Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#1010770
Ben vandaag met Kayleigh naar de dierenarts geweest omdat Trigger haar geen seconde met rust kon laten. Nu is Kayleigh ruim 7 jaar geleden "geholpen" en daarbij is ook de baarmoeder enz verwijderd. Dus een loopsheid of een ontstoken baarmoeder was geen optie. Op de parkeerplaats zag ik dat Trigger aan haar anus likte dus dat geljk verteld bij de dierenarts en zij heeft de anaalklieren van Kayleigh moeten legen. Ze waren overvol, niet ontstoken of verstopt. Kayleigh gaf ook totaal geen pijn aan bij het legen.
Een idee zou dus zijn om haar wat meer bot te geven zodat ze wat meer moet persen alleen dat gaat bij haar dus niet. Kayleigh is ruim 13 jaar en heeft niet veel controle meer over haar sluitspier. Als ze diep heeft geslapen redt ze het niet om bij de deur te komen en verliest ze dus onderweg haar drolletjes al. Dit gebeurt dus echt meerdere keren per dag.
Wie heeft een idee wat ik kan doen om te voorkomen dat ze straks wel een keertje ontstoken raken. Of nog mooier iets om te voorkomen dat ze weer overvol raken?
Door M.P
#1010802
ik denk dat je het beste dat zelf leert doen, is eigenlijk niets aan , je voelt zelfs als ze vol zitten , ik toch , maar niet met je gezicht achter gaan staan zoals ik , toen de da mij dat ging leren...

groetjes..
Door Lizzy
#1010894
Volgens mij raken anaalklieren nog sneller vol en ontstoken wanneer je begint met ze leeg te maken... Hoe is de structuur van de poep? Heeft ze harde of zachte ontlasting? Als ze zachte ontlasting heeft, kun je zeker proberen om wat meer vleesbot te geven (hier krijgen er ook een paar last van anaalklieren wanneer ze 'te weinig' bot krijgen). Hoeveel % vleesbot geef je nu?

Wat je ook zou kunnen proberen is de boel daar soepel en zacht te houden door er, wanneer de anaalklieren vol zijn, warme compresses op te leggen. De boel is namelijk (als ik je verhaal goed lees) nog niet ontstoken. Warme compresses helpen bij het soepel maken en ze kunnen ze vaak makkelijker legen.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#1010930
Haar ontlasting is redelijk hard. We kunnen elke dag zeker 3x de boel in huis opruimen ( je kan het gewoon oppakken zonder dat er op de vloer iets achterblijft). En dat is dus ook het probleem denk ik. Ze heeft bijna geen controle meer over haar sluitspier en perst dus bijna niet meer om haar ontlasting kwijt te kunnen. Ze "verliest" het gewoon op weg naar buiten.
Dus meer bot is denk ik niet nodig.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1010939
Nee dat lijkt mij dus ook niet.

Joris had zijn anaalzakje wel ontstoken (zie desbetreffende topic), maar ook hij heeft altijd hele keurige harde drolletjes. Ik denk dan ook dat onstoken anaalzakjes ook wel een andere oorzaak kunnen hebben.
Door Hanny
#1011021
Als mijn hond al 13 jaar was en die problemen zou hebben, dan leerde ik wel om ze leeg te maken.
Zo te lezen is de hand al behoorlijk krakkemikkig, dus dan zou ik niet nog een keer op een ontsteking laten aankomen.
Ik zou proberen uit te zoeken of het geven van hepar sulfuris een bruikbaar idee is. Misschien zijn er hier wel meelezers, die dat weten. Ik heb dat wel gegeven en het bleef weg, maar ik weet er niet genoeg van om dat jou ook echt te adviseren.

Hanny
Door Lizzy
#1011733
Ik denk wel dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen volle anaalklieren en ontstoken anaalklieren. Volle anaalklieren kunnen ontstaan door te zachte ontlasting maar inderdaad ook doordat de hond ze zelf niet meer goed leegt (volgens mij) maar ontstoken anaaklieren is dus iets anders. En daar kun je inderdaad Hepar Sulfuris voor in zetten. De potentie van het middel (verdunning) hangt af van het stadium van de ontsteking. Maar is het niet ontstoken: is dit dus niet het juiste middel...
Door Hanny
#1011742
Goed lizzy, dat je dat even vermeld.  Ik ben niet ervaren genoeg om homeopatische middelen aan iemand anders te adviseren. Persoonlijk heb ik altijd de indruk, dat daar veel te makkelijk over wordt gedaan.
Hier merk in soms weinig tot niets van de werking, okugest en echinaforce. Hoewel het veel wordt geadviseerd en kennelijk goede resultaten geeft.
Nu gebruik ik voor Roos haar oren een paar dagen Plantago druppels (hier gelezen) en het gaat veel beter. Hoop dat een volgende keer lang wegblijft, maar dan kan ik het beter uit proberen, want nu was ik potverdorie, al wel tien dagen met een ander oormiddel  bezig. Dus dat geeft een vertekend beeld.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1011748
Gitte heeft ook een hele tijd last van spontaan leeglopende anaalkieren gehad :-X , bij haar hielp een Silecea C30 (1x per week een granule) perfect. Het genas echter niet, want vergat ik het een keer te geven dan was het een paar dagen later weer raak :-X, dus het werkte bij haar puur als symptoom bestrijding.
Door conleeuw
#1011762
ik ben bang dat als je een hond heb waarbij de ontlasting er uit floept omdat ze niet meer controle heb over haar sluitspuier, dus ook niet zal gaan persen, en als het toch al harde bolletjes drollen zijn lijk mij het toevoegen van extra bot ook niet echt aan de orde. Ik zou gewoon kijken hoe het nu gaat, lopen ze weer vol en heeft ze hulp nodig bij het legen, dan zou ik toch zelf gaan legen of naar de da om ze te laten legen indien je het zelf niet durf of kan. Veel meer kan je lijk mij niet doen, de anaalklier is niet ontstoken, dus een medisch probleem lijk het mij niet, wel een ouderdoms probleem, tja, met die outjes moeten we ze soms helpen met dingen  :-\ ;)
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#1011845
Daar ging ik dus ook al vanuit maar soms weten anderen meer als jezelf.  Een kennis heeft een trimsalon en zij wil de anaalklieren de komende weken-maanden gaan controleren en als het geleegd moet worden dan wil ik dat graag leren. Al onze honden hebben nog nooit last van de anaalklieren gehad en heb er dus eigenlijk ook nooit opgelet. En tja ouderdom komt inderdaad met gebreken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door