Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#1009569
Joris heeft (denk ik) een ontstoken anaalklier. Er zit pus in en als je erop drukt loopt er dus ook pus uit. Hij piept en het doet hem duidelijk pijn.  Het stinkt helemaal niet! Ik heb ook geen idee of het normaal wel stinkt.... :-\ Had het eigenlijk in het begin van de week al gemerkt, of gemerkt.... Ik zag dat Joris regelmatig aan zijn kontje zat te likken, maar als ik zei dat ie op moest houden was dat ook geen probleem.

Heb niet de indruk dat de klier volzit, het lijkt wel alleen aan de buitenkant ontstoken. Eigenlijk ziet het er gewoon uit als een puistje.

Ik heb het daarnet voorzichtig leeggedrukt en het haar zoveel mogelijk weggeknipt. Wat kan ik nog meer voor hem doen? Gaat dit "vanzelf" over of moet ik ermee naar de DA en zo ja wat kan die eraan doen. We gaan dinsdag op vakantie en ik wil eigenlijk niet dat mijn ouders er mee komen te zitten.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1009574
Ehhh groene leem erop? :-\ Heb verder ook ff geen ideeën :-[. Weet je wel zeker dat het de anaalklier is en geen puistje dat er net in de buurt zit? :-\
Beterschap er mee  :-*
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1009575
Nee.... ik weet dus niet zeker of het een anaalklier is..... Heel eerlijk denk ik het eigenlijk niet, want als ik de verhalen altijd lees over hoe het ruikt... :-X Dit ruikt absoluut niet, maar het zit wel in de buurt van waar ik de anaalklier verwacht.

Ik merk ook eigenlijk niets aan hem, behalve dat hij het regelmatig aflikt. Hij piept niet tijdens het poepen ofzo. Zijn ontlasting is ook keurig hard.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1009660
Zit het puistje schuin boven de anus?
Dan is het waarschijnlijk een doorgebroken abces van een ontstoken anaalklier.
Daar moet je zeker morgen even mee naar de da gaan.
Jory heeft dat regelmatig gehad. De dienstdoende da zei in het weekend toen aan de telefoon: uitdrukken en schoonspoelen met de douchekop.
Maandags is het toen bij mijn eigen da is het schoongespoeld en er antibioticazalf ingespoten, en er kwam me toch nog een lading troep uit!
En ik vond dat ik er zelf al zoveel had uitgedrukt...(Meestal was er dan ook een antibiotica kuur nodig.)
Enne, stinken deed het inderdaad niet, maar was wel zeer pijnlijk en ze kon er ook goed ziek van zijn!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1009677
Het is niet de meest charmante foto, maar zo ziet het eruit:

Afbeelding

Hij ligt hier op zijn rug! Het is niet heel erg duidelijk, maar je ziet wel de gele punt en de roodheid eromheen.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1009690
Dank je wel! Ik ga morgen met Joris naar de DA. Zal wel een pijnlijke aangelegenheid worden, maar ik kan ook niet hebben dat mijn ouders er van de week mee komen te zitten....

Is het zo dat het, als het uitgedrukt en behandeld is, makkelijk geneest? Of heeft het hele specifieke zorg nodig?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1009737
Soms moest ik nog een tweede keer terug komen, om het nogmaals schoon te laten maken, maar dat is niet elke keer nodig geweest bij Jory. Als het echt heel heftig was, moest ik  zelf meer malen per dag antibiotica zalf in de fistel spuiten. Dat is natuurlijk wel wat pijnlijk.
Vaak nog wel een ab kuur erbij.
Sterkte en beterschap voor Joris :-*
Door Fido
#1009827
Hoi Pauline,

Naar de da en laten behandelen. Eigenlijk heb je de antwoorden al gekregen.
Wij spoelen de anaalklieren dan ook goed uit met een betadine oplossing mbv een canule. Als het echt een lastige fistel is dan moet het misschien zelf uitgecuriteerd worden.

Enfijn: lastig maar niet levensbedreigend ;) maar zeker morgen even naar je da gaan (enne... misschien is 't wel een puistje, altijd lastig te zien op een foto)
Door K@rin
#1009833
Ja, ik zou het voor alle zekerheid ook ff na laten kijken bij de Da.
Vooral omdat je met vakantie gaat kun je het risico niet nemen, dat hij met een fikse ontsteking komt te zitten .....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door