Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#1012667
Wat doen jullie met de ouder wordende hond?
Vienna is nu 11 jaar en heeft altijd alles gegeten (op vis na). Wat ik wel begin te merken met sommige onderdelen dat ze er moeite mee krijgt.
Gisteravond had ze een strot (450 gr) en daar is dus ruim een uur mee bezig geweest. Ze kreeg hem wel weg maar keek mij af en toe aan zo......kun je niet ff helpen :(
Haar gebit ziet er nog goed uit, ja wat afgesleten hoektanden maar dat komt door de ballen in het verleden  :-\
Door Lizzy
#1012669
Ik hoor ook wel eens mensen hierover. Zelf zie ik dit probleem hier niet. Brutus is 12, Pinkel is 11 en zij eten alles nog met het kleinste gemak. Maar ja, als het zoveel moeite kost en ze vindt het ook nog eens niet leuk, dan zou je dit soort dingen kunnen schrappen. Toch zou ik wel lappen vlees of pens en zacht vleesbot blijven geven om de kaakspieren wel te blijven trainen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1012676
trimsalon schreef: Wat doen jullie met de ouder wordende hond?
Vienna is nu 11 jaar en heeft altijd alles gegeten (op vis na). Wat ik wel begin te merken met sommige onderdelen dat ze er moeite mee krijgt.
Gisteravond had ze een strot (450 gr) en daar is dus ruim een uur mee bezig geweest. Ze kreeg hem wel weg maar keek mij af en toe aan zo......kun je niet ff helpen :(
Haar gebit ziet er nog goed uit, ja wat afgesleten hoektanden maar dat komt door de ballen in het verleden  :-\
Chica wilde op een gegeven moment ook geen ribben e.d. meer eten. Ja even kluiven, maar meer niet. Bij Mucho zien we nu hetzelfde. Een runderstrot in 4 stukken krijgt hij maar met pijn en moeite weg en groot kauwwerk geeft hij op een goed moment helemaal op. Simpel, dat krijgt die dan niet meer, dan alleen maar kleiner botwerk. Onze oudste teef heeft vooralsnog nergens problemen mee en knabbelt nog vrolijk door.
Door Minna
#1012839
Onze bejaarde is 13 en een beetje en krijgt nu ook een beetje problemen, bvb een zalmkop dat is vaak heel hardm dus zij krijgt dan lijfje van de zalm of wangetjes.
Hertenrug daar knabbelt ze lekker de hele middag aan, terwijl het met de jeugd een kleine halfuurtje in beslag neemt. Lamskop is voor haar ook veel werk, dus dat laat ik wel doormidden zagen. Heeft ze nog zat kauwwerk maar dan krijgt ze het op zonder dat ze daarna helemaal bekaf is.
Dus ja ik hou er wel rekening mee maar niet te veel, anders eet ze binnen kortste keren gemalen prak en zolang dat nog niet hoeft... ;)
Door Nynke
#1012842
Gunnar (ruim 12 jaar) heeft praktisch geen voortanden meer  :-X  maar zijn kiezen doen het nog heel goed. Het grootste kauwwerk  wat ik geef zijn heel af en toe kippenpoten en ook af en toe jonge lamsribben. Verder eet hij alles en hij is ook vaak als eerste klaar  ::) ::)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1012961
ik ga het gewoon in de gaten houden. Ze had laatst een geitenrib, en leek ze geen moeite mee te hebben. Maar bedacht me wel net dat ik een flinke wandeling had gemaakt van bijna 2 uur. Misschien is ze ook gewoon moe geweest :-\
Door dorinekok
#1012973
Naast de moeite of geen moeite met botwerk heb ik wel gehoord dat oudere honden in vergelijking met jongere honden minder proteïnen en meer calcium moeten hebben (of juist andersom???) In elk geval dat daar een verschil in zit? Klopt dat of is dat je reinste kolder?
Door Minna
#1013073
heb ik wel gehoord dat oudere honden in vergelijking met jongere honden minder proteïnen en meer calcium moeten hebben
De idee dat puppen en oudere honden anders moeten eten dan volwassen honden is het idee wat verkoop van puppy, junior, en senior-brokjes in stand houdt.
Zullen er in het natuur puppy, junior, en senior-konijnen rondlopen? Speciale prooidieren voor pups? Nee he, dus een hond is een hond en in principe eten pups, jonge dieren en bejaarden hetzelfde. Wat natuurlijk wel gebeurt is dat oudere dieren geen grote botwerk meer weg krijgen. Maar als je nou puur uitgaat van de natuurlijke voer voor een hond, dan is het toch grotendeels kleine prooidieren zoals muisjes, ratten, nijntjes, kippen, (aangevuld met vuilnis...) kan je er van uitgaan dat er bij een hond niet veel verandert.
Door dorinekok
#1013112
Minna schreef: De idee dat puppen en oudere honden anders moeten eten dan volwassen honden is het idee wat verkoop van puppy, junior, en senior-brokjes in stand houdt.
Zullen er in het natuur puppy, junior, en senior-konijnen rondlopen? Speciale prooidieren voor pups? Nee he, dus een hond is een hond en in principe eten pups, jonge dieren en bejaarden hetzelfde. Wat natuurlijk wel gebeurt is dat oudere dieren geen grote botwerk meer weg krijgen. Maar als je nou puur uitgaat van de natuurlijke voer voor een hond, dan is het toch grotendeels kleine prooidieren zoals muisjes, ratten, nijntjes, kippen, (aangevuld met vuilnis...) kan je er van uitgaan dat er bij een hond niet veel verandert.
tja, ik vermoedde het al maar bedankt voor de bevestiging ervan!

