Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#1012437
Wandor en yindra houden niet van rauwe groenten, maar vooral yindra vindt gekookte groente wel lekker. Ze krijgt dus regelmatig wat van ons mee.

Als straks de pup er is krijgt ze ivm de purine meer groente dan die van mij nu krijgen en dit wil ik dan gekookt gaan geven (aan alledrie). Hoe lang moet de groente dan gekookt worden? Er staat me bij dat het geblancheerd moet worden, maar ik weet het niet zeker en kan het niet terug vinden.
Gebruikersavatar
Door kira
#1012449
Hoi, de honden die wij vroeger hadden kregen ook zelfsamengesteld, volgens recept van de fokker (dat was wel anders als hier), maar die moesten gekookte groente en dan moest het even blancheren. Dus 1 minuut de kook erover. Dat klopt dan met wat jij dacht.
Door Minna
#1012484
Ik geef ook groente kort gekookt en met kookvocht, ik gooi eerst de hardere spul zoals bieten en winterpeen er in, na een minuut of vijf de rest zoals andijvie, paksoi, spercieboontjes, handje spinazie, dan is het nog 1 minuutje koken en dan klaar, dan stamp ik het zo fijn mogelijk incl. de kookvocht. Ik geef het gewoon af en toe, niet als onderdeel van het menu.
Door Eef+Stippels
#1012671
Rovanna schreef: Als je uitgaat van het principe van rauw voeren, geldt dat dus ook voor groente: hoe rauwer hoe beter dus hoe korter gekookt hoe beter ;)
Het gaat mij erom dat de plantencellen dan al wel zo zijn afgebroken dat de hond ook daadwerkelijk iets aan de groente heeft....
Door Lizzy
#1012673
Waarom wil je je Dalmatenpupje gekookte groente geven? Juist op pupselleeftijd kun je ze er zooo makkelijk aan laten wennen, aan rauwe groente! Nou ja, je moet het natuurlijk zelf weten! Bladgroente kun je heel kort koken. Dingen als broccoli moeten echt een minuutje of 3 a 4 want dat is nog knoert hard en de gemiddelde hond verteerd het dan nog niet lekker. Als ik gekookte groente geef (en dat geef ik haast nooit), dan geef ik het beetgaar. Geef ik het rauwer dan beet gaar, kotst Brutus het weer uit en dat zegt mij dat hij het dan toch niet goed verteerd krijgt (met rauwe gepureerde groente heeft hij geen last en met iets langer gekookte groente dus ook niet). Bladgroente kook ik korter dan bijv. sperzieboontjes of broccoli of wortel. Die laatste kook ik een minuutje of 3 a 4. Beetgaar dus.
Door 202Spots
#1012693
Wanneer ik de groente voor Tor kook, dan hak ik verschillende groentes in de keukenmachine,
alles is dan ongeveer de zelfde maat,
beetje grove stukjes en alles is nog herkenbaar dus niet zo fijn als rauwe groentemix.
Ik doe dan alle gemende groentes met 'n bodem water in de snelkookpan,
en omdat het allemaal vrij kleine stukken zijn is het meestal na 1 minuutje onder druk, wel lang genoeg gekookt.
Niet alles kei hard meer,maar toch nog wel stevig.
Door dorinekok
#1012733
ik kook het altijd in bouillon getrokken van een bot en wat vlees. Zo kort mogelijk inderdaad en op volgorde van kooktijd er in. En dan haal ik het bot er uit en pureer het met de staafmixer nogmaals. Neemt weinig plaats in in de diepvries.
#1012751
Je hebt bijv. die dag worteltjes. Water in de pan, wachten tot het kookt. Dan doe je de worteltjes erin en doe je het 3 minuten koken en dan even laten afkoelen en dan kan je het als je het wilt nog pureren. Dan is het nog redelijk hard, maar de buitenkant is wat zachter.
Door Eef+Stippels
#1012891
Lizzy schreef: Waarom wil je je Dalmatenpupje gekookte groente geven? Juist op pupselleeftijd kun je ze er zooo makkelijk aan laten wennen, aan rauwe groente!
Omdat wandor en yindra ook al gekookte groente krijgen nu, de restjes van ons eigen eten. Dus eigenlijk een beetje uit gemak  :-[ en omdat ik het maken van groentemix zo veel werk vind  :-[ en dan wordt het vlees ertussen uit gevist en de groente blijft liggen  ::)

Maar omdat ons dalmaatje elke dag groente nodig heeft, wil ik voor haar elke dag dus wat extra groente koken. Maar op zich kan ik met dezelfde moeite dan wat pureren, misschien dat ik dat dan maar doe  8) En geen grote hoeveelheden meer in het vooruit maak...  Mocht ze het niet rauw lusten kan ik haar altijd nog gekookte groente gaan geven natuurlijk...
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op za 26 jul 2008, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#1013104
Het eerst het vlees er uit vissen en de groente laten staan, kan je ondervangen door het vlees als een soort hoofdmenu later te geven. Dus eerst de groente.
Zo doe ik het bij Sofi, die krijgt voor haar barfnierdieet vrijwel dagelijks groente en die is dan rauw en gepureerd.
Ik gooi er dan bloed, vleesnat doorheen en niet eens vlees en dan eet ze het graag.
Heb ik neit voldoende daarvan, dan doe ik er of wat zuivel doorheen of een eitje.
Is ze er klaar mee dan krijgt ze in dezelfde bak haar vlees en dan likt ze na het vlees die bak nog heel goed uit en dan is alles op.

ik vind het eerlijk gezegd ook veel werk en veel gedoe, maar 1x per maand dan maak ik een hoeveelheid voor 1 maand en dan is het wel te doen.
Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat Borke bijna nooit meer groente krijgt, juist ook omdat ik het zo'n gedoe vind en hij er al helemaal niet dol op was...
Door 202Spots
#1013399
dorinekok schreef: ik kook het altijd in bouillon getrokken van een bot en wat vlees. Zo kort mogelijk inderdaad en op volgorde van kooktijd er in. En dan haal ik het bot er uit en pureer het met de staafmixer nogmaals. Neemt weinig plaats in in de diepvries.
Wanneer de groente gekookt is,dan is dat voldoende om de celwand te breken en hoeft het niet gemalen te worden ;)
Door Eef+Stippels
#1013465
AstridStraver schreef: Het eerst het vlees er uit vissen en de groente laten staan, kan je ondervangen door het vlees als een soort hoofdmenu later te geven. Dus eerst de groente.
Zo doe ik het bij Sofi, die krijgt voor haar barfnierdieet vrijwel dagelijks groente en die is dan rauw en gepureerd.
Ik gooi er dan bloed, vleesnat doorheen en niet eens vlees en dan eet ze het graag.
Heb ik neit voldoende daarvan, dan doe ik er of wat zuivel doorheen of een eitje.
Is ze er klaar mee dan krijgt ze in dezelfde bak haar vlees en dan likt ze na het vlees die bak nog heel goed uit en dan is alles op.

ik vind het eerlijk gezegd ook veel werk en veel gedoe, maar 1x per maand dan maak ik een hoeveelheid voor 1 maand en dan is het wel te doen.
Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat Borke bijna nooit meer groente krijgt, juist ook omdat ik het zo'n gedoe vind en hij er al helemaal niet dol op was...
Los eten ze de groente al helemaal niet, alleen als ik het meng met een blikje vis.... Ook niet met yoghurt, vleesnat of wat dan ook...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door