Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1011180
Misschien een domme gedachte, maar wat ik mij afvraag;
Geven jullie nou alle vleessoorten waar jullie aan kunnen komen of hou je er eentje achter de hand.
Ik vraag dit, want wat nu als je hond huidklachten krijgt en je moet een eliminatiedieet gaan doen?
Dit dieet moet als ik het goed heb met een vleessoort die de hond nog nooit heeft gehad, maar dat wordt natuurlijk moeilijk als je alles al geeft waar je aan kan komen.

Ik weet iik niet tot welke leeftijd dit soort allergieen de kop op kunnen steken?
Door *Natasja*
#1011185
Toevallig dat ik er laatst aan moest denken, toen ik met de bestelling voor Herby bezig was en op de prijslijst struisvogelvlees zag staan. Ik dacht bij mezelf: zal ik dat eens proberen voor de honden? Maar om de reden die jij noemt, heb ik het niet gedaan. Hopelijk is het nooit nodig, maar als één van de honden een eliminatiedieet moet volgen in de toekomst, is het toch handig als je nog een niet-gegeten vleessoort achter de hand hebt.
Door mirjam_dc
#1011188
Ja, ik geef alle vleessoorten waar ik aan kan komen en die ze lusten. Dat zou theoretisch inderdaad wel tot een probleem kunnen leiden als je ooit een eliminatiedieet wil voeren, maar ja, je kunt niet met alles rekening houden denk ik dan maar.
Overigens bedenkt ik me nu dat ik nog nooit paard heb gevoerd, niet om een speciale reden, maar dat zou dus eventueel wel kunnen dienen als eliminiatie-soort.
Het lijkt mij dat een hond of kat ook op latere leeftijd nog wel een allergie zou kunnen krijgen/opbouwen, bij mensen kan dit tenslotte ook, maar ik ben niet deskundig op dit terrein ;)
Door Fido
#1011199
Ja ik geef alles waar we aan kunnen komen en maak me nergens zorgen om. Ook niet aan een eventuele voedselallergie omdat ik uit de praktijk weet dat waar honden allergisch voor zijn jUIst in brok zit en niet in rauw ;)

Mocht één van onze honden toch allergisch reageren dan doen we gewoon een allergie test en zien we wel verder.....

Met de wetenschap dat we in verhouding tot andere praktijken hier zeer veel allergietesten doen (zowel bloed als interdermale testen) en we tot nu toe maar 1x (JAWEL MAAR 1X!!!) een uitslag hebben gehad dat een hond niet tegen konijn kan, dus wat rauw prooidier betreft, en voor de rest het geijkte: gist, granen, mijten, pollen enz.

Deze hond krijgt geen konijn meer (én geen brok) en voor de rest alle andere diersoorten, groentes, fruit, gedroogde snacks en heeft niet meer allergisch gereageerd  :)
Door maddoc
#1011200
Om die reden wil ik zelf idd niet alle mogelijke vleessoorten voeren. Mooiste vindt ik dan zelf om een soort niet te geven, waarvan je ook het bot kunt gebruiken (eend, haas oid) als je een keer een eliminatiedieet moet gaan geven.

Mede omdat ik zelf hier een hond heb waar ik nog steeds mee bezig ben om uit te zoeken wat wel goed gaat en wat niet.
Laatst gewijzigd door maddoc op di 22 jul 2008, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fido
#1011202
maddoc schreef: Om die reden wil ik zelf idd niet alle mogelijke vleessoorten voeren. Mooiste vindt ik dan zelf om een soort niet te geven, waarvan je ook het bot kunt gebruiken (eend, haas oid) als je een keer een eliminatiedieet moet gaan geven.

Mede omdat ik zelf hier een hond heb waar ik nog steeds mee bezig ben om uit te zoeken wat wel goed gaat en wat niet.
Een hond die barft heeft levenslang een eliminatie dieet ;) ;D
Door Deesje
#1011206
mooie uitspraak fido...

ik voer ook gewoon alles en ben eigenlijk ook niet bang voor allergien.. struisvogel gaat er hier trouwens wel in maar niet van harte.. was voor ons dus een ramp als eliminatiedieet mogelijheid..  ::) :P
Door Borke
#1011266
Ik geef wat ik gemakkelijk en betaalbaar kan krijgen, wat niet noodzakelijkerwijs betekent dat ik zoveel mogelijk verschillend geef, ik wissel het graag af en verder probeer ik ook op de kosten te letten.
Eliminatiedieet ach... ik heb een kat met voedselintolerantie en die krijgt CB lam...
Door Minna
#1011284
Ik houd ook geen rekening met allergie. Zat er wel aan te denken omdat Pika haar huid helemaal zwart was en ze had jeuk, maar dat was dus toch een hormonale en ontstekingskwestie, sinds de operatie gaat het steeds beter.  :)
Volgens Tweede Lijn had ze dus al langer last van hormonen, dat resulteerde aan een chronische baarmoederontsteking, dat veroorzaakte een lever- en gal ontsteking, en omdat de lever niet meer werkte kreeg de hond dus huidproblemen.
Door ~Joke~
#1011285
Ook ik houd geen rekening met evt allergieen. Ze krijgen alles waar ik aan kan komen  ;)
Wij als mensen eten ook gevarieerd en houden geen rekening met wat er evt in de toekomst aan allergieen om de hoek mag komen kijken.
Ik denk dat als je voldoende afwisselt het ook wel wat mee zal vallen. Spike en Kyra hebben hun allergieen op brok opgedaan. Penny is op rauw opgegroeid en zij heeft nergens last van.
Door Lizzy
#1011299
Ik houd er ook geen rekening mee en voer alles waar ik goed aan kan komen. Persoonlijk denk ik dat een hond die opgroeit op vers en juist lekker veel afwisseling krijgt: niet gauw een voedselallergie krijgt.
Door De Geijsjes
#1011305
Ik houd er ook geen rekening mee en geef alles waar ik (gemakkelijk) aan kan komen. Toch hebben ze een aantal soorten nog niet gehad zoals haas of struisvogel, dus ... dan zou ik die nog kunnen benutten, als ze die tegen die tijd niet al toch geproefd hebben  :P ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door