Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Seertje
#1009421
Zoals julllie misschien weten, lopen nu sinds een week 2 sphynxkittens. Het gaat hartstikke goed, alleen zitten we met een probleempje....Ik zal eens de situatie wat verder toelichten.

Na een paar dagen hebben ze overgezet van brok naar Bibi en Animonda (blik).
Ze hebben 2 bakken staan. Eerst 1 beneden en 1 op zolder, nu 1 beneden en 1 op de 1ste verdieping.

De 2de dag had er 1 in een mandje gepoept, terwijl ze goed wisten waar de bak was. Je denkt: "ach een ongelukje, kan gebeuren". Vrijdag bezig om de bak uit te schepppen, komt er 1 plassen. Nog geen 10 minuten later zit meneer in het 2de mandje te graven en jahoor hij gaat zitten om te poepen. Gelijk opgepakt en gestraft! Dit begreep ik al niet waarom hij dit deed......

Gister rook ik iets, en tja je wordt achterdochtig, liggen er ineens 3 hoopjes op zolder! De bak was al naar beneden gehaad, met de gedachte dat het iets dichterbij was.
Ik wist niet zo goed hoe ik het beste kon schoonmaken (iemand tips?), dus de geur was er nog.

Vanochtend zitten we beneden. Jazz loopt naar boven, miauwt meerdere keren en komt vervolgens daarna naar beneden. Ik maar kijken boven en baal van wat ik zie. Er ligt een verse plas, waar er een hoopje heeft gelegen....

Ik baal er hier best van. Heb de fokker gemaild, daar waren er geen problemen. Ga toch andere korrels kopen, dezelfde als de fokker had.
Ik heb zelf Cat's Best (hout) en schep het 2-3 x per dag uit.

Heeft iemand nog tips???
Door Beppie1
#1009454
Ik deed het met de kittens anders...
Wij zetten de bakken neer, en hoopten dat ze meteen erop gingen(helaas is dat ijdele hoop  :( )
Dus gaan ze 'ergens' hun ding doen... DAAR zetten we dan dus de bak neer. En dan zal je zien, daar gaan ze op zitten...
Langzaam, echt 30-50 cm per dag...(later grote sprongen) zetten we dan de bak richting de plek waar we die het liefst hebben..

Tot nu toe heb ik zo 10 katten op de bak en op de plek waar wij het wilden zindelijk gekregen...

Het kan ook aan t grit liggen, eventueel overstappen naar het grit wat de fokker had...en... soms wil een open bak ook wonderen doen, omdat ze zich minder veilig voelen in een bak met kap..

suc6 ;)
Door Mevroi Kruim
#1009457
Dezelfde korrels als de fokker is zeker een goed idee, katten kunnen daar heel precies in zijn. En idd de bak op de plaats waar de kat poept/plast. Ik zou ze ook niet het hele huis ter beschikking stellen zolang ze nog niet goed zindelijk zijn maar de ruimte beperken zodat ze eerder op het idee komen om de bak te gebruiken omdat die in de buurt is. En desnoods meer bakken neerzetten.
En straffen zou ik zelf niet doen, mijn ervaring is dat je ze daar alleen maar bang mee maakt en ze nog steeds niet snappen wat nou de bedoeling is. Heel goed in de smiezen houden en du moment dat er een aanstalten maakt voorzichtig oppakken en op de bak zetten, en erbij blijven totdat het gebeurd is. En als je ze niet in de smiezen kunt houden in een bench of een kleine kale ruimte met bak.
Door Kefraya
#1009473
Eens met Kruimel: straffen werkt averechts, voorkomen is beter.
Gebruik hetzelfde grit van de fokker en meng dan steeds kleine beetjes van datgene wat je wil gaan gebruiken erdoor heen, zodat de overgang niet te groot is.
Het zijn nog kittens, dus zorg er ook voor dat de kattenbakken niet te ver weg staan, anders kan het zijn dat ze wel op weg zijn maar ondertussen overvallen worden door hevige aandrang.
Ideaal is drie bakken, 1 per kat +1. Die kun je ook wat beter door het huis verdelen.
Door verwonderd
#1009924
Misschien klinkt het raar: hier werkte het juist om de 2 bakken naast elkaar te zetten. Ze ging ook plassen waar het niet mocht. Tweede bak naast de andere bak geplaatst: het was over! 1 bak voor het poepen, 1 bak voor het plassen...

