Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ruis
#1009335
Hallo allemaal! :)
Vorige week heb ik mezelf aangemeld, voorgesteld en verteld waarom over wil gaan op BARF -- http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1004371

Vorige week heb ik ook bij de poelier en slager boodschappen gedaan en een menu in elkaar gemaakt voor -in de eerste plaats mijn 14 jaar oude kat Maxime. Ik heb jullie rekenhulp aangepast voor de kat en omdat Max te mager is het gewicht en behoefte iets hoger ingevoerd.

Afbeelding

Ze eet dit nu een week en vindt het ontzettend lekker! :yeah: en 75 gram per dag vindt mevrouw eigenlijk te weinig, dus er gaan bijna 2 dagporties per dag doorheen. Ik laat haar maar omdat ik erg graag wil dat ze groeit.

Mijn vragen aan jullie -- klopt dit menu een beetje? En hoeveel visolie moet ik geven, en misschien nog andere toevoegingen? Max lust geen vis dus heb ik vandaag visolie softgels (voor kinderen) bij de Hema meegenomen -- het bevat echter Omega 3 EN 6 en ik ben bang dat ik alleen Omega 3 moet toevoegen omdat er al voldoende nr 6 in kippenvlees zit.

Voor degenen die mijn "voorstel-bericht" hebben gelezen en zich afvragen waarom ik niet eerst met kant-en-klaar kvv ben begonnen... dat heb ik gedaan ;) maar ze lustte het niet! De andere katten eten die voorraad nu op en hopelijk daarna gaan ze allemaal over op Barf.

Dankjewel!!!
Marlène
Laatst gewijzigd door ruis op za 19 jul 2008, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1009361
ik ben niet zo'n rekenkunidg wonder (daarvoor moet je bij flin en haar statistiekjes zijn  :D ), maar het lijkt me niet compleet en vrij eenzijdig.
trouwens wel fijn dat ze gewoon lekker en goed eet, das t belangrijkste.
hier eten ze ook ongeveer 150 gram per kat per dag naar binnen, maar Ot en Sien zijn jong en stom en erg druk en actief. Maar die zijn dan ook niet te dun, vooral holle bolle Sientje niet.

Ik geloof dat een minimum van 5 à 6 diersoorten wordt geadviseerd, en jij hebt er tot nu toe 3.
De ideale verhoudingen van een barfmenu voor een kat zijn volgens mij als volgt:
50% vleesbot (ik denk niet in kaal bot, want dat zie je niet van te voren, en is voor mij daarom te ingewikkeld)
30% spiervlees
20% orgaan

Je hebt als vleesbot alleen kippennek. Probeer verschillende kipdelen en botjes van andere dieren af te wisselen. Neus in de verschillende menu's voor variatie en wat wel en niet mogelijk is. Of stel natuurlijk vragen waar nodig.
Alleen hart en lever als orgaan vind ik ook summier. Ik geef zelf de volgende organen:
- kippenlever (liever geen rund, tenzij biologisch)
- lamshart (vinden ze lekkerder dan runderhart, en het is een extra diersoort op het lijstje)
- lamsnier (best vies in het begin, maar ze moeten niet zeuren)
- kippenmaag (eten ze beiden graag; lekkere taaie vlezige stukjes met een kipsmaak er vanzelf bij)

Ik geef als spiervlees meestal goedkoop rund, of wat witvis (koolvis), mijn variatie zit hem in vleesbot.

De visolie is alleen als je kat in kwestie echt geen rauwe vis of eventueel uit een blikje blieft. Dit idd voor de omega's. Er zijn ook andere dingen met verschillende omega's, daar was laatst hier ergens (ik dacht in de kattenafdeling) een draadje over.
Probeer eens of poezie zalm of sardien lust. Hier eten ze graag makreel; Sien ook graag rauw, Ot tot nu toe alleen een beetje uit blik.
Door ruis
#1009366
Dankje wel Koekje.  :)

Ik geef alleen kippennek omdat ze vorige week bijna stikte in een stukje kippenvleugel. De kippennekjes kan ik gemakkelijk in stukjes knippen -- gemalen bot/vlees eet ze niet!  :-\ Lamsvlees eet ze ook niet. Ja, we hebben het hier over een kieskeurige oude dame  ;D

Wat compleet betreft heb ik de percentages gebruikt van het Proodiermodel / Tom Lonsdale:

# 5-10% orgaanvlees
#10-15% eetbaar bot
#80-85% spiervlees

Uitgaande van 1 kilo kippennekken, heb ik deze aangevuld met kippenhart - en lever, doordat ze rundvlees wel erg lekker vindt heb ik 3 soorten spiervlees gebruikt en verschillende porties kunnen maken -- 1 met kalkoen, 1 met kip en 1 met rund.
Laatst gewijzigd door ruis op za 19 jul 2008, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1009385
je zou een kipvleugel kunnen hameren of anders voorpletten. dan is het zacht en makkelijker kauwbaar, maar nog niet gemalen.
ik kan trouwens met mn ikeavleeshakker ook een vleugel in stukjes hakken.

