Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Danny
#1008275
Wie kan me helpen met wat advies.
Gina heeft vorig jaar met 13 weken de Rabies enting gehad. (ze gaat mee op vakantie) Dat was begin maart.
Dit jaar weer de Rabies gekregen, ook weer begin maart.

Hoe en wat als ik haar eens mee wil nemen naar engeland.
Ze moet dan getitert worden volgens mij.
Ik dacht ik laat haar nu dan titeren, maar nu gaf iemand mij het advies om haar nu weer eerst te enten en dan na 30 dagen te titeren....

Wie heeft een goed advies?
Kunnen alle artsen een titer doen?
Door Femke
#1008316
Danny schreef: Wie kan me helpen met wat advies.
Gina heeft vorig jaar met 13 weken de Rabies enting gehad. (ze gaat mee op vakantie) Dat was begin maart.
Dit jaar weer de Rabies gekregen, ook weer begin maart.

Hoe en wat als ik haar eens mee wil nemen naar engeland.
Ze moet dan getitert worden volgens mij.
Ik dacht ik laat haar nu dan titeren, maar nu gaf iemand mij het advies om haar nu weer eerst te enten en dan na 30 dagen te titeren....

Wie heeft een goed advies?
Kunnen alle artsen een titer doen?


voor rabies kunnen alle dierenartsen een titerbepaling doen. Ze nemen bloed af en sturen het op naar het lab.
Eerst enten en 30 dagen later titeren vind ik echt de grootste onzin die bestaat, en degene die je dit verteld heeft snapt echt niet wat titeren inhoudt.

Je kan het vergelijken met een advies als je wil controleren of een literfles water vol of leeg is.
"Schenk eerst 1 liter water in de fles, ga daarna pas controleren of de fles vol is, dan weet je zeker dat hij niet leeg is"

Maar een fles die al vol zit, kan je niet nóg voller maken, dus dan heb je voor niks die ene liter water erin geschonken.
Aangezien te vaak vaccineren niet verstandig en zelfs schadelijk is, raad ik je aan om eerst de titerbepaling te doen. Is de titer toereikend: dan hoef je niks te doen. Is de titer niet toereikend: dan moet je alsnog enten.
Ik denk dat je voor Engeland na de eventuele enting nog een keer een titerbepaling moet laten doen, dus als je pech hebt dan moet je 2 keer die titerbepaling betalen.
Overigens hoef je maar éénmalig een titerverslag te hebben; als je hierna je hond iedere 3 jaar vóór de vervaldatum laat enten dan hoef je verder niet meer te titeren.

hier kan je trouwens meer lezen over het invoeren van je hond in Engeland (o.a. waar je op moet letten bij het titerverslag van de enting: het chipnummer moet er op staan)

http://www.dogsincluded.nl/invoer/gb.htm

Als ze echter twee keer in een jaar geënt is zal het met die titer wel goedkomen.
Laatst gewijzigd door Femke op vr 18 jul 2008, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1008317
Danny schreef: Wie kan me helpen met wat advies.
Gina heeft vorig jaar met 13 weken de Rabies enting gehad. (ze gaat mee op vakantie) Dat was begin maart.
Dit jaar weer de Rabies gekregen, ook weer begin maart.

Hoe en wat als ik haar eens mee wil nemen naar engeland.
Ze moet dan getitert worden volgens mij.
Ik dacht ik laat haar nu dan titeren, maar nu gaf iemand mij het advies om haar nu weer eerst te enten en dan na 30 dagen te titeren....

Wie heeft een goed advies?
Kunnen alle artsen een titer doen?

Gebruikelijk is het om te enten en dan na 30 dagen bloed af te nemen, dan gaan we ervan uit dat alles oké is en moet je 6 maanden wachten tot grenspassage. Iedere Da kan daarvoor bloed afnemen en dat moet hij/zij dan opsturen naar een erkend instituut.
In jouw geval zou ik direkt laten titeren zonder bij te spuiten. In principe moet dat ook goed zijn.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1008318
Femke schreef:
voor rabies kunnen alle dierenartsen een titerbepaling doen. Ze nemen bloed af en sturen het op naar het lab.
Eerst enten en 30 dagen later titeren vind ik echt de grootste onzin die bestaat, en degene die je dit verteld heeft snapt echt niet wat titeren inhoudt.

