Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door leoida
#1013187
Hallo iedereen,

Onze leonberger puppies zijn nu bijna 3 weken oud en alles gaat opperbest met ze en met mama Ida ook. Hun gewichten liggen momenteel tussen 2100g en 2350g. Er is nog altijd volop melk bij Ida. Ze eet nu ongeveer 3.5 kg per dag (we zijn er nu al wat aan gewend aan deze mega-hoeveelheid) en ziet er zeer goed uit, wat aan de magere kant maar dat kan geen kwaad.
Was deze namiddag even aan het lezen in het boek van Billinghurst (Grow your pups with bones) om te zien wanneer ik vaste voeding (te beginnen met de RMB's) kan introduceren. Aangezien alles tot nu toe nog goed gaat met de moedermelk wacht ik waarschijnlijk best nog een weekje, alhoewel hun tandjes al goed beginnen doorkomen. Dan zou ik vanaf 4 weken starten met de RMB's, in stukjes, aangevuld met moedermelk.De vlees-groentenmengeling kan pas vanaf 6 weken volgens Billinghurst. Doe ik het zo goed?
Door Lizzy
#1013214
Gefelicteerd met de puppies!! Wat leuk!! We krijgen toch wel foto's te zien? Please?

Ik zou zelf persoonlijk niet met RMB's beginnen maar met wat fijngesneden spiervlees, op 4 weken. Niet eerder want pups kunnen pas vanaf 4 weken goed met vast voedsel omgaan.

Quote van Angelique: "de vertering is voor de vier weken nog niet optimaal waardoor voedselresten zich in de darmen kunnen ophopen wat een uitstekende voedingsbron is voor het distempervirus en wormen. Tevens kunnen de darmen op die leeftijd nog doorlekken wat een grotere kans geeft op voedselintoleraties in de toekomst".

Dus, tot 4 weken alleen moeder of pupmelk en na 4 weken beginnen met wat fijngesneden spiervlees en uitbouwen naar zoals je in het boek van Billinghurst gelezen hebt.

Groentemix geef je inderdaad pas vanaf 6 weken en dan begin je echt met een klein beetje.
Door leoida
#1013222
Heb daarnet al geprobeerd om foto's bij te voegen maar het lukt niet. Wat ben ik toch een kluns met die pc. Ik probeer het nog eens met mijn echtgenoot. Effe geduld...
Alvast bedankt voor de reactie!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1013254
Gefeliciteerd met je pupseltjes!

Ik begin altijd zo rond het einde van de 3de week met het vaste voer. Ze krijgen dan in eerste gemalen spiervlees en hieraan voeg ik telkens wat ander gemalen spul aan toe. De eerste week eten ze alles gemalen, dus ook de botjes.
Ik geef geen hele RMB's op deze leeftijd, die krijgen ze bij mij niet eerder als met een week of 6/7 en dan nog hebben ze er moeite mee. Zijn mijn honden wel iets kleiner natuurlijk als de jouwe en hier zijn ze altijd laat met de gebitten en sommigen hebben met 6 weken nog amper wat staan.
Al gelang ze ouder worden krijgen ze het vlees in stukjes en ook de kipnekjes gaan daar in stukjes doorheen.
Omdat pups meestal als bezetenen op voerbakken afvliegen en geen raad weten hoe ze alles naar binnen moeten schrokken geef ik als eten geen hele rmb's, maar na het eten kunnen ze gerust een kipkarkas of geitenrib krijgen, maar die is puur voor het vermaak en het kluifwerk, want het bot krijgen ze nog niet weg.
Groente geef ik met mate en dan 1 soort per keer en dat ongeveer vanaf de 5/6de week.
Door mirjam_dc
#1013374
RMB = raw meaty bones oftewel  rauw vleesbot ;)
Enne Leoida, gefeliciteerd met je puppies, ik kan je daar verder geen advies over geven maar dat heb je ook al gehad van de experts :) Maar erg leuk dat ze op rauw afgespeend gaan worden!
Door tieneke
#1013390
9!! heerlijke wollige, lekkere en vooral vreselijk mooie Leonberger-Nollebakkertjes .... :smitten:
En dan ook nog eens op het goddelijke vers vlees grootgebracht  8)  :D
Ik wil foto's.....!!!!  :P
Door Lizzy
#1013431
tieneke schreef: 9!! heerlijke wollige, lekkere en vooral vreselijk mooie Leonberger-Nollebakkertjes .... :smitten:
En dan ook nog eens op het goddelijke vers vlees grootgebracht  8)  :D
Ik wil foto's.....!!!!  :P
Tieneke, je zit te kwijlen ;D
Door leoida
#1013437
Kan er alsjeblieft iemend vertellen hoe ik die foto's erop moet krijgen want we zijn de hele avond aan het proberen geweest. Het is waarschijnlijk heel gemakkelijk maar ik vind het niet. Ik zie wel dat er een icoontje staat voor het inlassen van een afbeelding maar wat moet je dan doen?
Gebruikersavatar
Door kira
#1013635
Oh wat lieffffffffffffffffff. En wat leuk dat ze op vers gaan. Als wij weer een nestje hebben (duurt nog wel effe), gaan ze ook op vers is de bedoeling, dus wacht met smart op een update in week vier, hoe ze het vinden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door