je zou ook alleen maar hele en volwassen prooien kunnen voeren, daar hoef je zelf niets meer aan uit te rekenen.
ik denk hierbij aan ratten, muizen, gerbils, kwartels, duiven en hele kippen (kip in meerdere dagen voeren, anders is het teveel).
Door Mevroi Kruim
#1009391
Kwartels hebben ook zachte botjes en daar is vaak wel goed aan te komen. Voor een menu voor langere tijd kom je met alleen kippennekken toch tekort.
En ik zou persoonlijk de verhouding hart/lever omdraaien, een prooi bevat zeker 3x zoveel lever als hart.
Door verwonderd
#1009409
Ok, daar komt ie dan: ik heb ook de rekenhulp gedownload, maar die is voor de hond. Ik heb zitten zoeken en zoeken maar ik weet niet hoe het moet. ?? %...waarvan ?? helemaal gedetailleerd (hart/lever) in grammen hoe kom ik daaraan ?? ik heb werkelijk waar geen flauw idee en ja ik vind het heel genant :-[

Boslief weegt inmiddels 4,5 kg en wat ik zo heb gezien is dat dus: 1%=45 gram x 3?? = 135 gram per dag ? en waaruit moet dat dan bestaan? of doe je dat 7x135=945 gr en dat dan opdelen in spiervlees enz enz maar waaruit moet dat spiervlees bestaan?

Waar moet ik nu precies zoeken en hoe en wat? voor wanneer je nog geen hele prooidieren voert?

Helaas ben ik behept met iets wat heet dat het helemaal precies moet :(

dank dank dank (durfde dit niet eerder aan te kaarten)
Door ruis
#1009410
koekje schreef: je zou een kipvleugel kunnen hameren of anders voorpletten. dan is het zacht en makkelijker kauwbaar, maar nog niet gemalen.
Ja, ik kan gaan timmeren op een kippenvleugel (waar ik eerst het vel vanaf moet halen (teveel vit.A)), maar het bot blijft hetzelfde als een kippennek -- van de kip.... toch?

@Koekje en Kruimel:
Helaas is een heel prooidier geen optie -- eet ze niet. :( en dat geldt voor alle onze katten.... verschillende malen heb ik hele prooidieren geprobeerd bij de katten, maar ze spelen ermee en daar blijft het bij. Ze vangen ook weleens een muis, maar die vinden we dan dood en helemaal intact voor de deur.

Wat is er mis met alleen de botten van een kippennek? Orgaan- en spiervlees kan ik varieren, maar met botten heb ik weinig keus als alles te hard is of een heel prooidier...

@verwonderd:
Als je in de rekenhulp de percentages bot, spier- en orgaanvlees aanpast aan wat jij wilt voor je kat --- en het totaal is 100%, dan rekent ie precies (op10 gram) uit wat de verhoudingen zijn.
Laatst gewijzigd door ruis op ma 04 aug 2008, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#1009411
verwonderd schreef: Ok, daar komt ie dan: ik heb ook de rekenhulp gedownload, maar die is voor de hond. Ik heb zitten zoeken en zoeken maar ik weet niet hoe het moet. ?? %...waarvan ?? helemaal gedetailleerd (hart/lever) in grammen hoe kom ik daaraan ?? ik heb werkelijk waar geen flauw idee en ja ik vind het heel genant :-[
Je vult in het gewicht van de kat en geeft 3% van het gewenste gewicht,wanneer je kat precies goed is dan vul je dus 4.5 kilo in, en neem je dus 3% van die 4.5 kilo als hoeveelheid wat je gaat voeren.
Kijk anders even wat Marlène in haar berekening heeft staan in eerste berichtje hier.
Dan zie je hoeveel zij geeft en dat kan je de hoeveelheid aanpassen voor jou kat
Helaas ben ik behept met iets wat heet dat het helemaal precies moet :(
Het fijne van zelf samenstellen is dat je echt niet heel precies hoeft te doen met de dagelijkse berekeningen.
Wanneer je alles over 2 weken balanceerd is het ook goed.
Door 202Spots
#1009412
maxime schreef: Ja, ik kan gaan timmeren op een kippenvleugel (waar ik eerst het vel vanaf moet halen (teveel vit.A)), maar het bot blijft hetzelfde als een kippennek -- van de kip.... toch?
Waarom mag je kat geen vel hebben dan? In de kipvel zit ook veel taurine wat heel belangrijk is voor katten.
En de werveltjes van 'n kippen nek zijn niet het zelfde als de botjes in de vleugel en wervels bevat meer kraakbeen.
Ik zou dus niet alleen maar nek wervels geven.
De kippen rug karkass vind ik eigenlijk nog zachter dan de vleugel en wanneer je die plat slaat dan gaat dat ook wel
naar binnen denk ik

Had nog wat opgezocht...
100 gram kipvel bevat:
Vitamin A, IU 262
Vitamin A, mcg_RAE 76

Ik denk dat er niet meer dan 5-8 gram vel op de vleugel zit,dan is dat toch niet teveel Vit A???

