Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Marjoleine
#1012310
Is het waar dat pens stopt? Of is dat een fabel?

Een teefje heeft pups (nu tien dagen) en ze heeft aldoor diarree. Nu is dus de discussie: moet die pens van het menu of niet?
Pens is goed voor het zog, maar als er diarree van komt is dat niet handig.

Ze krijgt verder KVV.
En ze heeft elf pups, wat best een behoorlijke aanslag is natuurlijk  :o
Wat is wijsheid?
En is pompoen aan te raden als extra in deze situatie?
Gebruikersavatar
Door kira
#1012342
Hier stopt pens niet, de poep wordt dunner. Alleen pens op het menu lijkt mij niet goed, wat staat er verder op het menu heeft die kvv ook veel pens? Is het niet logischer gewoon de hoeveelheid kvv omhoog te gooien? Als ze dan diarree blijft houden is er meer aan de hand en komt het niet van het eten lijkt mij?
Door Marjoleine
#1012353
Ik heb het niet duidelijk gezegd denk ik, ze krijgt niet alleen pens maar KVV.
En ze krijgt zoveel als ze wil, maar relatief veel pens, denk ik, ze krijgt van de maaltijden per dag tweemaal extra pens.
Maar de KVV is gewoon compleet voer.
Kan diarree komen door teveel pens denk je?

Zelf heb ik dat nog nooit gehad, maar ja, dat kan natuurlijk toeval zijn.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1012527
[quote="Marjoleine"]
Ik heb het niet duidelijk gezegd denk ik, ze krijgt niet alleen pens maar KVV.
En ze krijgt zoveel als ze wil, maar relatief veel pens, denk ik, ze krijgt van de maaltijden per dag tweemaal extra pens.
Maar de KVV is gewoon compleet voer.
Kan diarree komen door teveel pens denk je?

Zelf heb ik dat nog nooit gehad, maar ja, dat kan natuurlijk toeval zijn.

[/quote]

Waarom geef je zoveel pens eigenlijk? [Het is geen antwoord op jouw vraag maar ik ben er wel benieuwd naar]
Door *Natasja*
#1012532
Aangezien er in de meeste KVV's al vrij veel pens zit, is de kans vrij groot dat de diarree inderdaad door de extra pens komt.
Door Marjoleine
#1012546
[quote="Rovanna"]
Waarom geef je zoveel pens eigenlijk? [Het is geen antwoord op jouw vraag maar ik ben er wel benieuwd naar]
[/quote]
Omdat pens goed is voor de melkgift. Die kost de moeder dan fysiek minder moeite, zeg maar.
Dat doe ik altijd, extra vlees (uiteraard) en extra pens.
En het teefje heeft elf pups, dus een goede melkgift is wel belangrijk.
Door Lizzy
#1012633
Pens laxeert bij de meeste honden. En wanneer je gewoon een goed menu aan je hond geeft of een ordentelijk merk versvlees: hoef je daar geen extra pens bij te geven. Ik vind vocht voor moeders belangrijker dan wat extra pens. Geef desnoods wat rauwe geitenmelk met een rauw ei en rauwe honing. Dat is beter en daar gaat vrijwel geen hond van aan de slinger.
Door Barbara78
#1012769
[quote="Lizzy"]
Geef desnoods wat rauwe geitenmelk met een rauw ei en rauwe honing. Dat is beter en daar gaat vrijwel geen hond van aan de slinger.
[/quote]

Misschien domme vraag hoor.... maar bestaat er ook niet-rauwe geitenmelk en honing??
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1012805
[quote="Barbara78"]
Misschien domme vraag hoor.... maar bestaat er ook niet-rauwe geitenmelk en honing??
[/quote]


Ja, dat bestaat.
De geitenmelk is meestal gepasteuriseerd en de honing in de supermarkten is meestal verhit geweest en heeft zo waardevolle stoffen verloren.
Door Marjoleine
#1012989
Nou, rauwe honing is geen probleem voor deze eigenaar: ze is imker :)

Maar hoe kom je aan rauwe geitenmelk? Dat mag toch niet verhandeld worden, rauwe melk?
Door Marjoleine
#1014474
Ik heb geen idee.
Hier wel, maar in de Achterhoek zou ik het niet weten.
Maar ik ga zoeken :)

Dank voor de tips!
Door Barbara78
#1014749
[quote="Bernie"]
Ja, dat bestaat.
De geitenmelk is meestal gepasteuriseerd en de honing in de supermarkten is meestal verhit geweest en heeft zo waardevolle stoffen verloren.
[/quote]

Weer wat geleerd!  ;D
Door Lizzy
#1014969
[quote="Marjoleine"]
Nou, rauwe honing is geen probleem voor deze eigenaar: ze is imker :)

Maar hoe kom je aan rauwe geitenmelk? Dat mag toch niet verhandeld worden, rauwe melk?
[/quote]

Ja hoor. Als je het bij de boer gaat halen, krijg je het vrijwel altijd rauw. En dan staat er op de fles "goed doorkoken voor gebruik". En dat doen wij dan braaf niet voor onze hondjes ;D.
Door Marjoleine
#1015042
Dank je wel ;)

Heb je enig idee wat het verschil s tussen geitenmelk en koeienmelk, dat het verschil maakt bij een zogende teef?
Die honing snap ik ook niet trouwens, welke stoffen dat secifiek zijn dan.

Overigens vertelde de vriendin me dat de honing uit de winkel lang niet altijd "niet rauw" is, maar dat buitenlandse honing dat meestal inderdaad niet is.
Daar doen ze ook suikerwater bij en zo.
Natuurwinkelhoning is altijd rauw, en honing op braderiën en zo is vaak van hobby-imkers, en dus rauw.
Honing mag je nooit verhitten in de magnetron als het versuikerd is, dat moet au bain marie, anders verlies je alle voedingsstoffen.

Zo, ik heb mijn lesje braaf geleerd en doorgegeven ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door