wat ook uiteraard meespeelt is hoe bevleesd zijn de vleesbotten die je geeft? Als die vrij kaal zijn zit je natuurlijk ook hoger dan als het heel erg dik bevleesd is.
#1013401
koekje schreef: een vleesbot is natuurlijk meer dan alleen een calciumleverancier. het geeft ook andere aminozuren, magnesium geloof ik.
kan je niet 40-50% vleesbot hanteren en een klets olie bij zn voer doen? krijgt hij wel alles binnen, maar houdt de drollen smeuig.
Wanneer de ontlasting nu eigenlijk TE zacht is,dan zou ik er geen klets olie bij doen hoor. :-\
Ik zou liever ook de fijngemalen eierschaal erbij geven.
Ik was ze onder hete kraanwater en haal 't vliesje uit de binnekant,
dan drogen en bewaren totdat ik genoeg heb om te malen
#1013426
De Geijsjes schreef: Met Jack gaat het super goed, de eenden- en kippenvleugels worden na vakkundig platmeppen door mij goed verteerd en de kipkarkassen platgemept gaan ook goed. Verder krijgt hij 5 tot 6 diersoorten, dus ook dat gaat goed. Maarrrrr omdat zijn ontlasting wat "zachter" moet blijven ivm geboorteprobleempje krijgt hij dus minder vleesbot en meer spiervlees. Jack krijgt 25% vleesbot ipv 50% vleesbot. Hij zal dan dus wel wat missen qua bot, moet ik dat dan niet aanvullen met calcium ofzo? Hij is al bijna 12 jaar, dus gewrichtjes zijn wel belangrijk. Ik hoor wel eens eierschaalpoeder toevoegen, maar kan ik dat ergens kopen of moet je dan zelf eitje ontleden  :-[ :P ???

Alle reacties zijn welkom  :-* :)

(oh ja en Max ... die gaat super, lust alles en kauwt goed en heeft al konijn, parelhoen, kwartel, eend, fazant, geitenribben, zalmkop, runderstrot, kippennekken, hele kip en hele haan, etc op en geniet iedere keer weer van zijn maaltje  :) Hij maakt nog elke avond een paar vreugderondjes voordat de voerbak op de grond staat  ;D :D ;D )
Krijgt Jack dan een procent of 12 kaal bot? Het is aan de lage kant maar ik zou zelf niks toevoegen. Als je vleesbotten geeft waar duidelijk meer dan 50% vlees aan zit en hij dus duidelijk ruim minder dan 12% binnen krijgt, dan zou je af en toe wat eierschaalpoeder kunnen geven.
#1013438
Misshien wel wat extreem , maar als ze hier koppen met vachtje eraan eten, hebben ze geen harden keutels. Het haar zorgt zeg maar voor extra vezels.
Je kan misschien eens proberen om een dagje wat meet bot te voeren op die manier?

En ik zit me net te bedenken dat bladgroente ook wel wat laxerend werkt. Dat zou je ook dus meer kunnen geven zodat je bot% wat omhoog kan.
#1013534
Wow wat een reacties, thx! :-*

