Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1012983
Hallo allemaal,

ik zie echt het bos van de bomen niet meer. Toby krijgt nu kvv van Black Dog, maar ergens heb ik gelezen dat die bruine botjes die je overal kan kopen niet zo ideal voor de honden zijn om op de kluiven. De kleine vindt het kluiven op iets zo lekker dat ik behalve de speeltjes waarop hij kan kluiven ook denk aan een stuk bot waar hij zich lekker op uit kan leven.  Wat zouden jullie mij kunnen adviseren???
groetjes,

Karin
Laatst gewijzigd door kaatjeka op vr 25 jul 2008, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#1012988
Om te beginnen is het raadzaam om dit topic te lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801 (Honden en het eten van botten)


Hier staat alles in over botten en hoe je hiermee moet beginnen. Zoals je in het artikel kunt lezen, zijn kippenekjes het beste om mee te beginnen. Je kunt het nekje in het begin vasthouden (met een washandje gaat dat het beste, anders glibbert het zo) om te kijken of je pupje netjes kauwt.

Edit: wat vreemd, ik heb de adresregel gekopieerd van het topic Honden en het eten van botten, maar als ik de link aanklik, dan kom ik in de Bieb terecht  :-\
Laatst gewijzigd door *Natasja* op vr 25 jul 2008, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#1013052
Bedankt, dat is een duidelijk stuk en volgens mij kan hier wel iets mee. Maar nu kom ik dan meteen met de volgende vraag. Hoe vaak geef je zo een kippennek (geplet en al) en geef je dan een heel stuk ? Het is maar een klein hondje, hij weegt nu +/- 2 kg. Kan ik dit zien al een vervanging van een maaltijd of inderdaad als een tussendoortje ? De maker van ons kvv voer vertelde ons dat door het kluifen op een bot het gebit van de hond juist gereinigd wordt. Onderstrepen jullie deze mening en met oog op het schoonmakende effect, hoe vaak zo een kippennek.
Veel vragen en alvast bedankt!

Karin
#1013071
Om de gebit schoon te houden kan je ook lappen (lapjes ;D) pens geven, dat is het beste tandenborstel.
Als je kvv geeft kan je bvb elke dag een maaltijd vervangen door een kluifding (bvb een dag kippennek, idd in z'n geheel geven, zijn maar hele kleine dingen hoor) dan een maaltijd penslap, dan een keer een kwartel (hele, maak niet uit als die nie alles op kan, de rest doe je gewoon weer in de vriezer), een dag een hele sardientje, dan weer kippennekje, dan weer penslapje. Als de pup straks over gaat op twee maaltijden dan kan je dus een maaltijd kvv geven en andere maaltijd kluifspulletjes, en kan je ook en eendennek of eendenrug gaan proberen, of parelhoen, of kippenruggetje.
#1013117
Grijns... ik heb nu al moeite met de geur van kvv  en bij de gedachte van kippennekken, lopen mij de rillingen over mijn rug. Hold the horses lady, ik moet er wel stapjesgewijs aan wennen. ;D.
Maar even zonder grap, fijn dat jullie zo goede suggesties hebben. Ik moet erst maar op het forum ook snuffelen naar adressen waar ik dingen kan krijgen. Bedankt !

Groetjes,

Karin
#1013424
Misschien vloek ik nu in de kerk ;-)  maar ik kan me voorstellen dat met een malthezer (of soortgelijk HEEL klein hondje) het verdraaid lastig is om iets te vinden wat (per maaltijd) klein genoeg is om te geven, waar ze niet in kunnen stikken, en waar ze niet teveel aan hebben.
Want, ook dit friemeltje zal toch zeker nog 3 maaltijden per dag krijgen?  Zo'n maaltijd mag niet TE groot zijn; dat pup er dus geen last van zijn maag mee krijgt.

