Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door verwonderd
#1008021
Ben idd een tijdje niet op barfplaats geweest.

Inmiddels doet bosliefje het sinds bijna 4 maanden helemaal goed op vers. Geen diarree meer en een gewichtstoename waar je u tegen zegt. Ze is nu 14 maanden jong.

Titer laten bepalen en het is helemaal ok.

Ik heb de mogelijkheid om binnenkort een Noorse gezonde kater bij haar te kunnen plaatsen (brokkenkater, maar gaat dus overgezet worden). Lijnen e.d. en karakters zijn weloverwogen uitgezocht. Ja, het kan en natuurlijk is het altijd maar afwachten.

Wel of niet doen?
Laatst gewijzigd door verwonderd op vr 05 sep 2008, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maddoc
#1008129
hoi!
ja voorspellen kun je het nooit van te voren, en een kitten bij een volwassen kat wordt iha makkelijker geaccepteerd, een volwassen kat bij een volwassen kat kan beide kanten op gaan.  Ligt idd ook aan beide karakters en of ze andere katten kennen/hebben gekend.
ik las vanavond in een ander topic dat jouw Bosliefje door het gaas naar de buurkat zat te hengelen en dus blijkbaar van zijn aanzicht niet in de stress en de paniek schiet, dat is een positief teken.
het is sowieso wel verstandig om de introductie goed te begeleiden en hem niet plompverloren voor haar neer te zetten ;)
er zijn mensen bij wie ook dat goed gaat, maar vaker toch ploft de boel dan :)

ik heb zelf steeds veel geluk (en ook wat wijsheid :)) gehad bij de katten die ik in de groep heb moeten introduceren en heb nog steeds een grote, hechte familie, maar ik ken ook mensen bij wie zoiets steeds fout gaat (en dan is een grote groep katten niet leuk, niet voor hen en niet voor jezelf).
Toen ik nog maar 2 katten had heb ik er een volwassen kat bij opgenomen, toen ik er al 6 had een kitten dat ik buitenaf gevonden had en zoiets kleins dat beweegt was toch wel doodeng eerst maar ook al heel snel niet meer.
Vorig jaar een kater van 8mnd (met 3 poten, dus wel erg vreemd) en een paar maand geleden een volwassen , inmiddels ex, zwerfkater. Deze is natuurlijk nog niet helemaal een vd groep, maar wel al een heel eind op weg, met de driepoot ligt hij al te rollebollen en elkaar te wassen, met de anderen is de persoonlijke zone al zo klein dat langs elkaar heenstrijken en elkaar beruiken van achter oke is, met elkaar iets langer neuzen is nog spannend, verder liggen ze dus ook gewoon met z'n negenen samen op de bank te slapen.
Maar ik heb ze dus niet zo maar gelijk tussen de rest laten rondlopen.
Door verwonderd
#1008141
:o
Wat een gezellige familie heb jij, wat heerlijk veul katten ;D

Neeee bosliefje raakt niet onder de indruk van geblaas. Blijft gewoon doorhengelen en prrrt naar mij zo van goh, waaromtoetiedatnou??

Ik dacht eerder aan het parasietenverhaal  :-X

Maar, misschien toch maar bij de welbekende dierenartsen informeren...
Door verwonderd
#1008147
maddoc schreef: ah zo,

ik dacht dat je dat al voor jezelf besloten had zoals je het bracht,

een kitten is idd wel gevoeliger qua weerstand dan een volwassen kat.
kwam ook door een pb-wisseling deze avond. En toen begon ik er weer over na te denken. Het voelt nl al eeuwen aan dat bosliefje goed gaat  :) en ze is behoorlijk evenwichtig, onverstoorbaar (huis vol kids hier, mevrouw gaat midden in de kamer liggen op een kussen, ja ja de koningin) relaxed...
Nu meen ik mij te herinneren dat men mij had aangeraden dat ik toch liever nog een jaar moest wachten. Maar ik vind haar mentale welzijn ook belangrijk  :) en ja, ze gaat het liefst naar de buurkatten toe. Kitten zie ik idd helemaal niet zitten (zou dat het liefste willen, maar dat vind ik pas echt een risico!). Sowieso had ik daarom al besloten voor een volwassen herplaatser te gaan, dat heb je dus goed gelezen: dat besluit staat vast.
Maar wanneer...that's the question: in augustus dit jaar nog of toch langer wachten...peins peins peins...kan nu nl aan een prachtige lieve rustige herplaatser komen, die prachtig past bij bosliefje.... Mailwisseling is geweest en baasje ziet mij zitten als gouden mandje.
Door maddoc
#1008152
ja, dat is dan wel een hele mooie kans.