Je kan het vergelijken met een advies als je wil controleren of een literfles water vol of leeg is.
"Schenk eerst 1 liter water in de fles, ga daarna pas controleren of de fles vol is, dan weet je zeker dat hij niet leeg is"

Maar een fles die al vol zit, kan je niet nóg voller maken, dus dan heb je voor niks die ene liter water erin geschonken.
Aangezien te vaak vaccineren niet verstandig en zelfs schadelijk is, raad ik je aan om eerst de titerbepaling te doen. Is de titer toereikend: dan hoef je niks te doen. Is de titer niet toereikend: dan moet je alsnog enten.
Ik denk dat je voor Engeland na de eventuele enting nog een keer een titerbepaling moet laten doen, dus als je pech hebt dan moet je 2 keer die titerbepaling betalen.
Overigens hoef je maar éénmalig een titerverslag te hebben; als je hierna je hond iedere 3 jaar vóór de vervaldatum laat enten dan hoef je verder niet meer te titeren.

hier kan je trouwens meer lezen over het invoeren van je hond in Engeland (o.a. waar je op moet letten bij het titerverslag van de enting: het chipnummer moet er op staan)

http://www.dogsincluded.nl/invoer/gb.htm

Als ze echter twee keer in een jaar geënt is zal het met die titer wel goedkomen.
:-\
Elke fabrikant van rabiësvaccins adviseert in de bijsluiter over de periode die moet zitten tussen het toedienen van de prik en het testen van het bloed. Doorgaans staat hier een maand voor. Maar iedere hond reageert anders op het aanmaken van antilichamen. Als de test niet positief is moet'ie over. En moet je opnieuw betalen.

Bron:http://www.dogsincluded.nl/invoer/gb.htm
Door Femke
#1008328
Angelique schreef: :-\
Elke fabrikant van rabiësvaccins adviseert in de bijsluiter over de periode die moet zitten tussen het toedienen van de prik en het testen van het bloed. Doorgaans staat hier een maand voor. Maar iedere hond reageert anders op het aanmaken van antilichamen. Als de test niet positief is moet'ie over. En moet je opnieuw betalen.

Bron:http://www.dogsincluded.nl/invoer/gb.htm
maar het gaat dan toch over een periode van minimaal 30 dagen? Als Gina 12 maanden geleden geënt is, dan is dat toch minimaal 30 dagen? Volgens mij geldt voor bepaalde landen zelfs dat er minimaal 3 maanden tussen enting en titerbepaling moet zitten.
Door mirjam_dc
#1008330
Ik heb hier zelf de nodige ervaring mee op mogen doen. Het is inderdaad niet nodig om binnen 30 dagen te titeren maar soms wordt het aangeraden als de hond bij een vorige titerbepaling geen of een hele lage titer had. Ik heb begin dit jaar Duco laten titeren voor Rabiës en toen kwam eruit dat hij helemaal geen antistoffen in zijn bloed had. Ik heb toen in overleg met de DA besloten om nogmaals te enten en wel gelijk na 30 dagen weer te titeren. Dit is juist omdat de hond naar verwachting de eerste weken veel antistoffen gaat aanmaken en het daarna (heel langzaam) weer wat zakt. Toen had Duco inderdaad een maximale titer. Jammer genoeg kunnen we nu toch nog niet naar Engeland omdat de nieuwe aanwinst Syma eerst weer geënt (hij was alleen als pup geënt en deze was niet meer geldig) en getitert moest worden. Er moet wel minimaal een half jaar tussen de titerbepaling en het moment dat je binnen mag in de UK zitten. Regels, regels :( :( En voor sommige Scandinavische landen is het weer anders, daar moet juist een half jaar tussen de enting en de titerbepaling zitten! Mocht ik dus naar Zweden willen, zou ik Duco nogmaals moeten laten titeren. Voor Syma wacht ik dan ook met titeren totdat de halfjaartermijn verstreken is, mochten we dan die kant op willen dan scheelt met dat tenminste weer (als het dan tenminste goed is ::) ) maar Duco was geen doorsnee geval omdat toen hij een de eerste keer getiterd werd nog maar een keer geënt was en met jonge honden wil het dan wel eens niet goed gaan.