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 20 jul 2008, 04:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ruis
#1009414
202 Spots schreef: Waarom mag je kat geen vel hebben dan? In de kipvel zit ook veel taurine wat heel belangrijk is voor katten.
En de werveltjes van 'n kippen nek zijn niet het zelfde als de botjes in de vleugel en wervels bevat meer kraakbeen.
Ik zou dus niet alleen maar nek wervels geven.
De kippen rug karkass vind ik eigenlijk nog zachter dan de vleugel en wanneer je die plat slaat dan gaat dat ook wel
naar binnen denk ik

Had nog wat opgezocht...
100 gram kipvel bevat:
Vitamin A, IU 262
Vitamin A, mcg_RAE 76

Ik denk dat er niet meer dan 5-8 gram vel op de vleugel zit,dan is dat toch niet teveel Vit A???
Teveel vitamine A schaadt! Ik moet je het anwoord schuldig blijven voor nou (teveel gelezen de laatste weken), maar lever en kippenvel (beide veel vit. A) is teveel van het goede als ik het goed heb begrepen...

Ja, taurine is heel belangrijk voor een kat! Ik ken een aantal verhalen van mensen in Amerika die Barf geven en waarvan hun kat(ten) hartproblemen hebben gekregen. Vandaar dat ik 10% hart in mijn plaatje heb staan.

Ik had begrepen dan kippennekken "beginners" botten waren?? En als je je kat bijna ziet stikken in een stukje kippenvleugelbot wat doe je dan?? ;)
Door 202Spots
#1009415
maxime schreef: Teveel vitamine A schaadt! Ik moet je het anwoord schuldig blijven voor nou (teveel gelezen de laatste weken), maar lever en kippenvel (beide veel vit. A) is teveel van het goede als ik het goed heb begrepen...

Ja, taurine is heel belangrijk voor een kat! Ik ken een aantal verhalen van mensen in Amerika die Barf geven en waarvan hun kat(ten) hartproblemen hebben gekregen. Vandaar dat ik 10% hart in mijn plaatje heb staan.

Ik had begrepen dan kippennekken "beginners" botten waren?? En als je je kat bijna ziet stikken in een stukje kippenvleugelbot wat doe je dan?? ;)
Wanneer 100 gr vel IU 262 bevat,en het vel van 1 kippen vleugel minder dan 30 IU Vit A..
dan denk ik dat je het er niet af hoeft te halen :-\
dit kan je geven:
Vitamin A - Recommended Minimum Daily Dose for Adult Cats- 2272 IU/lb
Toxic Dose (This dose must be given daily for months ) 340,900 IU/lb
zie: http://www.peteducation.com/article.cfm ... icleid=709

Ja kippen nekken zijn beginnersbotten,maar dan moet je vroeg of laat toch wat anders erbij gaan geven?
Net als bij de hond, blijf je uiteraard ook bij de kat tijdens het eten.
En wanneer je kat ziet dat je kat moeite heeft met botten dan haal je ze uit de bek en maakt ze kleiner totdat de kat gewend is om 't zelf klein te maken ;)
Door ruis
#1009416
Dankjewel 202 Spots!  Ik ga het hele vitamine A gebeuren nog eens verder uitzoeken! Teveel verschillende meningen gelezen de laatste tijd, denk ik:)

Als kippennekken meer kraakbeen bevatten dan gewoon bot, kan ik dan niet gewoon een hoger percentage kippennek geven??

Maxime eet nu 4 tot 6 keer per dag, en geloof me, ik zit er boven op!! Ze is ouder maar ook gulzig, EN een kat :) en toen ze afgelopen week bijna stikte in een stukje kippenvleugelbot had ik het met die botten wel even gehad...

Als Max aangesterkt is kan ze misschien zelf de botten klein maken, maar vooralsnog is ze daar te zwak voor (1,8 kilo kat), 14+ jaar oud.
Door verwonderd
#1009481
maxime schreef:
Afbeelding
Hi Marlene, hoe heb jij het voor elkaar gekregen om in het gele gedeelte al die teksten te kunnen veranderen? De xls is nl protected? en nu kan ik niet invullen wat ik wens in te vullen, bijvoorbeeld Kat ipv Hond! ;-) over al het spiervlees ed maar niet te spreken. How did you do that?
Door Frummel
#1009553
Heb het net ook even geprobeerd met die rekenhulp maar als ik hem unprotected wil malekn vraagt ie om een wachtwoord  :D
Dus inderdaad how did you do that?

-edit-
Heb de file maar even gekraakt zodat ik 'm kan veranderen  :-X
Kan ik mijn menu 3-dubbel checken (hoezo perfectionist  :P)
Laatst gewijzigd door Frummel op zo 20 jul 2008, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#1009586
Frummel schreef: Heb het net ook even geprobeerd met die rekenhulp maar als ik hem unprotected wil malekn vraagt ie om een wachtwoord :D
Dus inderdaad how did you do that?

-edit-
Heb de file maar even gekraakt zodat ik 'm kan veranderen :-X
Kan ik mijn menu 3-dubbel checken (hoezo perfectionist :P)
Of even 'n mailtje naar "The Dude" sturen, want die het voor BP heeft gemaakt :-\
[email protected]
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door