en het gaat nu toch al een hele tijd goed? maanden? of lijkt dat maar zo lang?
ik heb niet zo paraat hoe lang cryptosporidium in de omgeving aanwezig kan blijven met gevaar op besmetting?
#1008268
Als je nu aan een goede herplaatser komt die qua karakter goed bij Bosliefje lijkt te passen, dan zou ik die met beide handen (of alle 4 de pootjes  ;) ) aangrijpen.
Het belang van een goede introductie kan niet overschat worden: doe het op de juiste manier en neem vooral je tijd. Enkele dagen tot een week uittrekken is niet overdreven!
Door verwonderd
#1008400
Kefraya schreef: Als je nu aan een goede herplaatser komt die qua karakter goed bij Bosliefje lijkt te passen, dan zou ik die met beide handen (of alle 4 de pootjes  ;) ) aangrijpen.
Het belang van een goede introductie kan niet overschat worden: doe het op de juiste manier en neem vooral je tijd. Enkele dagen tot een week uittrekken is niet overdreven!
:-*
Jeetje...
dank je wel.
Ga wel op mijn gevoel af, dat wel en ik heb natuurlijk ook de achterwacht die alles vanaf augustus heeft meegemaakt en ook bij ons langs is geweest (fokker van kitten dat uiteindelijk dus niet hier kon komen wonen) en ook zij vindt hem (ze heeft de lijn uitgeplozen, kent de fokkers van die kater, heeft vele foto's gezien) geweldig! En ja, ze heeft alles over crypt. verzameld en ja ze kent het karakter van bosliefje en idd, zoals sommigen al opmerkten: ze is totaal niet van slag of gestressed door vriendje.
Door verwonderd
#1008403
maddoc schreef: ja, dat is dan wel een hele mooie kans.

en het gaat nu toch al een hele tijd goed? maanden? of lijkt dat maar zo lang?
ik heb niet zo paraat hoe lang cryptosporidium in de omgeving aanwezig kan blijven met gevaar op besmetting?
Hihihi het gaat pas vanaf april goed! Maar idd, het lijkt al heel erg lang!

De crypt in de omgeving is nu iig morsdood. Sowieso. Ook omdat ze afgezien van die paar CBnatuurfledders i.c.m. het vreselijke warme weer toen in april/mei geen diarree meer heeft gehad.

Yep, het is een waanzinnige kans. Grappige is dat ik net als bij bosmeisje op zijn uitstraling ben gevallen...als een blok. Hij schijnt nl helemaal verguld te zijn met een aai over zijn bol en is zeer bescheiden. Nee, ik zou niet op zijn uiterlijk zijn afgegaan. Deed ik bij bosliefje ook niet en nu vind ik haar de allermooiste van de hele wereld  :D

Ik ben eigenlijk knetter van de classic black tabby. Zonder wit svp.  ;D ;D ;D Nu vind ik de witte pootjes van bosliefje en dat blesje van haar om op te vreten. Dus ach, wat is uiterlijk...gezondheid is het allerbelangrijkste!
Door Hekate
#1008410
Het klinkt allemaal wel heel erg positief! Maar eerlijk is eerlijk ik ben absoluut geen kenner maar een enorme leek.

