Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#1008545
Ik wil het basismenu van Sien nog maals onder de loupe nemen.
Sien heeft 1 basismenu, waarin ik wat dingen varieer, maar de structuur van het menu is eigenlijk altijd hetzelfde.

Ik zou graag weten of ik hier vast aan kan blijven houden, en of het niet tekorten op de lange termijn oplevert. Het basismenu voor Sien zal namelijk ook een opzet vormen voor een basismenu voor Ot.

het weekmenu:

3% dagelijkse inname van het lichaamsgewicht (berekend op ergens tussen de 4,5 en 5 kilo Sien)
50% vleesbot
20% orgaan
30% spiervlees

maandag:
- 2 kuikentjes
- 35 gram vleesbot en 25 gram kipmaag

dinsdag:
- 2 kuikentjes
- 35 gram vleesbot en 30 gram spiervlees

woensdag:
- 2 kuikentjes
- 30 gram spiervlees en 25 gram (lams)hart

donderdag:
- 2 kuikentjes
- 35 gram vleesbot en 25 gram lamsnier

vrijdag:
- 1 sardien of kleine makreel
- 70 gram visvleesbot en 25 gram visspiervlees

zaterdag:
- 2 kuikentjes
- 35 gram vleesbot en 30 gram spiervlees

zondag:
- 2 kuikentjes
- 30 gram spiervlees en 35 gram (kip)lever


In de praktijk is het spiervlees meestal rund, en een enkele keer kalkoen- of kipfilet. Het vleesbot op maandag en dinsdag kippennek of parelhoen en op donderdag konijn. Soms zijn de zalmkarkassen op en krijgt ze op vrijdag een eendenvleugel of een gemalen nijnkop. Op zaterdag vaak een stuk eendenrug. Ik had laatst wat kippennekken met kop, en daar kreeg ze er 1 van op maandag. De avondmaaltijd voor dinsdag was dan spiervlees en kipmaag.
De vleesbotjes weeg ik niet helemaal af, das vaak een kleine kipnek (als ze groot zijn, hak ik ze in 2) of een halve kipvleugel. Eendenrug, nijn en parelhoen hak ik een beetje op de gok. Spiervlees- en orgaanporties worden wel met het weegschaaltje afgewogen.
Het visspiervlees is afhankelijk van wat ik in huis heb; soms koolvis, heel soms een blikje vis en anders een zalmwang (ik wil ook eens wat zeevruchten proberen). Vrijdag is visdag, want Sien is katholiek opgevoed.
Omdat het kuikenontbijt arm is aan calcium, krijgt Sien soms een hapje smuldier kip of een extra kippennek. Als ik geen kleine visjes in de vriezer heb voor het ontbijt op vrijdag, krijgt ze gewoon 2 kuikentjes. De vissen op de markt hier vertrouw ik niet zo op het moment, vanwege de warmte. Ze krijgt altijd 1x per week vis; heb ik helemaal geen verse vette vis, dan een blikje.

Soms krijgt ze een kwartel; een hele voor een hele dag of een halve als vervanging van het kuikenontbijt. Heel soms een hele duif samen met Ot voor een heel weekend, das met name als ik er niet ben om eten te geven, of als we bij mn moeder zitten.

Alle diersoorten die ze krijgt aangeboden (niet allemaal tegelijk):
- kip
- rund
- schaap
- eend
- konijn
- kwartel
- parelhoen
- duif
- soms kalkoen
- vis (de verschillende soorten vis reken ik onder 1 noemer)

Qua vissen krijgt ze dus:
- zalm
- sardien
- makreel
- soms tonijn
- koolvis
- zeevruchten (gaan we binnenkort mee beginnen)

Groente geef ik niet.
Ik heb Ot en Sien eens een stukje komkommer gegeven, en dat vonden ze heel leuk. Om mee te spelen wel te verstaan.
Andere bijproducten maken geen duidelijk onderdeel uit van het menu. Heel soms (1 tot 2x per maand?) krijgen ze een schepje yoghurt, of een geklutst ei als ik dat over heb van mn baksels. Sien krijgt niet meer dan 4 tot 5 kattensnoepjes per week. Als ze na het buitenspelen weer binnenkomen, krijgen ze soms een snoepje (Sien 1 en Ot soms 2). Visolie voeg ik voor Sien niet extra toe, want zij eet gewoon goed haar vissen van het menu. Sien mag soms ook Ot haar bakje uitlikken (zitten vaak wat kattenmelkresten in).


