Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mirandaaatje
#1012293
Ik heb een vraagje: hebben honden wel groente nodig?
Ik zie geen wolf kauwen op een worteltje, of slurpen aan de maaginhoud van zijn herbivore prooidier, dus ik vraag me af of een carnivoor groente nodig heeft.
Door Minna
#1012297
Ik geef af en toe groenten als extraatje maar niet als echt onderdeel van het menu. Volgens mij is het niet nodig, er zijn zat honden die zonder groente het echt prima doen, volgens mij bvb de teckels van Pauline, toch? En hier 6 stuks die er ook niet bepaald er uit zien alsof ze ernstige tekorten hebben.
Denk dat het best wel goed is om ze dat wel te geven, maar niet noodzakelijk.
Door Nynke
#1012299
groente kun je zien als de maaginhoud van het prooidier, heb ik begrepen. Ik heb het idee dat als ik geen groente geef, de honden meer gras eten. Maar dat kan ik niet bewijzen  :-X :-\
Gebruikersavatar
Door kira
#1012336
ik denk het wel, althans, ik kan anders niet verklaren dat de honden hier appels uit de bomen plukken, tomaten van de planten eten, ik dit jaar weer geen kruisbes heb kunnen eten (ik had al gezien, bijna goed, en dan zie ik er vier beren omheen staan om te eten) en op onverklaarbare wijze onze fruitschaal geplunderd wordt en de voorraad komkommers gehalveerd. Bij het eten van gras/kruiden e.d. valt mij altijd op dat in bepaalde periode van het jaar bepaalde grassen e.d. gegeten worden, dus ik denk toch dat er een soort behoefte is. Maar dat is gevoel, niet wetenschappelijk onderbouwd. Oh, in de winter eten ze ook boerenkool en spruitkoolplanten kaal, een wortel graven ze ook op. Maar weet dat er heel veel honden zijn die het niet eten en ook oud worden.
Door Lizzy
#1012393
Wolven eten wel degelijk groente en fruit. Ze eten grassen, knollen, mosjes, boomschors en wortelen. Maar bovendien, jouw hond is geen wolf. Een wolf zit niet net als een hond (als ie pech heeft) 24 uur per dag met baasje als bankaardappel mee te roken. Heeft niet dat soort bankaardappelstress. Loopt niet buiten op auto-uitlaathoogte met zijn snuffert. Eet bovendien ook geen bio-industrie dieren die op plofvoer en in stallen worden gehouden. Dus een hond kan wel wat extra's gebruiken.

Kijk, honden gaan niet dood zonder groente. Honden gaan ook niet dood op vegetarische brokken. Ik heb mijn honden wel en geen groentemixen gevoerd maar zij doen het absoluut beter wanneer ze het wel krijgen. Ik zie en ruik ook vooral verschil.

Verder denk ik dat je het beste je eigen mening kunt vormen omtrent dit onderwerp. En misschien dat deze oudere topics interessant voor je zijn:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 809.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 276.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 725.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 390.0.html
Door Ingrid B.
#1012431
Een hond kan zelf geen Vit.C aanmaken,dus heeft m.i. wel groenten en/of fruit nodig en zal dit zelf aanvullen,als hij de kans krijgt dit in de natuur te halen zoals de wolf.Mijn honden gaan zelf op zoek naar de peertjes onder de boom(ook al zijn ze nog niet rijp) om ze te verschalken of de bramen van de braamstruiken plukken...Ik geef dagelijks groenten aan mijn honden en een paar keer per week fruit of in stukjes of ik doe verschillende fruitsoorten samen met yoghurt door de blender(heerlijk op een warme dag!)
En dat gras eten deden mijn honden meer toen ik ze van brok overzette op BARF voor de betere vertering.Mijn 2 nieuwste hondjes(3 juli geadopteerd),die sinds gister(23 juli) ook helemaal op BARF staan,daarvan zag ik het dwergpoedeltje ook meer gras eten...en de ontlasting is perfect!En die 2 smullen als kleine wolfjes met de rest van de roedel,echt een genot om te zien!