In jouw geval zou ik gewoon laten titeren en niet eerst weer (!) enten. Zoals Femke al schreef, als ze tweemaal in een jaar geënt is, is de kans dat je een slechte uitslag krijgt niet zo groot.
Door Femke
#1008333
nog een persoonlijke toevoeging: ik weet niet hoe oud Gina is? Anderhalf ofzo?
Als ik zo'n jonge hond voor de derde keer rabiës moest laten enten, dan ging ik geloof ik naar een ander land op vakantie  :-\
Door Danny
#1008360
Ja ik dacht dus zelf ook al om eerst te titeren nu.,...lijkt me onzin om nu al weer te enten...toch.
Ja ze is nu 19 maanden.
Ze is niet 2 keer in 1 jaar geent, de eerste keer toen ze 13 weken was en toen 1 jaar later weer.

Ik zal mijn da eens vragen. Hoe snel heb je de uitslag van die test? Weet iemand de kosten ongeveer?
Ik ga niet op vakantie hoor naar Engeland....nou ja we willen er waarschijnlijk met een aantal mensen gaan trainen vandaar. Ach is toch een beetje vakantie he!
Door mirjam_dc
#1008376
Ik betaalde 75 euro voor de test en het duurde ongeveer 10 werkdagen voordat de uitslag bekend was. Prijs en tijd zullen mede afhankelijk zijn bij welk laboratorium je DA de test laat doen. Die van mij werkt met het Pasteur instituut in Brussel. Ik had wel van te voren bij meerdere DA's geïnformeerd en die 75 was toen echt goedkoop;  is echt wat het de DA ook kost (vertelde hij me, en ik vertrouw hem wel).
Door Eliasnarda
#1008389
Ik heb voor 2 rabiesentingen 70 euro betaalt inclusief consult.
Bloed testen heb ik geinformeerd bij 3 DA''s ,de prijzen verschillen nogal.
De voordeligste 76 euro per hond en de duurste 129 euro per hond.
Door Deesje
#1008684
rabies is voor de meeste landen nu vastgesteld op 3 jarige duur maar engeland is vaak iets strenger dus weet neit of je daar officieel  nog ieder jaar rabies moet enten..
Door mirjam_dc
#1008855
Deesje schreef: rabies is voor de meeste landen nu vastgesteld op 3 jarige duur maar engeland is vaak iets strenger dus weet neit of je daar officieel nog ieder jaar rabies moet enten..
Nee hoor, gelukkig niet. Ook voor Engeland geldt de 3 jarige geldigheidsduur voor die vaccins die daar officieel voor geregistreerd zijn.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1009556
Femke schreef:
voor rabies kunnen alle dierenartsen een titerbepaling doen. Ze nemen bloed af en sturen het op naar het lab.
Eerst enten en 30 dagen later titeren vind ik echt de grootste onzin die bestaat, en degene die je dit verteld heeft snapt echt niet wat titeren inhoudt.
Eh ik geef dit advies ook vaak, en ik weet echt wel wat titeren inhoudt :-X
Het is gewoon zo dat na één keer vaccineren de titer niet altijd hoog genoeg is en na twee keer wel. Die test is gewoon erg duur. Veel mensen betalen liever 2 x een vaccinatie en 1 test.
Tsja slechter voor het dier, ik weet het, maar in het dagelijkse leven geven de financien vaak de doorslag.
Door Chaos
#1009742
mirjam_dc schreef: ... En voor sommige Scandinavische landen is het weer anders, daar moet juist een half jaar tussen de enting en de titerbepaling zitten! ...
Tussen enting en bloedafname moet 4 maanden (120 dagen) zitten voor Zweden en Noorwegen. Bron: http://www.dogsincluded.nl/invoer/zweden.htm
Dus ja, als je ze ooit mee wilt nemen naar Zweden/Noorwegen, en ook naar Groot Britanië/Ierland zou ik de 120 dagen termijn aanhouden.
Danny schreef: Dit jaar weer de Rabies gekregen, ook weer begin maart.
Als het goed is zit je nu dus iets meer dan vier maanden na de laatste enting. Als je nu laat titeren en de titer is hoog genoeg, zit je goed voor al die landen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door