Ok dus voor eierschaalpoeder even zelf eierschalen verzamelen en dan fijnmalen. Hmmm zoveel eieren eten we hier niet  ;D ;D ;D Maar ik ga ze vanaf nu verzamelen.
@ Nynke: Jack heeft geen diaree, maar het is wel smeuig en dat moet ook bij hem  ;)
@ Tieneke: ok, dan weet ik gelijk hoeveel hij mag hebben.
@ Koekje: nee 40-50% gaat echt niet lukken is teveel bot en dus te harde ontlasting! Olie door het voer geef ik liever niet, heb ik in het verleden wel gedaan bij zijn br*kken maar hij is niet de dunste en heeft aanleg om dik(ker) te worden. Sinds een paar jaar geef ik pruimen door zijn voer en dat krijgt hij nu nog steeds  :)
@ Minna: ik dacht dat bot nu juist beter was dan kraakbeen, dus karkassen beter dan nekken? Ik geef dus bijna geen kippennekken meer, maar juist kipkarkas enzo. Je hebt een goed punt ... hoe bevleesd de vleesbotten zijn ... dat ben ik maar weer eens gaan bekijken.
@ Lizzy: Misschien zit Jack dan toch wel op een wat hoger % bot als ik het zo bekijk. Jack krijgt voornamelijk bot van kip en eend en daarbij de mixen van Herby. Bij de mixen van Herby kan ik het uitrekenen, dus dan kom ik wel op 25% ipv 50%, maar ... een eendenvleugel ofzo is natuurlijk meer bot dan spiervlees  ??? dus dan zou ik wellicht toch iets hoger dan 25% komen!
@ Pallas: ik maak alles fijn voor Jack. Vroeger knipte hij kluiven zo door midden met zijn kaken, maar kluiven op grote harde kluiven doet hij niet meer. Ook een penslap knipt hij niet gemakkelijk meer door met zijn kiezen  :( een kop is dus niet te doen voor hem. Maar aan eendagskuikens zit toch ook vacht al is het wel andere vacht natuurlijk  :D

Ik ga eierschalen verzamelen  :)
#1013630
De Geijsjes schreef: Wow wat een reacties, thx! :-*

Ok dus voor eierschaalpoeder even zelf eierschalen verzamelen en dan fijnmalen. Hmmm zoveel eieren eten we hier niet  ;D ;D ;D Maar ik ga ze vanaf nu verzamelen.
@ Nynke: Jack heeft geen diaree, maar het is wel smeuig en dat moet ook bij hem  ;)
@ Tieneke: ok, dan weet ik gelijk hoeveel hij mag hebben.
@ Koekje: nee 40-50% gaat echt niet lukken is teveel bot en dus te harde ontlasting! Olie door het voer geef ik liever niet, heb ik in het verleden wel gedaan bij zijn br*kken maar hij is niet de dunste en heeft aanleg om dik(ker) te worden. Sinds een paar jaar geef ik pruimen door zijn voer en dat krijgt hij nu nog steeds  :)
@ Minna: ik dacht dat bot nu juist beter was dan kraakbeen, dus karkassen beter dan nekken? Ik geef dus bijna geen kippennekken meer, maar juist kipkarkas enzo. Je hebt een goed punt ... hoe bevleesd de vleesbotten zijn ... dat ben ik maar weer eens gaan bekijken.
@ Lizzy: Misschien zit Jack dan toch wel op een wat hoger % bot als ik het zo bekijk. Jack krijgt voornamelijk bot van kip en eend en daarbij de mixen van Herby. Bij de mixen van Herby kan ik het uitrekenen, dus dan kom ik wel op 25% ipv 50%, maar ... een eendenvleugel ofzo is natuurlijk meer bot dan spiervlees  ??? dus dan zou ik wellicht toch iets hoger dan 25% komen!
@ Pallas: ik maak alles fijn voor Jack. Vroeger knipte hij kluiven zo door midden met zijn kaken, maar kluiven op grote harde kluiven doet hij niet meer. Ook een penslap knipt hij niet gemakkelijk meer door met zijn kiezen  :( een kop is dus niet te doen voor hem. Maar aan eendagskuikens zit toch ook vacht al is het wel andere vacht natuurlijk  :D

Ik ga eierschalen verzamelen  :)

Dan zou ik persoonlijk zeker geen eierschaal erbij gaan geven.
#1013654
Lizzy schreef: Dan zou ik persoonlijk zeker geen eierschaal erbij gaan geven.
Misschien ben ik wel niet zo duidelijk geweest. Jack zit dus iets hoger dan 25% vleesbot (en niet 25% bot!). Richtlijn is geloof ik 50% vleesbot, dus hij zit eronder. Ook dan geen eierschaalpoeder erbij? ???
#1013693
Het is moeilijk oordelen zonder menu. Kun je dat niet hier neerzetten, wat hij per week krijgt?
Mijn Stanley zit ook op 10% bot per week, maar knaagt in hoofdzaak aan dik bevleesde karkassen en prooidiertjes zonder huid en haar. Dat is gemiddeld 3x vlees/bot per week plus 1x vis en 1x pens en wat aanvullingen uit eieren, groentespruiten plus zaden/pitten, etc.etc. Hij kan al tijden lekker poepen. Olietjes helpen hier nul komma nul, daar komt hij alleen maar van aan. Groentepercentage omhoog zodat het botpercentage omhoog kan, werkt bij mijn hond niet. Prooidier per dag simuleren juist perfect.
#1013700
Dit is het weekmenu van Jack.

