Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door AstridvanW
#1007702
Goedenmiddag!

In het KVV voor honden onderdeel heb ik de vraag gesteld hoe je met een pup moet beginnen.

Nu hebben wij 3 Ragdolls en we willen die ook KVV gaan geven.
Ze zijn alle 3 volwassen (herplaatsers)
1 kat zit goed op gewicht (6 kilo)
1 kat is te zwaar (7.5 kilo)
en de poes is te licht (4 kilo) deze hebben we nog niet zolang in huis, ze kwam ergens vandaag waar niet goed voor haar gezorgd werd.

Maar hoe stappen we over? Onze katten lusten niet eens een lekker vers visje!  :(
En hoe krijgen we ze goed op gewicht? Ik las dat je de kat bij CB ongeveer 30 gram per kilo moeten geven.
Is dit bij een bewegelijk leven? Dat hebben ze namelijk niet, het zijn binnenkatten.
Moeten we de kat met het normale gewicht gewoon die 30 gram geven en die zwaardere kat geven naar zijn streefgewicht ? Ook rond de 6 kilo.
Ik weet dat katten niet te snel mogen afvallen.....
En de poes, moeten we die iets meer geven?

Moeten ze dan 2 maal per dag krijgen? Of eerst nog wat brokjes en s'avonds bijvoorbeeld KVV??

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes,
Door flin
#1007781
ook goedenmiddag!

nou, jullie zijn al over gestapt toch? :)
maar idd nu de katten nog....

en er 'moet' natuurlijk helemaal nix, wat bij de ene kat makklijk gaat, hoeft bij de ander weer helemaal niet te werken...
wat je zou kunnen proberen, is in eerst instantie die cb introduceren, dan krijg je een idee of ze 't wat vinden....
vinden ze 't nix, dan kun je overwegen om er blikvoer door te prakken, en er zijn ook katzels, die liever gelijk voor 't echte werk gaan: die vinden die prakjes maar nix, en verslinden liever een stuk rundvlees,
aan jou de taak om te introduceren...
'k zou me nog niet direct drukmaken om hoeveelheden, kijk eerst maar of ze't wat vinden...

succes!!
Door Too
#1008910
Hai, aan Flin he ik eigenlijk niks toe te voegen... behalve dat verse vis hier echt met heeeele lange tanden naar binnen gaat. Ze staan t eerst 5 minuten af te likken en nemen dan pas zuchtend een paar happen, ze vinden een sardien[tje] al een hele maaltijd.
Staar je dus niet blind op t visje.
Eet smakelijk ;)
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#1009195
Mijn twee Ragdoll heertjes vinden beide verse vis ook helemaal nix. Ze krijgen dit dus ook als enige uitzondering uit blik. Toch eten ze voor de rest volledig vers (kvv met af en toe wat barf onderdeeltjes voor de tandjes). Maak je over de verse vis dus idd maar niet zo druk. Dat is juist hetgeen waarvan het vaker voorkomt dat katten dat rauw helemaal niet lekker vinden. Dus als ze het echt niet lekker vinden kan je ook gerust vis uit blik geven. Hier zitten ook de goede vetzuren in.

Voor de overstap sluit ik me ook volledig aan bij de tips van flin en... vooral doorzetten!!! Een kat krijg je niet altijd even gemakkelijk om...

Succes!
Door Tallie
#1065653
Ik zou zeggen, gewoon alle brokken e.d. de deur uit en erin met het versvlees. zo heb ik het ook gedaan. Het is alleen even uitproberen waar ze het het best op doen. Misschien moet je zelf een menu samenstellen en anders de diverse kvv voeders uitproberen, bijv. carnibest, bibi of kivo of iets dergelijks. Niet bang zijn, gewoon doen. Het komt echt wel goed, geloof me. Ik ben ook van de 1 op andere dag overgestapt. het is even wennen voor katten en personeel, maar het gaat goed komen.
Door Nyncke
#1066522
Tja, ik ben aan het overstappen. Heb 2 volwassen katten ( waarvan 1 gewoon zou kunnen overleven in de natuur als het nodig zou zijn ) de andere is een verwende huiskater.

Ik heb alle varianten smuldier, heb 1 visdag. En soms een pakje DUCK voer.

Daarnaast heb ik 2 kittens, dus wat ik aan lekkere zachte dingetjes voor hun heb krijgt de verwende kater ook. Maar die hebben pas 1 dag dus daar kan ik niet zoveel over vertellen.

Mijn ervaring is dat wat hij kent van vroeger, hart eringaat als koek. De rest daar eet hij maar beetjes van.


s avonds krijgen ze brokjes maar daar wil ik ze ( lees verwende huiskater ) liever niet teveel van geven. Want dan gaat hij daar op overleven.
Door Hekate
#1066745
Mijn kat eet nu sins een paar weken eindelijk Carnibest zonder toevoegingen. Het hele overstap verhaal is hier te lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 104.0.html

De korte samenvatting is dat ik eerst mijn kat heb overgezet naar blikvoer, wat hij lekker vind. En daarna steeds meer rauwe carnibest er doorheen ben gaan mengen. Uiteindelijk moest er nog maar een halve theelepel blik bij een portie eten, maar mooi niet dta hij het zonder at. Dus dit heb ik nog weken volgehouden en toen opnieuw geprobeerd weg te laten.
Na het overslaan van een maaltijd begon hij toch een paar hapjes te proeven. Echt een kwestie van volhouden en geduld!


Ik zou inderdaad zo snel mogelijk de brokken de deur uit doen. Anders blijven ze toch alleen maar wachten tot die weer komen. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door