Nu doet ze alles op 1 bak: het is nl een enorm grote bak dus aan de ene kant plast ze, aan de andere kant poept ze. En ja ik schep zeer regelmatig. Klontvormend, niet sterk ruikend, niet stuivend. Dus de bak blijft na scheppen redelijk schoon.
Door Seertje
#1010564
Beppie1 schreef:soms wil een open bak ook wonderen doen, omdat ze zich minder veilig voelen in een bak met kap..
Volgens mij had de fokker óók dichte bakken. Maar eens even navragen.

Kruimel schreef: Dezelfde korrels als de fokker is zeker een goed idee, katten kunnen daar heel precies in zijn. En idd de bak op de plaats waar de kat poept/plast. Ik zou ze ook niet het hele huis ter beschikking stellen zolang ze nog niet goed zindelijk zijn maar de ruimte beperken zodat ze eerder op het idee komen om de bak te gebruiken omdat die in de buurt is. En desnoods meer bakken neerzetten.
En straffen zou ik zelf niet doen, mijn ervaring is dat je ze daar alleen maar bang mee maakt en ze nog steeds niet snappen wat nou de bedoeling is. Heel goed in de smiezen houden en du moment dat er een aanstalten maakt voorzichtig oppakken en op de bak zetten, en erbij blijven totdat het gebeurd is. En als je ze niet in de smiezen kunt houden in een bench of een kleine kale ruimte met bak.
Bij ons mogen ze in de woonkamer, "hun" kamer en op zolder komen. De twee overige kamers blijven voor hun dicht. Ik heb geen deur tussen de beneden- en de bovenverdieping, zo ook niet naar de zolder toe. Om ze dan alleen in de woonkamer of alleen in de computerkamer te houden?!? Het rare is dat ze beneden juist wel goed op de bak gaan.....

Kefraya schreef:Het zijn nog kittens, dus zorg er ook voor dat de kattenbakken niet te ver weg staan, anders kan het zijn dat ze wel op weg zijn maar ondertussen overvallen worden door hevige aandrang.
Ideaal is drie bakken, 1 per kat +1. Die kun je ook wat beter door het huis verdelen.
Dat is nou het "grappige". Jazz passeerde van het weekend dus 2 bakken om vervolgens hélémaal op zolder te gaan zitten piesen....Dus te ver weg? Hmmm, nopes. Ik weet idd dat 1x kat + 1 dé formule is. Ik dacht wel voldoende bakken te hebben. Bij de fokker hadden ze immers ook maar 3 bakken staan voor 2 katten en 6 kittens. Wie weet een afwasteil neerzetten als proef? Is de moeite wel om te proberen.
Door panthera
#1010850
Seertje schreef: Wie weet een afwasteil neerzetten als proef? Is de moeite wel om te proberen.

Of een badje van de hema met kattegrit ---> Afbeelding

Zodat ze wat meer ruimte hebben om te graven.  ;)

Panth.
Door Borke
#1011268
Seertje schreef:Ga toch andere korrels kopen, dezelfde als de fokker had.
Ik heb zelf Cat's Best (hout) en schep het 2-3 x per dag uit.

Heeft iemand nog tips???
Hout is heel moeilijk, ik heb daar slechte ervaringen mee, zeker kittens weigeren daar op te gaan.
Voor een kat is het beste grit het allerfijnste en lichtste grit.
Koop dus snel hetzelfde wat de fokker had en ik denk dat je probleem over is.
Een open bak is meestal favoriet boven een gesloten bak.
Schoonmaken kan goed met Odour Kill wat je bij http://www.spat.nl kunt bestellen.
Door Seertje
#1011511
Het eerste actiepunt is vandaag behandel: hun ruimte beperken.
Vanochtend de zolder op een creatieve manier afgeschermd. De bak van zolder naar "hun" kamer gehaald. Vandaag is het hartstikke goed gegaan. Ze hebben voor het eerst ook beide bakken gebruikt!!!
Ik kijk dit eerst even aan de komende tijd. Mocht dit goed gaan, dan laat ik de inhoud van de bak ongemoeid.
Door brie
#1011513
Seertje schreef: Het eerste actiepunt is vandaag behandel: hun ruimte beperken.
Vanochtend de zolder op een creatieve manier afgeschermd. De bak van zolder naar "hun" kamer gehaald. Vandaag is het hartstikke goed gegaan. Ze hebben voor het eerst ook beide bakken gebruikt!!!
Ik kijk dit eerst even aan de komende tijd. Mocht dit goed gaan, dan laat ik de inhoud van de bak ongemoeid.
Ik hoop dat deze simpele actie voldoende is!!!Niets zo vervelend dan katten die op andere plakken dan de kattnbak hun behoefte doen... :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door