wat IK zou doen?? (maar, let op, ik ben geen expert!)
Ik zou een goed kvv geven, complete versie natuurlijk. Dan zou ik, op moment dat pup naar 3 maaltijden gaat, 2 maaltijden cb geven en 1 maaltijd 'barf'. Een kipnekje is dan misschien mooi van gewicht....?  Voor een penslap zou ik zeggen (maar ik praat de deskundigen na) om een stuk af te snijden wat zodanig groot is dat pup het niet in 1 x naar binnen KAN werken en hem/haar daarvan af laten kauwen terwijl jij 't vasthoudt. Heeft pup er 'een maaltijd' vanaf gekauwd, wegnemen en bewaren tot 'morgen'. Hoewel dat niet helemaal conform het idee is, zou ik evt de dag erop het in gesneden stukjes aanbieden, die niet te groot, maar ook niet te klein zijn. Mogelijk slikt pup het zonder te kauwen door...tsja... ;-) jammer dan?

Natuurlijk mag pup best een keer iets aan gewicht barf eten wat meer is dan zijn gebruikelijke maaltijd, maar ik zou daar persoonlijk niet in overdrijven ;-)

Als de pup eenmaal op 2 x daags zit, kun je 1 maaltijd cb doen en 1 maaltijd 'barf' (die maaltijd kan dan al weer wat groter zijn)

Het 'barf' natuurlijk zoveel mogelijk afwisselen, met zo min mogelijk orgaan (zit genoeg in kvv).

Ik doe het ook ongeveer zo, met dien verstande dat onze Tristan (Sheltie van 17 weken) niet elke dag iets barfs krijgt... dat ben ik nog aan het opbouwen. Zowel voor hem als voor mij; ik ben nog beslist 'lerende'!

Suzanne
#1013429
Hier is pens echt geen tandenborstel hoor. Ze doen alle drie hun stinkende best om zo'n lap zo snel mogelijk, zonder te knippen/scheuren naar binnen te werken. Ik zou na de kippennekken eendennekjes en hele kwarteltjes en delen van hele parelhoen gaan geven. Lekker ter afwisseling op het kvv en genoeg kluifwerk voor die kleine. En, gezond! Lapjes kopvlees (lekker taai) is ook prima kluifwerk. Nou, stel je geeft 1 keer per week wat eendennek (voer in mindering brengen!), 1 keer per week een kwarteltje, 1 keer per week parelhoenkarkas (deel), 1 keer per week wat extra spier-vlees (bijv. kopvlees dus) in een groter lapje: dan heeft je hondje gezond kluifwerk genoeg. Die buffelhuidbotten zijn inderdaad goed voor de kliko.
#1013869
Als kleine pup (met 3 maand woog hij 1,2 kg dus een heel klein ventje) kreeg Gian oa. kippennekjes, hij kon een volledig nekje wel wegkrijgen, maar daar deed hij toen zowat een uur over. ;D
Hier zie je hem met zijn allereerste exemplaar :D
Afbeelding

Heb alles in het begin dus maar in wat kleinere stukjes gedaan.
Naarmate hij 'groter' werd en zijn tandjes beter harde dingen konden verwerken, kreeg/krijgt hij ook kippenvleugels, piepkuikenbilletjes, karkas, pootjes en vleugeltjes van kwartel, stukjes konijnenrug enz.
Nu hij volwassen is (weegt 3kg) krijgt hij ook nog steeds afwisselend Carnibest en Barf.
#1015203
Bedankt allemaal ! Met alle goede adviezen heb ik vandaag kippennekken gehaald en net eentje aan Toby gevoerd. Ik had verwacht dat het kleine ukkie er lekker aan zou kauwen. Niets ervan... crunch, schrok en hap weg het kippennekje in de mag van mijn Maltezer. Euh... ik dacht dat het nou niet helemaal de bedoeling was, hij moest er toch op kauwen en even zoet mee zijn. Hm volgende keer het nekje maar vasthouden ???

groetjes,

kaatje
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door