Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1012438
Ik heb hier een hond in de opvang.
Een berner teefje van 6 jaar, ze loopt mank, omdat ze dikke voet heeft, zeg maar bij het voetbed.
het is echt heel dik en schaaft kapot, net zoiets als heel veel eelt zeg maar, alleen dan anders :-X
ik maak straks wel foto.
het is al keer weggehaald en opgestuurd naar utrecht, er is nu echter niets om t mee dicht te maken als t weg gehaald moet worde zeg maar.
optie amputeren... :-\
volgende de da een chronische ontsteking, meer kwam er niet uit in utrecht, was niets kwaadaardigs.
ze loopt veel met 3 poten, ze krijgt geen medicatie.

nu wil en mag ik van de eigenaren zolang ze hier is proberen er wat aan te doen, heeft iemand suggesties of ideeen?
bv ontgiftingen, probiotica, rymadyl, metacam,
ik denk ook aan iets homeopatisch, maar heb te weinig verstand ervan om te weten wat misschien zou kunnen helpen om t dicht te laten gaan en misschien zelfs minder te laten worden...
als het ontsteking is wat kan dat weghalen.

dus iemand? :-\

hier heel de hond

Afbeelding

hier ingezoomd zodat je ook ziet dat t open is.

http://www.pyreneeseberghond.info/2008_07240005.jpg

http://www.pyreneeseberghond.info/2008_07240003.jpg
Laatst gewijzigd door danielle1980 op do 24 jul 2008, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#1012455
katten kunnen heel goed leven met een pootje minder, zelfs beter dan met een zere poot. ze zijn dan pijnvrij en gelukkiger.
dat telt misschien voor hondjes ook?

bij mensen waar grote stukken weefsel weggehaald moeten worden, rekken ze soms de huid op, zodat er wel iets om te overlappen valt. dan plaatsen ze ballonnetjes onder de huid, en vullen deze langzaam op, totdat er een grote huidflap ontstaat. Misschien kan zoiets ook met resterend voetzoolweefsel worden gedaan, of anders gewone huid, waar dan vanzelf meer eelt op zal komen (eerst met schoentje/slofje lopen).
#1012487
nou heb ik het gezien, ik denk dat als je een foto plaats dat men begrijp dat het niet zomaar een blessuretje is. Het is een grote groeisel, dus lijkt op een of andere tumor, in het verleden toen het verwijderd is geweest werd een van de tenen gebruikt om de gat die ontstaan is te dichten.
Danielle, ik heb nog niet goed kunnen kijken naar haar voet, buiten dan wat je ziet als ze beweegt of stil staat, er aanzitten heb ik nog niet geprobeerd, dus ik weet niet of het mogelijk is om het te weken in iets als biotex, hoewel het niet echt lijkt op een vieze etterige ontsteking, maar meer op weefsel die een beetje wildgroei vertoont zeg maar. Je kan natuurlijk proberen om het te weken (of spoelen in haar geval mischien hadiger) met biotex of mischien met peroxide als er echt een vieze stuk is.
Je kan mischien ook proberen om iets als salisprin te geven, daar zit wilgenbast in, dat is een ontsteking remmer/pijnstiller (bekend van aspirine bij mensen of te wel acetyl salicylzuur) mischien in combinatie met traumeel (lijk mij niet een slecht idee) maar ik ben niet zo thuis in de homeopatie, dus mischien dat iemand anders ook nog suggesties heb.  :-\ ik hoop dat het jou lukt om het een beetje te verbeteren, zou zonde zijn als deze mooie meisje haar been moet missen :'(
#1012550
Je kunt er van alles van buitenaf op doen maar dat zal het niet echt oplossen. Amputeren bij zo´n grote hond wil ook niet echt.
Als het geen tumor is maar een ontsteking dan zou ik daar mee aan de slag gaan. Heeft hij al ooit antibioitca en ontstekingsremmers als Rimadyl gehad? Dat is regulier de eerste optie.

Alternatief kun je denken aan weerstandsverhogers als vit C, echinacea, cat´s claw. Draineren is ook goed, dat ondersteunt de weerstand ook. De voeding kan belangrijk zijn,: wat eet hij? (is het geen allergie? dat kan ook nog)
Visolie is ook altijd goed bij allerlei soorten ontstekingen.