Vragen, aan- of opmerkingen, andere tips of instructies zijn allemaal welkom.
Laatst gewijzigd door koekje op ma 21 jul 2008, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1008894
als'k je basismenu zoals je 't hebt opgeschreven nareken, kom 'k op:

totaal zo'n 885 gram , zo'n 125 gr per dag
(dan reken 'k per kuiken zo'n 35 gr p. stuk) en reken 't hapje smuldier/ kipnekje niet mee (je geeft niet aan hoeveel...) ....en de eenderug van zaterdag, ter vervanging van kuikens?
van de smuldier en nek zou'k dan uitgaan van 50/50 vlees/bot, en 't vleesbot ga'k ook uit van 50/50
  duif en kwartel heb 'k niet meegerekend..., maar 'k meen dat je die compleet geeft...?
de vis reken 'k ook gemakshalve als compleet...
en dus gaat 't vleesbot % in de berekening dan nog wat omhoog..(+ smuldier en nek)

kuikens: 420 gr , 47.4 %
vleesbot 140 gr, 15.8 %
spiervlees 120 gr, 13.5 %
orgaan 110 gr , 12.4 %
vis 95 gr , 10.7 %

'k vind je variatie van vleessoorten om van te likkebaarden,
'k zou wèl m'n bedenkingen hebben over 't aantal kuikens, maar zo te zien vervang je die ook regelmatig voor vleesbot...
  een hele dag vis? gaat dat goed? ze krijgen hier 2 keer in de week een halve maaltijd, anders gaan ze aan de drekpoep....

miss is't makkelijker om 'n 2 weekelijks menu te maken;
naar mijn idee is't dan eenvoudiger om verschillende dingen regelmatig aan bod te laten komen,
in mooie hoeveelheden, en blijft 't overzichtelijk?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1009160
ze eten hier heel veel kuikens, Sien minimaal 12 per week. de kuikens zijn als ontbijt, 2 per kat. Hier zijn de kuikens eerder 30 gram ipv 35.
De eendenrug van zaterdag is de avondmaaltijd; spiervlees en vleesbot ineen. Op vrijdag worden de 2 kuikens vervangen door 1 hele sardien of makreeltje.
De hele dag vis gaat best goed, maar als ze een tijd niet een hele dag vis heeft gehad, moet ik het weer wel langzaam opbouwen. Sien heeft er 1x diarree van gehad, toen kreeg ze de zaterdagavondmaaltijd een zakje (want ik had vergeten te ontdooien voor haar) en op zondag lever. De maandag had ze toen plakstront.
Die extra kipnek of stuk smuldier (gram of 25) zijn om het calciumgebrek van de kuikens wat op te voeren, want die kuikens beslaan de helft van het menu zowat, maar zijn niet compleet. Ze krijgt dat extra 1x per 2 weken ongeveer. Teveel bijvoeren kan niet, want slank is ze vooral niet te noemen.
Een 2wekenlijks menu maken, lijkt me erg omslachtig, ik ben heel erg aan deze structuur gewend (ken het inmiddels uit mn hoofd), en Sien vind de vaste dagen erg fijn.

sien is helaas ook erg gewend aan het kuikenontbijt. Als de kuikens even op zijn, en ze krijgt een halve kwartel als ontbijt, zal ze deze gerust laten liggen. En van kuikens weet ik zeker dat ieder zijn eigen kuikens opeet, dus hoef ik er niet als een politieagent bij te blijven staan.
Ot krijgt iig op zondag (en vaak ook op andere dagen) een ratje of een dikke gerbil als ontbijt. Ik vind het heel makkelijk om hele prooitjes 's ochtends uit de delen. Sien eet dit helaas niet. Die eet alleen gevogelte en rundspiervlees en wat schapenorgaan en nijn. Als ik de gerbil in het bakje bij de kuikens heb laten ontdooien, dan doet Sien ook moeilijk over haar kuikens, want die stinken dan naar knaagdier  :-\

1x per dag eten zou misschien een optie kunnen zijn om van de kuikens af te kicken. alleen lijkt me dat hier niet zo handig. Ot kan niet in 1x grote hoeveelheden wegwerken, en eet haar avondmaaltijd al vaak in 2 porties. Ook zijn ze hier heel actief en krijgen ze dan tussendoor teveel honger. Toen Sien nog niet helemaal vers at, maar ook voer met koolhydraten, merkte ik dat ze dan 3 uur voor de maaltijd last kreeg van haar bloedsuikerspiegel, voor zover ik dat kan zien. Ze werd suf en ging zielig in een hoekje zitten, etc.

het lijkt me dat de afwisseling wel goed is, ondanks dat ik niet alle soorten altijd op voorraad heb (heb nu geen parelhoen en minder vissen en de eend is vorige week opgegaan), probeer ik wel de voorraden snel aan te vullen. volgende week gaan we naar mn moeder, en daar ligt parelhoen en wat eend.
ik zit een beetje met de hoeveelheid calcium.
Door verwonderd
#1009933
wat is dit fijn! Ik heb alles overgeschreven en Koekje, ik vind het erg knap dat je dit in elkaar hebt gefrutseld.