Of hij krijgt vleesbot OF de botmix Herby aangevuld met spiervlees
Vleesbot = kippenkarkas of kippenvleugel of eendenkarkas of eendenvleugel (platgemept)
Verder tussendoor 2x per week een eitje en/of kefir + wat supplementen

Maandag
100 hart
200 snippers (paard)
50 groentemix
150 vleesbot = 60 botmix Herby (kip/eend) +  90 spiervlees

Dinsdag

300  snippers (rund)
100 groentemix
100 vleesbot = 40  botmix Herby (eend/konijn/haas) +  60 spiervlees

Woensdag
100 pens (lam of geit)
50 groentemix
200 snippers (hert)
150 vleesbot =  60 botmix Herby (eend/konijn/haas) +  90 spiervlees

Donderdag
100 lever
100 groentemix
200 snippers (paard)
100 vleesbot = 40 botmix Herby (kip/eend) +  60 spiervlees

Vrijdag

100 groentemix
300 snippers (rund)
100 vleesbot =  40 botmix Herby (kip/eend + eend/konijn/haas) +  60 spiervlees

Zaterdag
100 nier
100 groentemix
300 vis (sardientjes/zalmwangen/panharing)

Zondag
100 pens (lam of geit)
100 groentemix
200 snippers (hert)
100 vleesbot =  40 botmix Herby (kip/eend + eend/konijn/haas) +  60 spiervlees

Uhm ik kom op 9 diersoorten muv de vis als ik de botmixinhoud ook meereken, dus dat zit wel goed.

Is het nu makkelijker te beoordelen?

Groetjes, Daisy
#1013957
Heb het net nagerekend voor je.
Je geeft 500 gram.

Per dag:
10% = 50 gr bot
10% = 50 gr orgaan
70% = 350 gr spiervlees
10% = 50 gr overig

Hierin heb je volgens de prooidiertheorie een marge van 10-20 en 60-70.

Dat zou voor een hond van 26 k x 2% = 520 gram afgerond 500 gram =
3500 gr per week

350 gr bot
350 gr orgaan
2450 gr spiervlees
350 gr overig

Jouw menu:
Spiervlees 2085 gram = 59,57%
Bot 305 gram = 8,71%
Orgaan 500 gram = 14,29%
Overig 600 gram = 17,14

Ik vind dat botpercentage te weinig voor hetgeen wat je geeft en zou zeker eischaal bijgeven. Kun je makkelijk door de groentemixen doen. Je kan ook overwegen 200 gram Herby-mix per dag te geven en aan te vullen met 100 gram pens en 100 gram spiervlees op dinsdag en vrijdag, want daar heb je gemiddeld 300 gram los spiervlees. De pens zou je dan van je orgaanpercentage af kunnen halen en bij kunnen tellen bij het spiervlees. Het overige orgaan blijft dan over wat op iets boven de 10% per week zit. Dat vind ik voor een oudere hond heel netjes. Je overige zou ik niets aan veranderen. Vooral groen bladhoudend met broccoli, wortel en zaden en pitten. Altijd goed om te laxeren en is behoorlijk calciumhoudend. Cottage Cheese ook, een paar maal wat klodders door de groentemix kan ook geen kwaad.
#1014151
SandraH dank voor het narekenen. Je rekent op een andere manier dan ik, dus ik moet echt even goed kijken  ;D Als het waar is wat je schrijft, dan zit ik wel errug aan de lage kant met Jack en ga ik proberen om ietsjes meer vleesbot te geven en eierschaalpoeder erbij!

Dank  :-* Ik ben blij dat ik mijn vraag toch gepost heb  :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door