maarre... los van wat er in de natuur gebeurt, kun je honden als ze ouder zijn, niet nog langer in leven houden (dan in de natuur) door bij het dieet speciaal te letten op bepaalde dingen?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1013123
dorinekok schreef: tja, ik vermoedde het al maar bedankt voor de bevestiging ervan!

maarre... los van wat er in de natuur gebeurt, kun je honden als ze ouder zijn, niet nog langer in leven houden (dan in de natuur) door bij het dieet speciaal te letten op bepaalde dingen?
tja, wil je dat??
Begrijp me niet verkeerd, maar ik zie in de praktijk zoveel schrijnende gevallen van honden in leven houden :-[. Ze mogen van mij hier zo oud worden als ze willen maar wel op een manier die aanvaardbaar is, voor mij maar zeer zeker voor de hond. Honden worden al relatief erg oud.
En ze krijgen al een verantwoorde uitgebalanceerde voeding.
Door Lizzy
#1013165
dorinekok schreef: tja, ik vermoedde het al maar bedankt voor de bevestiging ervan!

maarre... los van wat er in de natuur gebeurt, kun je honden als ze ouder zijn, niet nog langer in leven houden (dan in de natuur) door bij het dieet speciaal te letten op bepaalde dingen?
Dieet-technisch is er weinig meer dat je kunt doen dan: je hond verse rauwe voeding geven, liefst zelf samengesteld zodat je hond geen extra balast binnen krijgt en zodat de tanden en kiezen en kaken goed blijven. En verder zo veel mogelijk varieren. En ik denk dat oudere honden heel goed wat extraatjes kunnen gebruiken zoals extra omega 3 (als in vette vis) voor gewrichten en hart, co enzym Q10 in hart (dus niet teveel maar wel voldoende hart voeren, dat is rijk aan Q10) en rijkelijk vitamines en mineralen en dus ook antioxidanten - vitamine A, C en E. En ik ben van mening dat groente hier dus een belangrijke aanvulling is. Groente bevat zoveel belangrijke voedingsstoffen die jong en gezond houden. Ook dingen als chlorella en zeewier en spirulina zijn mooie extra's. Niet persee nodig maar wel mooi.

En tja, voeding is gewoon niet de enige factor. Milieu, omgeving, stress, genetische factoren: spelen ook allemaal een belangrijke rol.
Door dorinekok
#1013184
oke Lizzy, dat ga ik opschrijven om te onthouden als mijn jonge honden (letterlijk en figuurlijk) ooit ouder worden.

En Monique: nee het is niet mijn bedoeling om mijn honden later tegen heug en meug bij me te houden ;). Ik vroeg me gewoon af of ze wat extra's moesten (of juist niet) of bepaalde voedingsmiddelen meer of minder,  om op een goede manier oud te worden. In de natuur zal een hond toch niet snel een leeftijd van 10 jaar of ouder bereiken en dat heb ik voor mijn honden wel in petto.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1013205
dorinekok schreef: oke Lizzy, dat ga ik opschrijven om te onthouden als mijn jonge honden (letterlijk en figuurlijk) ooit ouder worden.

En Monique: nee het is niet mijn bedoeling om mijn honden later tegen heug en meug bij me te houden ;). Ik vroeg me gewoon af of ze wat extra's moesten (of juist niet) of bepaalde voedingsmiddelen meer of minder,  om op een goede manier oud te worden. In de natuur zal een hond toch niet snel een leeftijd van 10 jaar of ouder bereiken en dat heb ik voor mijn honden wel in petto.
tuurlijk, ben ik helemaal met je eens. En wil voor mijn honden ook niets anders, maar wel op een voor mij (en voor de hond) acceptabele manier.
Tja en daar kun je natuurlijk ook weer over discussieren want die grens ligt natuurlijk ook voor iedereen anders. Maar ik zie in mijn trimsalon erg vaak schrijnende gevallen :-[, en waarvan de mensen dan zeggen "ja maar eet en drinkt nog goed"! Dat de hond amper het drempeltje van 2 cm overkomt, vergeten ze voor het gemak maar, en zien ze niet (of willen het natuurlijk niet zien)
Ik weet dat Vienna, en Kay trouwens ook, ouder worden met de daarbij behorende kwaaltjes. En het word er natuurlijk niet gemakkelijker op als je alleen bent met 4 honden (waarvan 2 stuiterballen). Maar ik heb voor ze gekozen en ga ervoor zorgen dat ze een mooie (acceptabele) oude dag krijgen.
En als ooit de dag aanbreekt, krijgen ze een mooi afscheid, en heb ik van ze genoten met hart en ziel :) (toch mooi verwoord, al zeg ik het zelf!! ;))
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door