Flin, hoe ziet jouw barfmenu er dan uit?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1009936
flin is volgens mij nu op vakantie, maar ze heeft wel vaker haar menu voor de snorren gepost. wellicht kun je het vinden als je op haar berichtengeschiedenis zoekt.
Door verwonderd
#1009938
koekje schreef: flin is volgens mij nu op vakantie, maar ze heeft wel vaker haar menu voor de snorren gepost. wellicht kun je het vinden als je op haar berichtengeschiedenis zoekt.
OH JA! dat is waar!

Dank voor de tip!!!
Door Frummel
#1011137
Thanx, deze gaat ook in het dossier  8)
Lijkt veel op wat ik Banzai geef, alleen dan minder kuikens.
Ik geef zo'n 75gr spiervlees/ 75gr vleesbot per dag.
En dan 2 keer per week een kuiken.
Door flin
#1022333
verwonderd schreef: Flin, hoe ziet jouw barfmenu er dan uit?
we zijn weer thuis...!

en 'k heb zeker wat menu's laten vallen hier ergens....
nu verandert er wel weer n's wat, en eigenlijk wordt 't alsmaar makkelijker...
zoalst er nu uitziet:

voor 3 snorren: zo'n 400 gr op 'n dag, +/- 130 gr per kat

's avonds:

1 duif ( geen karkas, dus met vlees, zonder ingewanden, +/- 200 gr)
of
1 kwartel (idem als duif)
of
kwart plofkip (250 gr)
of
deel konijn/parelhoen (alleen uit de aanbieding)
met als garnering: groente-etensrestjes , zoals broccolie, worteltjes, doperwtjes...en soms een stukje aardappel

's morgens:

hart (kip, of lam, of rund) 3 x 40 gr
of
lever(kip, rund) 3 x 50 gr
of
nier of maag (kip) 3 x 40 gr
of
kip smuldier met vis vermengt: 2 x in de week; 100 gr smuldier + 75 gr vette vis
ingewanden krijgen ze dus wekelijks een kleine portie

daarnaast: 's morgens:

pens enkelvoudig smuldier( omdat ze't zo lekker vinden) 200 gr
of
2 kleurhamsters
of
6 1-dagskuikens
of
lap rundvlees 200 gr
of
rund enkelvoudig smuldier met ei 200 gr
of
lap paardevlees 200 gr
of
kippenvleugels
of
anders uit 'n aanbieding....

m'n vriezertje is net groot genoeg om voor ruim 2 weken voor 3 katten in te slaan; en eigenlijk haal 'k dus wekelijks de benodigdheden,
aan de kwartels en duiven (want zo'n 200 gr) hoef 'k weinig te wegen en choppen (in driën is mooi zat) en de plofkip is makkelijk gedeeld in 4-en, en dan 't kwart weer in drieën...
de levertjes en andere organen kan 'k op gewicht kopen, en lamshart weegt ongeveer 350 gr, dus da's voor 3 weken zat...
natuurlijk weeg 'k 't af en toe nog na, maar 't word echt steeds meer 'op 't zicht' werken...


't meeste vlees haal 'k van de weekmarkt, 't is dan ook allemaal voor menselijke consumptie bedoeld;
nu de markt-poelier me een beetje kent, en weet waarvoor 'k 't gebruik, wil de prijs wel n's heel vriendschappelijk zijn....(of omdat de duiven miss wat oud waren... ;D ;D)
de hamsters en 1-dagskipjes haal 'k bij de dierenwinkel in't durp (die verkoopt ook spinnen en allerlei slangen...)
verders de discount winkelketens voor plofkip en andere vleesaanbiedingen....
en de smuldier houdt de algemene aanschafsprijs weer wat lager; 'k betaal hier 50 c. voor 'n bakje van 400 gram...ongeacht welke soort...

als 'k alle diersoorten zo bij elkaar tel, kom 'k op zo'n 10 soortjes...lijkt me mooi...
Laatst gewijzigd door flin op wo 06 aug 2008, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door PamPapilio
#1039993
flin schreef: en de smuldier houdt de algemene aanschafsprijs weer wat lager; 'k betaal hier 50 c. voor 'n bakje van 400 gram...ongeacht welke soort...
Ok wacht stop ho.. ik heb net nog smuldier gehaald, 400 gram.. pens bijvoorbeeld bij de vomar.. en daar betaalde ik 1.20 of 1.30 ofzo!?!

Waar haal je die bakjes voor zo weinig ;)
Door flin
#1040002
PamPapilio schreef: Ok wacht stop ho.. ik heb net nog smuldier gehaald, 400 gram.. pens bijvoorbeeld bij de vomar.. en daar betaalde ik 1.20 of 1.30 ofzo!?!
Waar haal je die bakjes voor zo weinig ;)
ik sta stil... ;D

hier in't durp een Agrimarkt; keten v/d boerenbond,
c-1000 idem....ohw, en dan gaat 't om enkele pakjes, dus geen grootverbruik hoeveelheden oid ;)

de Vomar verdient lekkur :D :D ; kijk anders even op de site van Mulder (leverancier van....)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door