groetjes van Ingrid en haar 7 honden vanuit Frankrijk
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1012521
mirandaaatje schreef: Ik heb een vraagje: hebben honden wel groente nodig?
Ik zie geen wolf kauwen op een worteltje, of slurpen aan de maaginhoud van zijn herbivore prooidier, dus ik vraag me af of een carnivoor groente nodig heeft.
Honden zijn ook geen wolven en honden hebben niet zo zeer groente nodig dan wel dat er heel veel vitaminen en mineralen in zitten die gezond zijn.
Door Mevroi Kruim
#1012594
Ingrid B. schreef: Een hond kan zelf geen Vit.C aanmaken,dus heeft m.i. wel groenten en/of fruit nodig en zal dit zelf aanvullen,als hij de kans krijgt dit in de natuur te halen zoals de wolf.Mijn honden gaan zelf op zoek naar de peertjes onder de boom(ook al zijn ze nog niet rijp) om ze te verschalken of de bramen van de braamstruiken plukken...Ik geef dagelijks groenten aan mijn honden en een paar keer per week fruit of in stukjes of ik doe verschillende fruitsoorten samen met yoghurt door de blender(heerlijk op een warme dag!)
En dat gras eten deden mijn honden meer toen ik ze van brok overzette op BARF voor de betere vertering.Mijn 2 nieuwste hondjes(3 juli geadopteerd),die sinds gister(23 juli) ook helemaal op BARF staan,daarvan zag ik het dwergpoedeltje ook meer gras eten...en de ontlasting is perfect!En die 2 smullen als kleine wolfjes met de rest van de roedel,echt een genot om te zien!

groetjes van Ingrid en haar 7 honden vanuit Frankrijk



Eeehhhm ... honden maken wel degelijk zelf vit C hoor! Voldoende voor eigen gebruik. Zoals trouwens de meeste dieren, mensen en cavia's zijn echt uitzonderingen.
En gras en ander plantaardig materiaal kunnen honden helemaal niet verteren, ze hebben geen maalkiezen zoals herbivoren dus ze krijgen de celwanden niet stuk en dus de vit C er niet uit. Dat is de reden waarom het zin heeft om groentes te pureren als je ze wilt voeren. Gras komt er meestal ook in dezelfde vorm weer uit als het erin gegaan is, het werkt wsch meer als darmpoetser.
Uit fruit kunnen ze de vit C wel halen idd, dat heeft dunne celwanden.
Door Ingrid B.
#1012607
Hoi Kruimel,

Ik meende dat gehoord te hebben van het ontbreken van Vit.C -aanmaak bij honden,maar in mijn boek `Wat moet mijn hond eten?´van Prof.Dr.W.F.Donath staat:´Aangenomen wordt,dat de hond in staat is het C-vitamine zelf op te bouwen.Dit moge voor de volwassen hond waar zijn,bij jonge nog groeiende honden hebben we enkele malen scorbutische verschijnselen gezien.Algemene verbetering trad dan op,wanneer sinaasappelsap of tomaten gevoerd werden of een goed C-vitaminepreparaat`...

En wat ik met het gras eten bedoelde is dat de vertering van het vlees dan beter gaat...dus niet dat het gras verteerd wordt!Gras is een darm/maagreiniger bij uitstek.

Leuk is,dat in hetzelfde boek van hierboven per vleessoort en per ingewand het aantal mg.aan  Vit.C vermeld staat.Ik weet niet of dat ergens al op de site staat,maar anders typ ik dat even over...en in de kolom ernaast staat vermeld het aantal mg.aan Vit.C per groente...dan zou dus alleen vlees voldoende moeten zijn om te voorzien in extra Vit.C voor de hond...maar ik geloof zelf altijd in de ´wijsheid´ van de hond en dat hij zelf zal aanvullen wat hem ontbreekt door toch een appel of peer o.i.d. te zoeken en op te knabbelen,want soms heeft een dier net als een mens wat extra´s nodig in tijden van stress of ziekte..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door