Als het niet te veel offtopic word hierdoor. Wat bedoelen jullie met een goede introductie? Of beter, hoe zou volgens jullie een goede introductie in zijn werk moeten gaan? Meer dan een keertje kamertje wisselen zodat ze elkaar geur leren herkennen voordat ze elkaar zien kan ik nl niet verzinnen.  :-[


Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst, als hij dat inderdaad gaat worden, verwonderd!
#1008429
Wij hadden 4 katten, 3 american curls en 1 siamees. Toen kwam iemand aan met het feit dat er 2 curls te plaatsen waren. Oke het waren zussen van 1 van mijn katten, maar na het verlaten van het nest is er geen contact meer geweest

We hebben ze ertussen gezet, vooral ons nergens mee bemoeid, en het ging perfect.

Op dit moment hebben we nog 4 curls. De 3 zussen en 1 'vreemde' zeg maar ;)
Het gaat nog steeds perfect, en zelfs de komst van een hond heeft de band van de 4 niet beschadigt, nog de katten zelf

Vaak willen wij zelf teveel regelen, en moeten ze het zelf meer uitzoeken(tenminste dat is mijn ervaring)
Wel zorgen dat je erbij bent, dat als het echt fout gaat, je kan ingrijpen. Maar zorg dat je dat dan niet te snel doet.....

Ik zou dus zeggen GA ER VOOR!!!
#1008524
Hekate schreef: Als het niet te veel offtopic word hierdoor. Wat bedoelen jullie met een goede introductie? Of beter, hoe zou volgens jullie een goede introductie in zijn werk moeten gaan? Meer dan een keertje kamertje wisselen zodat ze elkaar geur leren herkennen voordat ze elkaar zien kan ik nl niet verzinnen.  :-[
Je zal wel meer moeten doen 'een keertje kamertje wisselen'. Het komt er in principe wel op neer, maar je zal er de tijd voor moeten nemen. Er staan op internet een aantal sites van afgestudeerde gedragstherapeuten (ik ben nog niet klaar, en mijn site is ook nog in opbouw) die dat goed omschrijven, bv. http://www.kattengedragstherapie.nl/set1.html en dan doorklikken naar Tips > nieuwe kat.

Het hangt ook af van het karakter van de kat: sommige rassen zijn territorialer dan andere, sommige katten meer dan andere. Ik ben laatst nog op consult geweest bij mensen die geen goede introductie gedaan hadden en waar het goed mis was tussen de katten. Dus liever wat té voorzichtig dan eindigen met sproeiende en vechtende katten, vind ik.
#1008532
Hekate schreef: Meer dan een keertje kamertje wisselen zodat ze elkaar geur leren herkennen voordat ze elkaar zien kan ik nl niet verzinnen.  :-[


Nou........................  ;)

2 poezen bij elkaar zetten, vooral als ze volwassen zijn, gaat niet zonder slag of stoot.
Het kan zelfs echt helemaal fout gaan.  :-\
Ze zijn nl meestal in een groep de baas, en de enigste die ze "tolereren" is een kater.

2 katers, wederom als ze volwassen zijn, gaat meestal ook niet echt denderend, want die zijn behoorlijk territorium gericht, en als je niet uitkijkt, gaan ze lopen sproeien, zelfs als ze al gecastreerd zijn.
Dan hebbie ook een problemos.  ;D en een behoorlijk probleem.

Nogmaals, het KAN zo gaan, vaak bij Siams het geval, (ervaring)  het hoeft niet.
Maar er gewoon tussen "kwakken" zou ik niet zomaar doen.

Panth.  Afbeelding
Door brie
#1008560
Tja, of iets wel of niet goed gaat, dat kan je van te voren toch nooit voorspellen
Ook niet of het goed zal gaan qua gezondheid. Wat dat betreft kun je eeuwen blijven twijfelen tussen wel/ niet een goede keus...

Ik kan me voorstellen dat je het niet aandurft om er een kitten bij te nemen (jammer hoor)
Maar ja, ik denk dat je voor jezelf toch wel de keus hebt gemaakt?  ;)
En als je straks een combi kater/poes of poes/ poes krijgt  (weet zo niet meer welke combi het nu was?) dan zal het even tijd nodig hebben (mijn ervaring is toch wel een paar maanden voordat alles gesetteld en weer terug bij het oude is) maar dan komt het ook wel goed.

Ik zou er voor gaan!!! :D
Wellicht zou je wat meer info over de gezondheid van de as schoonheid kunnen vragen?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door