Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roellie
#1007770
Waarom geven we de honden yoghurt?
Heeft het nog een extra werking of is het gewoon voor de lekker?

Ik geef Mikki namelijk altijd yoghurt (soms verdunt met water) gewoon omdat ze het zo super lekker vindt.
Dus ik geef het eigenlijk gewoon soms als extra verwenning.

Is het eigenlijk wel goed voor ze?
Melk mag toch ook niet?

Groetjes

Roellie
Door Lizzy
#1007776
Oh maar dat sommige van ons wel yoghurt geven wil niet zeggen dat we dat allemaal doen of dat het nodig is hoor! Ik geloof persoonlijk niet dat zuivel nou echt gezond is voor de hond (of mens). Maar ze krijgen hier af en toe een likkie omdat ze het lekker vinden. Rauwe geitenmelk mag wel. Gepasteuriseerde koeienmelk mag wel maar is echt volstrekt zinloos om te geven en veel honden krijgen er dunne ontlasting van.
Door dorinekok
#1007784
nou goeie vraag zeg!
Ik maar denken dat het zo goed zou zijn als een soort probioticum. ???
Hoef ik dus ook al niet meer te geven....
Door Lizzy
#1007810
dorinekok schreef: nou goeie vraag zeg!
Ik maar denken dat het zo goed zou zijn als een soort probioticum. ???
Hoef ik dus ook al niet meer te geven....
Als je hond probiotica nodig heeft, dan kun je natuurlijk yoghurt geven. Je kunt ook kefir of probiotica capsules geven.
#1007835
Ik geef Bentie bijv. bijna elke ochtend een laagje kefir. Ze vind het super lekker. Ik heb de houdbare melk van de Aldi gepakt en daarmee maak ik het klaar. Benties ontlasting is goed met kefir en met bijv. yoghurt en kwark dan is het wat dunner. Maar wat doet kefir precies, want we geven het voor de voedingsstoffen, net zoals groente en fruit.
Door Antonia
#1014129
Het klopt, yoghurt (en dan met name biogarde yoghurt) is goed voor de darmflora. Biogarde bevat bacteriën van de goede soort, die zorgen voor een juiste balans in de bacteriehuishouding. Dat zijn onder andere dezelfde soort bacteriën die je ook in een geconcentreerde vorm tegenkomt in pro biotica (voedingssupplement). Yoghurt is om die reden dus goed.
Aan de andere kant is yoghurt een melkproduct en melkproducten bevatten een enzym (lactose) waar veel volwassen mensen en dieren niets meer mee kunnen en zelfs gevoelig op kunnen reageren. Dat komt omdat bij volwassen dieren het enzym lactase, dat is de stof die nodig is om het enzym lactose af te breken, niet of nauwelijks meer in het lichaam voorkomt. Mensen en dieren met gevoelige darmen reageren daarom soms verkeerd op het gebruik van yoghurt. In dat geval is een goed alternatief voor yoghurt het gebruik van kefir.

Overigens geef ik mijn honden regelmatig Biogarde, en met de warme weer ook karnemelk, ze vinden het heerlijk en ze hebben er geen last van.
Gebruikersavatar
Door nova
#1015309
Antonia schreef:
Aan de andere kant is yoghurt een melkproduct en melkproducten bevatten een enzym (lactose) waar veel volwassen mensen en dieren niets meer mee kunnen en zelfs gevoelig op kunnen reageren. Dat komt omdat bij volwassen dieren het enzym lactase, dat is de stof die nodig is om het enzym lactose af te breken, niet of nauwelijks meer in het lichaam voorkomt.
Er is nu lactose vrije melk te koop in de supermarkt, onder de naam: MinusL

Ik gebruik die voor het maken van kefir, en heb zelfs het idee, dat mijn honden  van deze melk niet aan de race gaan. Doe ze welk van gewone melk producten en gewone yoghurt ;)
Gr
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door