Voor een echt homeopathisch middel is een consult nodig, omdat dat afgestemd moet worden op andere klachten, karakter etc.
#1012619
Hitam schreef: Je kunt er van alles van buitenaf op doen maar dat zal het niet echt oplossen. Amputeren bij zo´n grote hond wil ook niet echt.
Als het geen tumor is maar een ontsteking dan zou ik daar mee aan de slag gaan. Heeft hij al ooit antibioitca en ontstekingsremmers als Rimadyl gehad? Dat is regulier de eerste optie.

Alternatief kun je denken aan weerstandsverhogers als vit C, echinacea, cat´s claw. Draineren is ook goed, dat ondersteunt de weerstand ook. De voeding kan belangrijk zijn,: wat eet hij? (is het geen allergie? dat kan ook nog)
Visolie is ook altijd goed bij allerlei soorten ontstekingen.

Voor een echt homeopathisch middel is een consult nodig, omdat dat afgestemd moet worden op andere klachten, karakter etc.
ik weet niet of er al rymadyl is gebruikt of ab.maar goed is geopereerd dus neem aan van wel.
wat zou beter werken?

wat is cat's claw en hoe geef je dat?
en wat is draineren?
de hond eet brok :-X
verder heeft ze niets, ziet ze er gewoon goed uit.
#1012722
ik vraag me af.. gewoon een idee hoor..
zou dat voetbed niet alleen weggehaald kunnen worden ipv helemaal de volledige poot?
die drie tenen zijn goed.. dan zou hij/zij alleen op de tenen lopen.. volgens mij is dat een betere optie dan een heel poot missen..

verder denk ik aan misschien een manier om die huid weer terug te krijgen als die ontsteking weggesneden gaat worden..
op de kliniek waar ik werkte hebben ze eens een ontvelt bovenbeen van een kat behandeld met speciaal paraffine gaas wat speciaal was voor mensen met brandwonden..
bij brandwonden is er ook een groot deel van de huid verdwenen en zijn het ook open wonden..
daarmee zou ten lange leste de wond weer genezen en er nieuwe huid ontstaan..
bij de kat is het niet gelukt.. het dier had teveel pijn bij het verschonen van de verbanden en idd.. bij een kat is een poot missen niet zon ramp.. dus kozen we toch maar voor een weg van mindere weerstand..

ik weet niet of dit bij een voetzool ook mogelijk is zonder dat het steeds weer stukgaat..
de hond zou dan misschien de rest van zijn leven een schoen moeten dragen..

hoe je het anders zou kunnen oplossen weet ik niet.. maar ik vind wel dat een poot amputeren niet de volgende optie zou moeten zijn..
#1012728
Bij berners zijn 2 gevreesde vormen van kanker, een  afgekort tot MH, een vorm van kanker die meestal begint in de organen,en de andere vorm is HS een vorm van kanker die veelal begint met tumoren in de voetzolen.
Volgens mij heeft nog geen berner deze vormen van kanker overleefd :'(
Zelf zou ik wat geven als pijnbestrijdingen als  het niet meer gaat....... :'(

Gr
#1012767
nova schreef: Bij berners zijn 2 gevreesde vormen van kanker, een  afgekort tot MH, een vorm van kanker die meestal begint in de organen,en de andere vorm is HS een vorm van kanker die veelal begint met tumoren in de voetzolen.
Volgens mij heeft nog geen berner deze vormen van kanker overleefd :'(
Zelf zou ik wat geven als pijnbestrijdingen als  het niet meer gaat....... :'(

Gr
toch is ze al geopereerd, en ze gebruikt haar voet wel. Ik heb haar vanmiddag meegenomen naar de bos, ze loopt er wel op, als ze rent dan gebruikt ze hem om en om, dus een keer neerzetten en een keer een hupsprong, hoewel ze een beetje panisch is dat je er niet aan moet zitten (kan ik mij voorstellen als er als maar aan getjotterd wordt) lijkt ze niet als of ze er erg veel pijn aan heb, als ze staat belast ze hem gewoon...... volgens de literatuur zou deze hond indien ze wel histiocytair sarcoom heeft eigenlijk nu niet meer moeten leven en zeker niet zo in blakende gezondheid, buiten de poot dan :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door